Bäst mönster fram eller bak?

.......

Aktiv medlem
Jaha, här står man och skall byta till lite mer lättrullade däck nu när våren är här. Och ett dilemma infinner sig: däcken är ojämnt slitna! Och jag har såklart ingen aning om hur de satt förut. Som tur är så slipper jag bekymret med att sätta dem i rätt rotationsriktning på en cykel som står upp-och ned; Fat Albert har inga såna finneser.

Dagens fråga alltså: bäst däck fram eller bak?

Jag var ganska nöjd med att ha nya Nobby Nic 2.25" fram och gamla slitna Fast Fred 2.0" bak på de bitvis isiga partierna och hala hällarna i Lunsen i dag. Hade inte velat haft tvärtom :)

VArför bak p åen bil??givetvis bästa däcken fram där med,av samma anledning,bakvagnssläpp är lätt att hämta hem,(har gjort det många ggr)men vill absolut inte att det släpper fram,så det är skitsnack bara,bästa däcken ALLTID fram..

En annan fundering: jag har under vintern kört med ett par däck med bra grepp men högt rullmotstånd. Märker man av rullmotståndet mest på fram- eller bakdäck?

Jaja, jag skulle kunna prova, men det känns jobbigt. Hittills har jag bara cyklat utan att fundera så mycket. ;)

Rullmåtståndet (full o dyslexi=dålig kombo) känns nog mest fram tror jag =)
har en crusier med 1" slick fram o 2.5"slitet gazza bak o rullar som faaan. doc kinte mina andra hojajr med fett fram med..

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan fundering: jag har under vintern kört
> med ett par däck med bra grepp men högt
> rullmotstånd. Märker man av rullmotståndet mest
> på fram- eller bakdäck?

Eftersom en större andel av vikten ligger på bakhjulet gör bakdäckets rullmotstånd störst skillnad. Siffrorna 60/40 procent bak/fram figurerar men det kan ju den (extremt) nyfikne lätt mäta med två personvågar.

> Jaja, jag skulle kunna prova, men det känns
> jobbigt. Hittills har jag bara cyklat utan att
> fundera så mycket. ;)

Det här är ju faktiskt, teoricyklingens högborg :-)

Ja, jag kanske skall tillbringa morgondagen med att skaffa två vågar och teoretisera. Av Respekt för Sporten förstås. Eller så cyklar jag. Det gick bra med Fat Albert förra året när det var torrt, så det går nog bra ett tag till. Fast det får nog bli nåt med bättre våtgrepp vad det lider.

kragan skrev:
> VArför bak p åen bil??givetvis bästa däcken
> fram där med,av samma anledning,bakvagnssläpp
> är lätt att hämta hem,(har gjort det många
> ggr)men vill absolut inte att det släpper
> fram,så det är skitsnack bara,bästa däcken
> ALLTID fram..

Har du sovit de senaste åren? Vill se dig hämta hem en sladdandes säg V70 eller annan familjefraktare i 100 knyck med de dåliga däcken bak.

PEK skrev:
> kragan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > VArför bak p åen bil??givetvis bästa däcken
> > fram där med,av samma anledning,bakvagnssläpp
> > är lätt att hämta hem,(har gjort det många
> > ggr)men vill absolut inte att det släpper
> > fram,så det är skitsnack bara,bästa däcken
> > ALLTID fram..
>
>
> Har du sovit de senaste åren? Vill se dig hämta
> hem en sladdandes säg V70 eller annan
> familjefraktare i 100 knyck med de dåliga däcken
> bak.

+1
Det är lite skillnad på ett helt oförberett bakvagnssläpp och att åka och leka med bilen.

Ted_B skrev:
> PEK skrev:
> -----
> > kragan skrev:
> >
>
> > -----
> > > VArför bak p åen bil??givetvis bästa
> däcken
> > > fram där med,av samma
> anledning,bakvagnssläpp
> > > är lätt att hämta hem,(har gjort det
> många
> > > ggr)men vill absolut inte att det släpper
> > > fram,så det är skitsnack bara,bästa
> däcken
> > > ALLTID fram..
> >

Säg det till de som byggde reglersystemet i de Gripenplan som kraschade :-) Bevisligen är det är hyggligt svårt att kasta pilar så att de flyger baklänges.

Man kan oxå fundera på konsekvensen av att köra in i en tall med bildörren förts istället för med extralysena, kofångare, motor och NCAP 5-stärnors höghållfast stålbur...

...skrev det där om bil lite som ett bete för att se om någon nappade och så blev det ju!/J :)

kragan skrev:
> VArför bak p åen bil??givetvis bästa däcken
> fram där med,av samma anledning,bakvagnssläpp
> är lätt att hämta hem,(har gjort det många
> ggr)men vill absolut inte att det släpper
> fram,så det är skitsnack bara,bästa däcken
> ALLTID fram..

JA men jag menade inte köra o leka,men man kan hämta hem ett bakvagnsläpp relativt enkelt,Framförallt om man har en framhjuldriven bil,men vad gör du om det släpper fram i 100 knyck??hoppas på att bakvagnen räddar dig,,efter du har kört av eller??

kragan skrev:
> JA men jag menade inte köra o leka,men man kan
> hämta hem ett bakvagnsläpp relativt
> enkelt,Framförallt om man har en framhjuldriven
> bil,men vad gör du om det släpper fram i 100
> knyck??hoppas på att bakvagnen räddar dig,,efter
> du har kört av eller??

Är du seriös eller?

En bil skall alltid ha bästa däcken bak oavsett om den är fram eller bakhjulsdriven. Det är bakhjulen som står för riktningsstabiliteten, likt en dartpil, som Johan T nämnde. Har du de bästa däcken fram så kommer en undanmanöver skapa en rotation som bakhjulen med sitt sämre grepp inte kan stå emot. Visst är det ballt med 360 och 720, men inte med bil på trafikerad väg. Det är det som gör att bakvagnen "räddar" dig, du kommer sätta nosen i träden och ha väldigt mycket längre deformationszon än om du kommer med sidan först. Försök förstå att du inte kan styra undan med dina fina framdäck om bakvagnen släpper helt. Skall du lyckas hämta hem släppet med en framhjulsdriven bil får du vara väldigt snabb om du skall hinna parera en oväntad sladd. Det är en jävla skillnad på att medvetet provocera bilen till sladd när man är fullt koncentrerad och kunna hantera den situationen jämfört med att bli överaskad av att väggreppet plötsligt släpper efter 4 timmars bilkörning.

Anledeningen till att man skall ha de däck med bäst grepp bak på en bil har med säkerhet vid inbromsning att göra.

Om man har de bästa däcken fram så kommer bakvagnen att vilja "köra ikapp" framvagnen vid inbromsning. Resultatet bil att bilen strävar efter att vända sig och fara med bakvagnen först.

Med de bästa däcken fram så händer detta ganska tydligt i praktiken om man bromsar någorlunda fart på halt underlag som snö eller is.

Spelar alltså ingen roll på vilken axel bilen drivs, däremot har ju nyare bilar alla tänkbara olika anti-sladd system som gör att ovanstående kanske inte gäller.

Eftersom de flesta cyklister (förutom framlidne Sheldon) nog bromsar mer med bakbromsen när det är dåligt grepp, gör väl att detta inte är så relevant när man väljer var däcken skall monteras på en cykel?

motormännen:
"Man bör sträva efter att ha så lika däck som möjligt på fram-och bakaxel. Men om det är en liten skillnad så monterar man de däck som bedöms ha det bästa väggreppet på bakaxeln.
Detta kan för många verka lite förvånande med tanke på att det mesta av bromseffekten ligger på framhjulen och det är ju med dessa vi styr.
Anledningen är helt enkelt att om man har betydligt sämre grepp på bakhjulen ökar risken för en okontrollerbar sladd. Det gäller inte minst på en framhjulsdriven bil där man i vanliga fall sällan upplever den situationen."

michelin:
"Oavsett om fordonet är framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet rekommenderar vi att nya däck monteras bak. Detta säkerställer att fordonets stabilitet bibehålls under extrema förhållanden som bromsning och kurvtagning, särskilt på våta eller hala vägar.Normalt är det enklare att korrigera en understyrning än en överstyrning.Om framhjulen tappar greppet förlorar föraren kontrollen över styrningen, (understyrning) Åtgärden som bör vidtas för att återfå kontrollen är att lyfta foten från gasen och vrida ratten i kurvans riktning. Denna manöver hjälper till att återfå kontrollen över fordonet.Om å andra sidan bakaxeln förlorar greppet är situationen mycket svårare att kontrollera, eftersom detta leder till överstyrning. För att återfå kontrollen över fordonet bör föraren gasa och vrida ratten bort från kurvans riktning (dvs. in i sladden). Endast en erfaren förare kan klara denna manöver.Michelin rekommenderar, för att minska risken att detta ska hända, att montera de nya eller minst slitna däcken bak.Detta möjliggör:
förbättrat grepp vid kurvtagning
ökad stabilitet vid bromsning
extra fordonssäkerhet"

Gjorde två suddiga mobilfilmer med en Legobil för att illusterara vart däcken ska sitta

Edit: Skulle ha filmat med DV-kameran, om jag hade haft en lämplig kabel...

Senast redigerad av en moderator:
Det där kan man ju inte argumentera mot! Bravo, Halvorsen!

Och som tack för att jag klagat på Fat Alberts våtgrepp så regnar det.

Senast redigerad av en moderator:
Satt just och leta efter testen var man skulle ha de dåliga däcken...
Men Halvorsen film säger allt....

Men vid inbromsning gäller det ha bra däck... fram...

Så va fan... Bra däck bak och fram gäller...
Vid NÖD kör enligt Halvorsen. och håll avståndet...

Roger

Gällde inte frågan cykling från början?

Bäst fram på cykel. Inget snack om den saken.

Undantaget är trial och enhjuling. Typ. :D

Diskussionen kan, utan att vara elak, sägas ha blivit lite för generell.
Bäst däck ska du ha på drivaxeln, eftersom de slits mest. DÅLIGA däck, ska du aldrig ha bak. Det är ett rätt brett spann mellan 8mm mönster, som jag hade på de nya vinterdäcken (på bilen) och 3mm, som får räknas som dåligt vid vinterväglag. Då jag hade 6mm på de slitna och 8'a på de nya åkte de nya fram, och de slitna bak. När däcken demonterades var det 6mm runt om, så slitaget bak har varit i det närmsta obefintligt. Oavsett hur jag hade monterat däcken hade jag haft gott grepp hela vintern, men nu har jag hjul till nästa år med, vilket jag, om jag slängt de slitna fram, inte hade haft.
Efter nästa års körande och om jag har samma slitage, kommer jag ha ett par 6mm och ett par 4mm's Vilka även de skulle gå att köra på, med 4'orna bak, men vid det laget är gummit i dem så gammalt, att det är dags att byta dem för det. (Ser självklart till att slita de gamla fram nästa vinter av just den anledningen)

Poängen i det hela är att det spelar egentligen ingen roll var det är mest mönster, om mönsterdjupet är så stort att greppet inte försämras på de sämre däcken. Och när greppet försämras på de sämre däcken är det tid att byta ut dem, inte att flytta fram dem på en styrande axel...

I cykelsammanband, är det väll närmast en ointressant frågeställning. Antingen är där grepp, eller så är där inte. Är där grepp nog att ligga som bakdäck i ett Fat Albert, är där så det räcker för att styra med. Bak kommer det slitas ut fort. Ligger det fram håller det antagligen hela sommaren. Mer slitet ger iofs lägre rullmotstånd, det kan kanske vara lockande...
B!

+1 Mr B
Sätter man alltid de bästa däcken bak på bilen så sliter man aldrig ut dom, då får man torra suddgummin med stort mönsterdjup.

Jag sätter alltid det slitna däcket fram, Eftersom bakdäcket slits mer så får man mer jämnslitna däck.

Om jag alltid gör så blir det sällan stor skillnad mellan fram och bak.

Mr B skrev:
> Diskussionen kan, utan att vara elak, sägas ha
> blivit lite för generell.
> Bäst däck ska du ha på drivaxeln, eftersom de
> slits mest. DÅLIGA däck, ska du aldrig ha bak.
> Det är ett rätt brett spann mellan 8mm mönster,
> som jag hade på de nya vinterdäcken (på bilen)
> och 3mm, som får räknas som dåligt vid
> vinterväglag.

+1. De flesta 'vanliga' bilar är understyrda, så det ska skilja mycket mellan slitage mellan fram och bak för att bli farligt överstyrd. Rådet att ha bästa däck bak låter lite gammaldags. Det räcker att man ha ABS för att förhindra att bilen 'slår runt' under hårt bromsning.

Brad skrev:

> +1. De flesta 'vanliga' bilar är understyrda,
> så det ska skilja mycket mellan slitage mellan
> fram och bak för att bli farligt överstyrd.
> Rådet att ha bästa däck bak låter lite
> gammaldags. Det räcker att man ha ABS för att
> förhindra att bilen 'slår runt' under hårt
> bromsning.

Nej du har fel. Att hjulet har rotation innebär inte i sig att det har tillräckligt sidogrepp.
Vanlig missuppfattning kring ABS.

Mr B skrev:
> Diskussionen kan, utan att vara elak, sägas ha
> blivit lite för generell.

Det blir inte bättre av att bara titta på mönsterdjup. Olika mönster och gummiblandningar beter sig väldigt olika om det är varmt eller kallt; vått, torrt eller snömodd. Ålder spelar också in. Ett nytt budgetdäck kan mycket väl vara sämre än ett slitet kvalitetsdäck under vissa väderförhållanden. Det är med andra ord olämpligt att bara byta däck på en axel åt gången.

Vid vattenplaning är mönsterdjupet kritiskt. Då har du inte lika bra grepp med 6 mm som med 8 mm. På en framhjulsdriven bil förvärras situationen av att viktfördelning är förskjuten till framaxeln som pressas ner genom vattnet medan bakvagnen planar.

Timothy skrev:
> +1 Mr B
> Sätter man alltid de bästa däcken bak på bilen
> så sliter man aldrig ut dom, då får man torra
> suddgummin med stort mönsterdjup.

Om man nu gör misstaget att inte byta ut dem samtidigt som framdäcken. Mönsterdjup är inte allt som sagt.

Många som kör framhjulsdrivet upplever precis det Timothy skriver, att bakdäcken inte slits och man därmed frestas att bara byta framdäcken med resultatet att man kör runt med puckgummi bak. Eller så sätter man de bästa däcken fram för att slita på dessa. Så kan man göra OM skillnaden är väldigt liten. Kör man mycket kan det vara läge att byta plats på fram och bak en gång mitt i säsongen också. Hinner skillnaden bli mer än en mm så skulle jag aldrig våga sätta de slitna bak. Med bakhjulsdrift får man ett jämnare slitage mellan däcken eftersom bakdäcken slits vid acceleration och framdäcken vid inbromsning. Men även med bakhjulsdrift gäller det att ha kolla på slitaget och byta mellan fram och bak i tid.

Mårten: Sedan när är en tråd på Happy begränsad till ursprungsfrågan?

Zippo skrev:
> ... Det räcker att man ha ABS för
> att
> > förhindra att bilen 'slår runt' under hårt
> > bromsning.
>
>
> Nej du har fel. Att hjulet har rotation innebär
> inte i sig att det har tillräckligt sidogrepp.
> Vanlig missuppfattning kring ABS.

+1

ABS hjälper inte om bilen börjar vrida sig kring mittaxeln. Du behöver ett antisladd-system för den saken. Men jag tror inte att ens ett antisladd-system klarar av att parera vid hård inbromsning i en kurva eller kraftig undanmanöver med dåliga bakdäck.

Har man råd med en cykel (vilket de flesta här har) så borde man ha råd med två rätt fräscha däck (som är tillräckligt bra för att undvika några reella problem).

Zippo skrev:
> Brad skrev:
>
> > +1. De flesta 'vanliga' bilar är understyrda,
> > så det ska skilja mycket mellan slitage mellan
> > fram och bak för att bli farligt överstyrd.
> > Rådet att ha bästa däck bak låter lite
> > gammaldags. Det räcker att man ha ABS för
> att
> > förhindra att bilen 'slår runt' under hårt
> > bromsning.
>
>
> Nej du har fel. Att hjulet har rotation innebär
> inte i sig att det har tillräckligt sidogrepp.
> Vanlig missuppfattning kring ABS.

Nej jag har inte fel :)
ABS begränsar longitudinell slip vilket bevarar en del av sidkraftsupptagningsförmåga. Om det är 'tillräckligt' eller inte beror på den specifika situationen som man befinner sig i.

s skrev:
> ABS hjälper inte om bilen börjar vrida sig kring
> mittaxeln. Du behöver ett antisladd-system för
> den saken. Men jag tror inte att ens ett
> antisladd-system klarar av att parera vid hård
> inbromsning i en kurva eller kraftig undanmanöver
> med dåliga bakdäck.

Håller med, men ABS kan förhindra att man börjar få oönskad yaw-röresle genom att den bevarar sidkraftsupptagningsförmåga på hjulen. Om inte det räcker då måste antisladd gå in. Antisladdsystemet använder framhjulen för att parera en överstyrning.

Min farsa är och förblir en snål, elak djävel. Naturligtvis satte han det blankslitna däcket i framgaffeln!
Detta gjorde det dock väldigt enkelt att cykla, samtidigt som man gjorde upprepade barspinns utför backarna...
Har prövat senare, vid vuxen ålder och med färska däck. Det gick sämre?

Naturligtvis skall man alltså ha allt värdelöst skrot, på de övriga familjemedlemmarnas cyklar, och det gamla trelleborgdäcket sätt helst fram. För det höga nöjets skull! :-p

jag har mer problem med drivgrepp än framhjulsläpp. Bästa däcket bak på skogscykeln. Det är väl mer gummits friktion än mönsterdjupet som gör framhjulsläpp. Då har det lite halvslitna mönstret mindre betydelse. Helt slitna däck kör jag inte.

På DH är det kanske lite annorlunda. Dessutom har jag så mjukt däck fram att det skulle slitas ner fort om det satt bak.

BFS skrev:
> Har man råd med en cykel (vilket de flesta här
> har) så borde man ha råd med två rätt fräscha
> däck (som är tillräckligt bra för att undvika
> några reella problem).

Två bildäck kostar ju som en hel cykel!

Och så måste man först bestämma sig - samma sort, eller en annan? Införskaffa - lokalt - eller internet? Och jag vill ju bara cykla! Men jag borde ha konstaterat redan i oktober när jag bytte att ena däcket var rätt slitet. Men då hade jag ju nya fina däck att vara entusiastisk över. Fete Albert stängdes in i källaren.

Tillbaka
Topp