Bästa cykelhållare utan dragkrok?

Jag har ingen dragkrok på min bil. Jag har inga planer på att transportera mina cyklar på något annat sätt än med takräcke och tillhörande cykelhållare på min bil. Men jag kanske är anal som bryr mig om min lack, vill ha mitt bagage lättillgängligt och tycker att det är lite klent att mer eller mindre ha cyklarna fästa i bilen med enbart remmar.

Jag tror också att taket är bästa stället utan drag.

Thules hållare tål rätt bra med vikt, även DH cyklar och moppar, om jag inte minns helt tokigt.

Takhållare vs bakmonterat är en annan diskussion tror jag, men det finns rimliga argument för båda. För mig överväger dock fördelarna för baklucka/krok starkt.

Lejon sa:
Takhållare vs bakmonterat är en annan diskussion tror jag, men det finns rimliga argument för båda. För mig överväger dock fördelarna för baklucka/krok starkt.
Jag väljer krok alla dagar i veckan men utan krok hade jag valt tak före baklucka utan tvekan.

Med tanke på vikten så tror jag att takräcke vore det bästa, om jag skulle frakta en racer kan baklucke räcket funka bra

toysc sa:
Med tanke på vikten så tror jag att takräcke vore det bästa, om jag skulle frakta en racer kan baklucke räcket funka bra

+1

Jag har baklucke fäste från thule, men att köra svintunga "cyklar" skulle jag inte ens överväga. Två Cyklar över 10kg är väl mycket om det skall vara säkert.

Bengt-re sa:
toysc sa:

+1

Jag har baklucke fäste från thule, men att köra svintunga "cyklar" skulle jag inte ens överväga. Två Cyklar över 10kg är väl mycket om det skall vara säkert.

För all del, 2 astunga elcyklar kan vara över gränsen för bakluckemonterat.

Lejon sa:
Bengt-re sa:
toysc sa:

+1

För all del, 2 astunga elcyklar kan vara över gränsen för bakluckemonterat.

Jo. Iaf om man studerar hur "mycket" gods det är i bakluckorna på dagens bilar.

Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.
Ööhh?? Känns som ett rätt dåligt underbyggt antagande...
Att det är mer plast och mindre plåt moderna bilar är väl inget konstigt? Eller att platen inte skulle hålla?

Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Att det är mer plast och mindre plåt moderna bilar är väl inget konstigt? Eller att platen inte skulle hålla?
Plast och aluminium har använts i bakluckor även före 90-talet vad jag vet. Jag känner inte till siffror på att andelen bilar med klen baklucka ökat sen dess.

Det enda jag vet säkert är att min billiga franska bil från år 2012 utan problem kunde hantera bakluckehängd hållare med åtminstone 20 kilos totalvikt, men eftersom det är ett klent statistiskt underlag väljer jag att inte dra mer långtgående slutsatser kring övriga bilmodeller generellt. Oavsett tillverkningsår.
Min gissning är dock att min bil sannolikt inte hade en ovanligt stabil och välbyggd baklucka och därför tror jag att många andra bilar klarar samma sak. Men vad vet jag? Kanske hade jag tur och köpte en Citroen med stridsvagnsbaklucka?

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Plast och aluminium har använts i bakluckor även före 90-talet vad jag vet. Jag känner inte till siffror på att andelen bilar med klen baklucka ökat sen dess.

Det enda jag vet säkert är att min billiga franska bil från år 2012 utan problem kunde hantera bakluckehängd hållare med åtminstone 20 kilos totalvikt, men eftersom det är ett klent statistiskt underlag väljer jag att inte dra mer långtgående slutsatser kring övriga bilmodeller generellt. Oavsett tillverkningsår.
Min gissning är dock att min bil sannolikt inte hade en ovanligt stabil och välbyggd baklucka och därför tror jag att många andra bilar klarar samma sak. Men vad vet jag? Kanske hade jag tur och köpte en Citroen med stridsvagnsbaklucka?
20 kilo hade jag vågat hänga på min. Men 45 eller vad det nu blir med 2 cyklar a 20 kilo plus hängare. Nej.

Enighet är för en gångs skull kanske uppnådd: två elcyklar är för tungt, en eller möjligen två normala cyklar är lugnt på en normal bils baklucka. Så gissar flera av oss åtminstone...
Tillägg: ingen har kastat invektiv på TS trots att elcykel nämndes. Vilken kärlekskväll!!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp