Bästa godiset under cykling?

Snuten sa:
fhloston sa:
Snuten sa:
fhloston sa:
Snuten sa:
Lagom salt lakrits. Löser problemet med sockeräckelkänsla som åminstone för mig kan bli ett problem när man kör längre sträckor och fyller på med sötslisk hela tiden.

Kanon. Att jag inte tänkt på det när jag cyklar. Jag älskar att blanda salt och SÖTT godis.

Testade Pandas nya(?) Natural lakrits med endast 5 (påstår de...) ingredienser, igår. Gulbeige påse. Inte den sorten med hål i, utan kompakta cylinderformade små pellets. Ganska torr men rätt så god.

Annars finns ju Fazers Lakritsi soft original. Den är saftigare, men blir kanske lite kladdig att ha med när man cyklar?

Det här är en lakritsfavorit (som säkert innehåller en massa skit) som jag gillar att blanda med vingummi. Jag får testa det på nästa långpass, men det blir nog inte förrän våren.

De där håller jag mig borta från numera. Betalar själv alla lossbitna tänder nuförtiden

Ja, det där är högriskgodis om man tuggar, vilket jag gör.

De här är både goa och vackra.

20181014_160706.jpg

Alex Supertramp sa:
Den där Maurten-drycken då? Fick mycket reklam för den för något halvår sen. Fan, det är ju synd att Gatorade bara innehåller skit. Jag menar det är ju lätt den godaste törstsläckaren/sportdrycken.
Maurten kan inte definieras som godis då den har vidrig smak.

Henrik_E sa:
Alex Supertramp sa:
Den där Maurten-drycken då? Fick mycket reklam för den för något halvår sen. Fan, det är ju synd att Gatorade bara innehåller skit. Jag menar det är ju lätt den godaste törstsläckaren/sportdrycken.
Maurten kan inte definieras som godis då den har vidrig smak.

Äckligt godis är också godis!

Men sen är frågan om dryck kan kategoriseras som godis, någonsin.

Alex Supertramp sa:
Beef Jerkey är ju en annan klassiker. Gott och proteinrikt. Jag tänker att de (oftast få) kolhydrater man behöver fylla på under en runda täcks väl av sportdrycken och möjligtvis en gel eller två? Själv kör jag oftast bara vatten, och skulle jag känna matthet eller hunger och vet att det inte står färdiglagad mat hemma drar jag ibland en proteinbar under rundan - men nu tränar jag ju för att snarare gå ner i vikt, eftersom jag är groggtjock efter ett halvt liv i musiksvängen.

Efteråt då? Jag brukar dra en kokosvatten eller en proteinshake, men det är mest en ritual och i te för att jag tror att det är suveränt bra för nått. Shaken mättar dock lite och tar udden av mattheten i väntan på riktig mat.

Proteinet behöver du inte under träningen. Just saying. Efter däremot!
Finns ett bra avsnitt från umara om protein för övrigt.

NickPick sa:
Alex Supertramp sa:
Beef Jerkey är ju en annan klassiker. Gott och proteinrikt. Jag tänker att de (oftast få) kolhydrater man behöver fylla på under en runda täcks väl av sportdrycken och möjligtvis en gel eller två? Själv kör jag oftast bara vatten, och skulle jag känna matthet eller hunger och vet att det inte står färdiglagad mat hemma drar jag ibland en proteinbar under rundan - men nu tränar jag ju för att snarare gå ner i vikt, eftersom jag är groggtjock efter ett halvt liv i musiksvängen.

Efteråt då? Jag brukar dra en kokosvatten eller en proteinshake, men det är mest en ritual och i te för att jag tror att det är suveränt bra för nått. Shaken mättar dock lite och tar udden av mattheten i väntan på riktig mat.

Jag vet, men eftersom jag bara åter under mina oftast bara entimmesrundor om jag kär i väggen (och nästan alltid i slutet av rundan) så tycker jag protein är bra. Vill ju inte fylla på led mer kalorier än jag lyckats bränna. Därför undviker jag powerbars och kolhydratstinna sportdrycker. Eller tänker jag fel?

Alex Supertramp sa:
NickPick sa:
Alex Supertramp sa:

Jag vet, men eftersom jag bara åter under mina oftast bara entimmesrundor om jag kär i väggen (och nästan alltid i slutet av rundan) så tycker jag protein är bra. Vill ju inte fylla på led mer kalorier än jag lyckats bränna. Därför undviker jag powerbars och kolhydratstinna sportdrycker. Eller tänker jag fel?
Det tar inte slut på energi på en timme, du behöver inte äta något under en sådan runda.

rln sa:
Alex Supertramp sa:
NickPick sa:
Alex Supertramp sa:

Det tar inte slut på energi på en timme, du behöver inte äta något under en sådan runda.
Ja, om du tränar för att gå ner i vikt bör du nog inte äta något alls under en entimmesrunda. Har svårt att tro att du väggar efter en timma, men om du gör det behöver du kolhydrater, inte protein.
Edit. Pucktvåa.

Senast ändrad:
Jag har nog egentligen aldrig väggat, men om jag kört låt säga 1,40 ist för min vanliga timme och vet att det tar en stund innan det blir mat så brukar jag dra en proteinbar medan jag ändå trampar ner nån kilometer eller så - och i de lägena måste det väl ändå vara bättre med proteinbar än att fylla på med kolhydrater och snarare gå plus kalorimässigt på rundan?

Ok, jag förtydligar; även jag som tränar för att gå ner i vikt kommer behöva någon slags återhämtning efter ett pass - så vad skall jag stoppa i mig efter rundan i väntan på nästa mål mat, och vad skall jag ta till i slutet av rundan om jag i undantagsfall eller på ovanligt långa pass känner hunger och matthet redan då?

Och runda av med en kopp svart kaffe efter middagen. Det boostar fettförbränningen sägs det. :)

Alex Supertramp sa:
Ok, jag förtydligar; även jag som tränar för att gå ner i vikt kommer behöva någon slags återhämtning efter ett pass - så vad skall jag stoppa i mig efter rundan i väntan på nästa mål mat, och vad skall jag ta till i slutet av rundan om jag i undantagsfall eller på ovanligt långa pass känner hunger och matthet redan då?

Banan, en smörgås och ett kokt ägg, drick vatten om du känner för det, eller (choklad)mjölk.

Maryland Cookies? Peanut Butter Cups? Eller hike-snubbarnas fryssäkra egenrullade bollar med nougat, whiskey och mandelmassa? En jävla Slim Jim?

Senast ändrad:
Godishalsband borde vara det ultimata godiset för cykling. Nära till hands och inget rotande i fickorna efter götta. Snabbt och effektivt.

20190302_201532.jpg

Under hösten körde jag mycket med torkad mango och torkade dadlar (finns också med olika smaker som kakao, lakrits och salt karamell). Det fungerade riktigt bra. Stor risk att jag fortsätter med det i år.

Spacekitty sa:
Under hösten körde jag mycket med torkad mango och torkade dadlar (finns också med olika smaker som kakao, lakrits och salt karamell). Det fungerade riktigt bra. Stor risk att jag fortsätter med det i år.

Dadlar fastar i tänderna.

#åsikt

Bengt-re sa:
roller sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:

#åsikt

Ungefär som vingummi #åsikt

Ta en Dentastix https://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/pedigree/pedigree_denta_stix/249395 efter. Perfekt att ha i ryggfickan.
#tips

Vi är väl cyklister och inte voffar?

Aha, du tänker så! En del cyklister använder väl hästmedicin eller liknande?

roller sa:
Bengt-re sa:
roller sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:

#åsikt

Ta en Dentastix https://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/pedigree/pedigree_denta_stix/249395 efter. Perfekt att ha i ryggfickan.
#tips

Vi är väl cyklister och inte voffar?

Aha, du tänker så! En del cyklister använder väl hästmedicin eller liknande?

Jo... men de tankarna passar bättre i dopingtråden tänker jag.

Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

#åsikt

Hmmm...

Kanske lite då.

Men det är ju jättebra! Då räcker det lite längre.

#fakta. ?

Senast ändrad:
Spacekitty sa:

Körde också med torkad mango i höstas! Gillart skarpt! Brukar också ha en med näve minisnickers.

Efter bonken jag fick två mil hemifrån med skogen full av älgflugor (och allt godis hade tagit slut) har det också inhandlats druvsocker som jag hoppas duger som nödproviant i år.

Spacekitty sa:

Låter gott - var hittar man det? Torkad mango hittar man kanske på hemköp?

/A

katten sa:
Spacekitty sa:

Låter gott - var hittar man det? Torkad mango hittar man kanske på hemköp?

/A

Dom flesta välsorterade affärer. Lidls brukar vara lite väl torra, ICA är lite mjukare och saftigare.

b722c5b6ebc86400fe5c7ba17aaa8526.jpg

7340083435010.jpg_master_axfood_400.jpeg

b6b339f31c6b746eee6a88947f5ed177e1dcb252.jpg

Tillbaka
Topp