Bästa låset att ha till sin cykel?

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
Jag har fått suget att köpa mig en sån "urban" hoj och pendla med till jobbet, till träningen osv.

Jobbet där plockar jag med mig cykeln in i omklädningsrummet, så där är det lugnt, men när jag tar hojen in till stan för att gå på spinning tex måste jag ju lämna den ute.

Hur gör jag för att få behålla cykeln? Vilket lås är bäst?

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför gå på spinning när du har en cykel???

Den är jag nyfiken på med, verkar vara väldigt onödigt.

Bästa lås enligt mig är Abus Steel-o-Flex

För att jag tycker om att gå på spinning?

Inte riktigt min fråga, och cykla vanlig och spinning är inte samma sak.

Abus Steel o flex.. är det ett bygellås det antar jag?

Inget bygellås nej, smidigare.

ABUS_Steel-o-Flex_900.jpg

Jag har ett steel-o-flex:

26022.jpg

Det som klipps av i filmen verkar tunnare än mitt lås....

Senast redigerad av en moderator:
Abus jämför ju sina egna lås på sin hemsida. Man kan ju tycka att deras inbördes rankning borde vara hyfsat tillförlitlig.
Det steel O flex lås som visas ovan rankas inte av abus som speciellt säkert. Däremot påstår de ju att Steel O flex Granite X-plus 1050 ska vara rätt tufft. Man kan notera att de likställer det kraftigaste Steel O flex låset med det kraftigaste bygellåset Granit X-plus 54.
Jag använder ett Granite Futura 64. Mest för att det är lätt att bära på men ändå känns rätt robust. Abus rankar det som säkrare än steel O flex låset ovan men inte i närheten av de kraftigare varianterna av steel O flex eller bygellåsen.

//edit det dök upp ett steel o flex till i tråden under tiden jag skrev inlägget. Jag syftade främst på det första.
Finns det några klipptest på Steel-O-Flex Granit X-Plus 1050?

Alla lås går att få upp, beror bara hur gärna tjuven vill ha just din cykel. Det handlar ofta om var man ställer den och om det finns någon som ser och bry sig när tjuven kapar låset
och det är väl inte alltid folk bry sig.

du ska inte ha ett steel o flex dom är välldigt lätta att få upp det har kommit ett nytt lås från abus som heter Bordo som är ritkigt bra ligger runt 900:-

actionbent skrev:
> Alla lås går att få upp, beror bara hur gärna
> tjuven vill ha just din cykel. Det handlar ofta om
> var man ställer den och om det finns någon som
> ser och bry sig när tjuven kapar låset
>
och det
> är väl inte alltid folk bry sig.

Jo det där tror jag alla är medvetna om? Är väl inte fel tänk att försöka göra det så pass svårt som det går även om det inte helt går att hindra?

Min käre bror fick sin Kona Explosif stulen. Man hade helt sonika sågat bort ett helt element från väggen för att komma åt den. Som ni säger är det väl mest en fråga om hur gärna tjyven vill åt hojjen?
Bäst är väl att aldrig lämna en fin cykel utan uppsikt? Och i så fall bara göra det tillräckligt svårt för impulstjyven, med Knipextång i bakfickan, att inte försöka?
Får de inte med sig hojjen kan de lika gärna hoppa lite på den t.ex?

mek skrev:
> actionbent skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla lås går att få upp, beror bara hur
> gärna
> > tjuven vill ha just din cykel. Det handlar ofta
> om
> > var man ställer den och om det finns någon
> som
> > ser och bry sig när tjuven kapar låset
> >
och
> det
> > är väl inte alltid folk bry sig.
>
> Jo det där tror jag alla är medvetna om? Är
> väl inte fel tänk att försöka göra det så
> pass svårt som det går även om det inte helt
> går att hindra?

Själv klart ska man låsa sin cykel, sen är det upp till var och en hur mycket man vill lägga på ett lås. Kanske sover du bättre om du vet att låset är väldigt bra och dyrt, bäst sover lås tilverkaren som livnär sig på vår rädsla. Tjuven är antagligen ute och stjäl en batteridriven vinkelslip för att kunna kapa ditt lås medans du sover gott i natt ;)

Kommer inte ihåg om det var på Plus, eller något annat program för drygt ett år sedan som de provade olika cykellås. Om jag inte minns helt fel blev bästa köp ett från Clas Olson, för knappt 200 kr, som var lika bra som ett mer känt (och av mig för tillfället bortglömt) märke för runt 800 kr.

Clas Olson-låset tog runt 2 minuter att såga igenom, och det kanske inte tjuven tar sig tid att göra om det inte är någon speciell cykel. Så till min sunk-cykel köpte jag ett sådant. Om det är låset som är bra, eller om ingen vill sno min cykel vet jag inte ;)

Det finns en film på youtube där man sågar upp ett Bordo på mindre än en minut... Finns det något lås som inte går att få upp på <2 minuter med jätteavbitare, vinkelkap etc?

Örebro-Micke skrev:
> Kommer inte ihåg om det var på Plus, eller
> något annat program för drygt ett år sedan som
> de provade olika cykellås. Om jag inte minns helt
> fel blev bästa köp ett från Clas Olson, för
> knappt 200 kr, som var lika bra som ett mer känt
> (och av mig för tillfället bortglömt) märke
> för runt 800 kr.
>
> Clas Olson-låset tog runt 2 minuter att såga
> igenom, och det kanske inte tjuven tar sig tid att
> göra om det inte är någon speciell cykel. Så
> till min sunk-cykel köpte jag ett sådant. Om det
> är låset som är bra, eller om ingen vill sno
> min cykel vet jag inte ;)

Här är testet: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=340227

> > Jo det där tror jag alla är medvetna om? Är
> > väl inte fel tänk att försöka göra det så
> > pass svårt som det går även om det inte helt
> > går att hindra?
>
>
> Själv klart ska man låsa sin cykel, sen är det
> upp till var och en hur mycket man vill lägga på
> ett lås. Kanske sover du bättre om du vet att
> låset är väldigt bra och dyrt, bäst sover lås
> tilverkaren som livnär sig på vår rädsla.
> Tjuven är antagligen ute och stjäl en
> batteridriven vinkelslip för att kunna kapa ditt
> lås medans du sover gott i natt ;)

Eftersom jag inte har cykeln ute på nätter, utan som jag skrev ovan på eftermiddagen utanför korpen där jag tränar, så sover jag nog inte så tokigt på natten endå =) inbillar mig iaf att utanför entren på korpen där det alltid är folk, ställer sig ingen med vinkelslip. Men värre saker har väl hänt. Men jag vill iaf göra det så svårt som möjligt för tjuven.

Sen har ju ju inte frågat nått om vilket låt som kostar mest, utan vilket lås som är bäst, sen om det är dyrare eller inte kvittar tycker jag.

Hej tänkte itne ge tjuvar ideer så jag säger bara hur jag tycker man bör låsa sin DYRGRIP så den slipper bli stulen, hjul sadelstolpar färddatorer osv ej inräknade!
Förstår inte varför folk "hjälper" tjuvar med ideer på sådana här forum.

Lås som gäller är uteslutande av granitlåstyp!

Lås fast cyklen med ett granitlås genom ram och hjul samt en tredje part, gärna ett cykelställ dvs på en ände av ett cykelställ, om inte plats finns att tvärställa din cykel och ta 5 platser! Vajer eventuellt till framhjul och sadelräls (förhindrar impulstjuven utan knipex i bakfickan från att ta sadelstolpe, framhjul + ger en van tjuv en extra tanke).
Kolla så att det inte går att enkelt SKRUVA bort cykelstället och lirka ut cyklen utan att ta upp låset, något som är lika vanligt som att klippa låset i sig, som någon skrev, att tjuven skruvade bort ett helt element.
Viktiga är att låsa cyklen med granitlås i ram och trejde part, gärna genom både ram och hjul vilket dock kan vara knixxigt i många situationer. Därför vajjer kan vara bra att komplementera för de oerfarna cykellåsarna..... DOCK ALDRIG LÅSA med vajjer i tredje part, alltid granitlås i ram och trejde part.
Tjuven är smart, oftast smartare än cykelägaren.
Tjuven kan knep och hemliga tekniker som ingen annan kan.

Lämna aldrig under några omstndigheter din cykel på ett ställe över natten, eller längre än 4 timmar.
Många tjuvar toktänder på "övergivna" cyklar och låter ofta entimmarslåsta cyklar vara.
Lämnar du din cykel på offentlig plats en längre tid tex 10 timmar då kommer tjuven se din cykel, åka hem och hämta verktyg samt mod eller kompisar och sedan eventuellt förgripa sig på dyrgripen.
Lämna gärna aldrig din dyrgrip ute, men måste du aldrig längre än 8 timmar.
Om du pendlar till stationer, lås din cykel på olika platser, eller bara på olika håll, då förstår tjuven att din cykel andvänds och inte är en "övergiven" cykel.
Sätt gärna glada klistermärken på din cykel. Då tänker tjuven ändå om mikroskopiskt lite i ett personligt plan när hanväljer att ta din cykel. Alså kan känna sig extra illa till mods av att ta cyklen.

Man måste förstå tjuven, ofta om du låser din cykel omtänksamt med 2 lås tex, då tänker tjuven tro det eller ej, någon diggar verkligen sin cykel och låter bli den. Ofta letar tjuven efter lätta byten, lätta byten som är ofastlåsta och låsta med ett lås, bara för då känns det som om tjuven tar något som ägaren egentligen inte bryr sig så mycket om, DETTA ÄR SANT!
Att säga att alla tjuvar är knarkare pundare och liknande är en myt, de flesta cykeltjuvar är tonåringar eller nyktra vuxna. Ofta från helt normala familjer och områden.

Om man verkligen gillar sin cykel ställ den inte ute överhuvud taget, ställer du ditt barn utomhus på natten eller när du går i affären?
Ställer du frun utanför affären?

Ps Som någon skrev i en annan tråd, cykeltjuven han blir ju ialafall glad.
PPS finns många smådetaljer som jag säkert glömt.

Mike_Dee skrev:
> Ställer du frun utanför affären?

Aldrig olåst iaf! .. å inte längre än 4h.

JTH skrev:
> Det finns en film på youtube där man sågar upp
> ett Bordo på mindre än en minut... Finns det
> något lås som inte går att få upp på <2
> minuter med jätteavbitare, vinkelkap etc?

Finns ingenting som inte en vinkelkap klarar, det är ganska ointressant att testa med en sådan. Men kedjor från företaget nedan klarar bevisligen en bauta-megabultsax. Jag är imponerad av deras testvideor där de klipper sönder andra tillverkares kedjor på löpande band, jag trodde inte det gick faktiskt. Jag har sett många bultsaxar krasas sönder av att försöka klippa upp hänglås till exempel.

http://www.almax-security-chains.co.uk/

edit: fast bara kedjan väger alltså över tre kilo... plus hänglås, minst 3,5.

Mike_Dee skrev:
> Tjuven är smart, oftast smartare än cykelägaren.

Ja det stämmer ju verkligen i ditt fall.

Mike_Dee skrev:
> Hej tänkte itne ge tjuvar ideer så jag säger
> bara hur jag tycker man bör låsa sin DYRGRIP så
> den slipper bli stulen, hjul sadelstolpar
> färddatorer osv ej inräknade!
> Förstår inte varför folk "hjälper" tjuvar med
> ideer på sådana här forum.
>
> Lås som gäller är uteslutande av
> granitlåstyp!
>
> Lås fast cyklen med ett granitlås genom ram och
> hjul samt en tredje part, gärna ett cykelställ
> dvs på en ände av ett cykelställ, om inte plats
> finns att tvärställa din cykel och ta 5 platser!
> Vajer eventuellt till framhjul och sadelräls
> (förhindrar impulstjuven utan knipex i bakfickan
> från att ta sadelstolpe, framhjul + ger en van
> tjuv en extra tanke).
> Kolla så att det inte går att enkelt SKRUVA bort
> cykelstället och lirka ut cyklen utan att ta upp
> låset, något som är lika vanligt som att klippa
> låset i sig, som någon skrev, att tjuven
> skruvade bort ett helt element.
> Viktiga är att låsa cyklen med granitlås i ram
> och trejde part, gärna genom både ram och hjul
> vilket dock kan vara knixxigt i många
> situationer. Därför vajjer kan vara bra att
> komplementera för de oerfarna cykellåsarna.....
> DOCK ALDRIG LÅSA med vajjer i tredje part, alltid
> granitlås i ram och trejde part.
> Tjuven är smart, oftast smartare än
> cykelägaren.
> Tjuven kan knep och hemliga tekniker som ingen
> annan kan.
>
> Lämna aldrig under några omstndigheter din cykel
> på ett ställe över natten, eller längre än 4
> timmar.
> Många tjuvar toktänder på "övergivna" cyklar
> och låter ofta entimmarslåsta cyklar vara.
> Lämnar du din cykel på offentlig plats en
> längre tid tex 10 timmar då kommer tjuven se din
> cykel, åka hem och hämta verktyg samt mod eller
> kompisar och sedan eventuellt förgripa sig på
> dyrgripen.
> Lämna gärna aldrig din dyrgrip ute, men måste
> du aldrig längre än 8 timmar.
> Om du pendlar till stationer, lås din cykel på
> olika platser, eller bara på olika håll, då
> förstår tjuven att din cykel andvänds och inte
> är en "övergiven" cykel.
> Sätt gärna glada klistermärken på din cykel.
> Då tänker tjuven ändå om mikroskopiskt lite i
> ett personligt plan när hanväljer att ta din
> cykel. Alså kan känna sig extra illa till mods
> av att ta cyklen.
>
> Man måste förstå tjuven, ofta om du låser din
> cykel omtänksamt med 2 lås tex, då tänker
> tjuven tro det eller ej, någon diggar verkligen
> sin cykel och låter bli den. Ofta letar tjuven
> efter lätta byten, lätta byten som är
> ofastlåsta och låsta med ett lås, bara för då
> känns det som om tjuven tar något som ägaren
> egentligen inte bryr sig så mycket om, DETTA ÄR
> SANT!
> Att säga att alla tjuvar är knarkare pundare och
> liknande är en myt, de flesta cykeltjuvar är
> tonåringar eller nyktra vuxna. Ofta från helt
> normala familjer och områden.
>
> Om man verkligen gillar sin cykel ställ den inte
> ute överhuvud taget, ställer du ditt barn
> utomhus på natten eller när du går i affären?
> Ställer du frun utanför affären?
>
> Ps Som någon skrev i en annan tråd, cykeltjuven
> han blir ju ialafall glad.
> PPS finns många smådetaljer som jag säkert
> glömt.

Jag tänkte bara att jag måste citera det här ifall Mike raderar det och jag inte vågar tro att jag kom ihåg rätt.

För det få gånger jag måste ställa min pärla olåst så använder jag "Granit X-Plus 54". Vad jag vet är det det cykellås från Abus som har högst säkerhetsklass. Annars står den i mitt förråd med säkerhetsdörr eller rullar under min röv.

Mike_Dee skrev:
> Lämna aldrig under några omstndigheter din cykel
> på ett ställe över natten, eller längre än 4
> timmar.

> Lämna gärna aldrig din dyrgrip ute, men måste
> du aldrig längre än 8 timmar.

Så är det 4 eller 8 timmar jag inte får lämna min cykel? Och är det ok att lämna den olåst om det är under 4 timmar?

> Lämnar du din cykel på offentlig plats en längre tid tex 10 timmar då kommer tjuven se din cykel,
> åka hem och hämta verktyg samt mod eller kompisar och sedan eventuellt förgripa sig på dyrgripen.

Råkade ut för en "smart" tjuv när jag kom hem sent till bussterminalen där jag ställt min cykel sen morronen. Låst med tre olika lås. Den satt fast i cykelstället med ytterligare ett lås, ett enklare bygellås som nån annan satt dit. Troligen för att jag inte skulle kunna åka hem på den så tjuven kunde komma tillbaka på natten. Ringde farbror blå och de kom gärna dit för att kolla och klippa loss den åt mig. Skulle velat se minen på tjuven när han kom tillbaka under natten.

Brukar använda anordning typ:
vakthund2.jpg

när jag är nere på sta´n. Funkat bra hittills.

"Ps Som någon skrev i en annan tråd, cykeltjuven han blir ju ialafall glad. " - Var det jag som sa det?

Tror varken jag är så sugen att släpa med mig ett dubbelgarage till träningen, eller en pitbull för den delen.

Mer tips om lås faktiskt =)

Man har man ju blivit av med en del cyklar genom åren, alltför vanligt tyvärr. I de flesta fall så har det varit mitt eget "fel". Dvs. för dåligt lås (ej fastlåst i fast räcke eller stolpe), för lång tid på samma plats etc. etc.

Men trots att jag bor i Sveriges mest kriminella stad (?) Malmö, så har jag aldrig blivit av med en cykel om jag haft ett bra bygellås. Otroligt men sant. Nu pratar jag även om bättre mtb, singlespeeds osv.

Min erfarenhet är att om du cyklar omkring i stan och låser fast cykeln ex.vis utanför en affär eller restaurang och är borta ca. 1 timme med ett ordentligt bygellås eller kraftig kedja skall det rätt mycket till för att cykel skall vara stulen när du kommer tillbaka. Allt beror ju på placeringen av cykeln (så folkrikt som möjligt, gärna utanför ett butiksfönster eller uteservering) så att man sår ett frö hos den potentiella tjuven att man när som helst kan komma tillbaka eller att han är bevakad.

Men sunt förnuft måste gälla: ställ aldrig, oavsett lås, cykeln ute på natten eller i "skumma" områden under alla tider på dygnet. "Skumma områden" är definitivt en definitionsfråga men personligen skulle jag inte lämnat hojen i bostadsområden som jag inte känner till.

Tänk också på att allting på cykeln måste vara fastlåst såsom stolpe, sadel och framhjul.

Ett bygel-lås, oavsett tillverkare går att öppna med en av Volvos gamla pressade plåt domkrafter man får tag på för en femtilapp på vilken bilskrot som helst. Den väger knappt ett halvt kilo, och vevar upp ett bygellås på en halv minut, ungefär.
Är man lite bredare över axlarna går det även att öppna bygellås med vanliga, hydraliska domkraftar, man ska bara orka bära runt på 3-5 kilo domkraft.
Det finns helt enkelt inget sätt att garantera att hojen står kvar om den står ute över natten. Det bästa låset är därmed ytterdörren till bostaden, där man själv befinner sig, och kan "straffa" den som försöker stjäla cykeln.
B!

Mr B skrev:
> Ett bygel-lås, oavsett tillverkare går att
> öppna med en av Volvos gamla pressade plåt
> domkrafter man får tag på för en femtilapp på
> vilken bilskrot som helst. Den väger knappt ett
> halvt kilo, och vevar upp ett bygellås på en
> halv minut, ungefär.
> Är man lite bredare över axlarna går det även
> att öppna bygellås med vanliga, hydraliska
> domkraftar, man ska bara orka bära runt på 3-5
> kilo domkraft.

Även dom där senaste abu vevas upp på 30sek? Vad är att föredra då?

> Det finns helt enkelt inget sätt att garantera
> att hojen står kvar om den står ute över
> natten. Det bästa låset är därmed ytterdörren
> till bostaden, där man själv befinner sig, och
> kan "straffa" den som försöker stjäla cykeln.

Tror att alla förstår att det inte finns nått sätt att garantera att hojen står kvar, jag tror även alla förstår att det är bäst att ha cykeln inne i sin egna lägenhet/sitt egna hus. Det är ganska självklara saker, det är inte det jag frågar heller, utan vilket lås som är BÄST av dom på marknaden, och samtidigt går att ha med sig. (dvs inte 5kg kedja)

mek skrev:
> Även dom där senaste abu vevas upp på 30sek?
> Vad är att föredra då?

Min förspilda ungdom är över, så jag har inte provat de absolut senaste låsen. Men jag kan inte tänka mig att de skulle göra någon större skillnad egentligen. Det må vara hänt att det tar 45 sekunder istället för 30, men jag tror inte det spelar någon roll. Det bör dock tas med i beräkningen att inte vem som helst kan/vet om det här, och har med sig en domkraft ut på lördag kvällen. Jag vet dock en kille som slog in en morakniv i springan på en dörrkarm för att få den tid han behövde för att veva upp ett lös utanför en styrketranings & tyngdlyftnings lokal. Det är med andra ord i det närmsta idiotsäkert, och fort går det. Så vitt jag vet är det i stort sett bara kjedjor som står emot "det mesta". En icke härdad kjedja, som SER grov ut, kräver en rejäl bultsax, och när någon försöker spräcka länkarna med hjälp av hävarmar (tex skruvmejslar, osv) så är lenkarna så mjuka att de inte brister utan tvinnas. Dock tyvärr inte försäkringsgodkänt, då kjedjan är en baggis att kapa med vanlig metalsåg, osv.

> Det är ganska självklara saker, det är inte det
> jag frågar heller, utan vilket lås som är BÄST
> av dom på marknaden, och samtidigt går att ha
> med sig. (dvs inte 5kg kedja)

Helt ärligt är jag förvånad över att folk får ha sina cyklar i fred över huvudtaget. Allting mindre än kätting godkänd för att lösa fast MC osv med är helt förkastligt om tjuven har en blekaste aning om vad han pysslar med, och verktyg till det. Sån tur är, de flesta av oss ställer inte cyklarna där de kan gå sin väg över natten, vilket antagligen räddar oss. Killen som vet vad han gör, ser kanske din, eller min cykel utan för ICA, men din är låst med det senaste granitlåset, och min med kjedjan du inte vill ha. Min står kvar när jag kommer ut, men du får vara snabb om din ska vara kvar... Enbart för att domkraften kan man ha i en liten väska, eller innanför jackan. Bultsax som rår på kjedjan är lite mer... skrymmande.

När man köper lås, är det egentligen inte viktigt hur BRA det faktiskt är, utan hur bra det SER UT att vara. Köp det lås du tycker ser säkrast ut, och skit i vad alla tester osv säger.
B!

Mr B skrev:
> mek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Även dom där senaste abu vevas upp på 30sek?
> > Vad är att föredra då?
>
> Min förspilda ungdom är över, så jag har inte
> provat de absolut senaste låsen. Men jag kan inte
> tänka mig att de skulle göra någon större
> skillnad egentligen. Det må vara hänt att det
> tar 45 sekunder istället för 30, men jag tror
> inte det spelar någon roll. Det bör dock tas med
> i beräkningen att inte vem som helst kan/vet om
> det här, och har med sig en domkraft ut på
> lördag kvällen. Jag vet dock en kille som slog
> in en morakniv i springan på en dörrkarm för
> att få den tid han behövde för att veva upp ett
> lös utanför en styrketranings & tyngdlyftnings
> lokal. Det är med andra ord i det närmsta
> idiotsäkert, och fort går det. Så vitt jag vet
> är det i stort sett bara kjedjor som står emot
> "det mesta". En icke härdad kjedja, som SER grov
> ut, kräver en rejäl bultsax, och när någon
> försöker spräcka länkarna med hjälp av
> hävarmar (tex skruvmejslar, osv) så är lenkarna
> så mjuka att de inte brister utan tvinnas. Dock
> tyvärr inte försäkringsgodkänt, då kjedjan
> är en baggis att kapa med vanlig metalsåg, osv.
>
> > Det är ganska självklara saker, det är inte
> det
> > jag frågar heller, utan vilket lås som är
> BÄST
> > av dom på marknaden, och samtidigt går att ha
> > med sig. (dvs inte 5kg kedja)
>
> Helt ärligt är jag förvånad över att folk
> får ha sina cyklar i fred över huvudtaget.
> Allting mindre än kätting godkänd för att
> lösa fast MC osv med är helt förkastligt om
> tjuven har en blekaste aning om vad han pysslar
> med, och verktyg till det. Sån tur är, de flesta
> av oss ställer inte cyklarna där de kan gå sin
> väg över natten, vilket antagligen räddar oss.
> Killen som vet vad han gör, ser kanske din, eller
> min cykel utan för ICA, men din är låst med det
> senaste granitlåset, och min med kjedjan du inte
> vill ha. Min står kvar när jag kommer ut, men du
> får vara snabb om din ska vara kvar... Enbart
> för att domkraften kan man ha i en liten väska,
> eller innanför jackan. Bultsax som rår på
> kjedjan är lite mer... skrymmande.
>
> När man köper lås, är det egentligen inte
> viktigt hur BRA det faktiskt är, utan hur bra det
> SER UT att vara. Köp det lås du tycker ser
> säkrast ut, och skit i vad alla tester osv
> säger.
> B!

Går det verkligen använda en domkraft utan att göra slarvsylta av hjulet och i vissa fall ramen om man låst ordentligt och har ett väl avpassat lås som inte lämnar öppen yta inuti bygeln?
Förövrigt verka ju bevisligen folk kunna picka många, även av de högkvalitativa låsen på 30-sekunder, med avpassade verktyg. Är det något som förekommer bland cykelstölder?

Ang. Lås. Parkerade vid jobbet på en stor parkeringsplats idag. På platsen bredvid hängde en Giant NRS med bra spec. Det enda låset var ett bygellås genom hjulet och baktriangeln. Cykeln hängde alltså helt löst och det tar kanske 10 min att skriva isär baktriangeln. En potentiell tjuv hade som mest fått köpa en ny fälg... Om det är optimistiskt eller dumdristigt är upp till var och en, jag bara hoppas att den är kvar när ägaren kommer efter jobbet idag.

ething skrev:
> Ang. Lås. Parkerade vid jobbet på en stor
> parkeringsplats idag. På platsen bredvid hängde
> en Giant NRS med bra spec. Det enda låset var ett
> bygellås genom hjulet och baktriangeln. Cykeln
> hängde alltså helt löst och det tar kanske 10
> min att skriva isär baktriangeln. En potentiell
> tjuv hade som mest fått köpa en ny fälg... Om
> det är optimistiskt eller dumdristigt är upp
> till var och en, jag bara hoppas att den är kvar
> när ägaren kommer efter jobbet idag.

Jag såg nyligen en juste Kona för 10-15 k stå parkerad utanför Solna C med ett bygellås genom framhjulet, kring framgaffeln, och så kring ett räcke. Det var alltså bara lossa quick releasen och lyfta upp gaffeln så hade man allt utom framhjulet. Har man bara med sig ett framhjul med pumpat däck är det en barnlek.

JTH skrev:
> Har man bara med sig ett framhjul med
> pumpat däck är det en barnlek.

Eller så tar man ett från cykeln brevid.

Graj skrev:
> Går det verkligen använda en domkraft utan att
> göra slarvsylta av hjulet och i vissa fall ramen
> om man låst ordentligt och har ett väl avpassat
> lås som inte lämnar öppen yta inuti bygeln?
Det var aldrig något problem. Grejen är väll att just anpassningen lås <-> ram är så dålig att det blir gott om utrymme.

Graj skrev:
> Förövrigt verka ju bevisligen folk kunna picka
> många, även av de högkvalitativa låsen på
> 30-sekunder, med avpassade verktyg. Är det något
> som förekommer bland cykelstölder?
Jag vet inte hur vanligt det är, men jag skulle tro att större delen av de cyklar som stjäls dagtid råkar ut för en cykeltjuv som vet vad han gör.
B!

Mr b

Tycker det är mesigt att sitta på forum och ge ideer till barnen om hur man går tillväga.

Du kan aldrig dunka ett bygelås som är fastlåst i en cykel med en saxdomkraft (farfarsdomkraft) Se bild. Får du trots allt i dina FANTASIER plats med domkraften går dem nämligen sönder, domkraftarna allså. Ja dem går sönder på ungefär 30sekunder, kanske 40 om man e klen. hur mycket tror du en sån saxdomkraft pallar, typ 500 kilo???
Och en hydraulisk domkraft får du aldrig någonsin in i ett bygellås som är fastlåst i en cykel, dessutom fungerar inte hydrauliska domkraftar annat än i vertikalt läge.
Det är i praktiken omöjligt att passa in en tillräckligt stark domkraft i ett fastlåst lås utan att förstöra cyklen.

Det där med domkraften är lite av en legend, i know, har hört den 1000 gånger men fortfarande aldrig träffat en person som tillämpat den SJÄLV med lyckat resultat.
Lås som inte är fastlåsta i cyklar räknas inte!

Ps googlade på ordet bygellås och fick fram resultat på bilder som överenstämmer med min bild av bygellås, AKA granitlås / abus sinus. Så jag antager att det är dem du påstår dig ha fått upp med denna teknik du förespråkar.

MightyMike

Ja fyfan för nattar tricket! Ge itne kidsen ideer nu.
Det finns många olika tekniker för att "natta" cyklar och finns det misstankar om att nån försöker natta just din cykel, ring alltid polisen så du kan ta me cyklen hem!
Bra att du överlistade tjuven, han kommer gråta över att hans lås försvann, förhoppnigsvis får skäll av sin mamma för han slarvade bort låset också!

Graj
Som tur e tror jag picking e mycket ovanligt bland cykeltjuvar. Typ en av tusen knaske kan någon sorts gångbar picking teknik. Tror på allvar att picking e för sofistikerat för en cykeltjuv av normal rang.

Bilagor

• vevdomkraft.jpg
    vevdomkraft.jpg
    41.3 KB · Besök: 122
MagnusA

Ja det är lite va man vill, 4 eller 8 timmar välj själv. 10 e oxkå ok om man tex pendlar från tågstation och har ett 8 timmar jobb.
Ställ inte ens din cykel olåst om du ligger på gräsmattan bredvid, vet personligen ett fall där en fotograferande man fick sin cykel stulen bakom hans rygg. Och nä, han hann inte ifatt han hade ju ingen cykel att jaga efter tjuven på!

Oskar_
You are the man!

Mike_Dee skrev:
> Mr b
>
> Tycker det är mesigt att sitta på forum och ge
> ideer till barnen om hur man går tillväga.
Det går bra, du har rätt till en åsikt. Av exakt den anledningen har jag varit vag runt detaljerna.

Mike_Dee skrev:
> Du kan aldrig dunka ett bygelås som är fastlåst
> i en cykel med en saxdomkraft (farfarsdomkraft) Se
> bild.
Vilken tur att du kan informera mig om att en saxdomkraft inte får plats... Vet du om den RAKA domkraften med vev på sidan möjligen skulle få plats? Eller vi kan låta bli att diskutera detaljer runt exakt vilken domkraft, och hur?

Mike_Dee skrev:
>Får du trots allt i dina FANTASIER plats
> med domkraften går dem nämligen sönder,
> domkraftarna allså. Ja dem går sönder på
> ungefär 30sekunder, kanske 40 om man e klen. hur
> mycket tror du en sån saxdomkraft pallar, typ 500
> kilo???
Har inte den blekaste. Känns inte som om det spelar så stor roll, då det är fel domkraft. Misstänker dock att rätt domkraft är specificerad för ungefär samma vikt, men det gick utmärkt i alla fall. Och, eftersom där är rätt så häftig utväxling på domkraften, går det jäkligt bra, trots att man är klen. Men det r skönt att mina förseelser i yngre år förlåts så lätt att de kallas fantasier.

Mike_Dee skrev:
> Det där med domkraften är lite av en legend, i
> know, har hört den 1000 gånger men fortfarande
> aldrig träffat en person som tillämpat den
> SJÄLV med lyckat resultat.
Om du bor i närheten kan du svänga förbi så vi kan hälsa. Då kan du tryggt säga att du träffat någon som använt domkraft för att plocka bort mängder med "högkvalitets" lås. Märkligt nog fungerade det mycket sämre på billigare lås, eftersom bygel och lås var för mjuka...

Mike_Dee skrev:
> Lås som inte är fastlåsta i cyklar räknas
> inte!
Cyklar som inte satt fast släpade man med sig utom synhåll, men det var den enda skillnaden.

Mike_Dee skrev:
> Ps googlade på ordet bygellås och fick fram
> resultat på bilder som överenstämmer med min
> bild av bygellås, AKA granitlås / abus sinus.
> Så jag antager att det är dem du påstår dig ha
> fått upp med denna teknik du förespråkar.
Just Granit/Granit Plus var en mycket trevlig stor-säljare, och därmed väldigt välrepresenterade. Och, de satt på de flesta cyklar som faktiskt var värda att stjälas. Så, ja, just de gick utmärkt att få upp med domkraft. Sinus vet jag inte om jag provat, men det ser ut som ett standard granitlås, så det beror nog mest på om de fanns när jag var så ung och... oansvarig.

Någon som mins vad de förbaskat fula bygel-låsen med stor cylindrisk gul/svart låskolv hette? Om jag inte minns fel stod de för löjligt höga självrisk summor för att försöka hävda sig i försäljning mot Abus lås. Med all rätt. Abus låsen var bättre, så de skulle sälja bättre.
B!

Tillbaka
Topp