Bäst mönster fram eller bak?

Man måste tänka på den dynamiska viktförskjutningen också. På en cykel på hyggligt underlag hamnar så mycket av vikten vid en kraftig inbromsning på framhjulet att bakhjulets bidrag till bromsandet blir tämligen ointressant, därför har man mera nytta av ett bättre däck fram.

För en bil så får man inte riktigt samma radikala viktförskjutning, utan bakhjulens bromsade ger fortfarande ett relevant bidrag. Men eftersom den tillgängliga friktionen ökar ju högre hjulets tryck mot marken blir innebär det att man kan komma undan med sämre däck fram. Den dynamiska viktförskjutningen och därmed ökade friktionen kompenserar för det sämre däckets sämre fäste. Bak blir det tvärtom förstås. När axeltrycket bak minskar så måste man ha ett proportionellt sett bättre däck bak för att hjulet inte skall låsas vid samma bromskraft på hjulet.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Man måste tänka på den dynamiska
> viktförskjutningen också.

Det stämmer, men friktionen är konstant för ett givet däck och underlag. Viktförskjutningen gör att mer kraft kan skapas fram, och mindre bak under en inbromsning. Bromssystem brukar lägga ut olika tryck fram och bak för stabilitets skull. Modernare system kan också modulera trycket beroende på normalkrafterna.

Sprockets skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har man råd med en cykel (vilket de flesta
> här
> > har) så borde man ha råd med två rätt
> fräscha
> > däck (som är tillräckligt bra för att
> undvika
> > några reella problem).
>
>
> Två bildäck kostar ju som en hel cykel!

Jag menade två däck till cykeln. :) Inga problem, alltså. Och sen tycker jag att det är dyrare med cykeldäck än med bildito. Blocket är en bra källa till däck som passar min bil.

BFS skrev:
> Jag menade två däck till cykeln. :) Inga
> problem, alltså. Och sen tycker jag att det är
> dyrare med cykeldäck än med bildito. Blocket är
> en bra källa till däck som passar min bil.

Nya hjul till Forden kostar 375/st, (e-skrot) finns gott om cykeldäck som kostar mer. Låter som om du behöver byta bil... Sist tror jag det kostade 70 spänn extra, för "året runt" gummin på Forden. (per hjul) Enligt min tidigare beskrivning av däckrotation / slitage och därmed beräknat däckbytesintervall är det definitivt billigare att hålla bilen med gummi, än cykeln.
Iofs tillkommer montering på fälg/ballansering, och eventuellt montering på bilen, men det gör man ju själv... Har inte alla tillgång till däckverkstad?

B!

Tillbaka
Topp