Bästa godiset under cykling?

Tack, det blir till att ta en runda till Ica, Willys och Webhallen (2kg, yes ?) för provsmakning.
NOS hittar jag dock inte.

Sockervadd var ju annars en bra idé

fhloston sa:
Tack, det blir till att ta en runda till Ica, Willys och Webhallen (2kg, yes ?) för provsmakning.

Så. Nu har juryn arbetat hårt och gjort en blindtest av Bassetts nya, Ica Basic samt Skånekonfektyrer.

Bassetts var menlösa med en konstig söt smak. Konsistensen var mjuk, utan stadga.

Ica Basic, ganska god, men mild smak. Konsistensen var fast och mjuk.

Skånekonfektyrer har iallafall nästan den där vingummismaken, som jag inte riktigt vet hur man ska beskriva. Förutom sötman så har den det där extra. Nästan, men inte riktigt så som jag minns de gamla Bassetts.

Godast var Skånekonfektyrer följt av Ica Basic. Långt efter kom Bassetts.

Det blir Skånekonfektyrer, sportdryck och vatten för mig i Lida Loop och Fjällturen I sommar.

Så nu vet ni det ;-)

tinkerbell sa:
wobblie sa:
Tyvärr har även Tutti-Frutti fått nytt recept och med det ny äcklig konsistens/smak... Vissa saker ska man bara inte peta på.

Tog upp Tutti-Frutti tidigare i tråden då jag konsumerade såna friskt runt Vättern för några år sedan. Har dock inte ätit dem på ett tag... När gjordes de om och varför? Som du sa, vissa saker ska man verkligen inte peta på då det (troligen) inte går förbättra!

dnleriksson sa:
tinkerbell sa:
wobblie sa:
Tyvärr har även Tutti-Frutti fått nytt recept och med det ny äcklig konsistens/smak... Vissa saker ska man bara inte peta på.

Tog upp Tutti-Frutti tidigare i tråden då jag konsumerade såna friskt runt Vättern för några år sedan. Har dock inte ätit dem på ett tag... När gjordes de om och varför? Som du sa, vissa saker ska man verkligen inte peta på då det (troligen) inte går förbättra!
Gelatinfria vilket var på tiden. Märks ingen skillnad på dem i munnen vad jag kan känna.

fhloston sa:
fhloston sa:

Så. Nu har juryn arbetat hårt och gjort en blindtest av Bassetts nya, Ica Basic samt Skånekonfektyrer.

Bassetts var menlösa med en konstig söt smak. Konsistensen var mjuk, utan stadga.

Skånekonfektyrer har iallafall nästan den där vingummismaken, som jag inte riktigt vet hur man ska beskriva. Förutom sötman så har den det där extra. Nästan, men inte riktigt så som jag minns de gamla Bassetts.

Det blir Skånekonfektyrer, sportdryck och vatten för mig i Lida Loop och Fjällturen I sommar.

Så nu vet ni det ;-)

Dåligt att inte ta med Hemköps/Willys då de är de bästa/mest lika Bassett’s original. Jag underkänner härmed testet! Gör om gör rätt ;)

Mycketvillhamer sa:
fhloston sa:
fhloston sa:

Så nu vet ni det ;-)

Dåligt att inte ta med Hemköps/Willys då de är de bästa/mest lika Bassett’s original. Jag underkänner härmed testet! Gör om gör rätt ;)

Jag försökte. Jag var på LWS, men de hade bara Bassetts. Jag får försöka med en annan när du säger så :-)

Strömstad! Då lär man ju köpa Seigmenn och knapra på under skogsturen i Norska fjällen :)

seigmenn.png

Haha, vilken tråd. Vem fan behöver läsa böcker när man kan läsa här? Idag hade jag med mig ett provrör med ingefära- och gurkmejashot på rundan. Rynkebys shottar är ganska söta (juicebas?) så det blev väl lite godis oxå. Annars funkar väl gels helt ok?

5883A7E3-5610-4801-977A-813CC732DAF3.jpeg

Jag kan tipsa om att göra egen sportdryck på maltodextrin. Det är ett billigt kolhydratpulver med nästan dubbelt så högt GI som socker, vilket betyder, för den oinsatte, att kroppen kan ta upp nästan dubbelt så mycket på samma tid. Jag blandar ungefär 100 gram malto, en halv koffeintablett och en halv resorb i en 750ml flaska vatten. Fungerar toppen.

Alex Supertramp sa:
Haha, vilken tråd. Vem fan behöver läsa böcker när man kan läsa här? Idag hade jag med mig ett provrör med ingefära- och gurkmejashot på rundan. Rynkebys shottar är ganska söta (juicebas?) så det blev väl lite godis oxå. Annars funkar väl gels helt ok?
Gurkmeja? den har väl inte riktigt de egenskaper som man vanligtvis önskar när man snabbt behöver fylla på energi. Men du har kanske någon plan där den fyller en funktion under träning.

Salabaladala sa:
Jag kan tipsa om att göra egen sportdryck på maltodextrin. Det är ett billigt kolhydratpulver med nästan dubbelt så högt GI som socker, vilket betyder, för den oinsatte, att kroppen kan ta upp nästan dubbelt så mycket på samma tid. Jag blandar ungefär 100 gram malto, en halv koffeintablett och en halv resorb i en 750ml flaska vatten. Fungerar toppen.

Ja, det brukar jag göra. 4kg för typ 150kr.
Annars brukar jag koka egen gel med bl a malto.

Beef Jerkey är ju en annan klassiker. Gott och proteinrikt. Jag tänker att de (oftast få) kolhydrater man behöver fylla på under en runda täcks väl av sportdrycken och möjligtvis en gel eller två? Själv kör jag oftast bara vatten, och skulle jag känna matthet eller hunger och vet att det inte står färdiglagad mat hemma drar jag ibland en proteinbar under rundan - men nu tränar jag ju för att snarare gå ner i vikt, eftersom jag är groggtjock efter ett halvt liv i musiksvängen.

Efteråt då? Jag brukar dra en kokosvatten eller en proteinshake, men det är mest en ritual och i te för att jag tror att det är suveränt bra för nått. Shaken mättar dock lite och tar udden av mattheten i väntan på riktig mat.

Spacekitty sa:
Alex Supertramp sa:
men nu tränar jag ju för att snarare gå ner i vikt

Det är mer effektivt att ändra kosten om du vill gå ner i vikt.

Japp, jag vet. Men det är ju så jävla trist. Man vill ju leva som en fransman, inte som Marathon-Musse. Hur kul har han, lixom? Då är jag hellre hard tali-heavy och får några kalla i mig efter fredagsrundan.

Nä, men en bra balans kanske...

Lagom salt lakrits. Löser problemet med sockeräckelkänsla som åminstone för mig kan bli ett problem när man kör längre sträckor och fyller på med sötslisk hela tiden.

Snuten sa:
Lagom salt lakrits. Löser problemet med sockeräckelkänsla som åminstone för mig kan bli ett problem när man kör längre sträckor och fyller på med sötslisk hela tiden.

Kanon. Att jag inte tänkt på det när jag cyklar. Jag älskar att blanda salt och SÖTT godis.

Salabaladala sa:
maltodextrin. Det är ett billigt kolhydratpulver med nästan dubbelt så högt GI som socker, vilket betyder, för den oinsatte, att kroppen kan ta upp nästan dubbelt så mycket på samma tid.

Hmm... Jag kan köpa att upptaget går dubbelt så snabbt, men det behöver inte betyda att det går att ta upp dubbelt så mycket på samma tid.

Den där Maurten-drycken då? Fick mycket reklam för den för något halvår sen. Fan, det är ju synd att Gatorade bara innehåller skit. Jag menar det är ju lätt den godaste törstsläckaren/sportdrycken.

Fast nu pratade vi visserligen godis. Clif Bars energitabletter kanske? Bloks heter dom visst.

291B5980-592F-4E6B-9DEA-926CAB50CBEC.png

geologen sa:
Salabaladala sa:
maltodextrin. Det är ett billigt kolhydratpulver med nästan dubbelt så högt GI som socker, vilket betyder, för den oinsatte, att kroppen kan ta upp nästan dubbelt så mycket på samma tid.

Hmm... Jag kan köpa att upptaget går dubbelt så snabbt, men det behöver inte betyda att det går att ta upp dubbelt så mycket på samma tid.

Det påstås att det faktiskt är så. Jacob Gudiol skrev om det och han brukar ha rätt bra koll.

Salabaladala sa:

Ett GI på 200? Nä.

fhloston sa:
Snuten sa:

Kanon. Att jag inte tänkt på det när jag cyklar. Jag älskar att blanda salt och SÖTT godis.

Testade Pandas nya(?) Natural lakrits med endast 5 (påstår de...) ingredienser, igår. Gulbeige påse. Inte den sorten med hål i, utan kompakta cylinderformade små pellets. Ganska torr men rätt så god.

Annars finns ju Fazers Lakritsi soft original. Den är saftigare, men blir kanske lite kladdig att ha med när man cyklar?

Bengt-re sa:
geologen sa:
Salabaladala sa:

Det påstås att det faktiskt är så. Jacob Gudiol skrev om det och han brukar ha rätt bra koll.

Nja.. skrev han verkligen det? Läste också något sånt han skrev, kommer inte ihåg exakt vilken artikel nu. Men tror inte han skrev att dubbla GI ger att man kan ta upp dubbelt över tid.

Edit. Däremot skrev han en del om förhållanden mellan fruktos och andra kolhydrater då fruktos tas upp på något annat sätt. Därför kan man ta upp mer om man blandar.

Senast ändrad:
Alex Supertramp sa:
Den där Maurten-drycken då? Fick mycket reklam för den för något halvår sen. Fan, det är ju synd att Gatorade bara innehåller skit. Jag menar det är ju lätt den godaste törstsläckaren/sportdrycken.

Fast nu pratade vi visserligen godis. Clif Bars energitabletter kanske? Bloks heter dom visst.

Ja för mej verkar maurten sportdrycken vara grejen. Enda gången jag lyckats få i mej 90g kolhydrater i timmen på tävling var med den drycken och då har jag ändå prövat vitargo och enervit.
I princip kör jag bara sportdryck på tävling och ett par gånger på våren innan tävlingssäsongen börjar.

Snuten sa:
fhloston sa:
Snuten sa:

Testade Pandas nya(?) Natural lakrits med endast 5 (påstår de...) ingredienser, igår. Gulbeige påse. Inte den sorten med hål i, utan kompakta cylinderformade små pellets. Ganska torr men rätt så god.

Annars finns ju Fazers Lakritsi soft original. Den är saftigare, men blir kanske lite kladdig att ha med när man cyklar?

Det här är en lakritsfavorit (som säkert innehåller en massa skit) som jag gillar att blanda med vingummi. Jag får testa det på nästa långpass, men det blir nog inte förrän våren.

_20181021_125608.JPG

Nu är det säkert inte bra eller så men jag tycker dem där Corny ligger bra i pris/mätthetsindex. Vingummi trycker jag med "dagen innan", eller på mackstopp.

Varmkorv är bäst dock. Finns det nån gel med varmkorvsmak?

fhloston sa:
Snuten sa:
fhloston sa:
Snuten sa:

Det här är en lakritsfavorit (som säkert innehåller en massa skit) som jag gillar att blanda med vingummi. Jag får testa det på nästa långpass, men det blir nog inte förrän våren.

De där håller jag mig borta från numera. Betalar själv alla lossbitna tänder nuförtiden

Tillbaka
Topp