Bästa fullprislampan för hösten?

Stervelo

Aktiv medlem
Ja som frågan lyder, inget dx utan "etablerade" tillverkare. Lupine et al.
Lupine Tesla 5 verkar vara skapligt prissatt och en bra lampa.
Har det dykt upp något "bättre" i år? Lupinen är väl från 09?
Inget neggande om att du får samma för en femtedel av priset på dealextreme heller.

Så, fram med länkar och annat. :) Jag funderar mest på lampor som du kan få loss för runt 3k, men allt är intressant.

Senast redigerad av en moderator:
Köpte Hope Vision 4 till föregående vinter och använde den till pendling och längdåkning. Mkt bra kvalitetskänsla jmf med DX (jag köpte en sån också). Bra batteritid om man inte kör på max.läget vilket inte behövdes tycker jag. Känns som mkt lyse för pengarna, under 3000. Rekommenderas.

Kolla, MILA DXL PANNLAMPSPAKET;-)

http://www.mila.se/web/folder.asp?folderID=189
webpannlampaDXL.jpg ht=146

Edit: bild bifogad...

Tja, jag har en hid med lite smal ljusbild, så styrlampa lockar tycker jag men om den också går att köra på hjälm är det väl bra men inget måste. Så, "stora" lampor är ok så att säga.

Dinotte 1200L då?

Vad sägs om nåt från hong kong via ebay. Hittade lite lampor med 1200 lm (!!!), 6.4 Ah, till bud för £30. Så kan ju va värt att testa?

http://cgi.ebay.co.uk/SSC-P7-1200Lm...amp-Light-/140441164475?pt=LH_DefaultDomain_0

Verkar som att LED:en kommer från härifrån så 1200lm va kanske en överdrift av säljaren,

"Z-Power LED P7 series is single LED package providing the world highest brightness of 900 lumens"

http://www.seoulsemicon.com/en/product/prd/zpowerLEDp7.asp

Verkar ge ett ljus som ser ut såhär (detta är leden, vet ej om det är samma lampa)
67daa.jpg ht=544

EDIT: la till lite info

Oj, den svenska var lite rolig, 6k för lampa med stort batteri, ser ut att ha bättre ljusbild än lupinen de har med och jämför med.

Den där ledx är nog med xpg led. Finns ingen annan led som passar 20mm optik och ger 350 lumen.

Kul att någon säljer en xpg lampa men för det priset (var du nu hittade det..?) tycker jag den ser aningen hemmasnickrad ut. På hjälmen blir den ju helt abnorm jämfört med en 6xpg/xpe i rad med 10mm optik och låg huvudställning.

Jo, det känns lite som strömbrytarna och kontaktena är köpta på Elfa. Men sätter man hjälmfästet längre fram kanske det funkar. Ljust blev det i alla fall. Kanske skulle kolla vad det kostar för bara lampan, batteri har jag.

Om du inte vill köpa LEDx-lampan med 6 LEDar för 6k finns ju Trouties 7UP
Gal7up5.jpg

http://troutie.com/?page_id=472

Den har tre XP-E och fyra XP-G LEDar. XP-E LEDarna ger smalare och längre ljus, XP-G bredare men starkare.

Tillsammans blir det ett riktigt bra ljus
Gal7up6.jpg

£300 including shipping to the UK
International shipping add £6

/Håkan

Sen blir det 22 pund för hjälm fäste, 15 pund för styrfäste och ingen bild på batteriet.

Men det är lite intressant ändå. Om inte batteriet är smidigt så går det bort.

Tror inte Troutie säljer batterier. Det får man ordna med själv.

Tycker der är lite konstigt att lamptillverkarna är så långt efter i utvecklingen. Det är snart ett år sedan xpg kom. Innan dess kom xpe. Båda dessa går att bygga smått med 10mm optik. De stora lamptillverkarna kör mestadel på xre led'en som nu är 3 generationer gammal.

Vet inte vad jag ville säga med det...mer än att det mesta känns out of date. Förutom Troutie + en del andra hemmabyggare.

Har du helt rätt i. På Troutie mini står det utttryckt att batteri och laddare ingår. På 7 up är det lite mer oklart men jämför man pris mot mini borde det ingå. Runt 340£ inklusive batteri så är det en sjysst lampa för de pengarna.,.även om det är hemmabygge så har han riktigt bra finish på prylarna.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen blir det 22 pund för hjälm fäste, 15 pund
> för styrfäste och ingen bild på batteriet.

Ur texten på http://troutie.com/?page_id=472
it uses a 14.8 volt 5.2 amp hour lithium ion battery pack Charging 6HRS Empty to Full
approx runtimes are
3.5 hours on High, 10 hours on Medium, 40 hours on Low
Offer price all in with a helmet mount or a bar mount

Men jag håller med dig om att det borde vara bilder på både batteri och laddare.

/Håkan

Har testat LEDX-lampan, den gav ett helt enormt ljus, framför allt mycket bättre bredd än Lupine. Att man kan montera den på hjälmen är en stor fördel, för det är där man tittar man vill ha hjuset och inte dit styret pekar. Jag provade att sätta fast den långt fram på hjälmen, då blev den inte så hög som den ser ut att vara på bilden.

pastaasta skrev:
> Har testat LEDX-lampan, den gav ett helt enormt
> ljus, framför allt mycket bättre bredd än
> Lupine. Att man kan montera den på hjälmen är
> en stor fördel, för det är där man tittar man
> vill ha hjuset och inte dit styret pekar. Jag
> provade att sätta fast den långt fram på
> hjälmen, då blev den inte så hög som den ser
> ut att vara på bilden.

Tycker ändå den är på tok för stor. Min optimala lampa för mtb skulle bestå av 4 xpg, 2 med 20mm optik som ger möjlighet till tajt ljus och 2 med 10mm optik (som inte går att få till tajt i nuläget så dessa används för bredd). En sådan lampa skulle gå att göra i mindre än halva storleken gentemot ledx lampan.

Jag håller med InlineOla XPG känns ju helt överlägset P7 dioder. Jag skulle ALDRIG betala premium för något som inte är XPG eller vassare. Svindyrt för gammal skit komigen, om det ska kosta så måste det väl ändå smaka. I annat fall är det väl bara slå till på en ful dx-lampa.

Dolk skrev:
> Jag håller med InlineOla XPG känns ju helt
> överlägset P7 dioder.

Du hittar nog ingen som inte instämmer

> Jag skulle ALDRIG betala
> premium för något som inte är XPG eller
> vassare.

Finns det ngn LED som är vassare än XP-G?
Cree XM har väl inte släppts ännu?

/Håkan

MCE är hyfsat tryck i (väl?), men inte lika små och smutta som xpg.

InlineOla du får börja licenstillverka din hammondlampa och bli milljonär.

Hehe. Innan kineserna började kopiera lampor så fanns det en viss affärspotential i lampbranschen...men inte längre.

MCE är det tryck i men den är också ålderdomlig och inte i närheten av XPG när det gäller lumen/watt.

Jag kör med lampor från Dinotte Lightning. Har en 200, en 400 (2x200 i samma hus) och en 600L. I 400-modellen sitter det två dioder med olika linser, en spot och en wide. Den sitter på hjälmen. 600L sitter på styret och 200an är mest en liten backup att ha i fickan.

Jag tycker Dinotte har bra priset, bra batterier ibland juste rea. Har beställt därifrån 2 ggr och som av en händelse har paketet sluppit igenom utan extra allt båda gångerns.

Dinotte får av mig 3 av 5 LED, fast kanske 4. Avdraget är för att dom inte uppgraderat till senaste versionerna av värsting-led. Prisvärd och bra byggkvalitet är 4 av 5.

Jag kör Hope Vision 4 och gillar det ljuset, men tycker att den i vissa lägen är för tung på hjälmen. <3K SEK känns precis på gränsen till prisvärt. 2 500 så skulle jag springa runt och rekomendera den.

/M

Det finns hopp i mörkret - Hope Vision 4.
2,8 kkr - Jag cyklar runt och rekommenderar den:)

Bilagor

• Hope Vision 4.jpg
    Hope Vision 4.jpg
    59.7 KB · Besök: 43
Tillbaka
Topp