Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
IMG_9450.webp

Det verkar som att nästan-nioåringen nu kan gå över till 26an som jag haft liggandes.
Frågan till kollektivet: vilka och hur långa vevar är bra för ca 130 cm barn?

En hel del finns att bygga med i lådorna som väl är, men en stel gaffel behöver nog införskaffas.
Ljuslila sprayfärg också, annars var det tydligt att den inte kommer användas…

Barncyklar samlingstråd
Jag är intresserad av att köpa Superior team 20 tum? Vikten är 8.1 kg så den är förhållandevis lätt.
Har någon posetiv erfarenhet av att använda den på stigar, lätta flowtrails (t.ex Järvsös XC leder) och pumptracks. Då cykeln är ganska lång låg funderar jag på om den snarare är byggd för att cykla långt och snabbt på framför att vara lekfull?

Barncyklar samlingstråd
Är sjukt nöjd med Manitou junit gaffeln. Brutalt bra för en 5åring som älskar att hoppa och droppa på allt han hittar! Samt att gå från v-bromsar till Sram Code har verkligen ökat förtroendet och utvecklingen. Nu körs det riktigt snabbt!

Cykeln är Commencal Meta HT20, lite tung på papper. Funderade på att byta ut däcken mot rocket ron och tubeless. Men visade sig inte vara några problem så sonen kör på original spec fortsatt.
20250416_115943.webp
GX013596_1744826008123.webp

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Är sjukt nöjd med Manitou junit gaffeln. Brutalt bra för en 5åring som älskar att hoppa och droppa på allt han hittar! Samt att gå från v-bromsar till Sram Code har verkligen ökat förtroendet och utvecklingen. Nu körs det riktigt snabbt!

Cykeln är Commencal Meta HT20, lite tung på papper. Funderade på att byta ut däcken mot rocket ron och tubeless. Men visade sig inte vara några problem så sonen kör på original spec fortsatt.Visa bilaga 776740Visa bilaga 776741
Snyggt! Kör ni bara utförs? Var är ni? Ser skoj ut!

Barncyklar samlingstråd
Jag är intresserad av att köpa Superior team 20 tum? Vikten är 8.1 kg så den är förhållandevis lätt.
Har någon posetiv erfarenhet av att använda den på stigar, lätta flowtrails (t.ex Järvsös XC leder) och pumptracks. Då cykeln är ganska lång låg funderar jag på om den snarare är byggd för att cykla långt och snabbt på framför att vara lekfull?

Jag lyckades hitta BMC Twostroke 20 hos Rideaway i Stockholm. Cyklarna är nästan lika lätta som Superior Team 20 men och mer geometri som känns mer lämpad för skogen samt är utrustade med riktiga mountainbike däck vilket såklart ökar vikten. Rekomenderar cykeln som känns betydligt bättre än de flesta andra liknande modeller vi provat och även Rideaway som gav fantastisk service och höll öppet för oss idag fast de har stängt på lördagar.
Det finns ett ex kvar om någon annan är ute efter samma modell.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag lyckades hitta BMC Twostroke 20 hos Rideaway i Stockholm. Cyklarna är nästan lika lätta som Superior Team 20 men och mer geometri som känns mer lämpad för skogen samt är utrustade med riktiga mountainbike däck vilket såklart ökar vikten. Rekomenderar cykeln som känns betydligt bättre än de flesta andra liknande modeller vi provat och även Rideaway som gav fantastisk service och höll öppet för oss idag fast de har stängt på lördagar.
Det finns ett ex kvar om någon annan är ute efter samma modell.

Fanns det bara ett ex kvar i butiken av gul och blå färg, eller ett ex kvar av just den färgen? Är sugen på att köpa en till dottern

Barncyklar samlingstråd
Skulle vilja byta ut bromshandtagen på dotters Orba laufey 24, till några justerbara varianter.
Gärna Shimano då det idag sitter MT200 idag.
Själva oken räcker gott och väl till en barncykel enligt mig.
Kan bromshadtag med tvåfingersgrepp vara bättre för en 9-åring?

Satte på Formula Oro på 4-åringens cykel, helt suveräna.

Barncyklar samlingstråd
Det går ibland att lösa men problemet är att barncyklar ofta har indikator på växel vilket begränsar vad man kan göra med positionering

Uppradera gärna, jag säger bara att reach adjust finns. Toolless dito från SLX om jag minns rätt. Kanske är det vi pratar om

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Första posten här för min del, har försökt läsa mig till visheten i den här tråden men det är för mycket för att hitta svaret på min fråga. 😅

Jag köpte för några veckor sen en XC 240 lite från 2018 till min äldsta. Den är i lite största laget även om han kan cykla på den så väljer han gärna 20" cykeln om han är trött.

Utöver att cykeln är hög och lång för honom så är det enda riktiga problemet att han har svårt att nå bromshandtagen.

Det sitter Alhonga HJ-OD05 på modellen enligt spec och jag fattar inte hur de är tänkta eftersom de har längre reach både min och frugans bromshandtag. Vi har skruvat lite för att minska reach men jag tror inte att det kommer att gå att få vettig distans på de här innan grabben har vuxit ur cykeln helt. (Äldre kusinen provade och hon satt bra på cykeln men hade också svårt att nå bromsarna.

Frågan som jag har är då om det går att byta ut enbart bromshandtagen på den här men ha kvar bromsskivor och ok? Eller kommer jag att få byta ut allt för att hitta något som fungerar bättre? Och följdfråga, om jag byter var är vettigast? Shimano MT200 verkar väl prissatta via bike discount.
1751902131718.webp

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Första posten här för min del, har försökt läsa mig till visheten i den här tråden men det är för mycket för att hitta svaret på min fråga. 😅

Jag köpte för några veckor sen en XC 240 lite från 2018 till min äldsta. Den är i lite största laget även om han kan cykla på den så väljer han gärna 20" cykeln om han är trött.

Utöver att cykeln är hög och lång för honom så är det enda riktiga problemet att han har svårt att nå bromshandtagen.

Det sitter Alhonga HJ-OD05 på modellen enligt spec och jag fattar inte hur de är tänkta eftersom de har längre reach både min och frugans bromshandtag. Vi har skruvat lite för att minska reach men jag tror inte att det kommer att gå att få vettig distans på de här innan grabben har vuxit ur cykeln helt. (Äldre kusinen provade och hon satt bra på cykeln men hade också svårt att nå bromsarna.

Frågan som jag har är då om det går att byta ut enbart bromshandtagen på den här men ha kvar bromsskivor och ok? Eller kommer jag att få byta ut allt för att hitta något som fungerar bättre? Och följdfråga, om jag byter var är vettigast? Shimano MT200 verkar väl prissatta via bike discount.Visa bilaga 778731
Har du inge skruvat till max så är det väl rimligt att testa det först.

Annars hade jag bytt hela bromsen ja. Det är nog svårt vad som passar annars

Barncyklar samlingstråd
Får skruva mer då och se vad som händer 🤞

Är det shimano som är bästa alternativet annars? Eller finns det någon bättre tillverkare av bromsar för barncyklar.
De enda jag vet med specifika barnbromsar är tektro men det brukar fungera bra med shimano. Det brukar säljas med shimano eller tektro. Kanske de andra inte har alternativ i prisklassen

Barncyklar samlingstråd
Det är lättare att hitta barnhandsanpassade handtag till mekaniska skiv- och v bromsar tex
Finns ju billiga mekaniska bromsar där oxå
https://www.aliexpress.com/item/4001187767401.html
Kanske inte lika mycket kraft men å andra sidan når barnen inte bromsen alls så blir det väldigt dåligt…..

Barncyklar samlingstråd
Cykelföräldrar! Vevarmslängd?

Har köpt en begagnad 20 tums Scott scale RC till sonen. Han är typ 113 cm lång. Och älskar sin nya cykel! Men... Vevarna är 127mm långa. För mig ser det lite bökigt ut att trampa. Han ställer sig ofta och trampar, när det egentligen inte behövs. Jag tror det är en undermedveten kompensation för att det är bökigt att trampa.

Har läst en del olika på nätet, där vissa föreslår vevarmslängd på 10% av kroppslängd eller kortare.

Jag har kikat på flera olika vevpartier 110-115mm och undrar om någon har åsikt eller erfarenhet:
Goldix 110mm från Amazon/Aliexpress:
Fördel är 110mm och ganska billigt. Medföljande narrow wide klinga. Snyggt. Nackdel: Varierande QC-kontroll. Problem med BB-spacing och beskrivs som bred Q-factor.

3min19sec från bike-components.
Fördel - Känd Q-factor. 4-bolt, så lättare att byta klinga och justera utväxlingen. Nackdel: Blir dyrare med tillköpt narrow-wide. 115mm långt istället för 110mm.

Finns även prowheel, specialized eller frog. Med fast kedjeskydd på bägge sidor av kedjan, vet inte om det kan bli problem med 10-växlat.

Mvh,
Cyklistpappa vars uppgraderingsbehov tar sig utlopp i sonens cykel 😅

Barncyklar samlingstråd
jag TROR att 127 är normalt. Om änkanske inte optimalt. Jag personligen hade bekräftat att det är normalt och i så fall väntat med optimimeringar till barnen är större.

Annars gäller det att läsa på. Goldix har troligen 170mm Q och du ska nog ha 150 nåt

Barncyklar samlingstråd

Har köpt en begagnad 20 tums Scott scale RC till sonen. Han är typ 113 cm lång. Och älskar sin nya cykel! Men... Vevarna är 127mm långa. För mig ser det lite bökigt ut att trampa. Han ställer sig ofta och trampar, när det egentligen inte behövs. Jag tror det är en undermedveten kompensation för att det är bökigt att trampa.

Har läst en del olika på nätet, där vissa föreslår vevarmslängd på 10% av kroppslängd eller kortare.

Jag har kikat på flera olika vevpartier 110-115mm och undrar om någon har åsikt eller erfarenhet:
Fördel är 110mm och ganska billigt. Medföljande narrow wide klinga. Snyggt. Nackdel: Varierande QC-kontroll. Problem med BB-spacing och beskrivs som bred Q-factor.

Fördel - Känd Q-factor. 4-bolt, så lättare att byta klinga och justera utväxlingen. Nackdel: Blir dyrare med tillköpt narrow-wide. 115mm långt istället för 110mm.

Finns även prowheel, specialized eller frog. Med fast kedjeskydd på bägge sidor av kedjan, vet inte om det kan bli problem med 10-växlat.

Mvh,

Ingen problem alls. Korta vuxen, som min fru som är 156 cm, behövde till för några år sen cykla med 170 mm vevar, det går utan problem.

Barncyklar samlingstråd

Mvh,
Kör 115 på båda barnens 20” (127 original). Satt prowheel på, så det var enklast att fortsätta med det. Har flyttat 127 till 24” som står och väntar (140 original).

115 istf 127 sänker pedalen 24mm i översta läget givet samma sadelhöjd från bottenposition. Tycker det gör stor skillnad!

Barncyklar samlingstråd
Det kan säkert stämma men på de storlekarna har barnen ofta problem med höjden från marken mer än från pedal.
Jag har ärligt inte tittat så mycket på det men har tyckt att 140 funkar på 24'' och 150 på 26/junior funkar. Junior kommer ofta med 170mm så det är ett större problem.

Det finns två faktorer tycker jag. Ja, 127mm kanske är rimligt när du först får din 24'' men barn växer och sen tänker jag att 127mm kanske ger för lite moment för en 9åring.

Barncyklar samlingstråd
Var på väg att slå till på en beggad 24” till grabben som uppgradering från hans nuvarande 20”..

Har varit helt inne på stel gaffel och tjockare/bredare däck. Däremot så lästa jag nu att Järvsö har krav på dämpad gaffel + skivbroms.

Blir lite förvirrad då så många nya cyklar har stel gaffel. Begagnade har oftast dämpad gaffel men då ej skivbroms..

Samtidigt har jag inte varit i Järvsö än för att konstatera att regeln är relevant för honom dvs om han ens kommer cykla där.

Någon som har input?

Barncyklar samlingstråd
Var på väg att slå till på en beggad 24” till grabben som uppgradering från hans nuvarande 20”..

Har varit helt inne på stel gaffel och tjockare/bredare däck. Däremot så lästa jag nu att Järvsö har krav på dämpad gaffel + skivbroms.

Blir lite förvirrad då så många nya cyklar har stel gaffel. Begagnade har oftast dämpad gaffel men då ej skivbroms..

Samtidigt har jag inte varit i Järvsö än för att konstatera att regeln är relevant för honom dvs om han ens kommer cykla där.

Någon som har input?
Angående Järvsö: Ska ni åka lift upp är åtminstone dämpad framgaffel att rekommendera. På xc spåren funkar helstelt prima.

Barncyklar samlingstråd

Någon som har input?
Om barnet gillar att cykla utför, vare sig liftburet eller trampa upp/fort ner, tycker jag att fungerande dämpning, minst fram, är bra.
Min grabbar började båda på helstelt med pluss däck (en på 20 och en på 16) men det blev en enorm skillnad när de gick över på FS (en på 20 och en på 24).
Det handlar definitivt inte bara om hopp, utan kontroll i grepp och stök. De blir mindre trötta och får bättre kontroll.
Men visst, det kostar. Helstelt och plussdöck kan vara en bättre lösning för hemma/xc cykling för budgeten och kanske vikten, men jag stödjer inte alls de som säger att det går lika bra utför för barn (och det baserat på egna barns erfarenheter).
Om det bara är ngn enstaka dagar ni kör BP, så är det nog roligare att hyra en av deras bra barn FS, men med risken att barnet vill ha en sen….

Barncyklar samlingstråd
En helstel 24'' är felräkningspengar i sammanhanget och ska man köpa en parkcykel så behövs ändå en annan cykel hemma på gatan.

Visst, man kan köpa en crescent med coil som formellt uppfyller reglerna om dämpare.

Edit. Det jag ville säga är att det rimliga är väl att köpa en mtb/cykla till skolan cykel och hyra först om man vill testa park.

Vad jag vet finns inga dämpare som är lämpliga både för park och skola

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte var smärtgränsen går nu för tiden. Cyklar man till skolan på en 8000 kronors serious 24? Kanske om barnet inte cyklar till skolan på vintern/dåligt väder?

Det rimliga för mig är att köpa en stel för 4000 och typ en laufey 24. Visst, det börjar bli lite pengar men jag hade inte heller gjort det förrän barnet visat att det behövs.

Sen fullfämpad, absolut, men ingen jävel cyklar väl fs till skolan? Dämpare service kostar som en helstel 24 per år....

Barncyklar samlingstråd
Ja utför är det klart begränsande för min 7 åring nu att bara ha dämpad framgaffel. Han blir trött och det studsar rätt bra ser man när man ligger bakom. Störst problem på snabba flow och hoppleder faktiskt där bromsstalp och stenar skickar bakhjulet åt alla håll…

På mer tekniska stigar är hastigheten än så länge så låg att avsaknad av bakdämpare inte gör så stor skillnad. Framgaffeln däremot behövs för att hitta fram mellan stenar och rötter och inte köra stopp eller studsa helt åt skogen.

Jag är helt klart för heldämpat för barn om fokus är på utförscykling. Kör man mestadels vanlig stig och vill varva med lite pumptrack, m.m. men inte vill ha mer än en cykel med överallt blir det däremot inte lika självklart. Man kommer långt med HT och det är lättare att lära sig mycket grundläggande cykelteknik utan en bakdämpare som stör… Eftersom det är vår verklighet är jag och kiddot nöjda med den Riprock Expert vi faktiskt valde. Den har nu gått utför i Järvsö, Kungsberget och Sunne samt trampats runt i Sigtuna, Högbo, Järvsös XC-leder och i skogarna hemma runt Uppsala utan några som helst problem. Skulle vi vara en vecka i Åre skulle jag dock, som vi gjorde förra året, hyra en heldämpad och ta några minuter att försöka ställa in den vettigt… För särskilt välinställd för ett lätt barn med små händer (då 6 år) var hyrcykeln inte.

Är fokus istället helt på XC leder och vanliga stigar skulle jag förespråka en lätt cykel. Cubes 24” i kolfiber är fantastiskt fin och inbjuder till mycket rolig cykling både uppför och nedför på mer tillrättalagda stigar, men fixar lätt en vända i pumptracken och dirten om man vill.

Att ha en separat cykel till skolan blir oavsett ett måste om man vill ha något vettigt för respektive ändamål. Skaffade en Orbea MX Park för 3500kr på rea för att ha något med skärmar etc.

At ha en heldämpad, en hardtail och en cykel för att ta sig till skolan blev däremot lite väl extremt… Även om jag en kort stund funderade på det.

Barncyklar samlingstråd
Ja utför är det klart begränsande för min 7 åring nu att bara ha dämpad framgaffel. Han blir trött och det studsar rätt bra ser man när man ligger bakom. Störst problem på snabba flow och hoppleder faktiskt där bromsstalp och stenar skickar bakhjulet åt alla håll…

Jag undrar hur mycket det berör på barnet. Min son har cyklat hardtail tills hade var 11 år. Han har kört hård i Järvsö och Åre, inklusive stökiga leder som Itzy bitzy och hoppled som Twist twist. Har är nu dock mycket att han fick en heldämpad ram i år.

Barncyklar samlingstråd
Finns ingen anledning att det inte ska påverka barn på precis samma sätt som vuxna. Barn är inte magiska.

Att det funkar bra med hardtail betyder inte att det inte skulle funka bättre med en heldämpad.

Åt ena sidan håller jag med dig. Åt andra sidan är fördelarna av heldämpad mindre när man kör langsåmare, som barn ofta gör, och när däck är tjockare jämfört med vikten. Och nackdelen av högre vikten är större. Sistnämnda, och priset, var främsta anledningar varför jag väntade med heldämpaad tills min son var nästan 12 år.

Barncyklar samlingstråd
IMG_9481.webp
IMG_9887.webp

Det var tydligen dags för en större cykel, 20-tummaren såg plötsligt väldigt liten ut.
Hopplock från bra-att-ha-lådan och lite nytt (vevparti på 150 mm är inget man brukar ha liggandes…)
Och den gröna originallacken var tydligen alldeles för tråkig så det blev ett sprayprojekt också. Kul att prova! Inget värdigt lackeringstråden, men på håll och i dotterns ögon är det magiskt snyggt 🥳

Insåg väldigt sent att den saknar växelöra. Hittade något gammalt att hänga dit, får se om det funkar.

Och alltid spännande när man inser mitt i att delar saknas, några svordomar uttalas, innan man hittar det man behöver i någon låda man inte visste att man hade. Pump till gaffeln vet jag dock med säkerhet att jag inte har, får se hur jag löser det…

Barncyklar samlingstråd
nej det är en frog, problemet är att man behöver se baksidan men google tror på

Har du skruv och mutter? tror det kanske ska se ut så här:

1753787789293.webp

Det man kan göra är, förutom fråga nån som vet, är att kolla hur många snarlika som finns på

Tycker bara att jag hittar två och de är nog identiska.

Kanske kan man gjuta av i barnens lera för att se bättre?

Bilagor

• 1753787529321.webp
    1753787529321.webp
    24.6 KB · Besök: 30
Tillbaka
Topp