Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag väljer krok alla dagar i veckan men utan krok hade jag valt tak före baklucka utan tvekan.Lejon sa:Takhållare vs bakmonterat är en annan diskussion tror jag, men det finns rimliga argument för båda. För mig överväger dock fördelarna för baklucka/krok starkt.
toysc sa:Med tanke på vikten så tror jag att takräcke vore det bästa, om jag skulle frakta en racer kan baklucke räcket funka bra
Bengt-re sa:toysc sa:Med tanke på vikten så tror jag att takräcke vore det bästa, om jag skulle frakta en racer kan baklucke räcket funka bra
+1
Jag har baklucke fäste från thule, men att köra svintunga "cyklar" skulle jag inte ens överväga. Två Cyklar över 10kg är väl mycket om det skall vara säkert.
Lejon sa:Bengt-re sa:toysc sa:Med tanke på vikten så tror jag att takräcke vore det bästa, om jag skulle frakta en racer kan baklucke räcket funka bra
+1
Jag har baklucke fäste från thule, men att köra svintunga "cyklar" skulle jag inte ens överväga. Två Cyklar över 10kg är väl mycket om det skall vara säkert.
För all del, 2 astunga elcyklar kan vara över gränsen för bakluckemonterat.
Ööhh?? Känns som ett rätt dåligt underbyggt antagande...Rattnalle sa:Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.
Att det är mer plast och mindre plåt moderna bilar är väl inget konstigt? Eller att platen inte skulle hålla?Lejon sa:Ööhh?? Känns som ett rätt dåligt underbyggt antagande...Rattnalle sa:Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.
Plast och aluminium har använts i bakluckor även före 90-talet vad jag vet. Jag känner inte till siffror på att andelen bilar med klen baklucka ökat sen dess.Rattnalle sa:Att det är mer plast och mindre plåt moderna bilar är väl inget konstigt? Eller att platen inte skulle hålla?Lejon sa:Ööhh?? Känns som ett rätt dåligt underbyggt antagande...Rattnalle sa:Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.
20 kilo hade jag vågat hänga på min. Men 45 eller vad det nu blir med 2 cyklar a 20 kilo plus hängare. Nej.Lejon sa:Plast och aluminium har använts i bakluckor även före 90-talet vad jag vet. Jag känner inte till siffror på att andelen bilar med klen baklucka ökat sen dess.Rattnalle sa:Att det är mer plast och mindre plåt moderna bilar är väl inget konstigt? Eller att platen inte skulle hålla?Lejon sa:Ööhh?? Känns som ett rätt dåligt underbyggt antagande...Rattnalle sa:Min lucka är designad i slutet på 90 talet och är mest plast. Jag hade inte hängt nåt i den. Lär ju inte vara mindre plast i en modernare bil.
Det enda jag vet säkert är att min billiga franska bil från år 2012 utan problem kunde hantera bakluckehängd hållare med åtminstone 20 kilos totalvikt, men eftersom det är ett klent statistiskt underlag väljer jag att inte dra mer långtgående slutsatser kring övriga bilmodeller generellt. Oavsett tillverkningsår.
Min gissning är dock att min bil sannolikt inte hade en ovanligt stabil och välbyggd baklucka och därför tror jag att många andra bilar klarar samma sak. Men vad vet jag? Kanske hade jag tur och köpte en Citroen med stridsvagnsbaklucka?