Diskussionen kan, utan att vara elak, sägas ha blivit lite för generell.
Bäst däck ska du ha på drivaxeln, eftersom de slits mest. DÅLIGA däck, ska du aldrig ha bak. Det är ett rätt brett spann mellan 8mm mönster, som jag hade på de nya vinterdäcken (på bilen) och 3mm, som får räknas som dåligt vid vinterväglag. Då jag hade 6mm på de slitna och 8'a på de nya åkte de nya fram, och de slitna bak. När däcken demonterades var det 6mm runt om, så slitaget bak har varit i det närmsta obefintligt. Oavsett hur jag hade monterat däcken hade jag haft gott grepp hela vintern, men nu har jag hjul till nästa år med, vilket jag, om jag slängt de slitna fram, inte hade haft.
Efter nästa års körande och om jag har samma slitage, kommer jag ha ett par 6mm och ett par 4mm's Vilka även de skulle gå att köra på, med 4'orna bak, men vid det laget är gummit i dem så gammalt, att det är dags att byta dem för det. (Ser självklart till att slita de gamla fram nästa vinter av just den anledningen)
Poängen i det hela är att det spelar egentligen ingen roll var det är mest mönster, om mönsterdjupet är så stort att greppet inte försämras på de sämre däcken. Och när greppet försämras på de sämre däcken är det tid att byta ut dem, inte att flytta fram dem på en styrande axel...
I cykelsammanband, är det väll närmast en ointressant frågeställning. Antingen är där grepp, eller så är där inte. Är där grepp nog att ligga som bakdäck i ett Fat Albert, är där så det räcker för att styra med. Bak kommer det slitas ut fort. Ligger det fram håller det antagligen hela sommaren. Mer slitet ger iofs lägre rullmotstånd, det kan kanske vara lockande...
B!