Naugas
Aktiv medlem
Bästa låset att ha till sin cykel?
Mike_Dee skrev:
-------------------------------------------------------
/.../
> Det är i praktiken omöjligt att passa in en
> tillräckligt stark domkraft i ett fastlåst lås
> utan att förstöra cyklen.
>
> Det där med domkraften är lite av en legend, i
> know, har hört den 1000 gånger men fortfarande
> aldrig träffat en person som tillämpat den
> SJÄLV med lyckat resultat.
/.../
Jag har använt domkraft två gånger. första gången på en cykel som satt låst genom bakhjulet och baktriangeln i ett räcke. Två ekrar var vi tvungna att klippa, och vinkla cykeln och låset så att inte domkraften kom för snett. Tog mindre än en minut, kanske trettio sekunder så var låset väck. Den andra gången var det lite bökigare, för att domkraften inte skulle komma för snett var man tvungen att sätta den "på kant" inne i låset, och den ville glida, men det gick till slut.
Vanliga ABU bygellås kan man öppna med en skruvmejsel och hammare har jag upptäckt, jag skulle aldrig köpa ett sådant. Klass två eller tre kätting med tillhörande hänglås (också klass två-tre alltså) rekommenderar jag, eller ett klass tre bygellås.
-------------------------------------------------------
/.../
> Det är i praktiken omöjligt att passa in en
> tillräckligt stark domkraft i ett fastlåst lås
> utan att förstöra cyklen.
>
> Det där med domkraften är lite av en legend, i
> know, har hört den 1000 gånger men fortfarande
> aldrig träffat en person som tillämpat den
> SJÄLV med lyckat resultat.
/.../
Jag har använt domkraft två gånger. första gången på en cykel som satt låst genom bakhjulet och baktriangeln i ett räcke. Två ekrar var vi tvungna att klippa, och vinkla cykeln och låset så att inte domkraften kom för snett. Tog mindre än en minut, kanske trettio sekunder så var låset väck. Den andra gången var det lite bökigare, för att domkraften inte skulle komma för snett var man tvungen att sätta den "på kant" inne i låset, och den ville glida, men det gick till slut.
Vanliga ABU bygellås kan man öppna med en skruvmejsel och hammare har jag upptäckt, jag skulle aldrig köpa ett sådant. Klass två eller tre kätting med tillhörande hänglås (också klass två-tre alltså) rekommenderar jag, eller ett klass tre bygellås.