Bästa hex-nycklar 2020 ?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Det dags att skaffa ett sett med vettiga hex-nycklar till verkstaden.

Har en uppsättning av Jula's billiga röda med P-handtag. Dom har en skrämmande dålig passform på vissa storlekar, så det känns som att det bara är en tidsfråga innan det blir mos av någon viktig skruv.

Jag blev rätt sugen när jag såg Park Tools nya kit med T-handle, men tycker dom flesta antyder att man betalar mer för namnet än kvalitet. Vilket även verkar nämna deras äldre modell.

Vet inte om jag egentligen bryr mig om modeller med "kula" i ändan, eller vill kanske helst slippa.

Vad finns det för vettiga kandidater? Behöver absolut inte vara gjort av cykelverktygstillverkare.

Önskemålsbudget är på kanske 6-700, men är det riktigt premium och håller hela livet kan det få vara mer.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag använder Uniors T-handtag, men också Bahco med långt skaft, ibland åker minispärrskaftet fram med bits. Till cykel tycker jag kula är smidigt då det underlättar vissa moment.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Har dem inte själv men tycker Beta tools ser fina ut, blir nog såna nästa gång jag ska köpa nytt.
beta.jpg

Just nu använder jag Wiha nycklar med t-handtag från Hornbach:

Jag gillar att de inte har kulformat huvud så framförallt aluminiumskruvarna håller lite längre.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Har dem inte själv men tycker Beta tools ser fina ut, blir nog såna nästa gång jag ska köpa nytt.
Visa bilaga 422777

Just nu använder jag Wiha nycklar med t-handtag från Hornbach:

Jag gillar att de inte har kulformat huvud så framförallt aluminiumskruvarna håller lite längre.
Jag har beta enligt din bild. Ytterst nöjd!

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag är lite av en verktygsnörd och äger lite av varje.

Vill du ha riktigt fin kvalité och toleranser är det tyskt-stål du ska snegla på.

Gedore, Hazet och Stahlwille är mina favoriter.

För en hemmapulare funkar dock biltema ruggigt bra för priset. Obs: Endast deras 10 års garanti verktyg!

De håller generellt samma nivå som Bahco (Bahco är skit sen det såldes till Snap-on).

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag använder dessa och är riktigt nöjd! Har även en sats med torx av samma märke.

Också nöjd med Wera, men lite knöliga att få ur och stoppa tillbaka i den där hållaren. Annars inget att anmärka på, Torx-nycklarna är ruskigt fina och vassa.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Justja, borde kanske tillägga att det är "ergonomisk" eller vad man nu kallar det, modell jag söker.
Vanliga L-formade har jag och är nöjd med, men det blir ändå dom kassa julanycklarna som mest används pga handhavandet.

Jag har till och från letat efter sådant utförande från Wera, då deras namn alltid dyker upp, men dom verkar sakna?

Beta ser trevlig ut. Men vill man komplettera med en 10mm för 399 sek så sticker prislappen iväg :p

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Om du med Hex menar insex så är Bondhus nyckelsatser med kula outstanding.

Medhåll. Bondhus är väl lite av standarden inom allt vad insex heter. Jag skaffade precis deras T-handtag med kula och är väldigt nöjd. Superenkla och känns "hårda" och fina, precis så oavancerade som krävs av T-handtag.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Köp inte med kula längst ut, tycker att dom är helt värdelösa.

Har du testat Bondhus med kula? Jag tycker de fungerar superbra i knepiga vinklar. Bra grepp genom hela vinkelspannet.

Men kula kräver såklart att även skruvarna håller god kvalitet. Har man undermålig skruv med mjukt stål och stora toleranser så riskerar man att rundra skiten.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Har du testat Bondhus med kula? Jag tycker de fungerar superbra i knepiga vinklar. Bra grepp genom hela vinkelspannet.

Men kula kräver såklart att även skruvarna håller god kvalitet. Har man undermålig skruv med mjukt stål och stora toleranser så riskerar man att rundra skiten.
Bra kvalitet gör ju saken bättre, men när jag te.x höll på med försänkta skruv så gick det inte med kula, för grunt helt enkelt.

Andra problemet är att skruven inte "sitter fast", när man te.x har det trångt och sätter på skruven innan.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Justja, borde kanske tillägga att det är "ergonomisk" eller vad man nu kallar det, modell jag söker.
Vanliga L-formade har jag och är nöjd med, men det blir ändå dom kassa julanycklarna som mest används pga handhavandet.

Jag har till och från letat efter sådant utförande från Wera, då deras namn alltid dyker upp, men dom verkar sakna?

Beta ser trevlig ut. Men vill man komplettera med en 10mm för 399 sek så sticker prislappen iväg :p
Dom här är väl vad du letade efter: https://wera-direct.eu/detail.asp?Lang=3&Prod=128852

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Att ha det bästa är väl att ta i till cykelverkstan tycker jag, men några som nämnts redan är nog grymt isf. Jag kör Unior och gillar kulan - har flera ställen på hojarna där kula är bra att ha och har inte dragit sönder nåt med den. Annars tycker jag de där nya tunna Park Tool med snurr verkar schyssta.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Pedros har ett trevligt set T-handtag, annars gillar jag Beta. De nya Park känns också helt ok. Gamla Park med blått handtag är såvitt jag vet ommärkta Bondhus, som jag för övrigt har lite svårt att helt se storheten i. Helt ok, men långt från bäst.
Kula i änden går bort om man skruvar mycket, de slits för fort, dessutom är det sällan det faktiskt behövs tycker jag. De få gångerna jag måste ha kula plockar jag fram L-nycklarna.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag har nog egentligen gått och blivit sugen på T-handtag med snurr-hylsa, tack vare Park Tool.

Men dom få kund-utlåtande jag sett där antyder att kvalitén kanske inte är i top.
Det måste väl finnas fler som göra liknande?
Några som säljer på att göra bra verktyg, snarare än att ha en känd blå färg? :p

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Imponerande mängd verktygsnördar på Happy!
Tänkte ifall nån här har koll på var man kan hitta TS10 "torx" egentligen Pentalobe utan att behöva lägga ner en förmögenhet? Har googlat och frågat men har hittills kammat noll... :(

1591775692939.png

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Kula måste man ha, för de tillfällen när det inte går alls med rak nyckel, men undvik som pesten. Inte många skruvar där du inte känner att du gräver i materialet på skruven, på mtbn.

Jag gillar verkligen weras "mini" hylsnhyckelsats, med bits och skruvmejslar med minispärrhandtag. Har ett löst skrumejselhandtag också. Då kommer du åt nästan överallt. Med en vanlig insex sats till det så ska det mycket till att du bommar, utan kula. Men, man måste ha det tyvärr, men använd inte. Se till att stoppa in plast i skruven, plastpåse, när ni drar små skruvar på styrstammen, då skadar man skruven mycket mycket mindre. Utan så är det som att insexan "fastnar" lite när du drar med rätt moment. Det gäller M4 skruv med en nedsizad skalle, i mitt fall thomson. Den skallen är potatismos.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Tänkte ifall nån här har koll på var man kan hitta TS10 "torx" egentligen Pentalobe utan att behöva lägga ner en förmögenhet? Har googlat och frågat men har hittills kammat noll... :(

Visa bilaga 422913

Hittar ingen svensk återförsäljare och länken ovan är den "långa modellen".

Där kan du kolla upp artikelnummer och sedan kontakta valfri Wera-återförsäljare så går det säkert lösa ?.

Bästa hex-nycklar 2020 ?

Visa bilaga 422913

Tjena!

Om du inte behöver det till att dra med någon större kraft så finns det på närmsta korvmoj.

Förövrigt bland få verktyg därifrån som jag är riktigt nöjd med.

Vill du ha för att kunna dra ned kraft så åker du till Kjell istället..

Vill du inte ha bits så åker du till Jula.

Senast ändrad:
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag har såna Xtreme hex key som man köper på Rosebikes och Park Tool (avsevärt dyrare såklart). Kan inte säga att Park Tools är av något bättre kvalité, de Xtreme känns t.o.m. stadigare när man har de in handen.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Tjena!

Om du inte behöver det till att dra med någon större kraft så finns det på närmsta korvmoj.

Förövrigt bland få verktyg därifrån som jag är riktigt nöjd med.

Vill du ha för att kunna dra ned kraft så åker du till Kjell istället..

Vill du inte ha bits så åker du till Jula.

"TS" Torx och pentalobe har 5 "uddar". Vanlig Torx har 6 ?.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag har bpdf tengtools och bondhus båda är super, jag har haft tengtools i många år. Fördelen med att köpa lite finare sats är väl att dom håller en livsstid. Lika bra som när jag köpte dom. Om jag skulle köpa ett nytt gäng verkar dessa intressanta, finns massa mer tester med dessa på i han som lagt upp videons feed.

Bästa hex-nycklar 2020 ?

Hittar ingen svensk återförsäljare och länken ovan är den "långa modellen".

Där kan du kolla upp artikelnummer och sedan kontakta valfri Wera-återförsäljare så går det säkert lösa ?.

Jag hittade på Luma, med artikelnummer men lokala bygghandlaren kunde inte beställa hos sin leverantör då den inte hittade på den. :(

Ska kolla Wera-återförsäljare...

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag har Bondhus, relativt billiga och tillräckligt bra för att skruva cyklar med. Ska jag dra riktigt hårt, t ex ett gxp-vevparti som krånglar, så använder jag mig av skaft med insex-hylsa.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag hittade på Luma, med artikelnummer men lokala bygghandlaren kunde inte beställa hos sin leverantör då den inte hittade på den. :(

Ska kolla Wera-återförsäljare...
Du kan köpa dessa hos Autoexperten om dom fortfarande säljer KLANN verktyg (KL4046-601K).
KLANN ägs av Gedore och är väl ett av världens bästa kvailtetsverktyg + dyra som diamanter.
I övrigt gällande kvalitet på verktyg så är dom Tyska tillverkarna outstanding i Kvalitet Gedore, Hazet, Stallwille Knipex m.m.
Övriga Brands gör oftast i samma fabriker i Asien, Kamasa Tools, Beta, BOXO, Bacho, TengTools

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Du kan köpa dessa hos Autoexperten om dom fortfarande säljer KLANN verktyg (KL4046-601K).
KLANN ägs av Gedore och är väl ett av världens bästa kvailtetsverktyg + dyra som diamanter.
I övrigt gällande kvalitet på verktyg så är dom Tyska tillverkarna outstanding i Kvalitet Gedore, Hazet, Stallwille Knipex m.m.
Övriga Brands gör oftast i samma fabriker i Asien, Kamasa Tools, Beta, BOXO, Bacho, TengTools
Bahco, inte Bacho. Förkortning av B A Hjort & Company.

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Härförleden beställde jag 2 st satser med L-nycklar att ha på jobbet.
"Bondhus Prohold Ball tip made in USA" allen key, 9 st mellan 1,5 & 10mm, och en märkt endast " "Bondhus Made in USA" tum, 13 st mellan .050 & 3/8.
VILKA JÄVLA SKITPRYLAR!
Samtliga nycklar hade grader på kulan, inte EN endaste har gått att använda utan att först smärgelduken har fått göra sitt.
Att det blev just det märket beror på att vi har några gamla satser Bondhus som har varit bra (helt okej)

Ja, det blev reklamation.
Framöver blir det nog bara tyskarna, som det tipsas om här i tråden.

Tillbaka
Topp