Bästa bromsbeläggen för V-broms?

Sjoebrink

Ny medlem
Hej,
vilka bromsbelägg anser ni vara de bästa för V-broms? Jag är ute efter några som är nötningsbeständiga och ändå klarar väta. Jag har förstått att Koolstop uppskattas här på forumet, finns det några andra som rekommenderas och kan man köpa dem i butik här i Göteborg?
/Linus

Har kört på Shimano orginal XT, Shimano XTR, Röda Ritchey och nu Kool-stop (Salmon). Kool-stop är de som jag tycker nyper bäst, både blöta och torra. Rekomenderas !

/ M

Jepp, röda Ritchey är suveräna! Slits dock en del när det är riktigt j*kla grisigt men det betyder ju bara att fälgen slits mindre. De finns att köpa på Sportson och på Cykelhuset på Axel Dahlströms torg om jag inte minns fel. Cykelstället har haft såna också. Borde ha det fortfarande.

=)

Bytte från "vanligt värdelöst skräpbelägg" till Kool-stop och tycker dom fungar kanon. Mycket bättre än vanliga, framförallt när det är lite fuktigt, nyper fint när det är tort också. "rensflärpen" på dom är inte så dum heller när man kommer ner i leran.

(jag kan tacka happymtb för att jag bytte till kool-stop, ångrar det inte en sekund)

Yes cykelstället har fortfarande men kanske bara "hela" inte catrige. Jag har i alla fall ett minne av att mitt senaste försök där slutade med ovannämda tre-delade BBB. Som förövrigt slets fort men tog bra.
Dock tycker jag fortfarande bättre om richey röda.

Har kört med biltema beläggen ett tiotal timmar nu (har varit minus och torrt för det mesta) och dom fungerar riktigt bra. Lite frågetecken med avseende på slitstyrkan. Kosta bara 30 spänn paret för gummina.

Senast redigerad av en moderator:
Crossmax äger! : Hoppas du har keramiska fälgar då med, annars så sliter du och förkortar livslängden på dina fälgar rejält, men det visste du säkert.

/ M

Wilier, se upp med väta bara! Jag tycker Biltema-beläggen funkar bra när det är torrt men i regn och slask bromsar en dynamo ungefär lika bra... ;-)
Men som bakbroms är de helt ok.

Någon som vet var jag kan köpa Kool-Stop röda? Har de nu och tycker de är tillfredsställande. Skulle ju kunna prova "Salmon" färgen också.
Har köpt på cyclecomponents tidigare, men de har slutat med dem.
Vill gärna ha dessa, då jag med hull och håg köpt deras försäljningstrick att den där flärpen skall rensa bort gyttjan. Tror det funkar!

Tillbaka
Topp