Bästa bikeparks/mtb-områden för en sverigetrip?

Johan_e

Medlem
Hej!
Funderar på att ta en trip runt om i Sverige i sommar med sambo och barnen. Vi brukar vanligtvis besöka Järvsö bergcykelpark några ggr varje sommar och även ta en sväng förbi Tänndalen.
I år funderar vi på att ta 10-14 dagar och dra lite längre neråt i landet men är inte riktigt säkra på vad vi ska besöka. Vi har funderat på en sväng förbi dalarna, ner mot västkusten och sedan E4 norrut igen. Men vet inte riktigt var vi ska åka.
Vi är dels ute efter bikeparks typ järvsö, men även ställen med fina enduroleder funkar bra. Plus i kanten om åkningen funkar för blandad nivå av skicklighet.
Har någon några bra tips på gömda pärlor som är värt ett besök?

Allt gott!

Isaberg. Vallåsen om barnen är större.
Sen längs e4 finns det sm bana plus nåt lite Enduro i Värnamo och sen Gränna. De två sista har jag inte sett

Ni skulle ju kunna binda ihop Falun (Lugnet o Källviken) med Sunne bikepark och enduro i Arvika. Sedan ner till Isaberg och hemåt.

Runt "Västkusten" finns ju oxå Kes-berget i Vårgårda, Huskvarna har ju sitt nya berg å Bollenkollen i Bollebygd om man är beredd på en sketchy lift.

Finns det något nytt i Huskvarna?
Nja, det var väl ngt nytt som invigdes där för 1-2 år sedan? Minns att jag såg ngn film från invigningen med ngn hopplinje som såg kul ut.

Alltså har aldrig varit där men har alltid velat åka dit. Ska finnas vid slalombacken tror jag. Strutsabacken? Någon local får hjälpa mig...

Nja, det var väl ngt nytt som invigdes där för 1-2 år sedan? Minns att jag såg ngn film från invigningen med ngn hopplinje som såg kul ut.

Alltså har aldrig varit där men har alltid velat åka dit. Ska finnas vid slalombacken tror jag. Strutsabacken? Någon local får hjälpa mig...
Du blandar inte ihop det med Bankeryd, Nyarpsbacken? Den kan jag varmt rekommendera. Finns några enduro-spår där också, men ffa roliga hopp och flowiga kurvor +pumptrack.
(Nyarpsbacken nedan)
20220528_144655.jpg

Till TS skulle jag rekommendera (om ni kommer söder ifrån och ska norrut på E4) Ulricehamn (kanske inte för alla nivåer av åkare), Isaberg (passar alla), Bankeryd (se ovan, passar alla), Gränna GBOK, (passar alla), Omberg (passar de flesta, om man orkar trampa lite mellan sträckorna).

Du blandar inte ihop det med Bankeryd, Nyarpsbacken? Den kan jag varmt rekommendera. Finns några enduro-spår där också, men ffa roliga hopp och flowiga kurvor +pumptrack.
(Nyarpsbacken nedan)
Visa bilaga 611372

Till TS skulle jag rekommendera (om ni kommer söder ifrån och ska norrut på E4) Ulricehamn (kanske inte för alla nivåer av åkare), Isaberg (passar alla), Bankeryd (se ovan, passar alla), Gränna GBOK, (passar alla), Omberg (passar de flesta, om man orkar trampa lite mellan sträckorna).
Det är möjligt jag gör men jag har bestämt för mig att det var ngnstans närmare Huskvarna. Får leta lite...

Hur som helst, kul tips med Nyarpsbacken. Tack! Ännu ett skäl att besöka Könjöping igen.

Har varit i Hallbystugan (nära Axamo fpl), ingen enduro eller bikepark men riktigt fina XC-spår o en rolig teknikbana med lite hopp + pumptrack precis vid stugan.

Förutom EM-banan finns en röd, svart, blå och grön slinga och en pumptrack att leka runt i. Även Strutsabacken med sina Downhill/Enduro-slingor håller öppet av och till med lift upp och full fart nedför. På IKHP finns något för alla MTB-cyklister och möjlighet att utmana sig själv och andra. Ytterligare en uppmärkt slinga finns på Stensholm i Huskvarna, du kan ta dig dit på bara några minuter med cykeln. Nere i dalen i Huskvarna, närmare bestämt i Bråneryd finns också en pumptrack att besöka.

Hej!
Funderar på att ta en trip runt om i Sverige i sommar med sambo och barnen. Vi brukar vanligtvis besöka Järvsö bergcykelpark några ggr varje sommar och även ta en sväng förbi Tänndalen.
I år funderar vi på att ta 10-14 dagar och dra lite längre neråt i landet men är inte riktigt säkra på vad vi ska besöka. Vi har funderat på en sväng förbi dalarna, ner mot västkusten och sedan E4 norrut igen. Men vet inte riktigt var vi ska åka.
Vi är dels ute efter bikeparks typ järvsö, men även ställen med fina enduroleder funkar bra. Plus i kanten om åkningen funkar för blandad nivå av skicklighet.
Har någon några bra tips på gömda pärlor som är värt ett besök?

Allt gott!
Hej Johan,
Nyarpsbacken är designad för utmaningar som passar alla. Från små barn upp till duktiga enduroåkare.
Pumptrack, 3 flowleder och 6 Enduroleder med stegrande svårighetsgrader..
Dessutom finns grillplats, utegym och lite småhopp så barnen kan leka av sig.

Se ledbeskrinvingar för Nyarpsbacken

Ha det bra!

BSMK MTB Nyarpsbacken Facebook

/Tobias

Den här tråden har ju visserligen några år på nacken (2021) men kanske kan ge lite tips.

Tillbaka
Topp