Bästa 26” ungdomscykeln Orbea eller Whyte?

gragge

Medlem
Jag håller på att handla ny cykel och dottern och behöver lite assistans.
Hon har en Cannondale 24” som hon älskar men den skall lillesyrran ta över och hon skall få gå upp på 26”. Det hon älskar, förutom att det är en kul robust cykel som passat henne bra i storlek, är främst att det är enkelklinga fram och att den har gripshift. Båda sakerna har sänkt instegströskeln och gjort det enklare för henne att känna att hon kan fokusera på att bara cykla. Hennes Cannondale har fälgbromsar och det funkar hur bra som helst, väger man inte ens 40kg så…
Jag har shoppat runt ganska mycket och kommit fram till följande utmanare:

Whyte 401 - http://whyte.bike/2014/product.php?xProd=109
Storleken passar henne nästa år, enkelklinga och gripshift. Sram X7 tiodelat bak. Bra utrustad som jag förstår men dyr, finns från ca 7500:-. Gaffeln vet jag inget om. Men helheten känns genomtänkt och bra.
401.png

4013.png

Orbea MX 26 - http://www.orbea.com/mt-en/bicycles/range-2015/mx-26-team/
Verkar också genomtänkt vad avser geometri, enkelklinga mm. Shimano Acera 9-delat bak. Dock med trigger växelreglage. Rock shox gaffel. Billigare, kostar under 6000:-
MX26TEAM.jpg

Ett alternativ hade varit att köpa en 13” ram och bygga själv men jag har inte en pryl 26” grejer kvar efter många år på 29” och vad jag har i andra delar är inget som lämpar sig för ett sånt här bygge. Så oavsett om dessa två är dyra så blir de billigare än att bygga motsvarande själv, i mitt fall.

Vad tycker Happykollektivet? Att de är dyra vet jag, men som sagt finns en lillesyrra som tar över senare och om man dessutom kan få en slant för dem begagnade så hoppas jag ekonomin blir ok.
Finns alternativ?
OBS vill inte ha alternativ där man plockat på skitgrupper och 3 delat på en liten ram och säljer som ungdomscykel!

Senast ändrad:
Har själv börjat snegla på 26" åt grabben. Han är fortfarande för liten men framåt våren borde det funka.

Både Orbea och Whyte tycker jag verkar vettiga, även Islabikes har en variant:
http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/creig26.html

Jag har hjul, gaffel o lite annat liggandes hemma så ett alternativ är att försöka hitta en ram men 13" verkar inte växa på träd.

Jag har inget cykeltips men har Raidon-gaffeln på min 29HT. Den funkar faktiskt bra, har inget egentligt rättvist att jämföra med men ungefär som en Recon. Det enda som är lite störande är att när man kör den i låst läge kan det klonka till vid utfjädring. Det händer aldrig i öppet läge dock.

Bra tips på cyklar tycker jag. Whyte känns värd de 1500kr extra, speciellt om du slår ut det på två barn plus att det är luftgaffel.

lest skrev:
-------------------------------------------------------
> Har själv börjat snegla på 26" åt grabben. Han
> är fortfarande för liten men framåt våren
> borde det funka.
>
> Både Orbea och Whyte tycker jag verkar vettiga,
> även Islabikes har en variant:
> http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/creig26.html
>
>
> Jag har hjul, gaffel o lite annat liggandes hemma
> så ett alternativ är att försöka hitta en ram
> men 13" verkar inte växa på träd.

Problemet med Islas cyklar är att de tyvärr inte skickas till Sverige, annars hade det varit ett alternativ. Kanske går att fixa runt men känns besvärligt.

Jag tittade på cube attention eller analog med 14 ram men både orbea och whyte känns mer genomtänkta.
Jag skulle satsa på orbea pga priset.
Vart på nätet hittade Du cyklarna??

Letar också 26-a till grabben. Cube Attention och Analog verkar utgå som 26" 2015. Dottern har kört en Analog i 14 eller 15" ram som funkat helt ok. Fast enkelklinga och kanske även grip shift låter lite smart.

Det blev till slut orbea mx 26 team till min dottern som är 10år och 152cm. Beställde hos Bikesports i Malmö ( tidigare bikepro) som skickade cykel till mig, allt gick smidig, bra och snabb mailkontakt.
Cykel är snygg tycker jag, bra design samt finish på ramen, funkar jättebra med trigger växlar.
Min yngre pojke som har cube 20 team vill nu ha orbea med trigger som nästa cykel så kanske bli orbea 24 till nästa säsong.

Bilagor

• IMG_20140922_225646.jpg
    IMG_20140922_225646.jpg
    52.4 KB · Besök: 66
Har ocksa en grabb pa tio bast o ca 152. Fick leverans av en san här förra veckan:

IMG_6058.JPG

Avgörande i valet var den flacka styrvinkeln (68 grader) och mycket bang for the buck. Fick en av de sista 2014-modellerna för 423 EUR (!). 2015 ars modell ligger pa 565 EUR med samma utrustning men andra däck.

Igar korde vi en kvällstur och sicken skillnad mot 24-tummaren. Snabbare, mer kontroll och framförallt leende fran öra till öra pa grabben.

P12002731024x576.jpg

P12002791024x576.jpg

Jag köpte Whytecykeln och kan nu summera ett års användning: riktigt bra cykel!
Framförallt är det vikten jag är nöjd med, jmf andra liknande är denna en lättviktare!
Även väldigt nöjd med gaffeln som funkat perfekt åt en tjej på 35 kg. Många andra gafflar funkar inte med så lätta ryttare.
Har uppdaterat med nya hjul, lite overkill men hade dem stående hemma. Blev nya SLX bromsskivor eftersom det är centerlock på Ritcheyhjulen och 6-hål på org hjulen.
Nya plattis trampor har hon också fått, färgmatchade så klart!
Köpte den från Winstanleys helt problemfritt.

Anbefalles som norrmännen säger!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    134.4 KB · Besök: 47
gragge skrev:
> Jag köpte Whytecykeln och kan nu summera ett års
> användning: riktigt bra cykel!
> Framförallt är det vikten jag är nöjd med, jmf
> andra liknande är denna en lättviktare!
> Även väldigt nöjd med gaffeln som funkat
> perfekt åt en tjej på 35 kg. Många andra
> gafflar funkar inte med så lätta ryttare.
> Har uppdaterat med nya hjul, lite overkill men
> hade dem stående hemma. Blev nya SLX bromsskivor
> eftersom det är centerlock på Ritcheyhjulen och
> 6-hål på org hjulen.
> Nya plattis trampor har hon också fått,
> färgmatchade så klart!
> Köpte den från Winstanleys helt problemfritt.
>
> Anbefalles som norrmännen säger!

Kan säkert beställas via mtbstore.se oxå..

HasseL skrev:
> gragge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte Whytecykeln och kan nu summera ett
> års
> > användning: riktigt bra cykel!
> > Framförallt är det vikten jag är nöjd med,
> jmf
> > andra liknande är denna en lättviktare!
> > Även väldigt nöjd med gaffeln som funkat
> > perfekt åt en tjej på 35 kg. Många andra
> > gafflar funkar inte med så lätta ryttare.
> > Har uppdaterat med nya hjul, lite overkill men
> > hade dem stående hemma. Blev nya SLX
> bromsskivor
> > eftersom det är centerlock på Ritcheyhjulen
> och
> > 6-hål på org hjulen.
> > Nya plattis trampor har hon också fått,
> > färgmatchade så klart!
> > Köpte den från Winstanleys helt problemfritt.
>
> >
> > Anbefalles som norrmännen säger!
>
> Kan säkert beställas via mtbstore.se oxå..

Vad menar du?
Finns säkert flera andra ställen man kan köpa den men det var aldrig min fråga?
Reklam? Har du anknytning till butiken du hänvisar till?

Nej men vill bara påpeka att det går att köpa Whyte i Sverige via en butik nu för tiden för de som eventuellt vill handla in Whytecyklar i framtiden? Vad är det för fel att påpeka en sådan sak?
Min enda anknytning är att jag har köpt knäskydd där i fjol och jag har hänvista agenturen som har Whyte i Danmark, Sverige dit då det är några jag känner här i Danmark ;)

Tillbaka
Topp