Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
OK...
När jag var barn cyklade jag på en liten begagnad junior hoj för typ 150 spänn, och var hur lycklig som helst.
Jag älskade den hojen.
Men det kanske är andra tider nu..

Min son har riktigt kul på en gammal, begagnad dirtjumper i stan och på pump och dirttrack. Men på teknisk stig hjälper några kg mindre mycket när barnet väger 30 kg och cykeln 15 kg.

Barncyklar samlingstråd
Roko 26 ser intressant ut men okänd reach och brandad gaffel känns otryggt.
Jag hade velat ha minst 400mm reach med 75 STA. Kanske 410.

Minst det inte ett annat märke med liknade namn?

Edit. Vet inte om jag tänkte på kubikes. Lite branta.

Det är inte bara gaffel och vikt. Jag har inte velat sätta henne på 70 grader. Intresset hade nog inte överlevt några OTB

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vpace 275 har väl ok geo. Duger inte 67 grader så blir väl laufey bra?
Båda är kortare än vitus 26 dock...

antar att 70mm bb drop är tekniskt möjligt 145mm vev men ändå lågt om det stämmer

Barncyklar samlingstråd
OK...
När jag var barn cyklade jag på en liten begagnad junior hoj för typ 150 spänn, och var hur lycklig som helst.
Jag älskade den hojen.
Men det kanske är andra tider nu..
... Men då fick man ju en strut karameller för 25 öre också.

Vad kostar din cykel, vad kostar dina barn cyklar?
Dyra cyklar slipper man uppgradera, samt att dom håller bra i andrahandsvärde. Viss aköper en ipad och ett nintendo till ungarna och då tycker jag att något som främjar uteaktivitet med familjen är en bättre prio.

Köper du en skrothög för 500 så får du säkert tillbaks merparten av pengarna efter ett år, på en skrothög. En fin cykel som hålls i skick tappar inte jättemycket. Heter den Woom så är den hipsterapproved och kan tillochmed öka i värde :)

Barncyklar samlingstråd
Tips på hjälm efterfrågas: min treåring har en lazer gecco Länk. Den sitter bra men Lite för mycket på huvudet och pannan känns inte alltid välskyddad.

Nån som har tips på bra hjälm till 3åring.

(japp, vi ska till lokala lbsen och prova!)

Barncyklar samlingstråd
Två frågor:

Vilken cykelstorlek till barn kring 160 cm?

Är det värt att titta på små vuxencyklar för denna längd, eller drar priset iväg på dem?

Är de dämpade framgafflarna på cyklarna i skolans cykelställ precis så värdelösa som jag tror?

Jag vet att det var tre frågor, inte två. Jag tog mig den friheten.

Barncyklar samlingstråd
Två frågor:

Vilken cykelstorlek till barn kring 160 cm?

Är det värt att titta på små vuxencyklar för denna längd, eller drar priset iväg på dem?

Är de dämpade framgafflarna på cyklarna i skolans cykelställ precis så värdelösa som jag tror?

Jag vet att det var tre frågor, inte två. Jag tog mig den friheten.

Pratar vi mtb eller skolcykel? Ja, det drar iväg men 160 är samma oavsett ålder.
Möjlligen finns det nån ungomscykel som funkar till 160 men antingen växer de inte och då ska de väl ha en vuxencykel och växer de så kommer de att bli större...å kanske ska ha en ännu större cykel

Barncyklar samlingstråd
Pratar vi mtb eller skolcykel? Ja, det drar iväg men 160 är samma oavsett ålder.
Möjlligen finns det nån ungomscykel som funkar till 160 men antingen växer de inte och då ska de väl ha en vuxencykel och växer de så kommer de att bli större...å kanske ska ha en ännu större cykel

Ska jag tolka svaret som att det är dags att växla över till vuxenmodeller kring 160 cm?

Siktar på cykelvärldens motsvarighet till en SUV. Alltså något som ser ut som en MTB men mest cyklas till skolan/träningar/kompisar.

Barncyklar samlingstråd
Begagnad är bra. Då kan man kanske hitta något lätt och billigt. Min son är nu 160 cm och fick en begagnad 24" dirtjumper för lite mer än ett år sen. Den var tänkt för att åka pumptrack och dirt men sonen vill nu alltid cykla på den i stan. Som tur är lacken riktigt skadat så vi har ingen problem att parkera den ute, även om den har en fin SID gaffel.

Barncyklar samlingstråd
Ska jag tolka svaret som att det är dags att växla över till vuxenmodeller kring 160 cm?

Siktar på cykelvärldens motsvarighet till en SUV. Alltså något som ser ut som en MTB men mest cyklas till skolan/träningar/kompisar.
Ja, för MTB kanske nån tycker man kan tjäna lite på annan prissättning för "youth" e.g. canyon young hero. I skol/SUV segmentet tror jag barn/ungdom slutar vid 26'' och 140-150cm.

Det är nog bara att handla nåt på Thansen eller XXL i önskad prisklass fram till nyligen gick skiljelinjen mellan 1x och 2x men nu verkar allt skiftat över till cues och det bör finns 1x ner i 5-6000SEK.
Det är väl istället luft mot coil som kommer att skilja prisklasserna. Oklart om man vill ha en kina luftgaffel till skolan i salt och skit.
Steget efter det så kommer möjligen tapered head tube men då bör man passerat 10 000.

Barncyklar samlingstråd
sidofråga i barncykeltråden: mtb-handskar sommar till barn, var kan jag hitta.
Biltemas minsta storlek 5 är alldeles för stora för 4 åringen
Jag kollade runt och det verkar mest vara WOOM som har ovadderade modeller för en saftig summa, men i små storlekar.
Annars gör ju Hestra cykelhandskar för barn, men ibland MED vaddering... Annars är det nog nischade småmärken eller ALI som gäller.

Barncyklar samlingstråd
Funderar på att uppgradera ungens drivlina för större spann i utväxlingen. Sitter Shimano 1x8 med en 11-32 kassett på nu. Tänker att 11-42 eller kanske 11-46 vore bättre för skogsstigarna. Cykeln är en helstel Frog 24” som har fått lite fetare däck och allmän uppfräschning.

Vad hade ni köpt som inte springer iväg för mycket i pris?

Barncyklar samlingstråd
Funderar på att uppgradera ungens drivlina för större spann i utväxlingen. Sitter Shimano 1x8 med en 11-32 kassett på nu. Tänker att 11-42 eller kanske 11-46 vore bättre för skogsstigarna. Cykeln är en helstel Frog 24” som har fått lite fetare däck och allmän uppfräschning.

Vad hade ni köpt som inte springer iväg för mycket i pris?
Barn är olika men 34 funkar för 8s och är rätt låg utväxling på 24''. Om det är 32 fram.
Med 46 kommer nog växel nog nära marken också

Barncyklar samlingstråd
Hej! Dags för ny cykel till sonen.. Nu 12 år och ca 160cm. Han har haft en Canyon nerve 27.5" i XS som nu börjar kännas liten för honom så jag tror det är dags att gå över till S.

Jag är ute efter en mer trail-cykel än nerve:n och med flackare gaffelvinkel. Tänker den ska funka både på teknisk stig och någon runda downhill i Järvsö..
Är det dags att gå över till 29" kanske eller blir det för knöligt? Han är duktig teknisk skulle jag säga och vi kör mycket över rötter i sånt så jag tänker det större hjulen kanske gör det roligare

Har tittat på Radons cyklar men är osäker på storleken. Går man på deras hemsida så är han för kort för en strl S..

Har ni några tips vad jag kan leta efter?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
160 cm på 29'' och 150mm dropper så är sadel ända nere vid hjulet. 27.5 är inte så dumt i s.

Storleks rek ska du nog inte ta så allvarligt. 380mm seat tube o 420-430 reach är nog bra

Barncyklar samlingstråd
160 cm på 29'' och 150mm dropper så är sadel ända nere vid hjulet. 27.5 är inte så dumt i s.

Nja, min son är nu 160 cm och han har just höjd sin dropper tillbaka till 185 mm. Passar precis med 395 mm sadelrör på sin Bird Aether 7, som är 27,5". Aether 9 har samma längd på sadelrör. Så med 400 mm sadelrör kan man köra 185 mm drop. På 430 fortfarande 150 mm drop. Tror inte det är nån problem på nya cyklar förutom om ramen är riktigt daterad.

Eller så har min son riktigt långa ben.

Barncyklar samlingstråd
Nja, min son är nu 160 cm och han har just höjd sin dropper tillbaka till 185 mm. Passar precis med 395 mm sadelrör på sin Bird Aether 7, som är 27,5". Aether 9 har samma längd på sadelrör. Så med 400 mm sadelrör kan man köra 185 mm drop. På 430 fortfarande 150 mm drop. Tror inte det är nån problem på nya cyklar förutom om ramen är riktigt daterad.

Eller så har min son riktigt långa ben.
Ja, han har långa ben

Barncyklar samlingstråd
De flesta är låga 2025+. Jag har inte allt i huvudet nu men tex propain är rätt hög fortfarande.
Det finns ingen anledning att ha 420mm på en small.

Barncyklar samlingstråd
Jag undrar dock om har långa ben jämfört med andra pojkar som växer. Jämfört med din dotter säkert, men det är inte vad frågan gäller.
Nä, men modet heller med mig. Många är 420mm 2021 men få 2026.

Fuel x är 370mm vilket jag kan tycka är att ta i men de har i alla fall tänkt till och st är helt rakt och med tur får en lång dropper plats med max insert.
Nukeproof tänkte inte så långt och max insert är ett problem om man nu vill max dropper.
150mm one up går ner med lite våld.

Edit. Kvinnor har tydligen generellt kortare ben, hur det är annorlunda när de växer vet jag inte

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Roko 26 ser intressant ut men okänd reach och brandad gaffel känns otryggt.
Jag hade velat ha minst 400mm reach med 75 STA. Kanske 410.

Minst det inte ett annat märke med liknade namn?

Edit. Vet inte om jag tänkte på kubikes. Lite branta.

Det är inte bara gaffel och vikt. Jag har inte velat sätta henne på 70 grader. Intresset hade nog inte överlevt några OTB
Har idag beställt en roko trail 26 till grabben som är 137cm lång. Verkar vara en ok cykel till ok pris. Hoppas det blir bra. Hade även en tanke på om gaffeln inte skulle hålla måttet så har jag en sid 26” hemma som jag tänkte byta till i så fall. Nu är det bara vänta och se.

Barncyklar samlingstråd
Tänkte köpa en ny meditation matta till grabben men såg då denna. För priset är den ju väldigt billig. Har ni någon egen erfarenhet av den?

Barncyklar samlingstråd
Tänkte köpa en ny meditation matta till grabben men såg då denna. För priset är den ju väldigt billig. Har ni någon egen erfarenhet av den?
Du tänkte köpa en meditation matta men ändrar dig och ska köpa cykel istället?

Vilket fall så har min grabb en sån du länkar till. Inte så mycket att säga om den, bra cykel passar åkare typ 120-140cm.

Barncyklar samlingstråd
Tja! Lite ute och cyklar kring var mina barn ska ta vägen efter Woom Off 6 som är största cykeln i hushållet nu. Har inga tillförlitliga geosiffror på den men tänker att det inte är så noga utifrån frågan. Jag har någon form av ambition att de ska kunna ta sig från Off 6 vidare till liten stigcykel med fullstora hjul, följt av fullstor cykel utan att passera gå. De är idag 140 och 150 cm långa ungefär och blir teoretiskt 180-188 cm i vuxen ålder (de får ärva min stigcykel när de är 16-17 år eller så är tanken). Jag har aldrig brytt mig så noga om geo eftersom jag köpt ändamålsenliga cyklar och alltid haft två av varandra efterföljande storlekar tills dess att stora barnet blivit redo för nästa steg. Nu finns ingen efterföljande cykel i serien och det ger lite huvudbry.

Cyklar jag letat efter är sällsynta som enhörningar på begagnatmarknaden, då de som köper stigcyklar alla verkar vara 175-190 cm långa (vilket också är väntat givet målgruppen). Hur som helst letar jag cykel som är lätt och nätt utan att få XC-geo, vilket är ganska svårt.

Om vi leker med tanken att dessa två ramar finns tillgängliga, vad skulle ni säga är minimilängden för att cykla på dem? Att kunna cykla går såklart, men att cykla på för stor cykel är verkligen inte roligt för ett ganska litet barn... Gissar att det är en storlek fel och att det verkligen är till att pusha det, men det är verkligen svårt att hitta något.. Första FS, andra HT.

Skärmavbild 2026-03-23 kl. 14.04.19.webp

Barncyklar samlingstråd
Det beror kanske på propertioner precis som för vuxna men tror att ovan geo med korta ben blir det trång med dropper och med långa ben kanske långt till styret vid 150cm.

Sen verkar det vara väldigt stor skillnad mellan barn vad de tycker om stora cyklar.
Om inte barnen överlappar så man ändå behöver två i närliggande storlek samtidigt måste det vara frestande att hoppa över en storlek. Frågan i så fall är om det inte är enklare att hoppa över M än S?

Det förutsätter i så fall att man kan lita på att de inte slutar växa innan L är lagom....jag har ett par kängor från 1987 som jag inte verkar växa i.....

Möjligen är inte 440mm reach nåt problem när man är 150cm men med 74 STA så kanske det blir väl långt mellan styre och sadel.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror helt klart på att hoppa över M, men det är ju just S som är helt omöjliga att få tag på. En riktigt funkis lösning hade varit en progressiv stigcykel från säg 2015-2020 i minsta storleken som man sen sätter riktigt lätta hjul och däck på. Är inte alls övertygad om att cyklarna behöver vara jättelånga och låga med flack gaffel, men de måste ha korta kedjestag och rimliga vinklar ändå. Drömmen är en Kona Process 111 i storlek S, men jag lär snubbla på den där enhörningen långt innan jag snubblar på en sådan..😂

Noterar 74 grader STA. En cykel med flack gaffel och brant sadelrör är förmodligen mycket lättare att laborera med sittställning "nedåt" än en med äldre geo.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror helt klart på att hoppa över M, men det är ju just S som är helt omöjliga att få tag på. En riktigt funkis lösning hade varit en progressiv stigcykel från säg 2015-2020 i minsta storleken som man sen sätter riktigt lätta hjul och däck på. Är inte alls övertygad om att cyklarna behöver vara jättelånga och låga med flack gaffel, men de måste ha korta kedjestag och rimliga vinklar ändå. Drömmen är en Kona Process 111 i storlek S, men jag lär snubbla på den där enhörningen långt innan jag snubblar på en sådan..😂

Noterar 74 grader STA. En cykel med flack gaffel och brant sadelrör är förmodligen mycket lättare att laborera med sittställning "nedåt" än en med äldre geo.

Ja, en Process 111 med sadeln helt fram verkar bra. Jag borde har köpt en Bird Aether 7 ram i S isf M till sonen, det hade varit mycket bättre för andrahandsförsäljningen. Just nu sitter han dock bra med 160 cm på kring 450 mm reach.

Barncyklar samlingstråd

Jag letade S hela vintern. Det är svårt men är man villig att ta att någon vinkel är 0.5 off så borde man kunna hitta nåt
Just den första jag kollar på är kanske lite väl off på 69 grader
1774274749024.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp