Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Det flesta 20" verkar vara växlade. Han är nog lite för liten för det. Plus att tyngden går upp rätt mycket med den större ramen.
Automatväxling är ju väldigt bra också.

Växlar behöver man inte (direkt) använda. Men de ger lite mer vikt. Det finns en fin 20" Early Rider med två automatiska växlar, men den verkar lite stor. Min son fick en 20" MTB med växlar när han var 104 cm, men den hade en små ram.

Barncyklar samlingstråd
Jag är ingen vän av stora cyklar till barn och 16'' (om det är en "vanlig" 16'') funkar nog ett tag, men rätt storlek får ju går före att undvika växlar.
Tekniskt kan de nog växla när 20'' passar men om de vill är en annan sak....

Barncyklar samlingstråd
Kan slänga in en liten om kommentar mellan Islabike 14" och Earlyrider 16" belt som jag köpte beg. för att jag är stigcykelintresserad. Dottern (4,5 år) lärde sig snabbt och lätt cykla på Islabike:en och har gillat den mycket. Vi bor vid lite backar och när hon fick testa ER så fick jag plötsligt putta på i alla backar pga utväxlingen som är mycket tyngre trampad än Isla 14. Läste att ER belt 16 inte går att växla om, utan den är så lätt den kan vara i dreven. Det blir att leta efter en Isla 16" istället, då hon gärna cykla distans på sadeln, men inte ståcyklar (och egentligen inte cyklas på några direkta stigar).

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker styren på alla barncyklar är för höga. Pga nån anledning tycker många föräldrar att ett styre på en barncyklar måste, relativt, vara mycket högre än på en vuxencykel.

Kvarleva från när det bara var kinacyklar som såldes? Hur ska barn ha kontroll med ett aphängarstyre? :)

Leta begagnat säger jag. Du har ett tag på dig!

Barncyklar samlingstråd
Jag är ingen vän av stora cyklar till barn och 16'' (om det är en "vanlig" 16'') funkar nog ett tag, men rätt storlek får ju går före att undvika växlar.
Tekniskt kan de nog växla när 20'' passar men om de vill är en annan sak....
Jag hade svårt att hitta växlade 16", men framförallt svårt att hitta cyklar utan bakåttramp man slipper betala hipsterskatt på (dvs rimligt billiga för den tiden dom används).
Grannen köpte oväxlad trek 20" med riktiga bromsar... Det var ett riktigt felköp enligt dom själv. Blev jättedåligt :)

Barncyklar samlingstråd
Jag hade svårt att hitta växlade 16", men framförallt svårt att hitta cyklar utan bakåttramp man slipper betala hipsterskatt på (dvs rimligt billiga för den tiden dom används).
Grannen köpte oväxlad trek 20" med riktiga bromsar... Det var ett riktigt felköp enligt dom själv. Blev jättedåligt :)
Jag tror man får nöja sig med att 16 är oväxlat men 20 växlat. Inte för att jag forskat i det....
Hur som helst, kan barnet inte växla när det byter till 20'' så får man hoppas att det hjälper att öva fram till det är dags för 24''

Barncyklar samlingstråd
Köpte nyligen en 20" till min (relativt långa) 4-åring, den har växlar och även om han inte kan växla själv än så gör det stor skillnad att kunna lägga i en lättare växel åt honom när man kommer till en uppförsbacke.

Det enda problemet just nu är han inte får perfekt grepp runt bromsarna (tektro hydrauliska utan reach-justering), ska se om jag kan genmodifiera hans fingrar på nåt sätt.

Barncyklar samlingstråd
Mina barn börjar ju bli stora nu men tror grabben var betydligt äldre än 4 och han kunde växla om man skrek tumme / finger. På asfalt växlar han knappt frivilligt fortfarande. Det skiljer mycket. Han kommer nog att byta till 26'' vid samma ålder som flickan bytte till 29''. Ingen av dem gillar stora cyklar.

Barncyklar samlingstråd
Köpte nyligen en 20" till min (relativt långa) 4-åring, den har växlar och även om han inte kan växla själv än så gör det stor skillnad att kunna lägga i en lättare växel åt honom när man kommer till en uppförsbacke.

Det enda problemet just nu är han inte får perfekt grepp runt bromsarna (tektro hydrauliska utan reach-justering), ska se om jag kan genmodifiera hans fingrar på nåt sätt.

Är du säkert på det. Det flesta Tektro har reach justering med en 2 mm insex:

reach.webp

Barncyklar samlingstråd
Har alltid gillat woom men...

PSA!
Har upptäckt att woom gör en jävla rövare med sina priser! Om man jämför priserna i SEK med priserna i € så är de 20-25% dyrare i SEK. Skrev ett meddelande och påpekade att det blivit något fel på deras priser (jag trodde genuint att det var ett misstag). Och fick först ett svar som skyllde på moms etc, efter jag påpekat att det inte är någon skillnad på sådant inom EU så fick jag det ärliga svaret att de har högre priser i Sverige bara för att de vill.
Att de tror att sånt här rövbeteende är ok för ett företag som i huvudsak är ett B2C-företag är helt otroligt enligt mig.
Exempelvis så är priserna samma i Österrike (wooms ursprungsland) och Finland, båda euro-länder. Men alltså mycket dyrare i Sverige.

Förslag:
Alla kontaktar deras kundtjänst och säger att ni tänkte beställa en cykel men upptäckte detta och därför inte kommer beställa något förrän de åtgärdat bajsbeteendet.

Barncyklar samlingstråd
Lite skiljer väl momsen dock. De får betala in moms i sverige.
Inte expert på sådant men enligt chatgpt så dras ursprungslandets moms avsett destination (inom EU och under €10000). Och när jag påpekade detta för woom så höll de med.

Även om det skulle bli svensk moms så är det 5% skillnad, hade det bara varit så lite så hade jag nog inte ens reagerat.

Barncyklar samlingstråd
Inte expert på sådant men enligt chatgpt så dras ursprungslandets moms avsett destination (inom EU och under €10000). Och när jag påpekade detta för woom så höll de med.

Även om det skulle bli svensk moms så är det 5% skillnad, hade det bara varit så lite så hade jag nog inte ens reagerat.

Jag antar att woom säljer för mer än 10000 per år till andra länder i EU och då är det svensk moms som gäller. Precis som i de tyska shopparna

Barncyklar samlingstråd
Förslag:
Alla kontaktar deras kundtjänst och säger att ni tänkte beställa en cykel men upptäckte detta och därför inte kommer beställa något förrän de åtgärdat bajsbeteendet.

Det kan blir jobbigt. Nästan alla grejer är dyrare i Sverige än i Euroland. Jag har just köpt längdskidor med bindningar för 225 euro från tysken som kostar 5195 kr i Sverige utan bindningar. Nu fick jag dock rabatt, rek pris är 375 euro med bindningar och tysk moms (jag har dock aldrig sett dom till rek pris i Tyskland).

Barncyklar samlingstråd
Det kan blir jobbigt. Nästan alla grejer är dyrare i Sverige än i Euroland. Jag har just köpt längdskidor med bindningar för 225 euro från tysken som kostar 5195 kr i Sverige utan bindningar. Nu fick jag dock rabatt, rek pris är 375 euro med bindningar och tysk moms (jag har dock aldrig sett dom till rek pris i Tyskland).
Jag har aldrig eller sällan i modern tid stött på ett internationellt b2c företag som har väldigt olika priser beroende på vilket land köparen beställer till.
Eller har jag missat något?

Barncyklar samlingstråd
Jag har aldrig eller sällan i modern tid stött på ett internationellt b2c företag som har väldigt olika priser beroende på vilket land köparen beställer till.
Eller har jag missat något?

Det finns riktigt många (beroende på vad du menar med b2c). Det fanns fahrrad.de. Jag köpte något där då och då innan deras Bikester kam till Sverige med högre priser och man inte kunde beställa från Sverige längre. Jag brukade köpa mobiltelefon från nederländska butiker, som har mycket lägre priser än svenska. Men den som skickade till Sverige har nu en svensk websidan med mycket högre priser och ett mindre utbud.

Barncyklar samlingstråd
Det finns riktigt många (beroende på vad du menar med b2c). Det fanns fahrrad.de. Jag köpte något där då och då innan deras Bikester kam till Sverige med högre priser och man inte kunde beställa från Sverige längre. Jag brukade köpa mobiltelefon från nederländska butiker, som har mycket lägre priser än svenska. Men den som skickade till Sverige har nu en svensk websidan med mycket högre priser och ett mindre utbud.
B2C är "Business to Customer", så som Woom, Canyon etc.
Alltså inte butiker eller återförsäljare
.

Edit*
Otur när jag tänkte... jag menar ju direktförsäljning såklart!

Edit 2*
D2C kallas det visst :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
B2C är "Business to Customer", så som Woom, Canyon etc.
Alltså inte butiker eller återförsäljare
.

Edit*
Otur när jag tänkte... jag menar ju direktförsäljning såklart!

Edit 2*
D2C kallas det visst :)

Nu blev jag nyfiken. Tittade på en cykel från Canyon, den är 7% dyrare i Sverige med momskilnaden redan medräknat. Rose har samma priser i Sverige och Tyskland (förutom moms).

Barncyklar samlingstråd
Hej! Min åttaårige son har kört sin earlyrider seeker 24 sen han var 6 år och nu skulle han kunna kliva upp på 26 eller möjligen 27.5 beroende på ram. Han är i skrivande stund 142 cm lång. Har ni några tips? Tycker att orbea laufey 27 har fin geo men den väger 13.5 kg vilket jag tycker är onödigt mycket. Tex gaffeln känns fel på en barncykel och där hade man kunnat spara en del vikt. Hans seeker 24 väger strax under 10 så det skulle bli ett stort steg med orbean. Vpace är lätta men jag tycker de har knasig geometri. Någon som har tips på alternativ till ovan nämnda cyklar?

Barncyklar samlingstråd
Vid 142 cm kan även vissa XS-ramar för vuxna passa. Jag kan inte rekommendera någon modell då jag brukar vänta tills någon begagnad cykel i rätt storlek dyker upp.

Annars kostar en gram i cykelviktminskning cirka 10 kr. Har man obegränsad budget kan ultralätta komponenter skaffas. Annars spelar prisgränsen roll och måste anges.

Barncyklar samlingstråd
Jag vill absolut helst köpa komplett cykel, har inte tid att bygga något just nu. 20 kkr är nog en rimlig gräns för vad jag kan tänka mig att betala.

Barncyklar samlingstråd
För 20k kan man ju byta gaffeln på laufey. Frågan är bara vad det finns för lätta gafflar till 27.5?

Det finns nog lite alternativ hos cube och canyon beroende på vad man tycker är viktigt. Man får ha lite koll, xs har ofta tokig geo och 2xs är nog nästan garanterat knasig.
Många vill nog tex ner en bit under 370 i sadelrör på en xs. Bevisligen går det att cykla på höga cyklar också..

Barncyklar samlingstråd
Jo, har tänkt tanken att byta gaffel för att komma ner lite i vikt på en laufey. Tex reba finns i 27.5 120 mm och då sparar jag runt 300 gram. Men, det känns lite och ett totalt sett dyrt "bygge" i förhållande till vikt. Vpace Matti i 27.5 väger enligt spec 11 kg och det tycker jag är bra. Synd bara att geometrin inte är helt hundra..

Barncyklar samlingstråd
Hej! Min åttaårige son har kört sin earlyrider seeker 24 sen han var 6 år och nu skulle han kunna kliva upp på 26 eller möjligen 27.5 beroende på ram. Han är i skrivande stund 142 cm lång. Har ni några tips? Tycker att orbea laufey 27 har fin geo men den väger 13.5 kg vilket jag tycker är onödigt mycket. Tex gaffeln känns fel på en barncykel och där hade man kunnat spara en del vikt. Hans seeker 24 väger strax under 10 så det skulle bli ett stort steg med orbean. Vpace är lätta men jag tycker de har knasig geometri. Någon som har tips på alternativ till ovan nämnda cyklar?
Låter ju som det ekar lite men verkar som att roko bikes kommer med en 26a nu, för 1149 euro. Kan den vara något? Inte riktigt lanserad än…

Barncyklar samlingstråd
Jo, har tänkt tanken att byta gaffel för att komma ner lite i vikt på en laufey. Tex reba finns i 27.5 120 mm och då sparar jag runt 300 gram. Men, det känns lite och ett totalt sett dyrt "bygge" i förhållande till vikt. Vpace Matti i 27.5 väger enligt spec 11 kg och det tycker jag är bra. Synd bara att geometrin inte är helt hundra..

Jag är inte så förtjust i Reban. Också är frågan om dämpningen är tillräckligt lätt.

Jag tycker att största vinst är att byta till tubeless: för känslan, grepp och för att undvika punkor. Då sparar men ungefär lika mycket vikt. Jag vet inte om hjul är tubeless-ready.

Barncyklar samlingstråd
Jag är inte så förtjust i Reban. Också är frågan om dämpningen är tillräckligt lätt.

Jag tycker att största vinst är att byta till tubeless: för känslan, grepp och för att undvika punkor. Då sparar men ungefär lika mycket vikt. Jag vet inte om hjul är tubeless-ready.
Bra poäng. Dessutom roterande vikt. Och betydligt billigare. 🙂
Edit: hjulen verkar enligt spec. vara tubeless ready. 👍

Barncyklar samlingstråd
Om det är något som gör susen för cyklande barn i skogen så är det lätta cyklar. Lägger gladeligen de pengarna för deras cykelupplevelse.
OK...
När jag var barn cyklade jag på en liten begagnad junior hoj för typ 150 spänn, och var hur lycklig som helst.
Jag älskade den hojen.
Men det kanske är andra tider nu..

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Köper ni verkligen cyklar för 10-20 tusen till ungarna?
Det låter ju groteskt mycket.
Inte när de är mindre men en okish 26/27.5 drar iväg. Jag har inte räknat efter vad det slutade på.

Svår storlek av av många anledningar. Inte minst pga att vid 142cm är det 7-8cm till vuxen small. Troligen blir det bara en sommar. Många har konstig geo och 170mm vev.

Å enda sidan ångrar jag att jag inte bara köpte white å andra sidan är det rätt stor skillnad..och nu ska nästa barn ha den till sommare

Barncyklar samlingstråd
Inte när de är mindre men en okish 26/27.5 drar iväg. Jag har inte räknat efter vad det slutade på.

Svår storlek av av många anledningar. Inte minst pga att vid 142cm är det 7-8cm till vuxen small. Troligen blir det bara en sommar. Många har konstig geo och 170mm vev.

Å enda sidan ångrar jag att jag inte bara köpte white å andra sidan är det rätt stor skillnad..och nu ska nästa barn ha den till sommare
Ja, det är onekligen rätt långa vevar på många modeller. Låter som att du köpt barncykel i 26/27.5, vad köpte du i så fall?

Barncyklar samlingstråd
OK...
När jag var barn cyklade jag på en liten begagnad junior hoj för typ 150 spänn, och var hur lycklig som helst.
Jag älskade den hojen.
Men det kanske är andra tider nu..
Oftast är det föräldrarna som ligger på och överanalyserar, skämmer bort osv. klart ungarna kan ha roligt för en beggad cykel för 500kr.

Som att köpa kompositklubbor inom ishockeyn till 10 åringar för flera tusen kronor, tror inte dom blir bättre ishockeyspelare för det.

Barncyklar samlingstråd
Ja, det är onekligen rätt långa vevar på många modeller. Låter som att du köpt barncykel i 26/27.5, vad köpte du i så fall?
Vitus 26 men de har kånkat. Har tyvärr bytt gaffel, hjul och vev. Det är en covid cykel och de lurade på mig boost vevar. Geon är dock en bra referens. Även laufey.

Kollar på grand canyon young hero 27.5 och den är rätt hög och har en gaffel på 2370g.

Min erfarenhet är att om man ska ha 125mm dropper när man är 150cm på 155mm vev så är det max 380mm seat tube.

Nu kör man kanske edit. INTE dropper på en grand canyon YH men för mig personligen blir det konstigt med en barncykel som är högre än en vuxencykel.

Edit. Vev får man kanske räkna m att byta om man är noga med det.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Oftast är det föräldrarna som ligger på och överanalyserar, skämmer bort osv. klart ungarna kan ha roligt för en beggad cykel för 500kr.

Som att köpa kompositklubbor inom ishockeyn till 10 åringar för flera tusen kronor, tror inte dom blir bättre ishockeyspelare för det.
Självklart kan man ha kul på en tung cykel. Men man har mycket roligare på en lätt cykel. Jag tycker själv att det stämmer för min egen del och tänker att det borde vara lika för mina kids. Räknar man dessutom på vad det blir per cykeltur, när syskon har ärvt, vad man får för den när man säljer osv.

Barncyklar samlingstråd
Självklart kan man ha kul på en tung cykel. Men man har mycket roligare på en lätt cykel. Jag tycker själv att det stämmer för min egen del och tänker att det borde vara lika för mina kids. Räknar man dessutom på vad det blir per cykeltur, när syskon har ärvt, vad man får för den när man säljer osv.
Jag köper rätt halvdyra cyklar själv till mina barn men man är en cykelnörd själv så det blir lätt att det blir så då :) men sen beror det på hur pass bra man har det ekonomiskt såklart.

Barncyklar samlingstråd
Luftgaffel är rätt uppskattat. Jämfört med white är omdömmet "det gör inte ont".

Men annars, ja man köper lite edge och lite medvind.

För mig är det värt det. Hade jag kommit på nåt billigare att göra tillsammans så visst...

Barncyklar samlingstråd
Hur som helst. Vänta tills de är 160 och ska cykla park.
Barncyklar billigt

Edit. Jag och brorsan hade också billiga beggade cyklar med fotbroms. Ja, det är andra tider och jag har inte 4a barn på en lön.

Tillbaka
Topp