Bästa lvg hjulen?

• Trådstartare Trådstartare Jonsson
  • Start datum Start datum
J

Jonsson

Guest
Bästa lvg hjulen?
NU till våren vankas det nya hjul till landsvägshojen vilket aldrig sitter fel. Ända problemet är at jag har fått lite svårt att välja (jag vill ha de bästa hjulen som finns) jag har kollat på lightweigth obemayer och vetoux (hur de nu stavas), bontrager xxx light, campa eurus carbon och krysium sl3. Som sagt kan jag inte välja vilka hjul som ska få sitta på hojen kanske någon som har förslag på några hjul som är ruggit sköna.

Edit av the_TnT: Jag tar mig firheten att förtydliga din rubrik lite.

Senast ändrad:
Bästa lvg hjulen?
Bontrager Race XXX Lite 55 GSM, de är UCI godkända om du ska tävla. Jag hittar inte att Extralitehjulen är det? Listan över godkändahjul kanske är gammal.

Bästa lvg hjulen?
om du vill ha riktigt bra tävlingshjul och inte har problem med pengar är ju som sagt Lightweight ett bra val (och jo, de är godkända). Andra bra är Fulcrum Racing Speed, Campagnolo Bora, Reynolds Stratus DV UL och nya Mavic Cosmic Carbone pro. Även Zipp har bra hjul (303, Z3, 404, Z4, 808). Tror de nya Shimano högprofilshjulen är bra, men de har inte släppts än

Bästa lvg hjulen?
[SPAM]HED hjul är nu tillgängliga här i Norden. Mer betoning på aerodynamic än superlätt vikt, men som agent blir jag mindre nervös för det.

Kolla sortimentet här: http://www.hedcycling.com/

Priserna blir samma som de flesta andra saker som jag tar in, dvs. MSRP + 31% x dagens valutakurs. I praktiken blir det så att man kan lägga till en nolla just nu.

Bästa lvg hjulen?
ajt: Aerodynamiken. Högprofilhjul är snabbare, på t.ex. Vätternrundan 300km, kan du tjäna någon minut. För en motionär gör det ingen större skillnad, men en minut för ett proffs på en etapp på Tour de France kan vara skillnad mellan seger och plats 100 i klungan.

Anledningen till att det finns högprofilhjul i carbon är att man vill ha så lätta hjul som möjligt, de finns i aluminium också men väger då lite mer. Starka sidovindar påverkar högprofilshjul och blåser det riktigt kraftigt så är det inte skoj alls. Då är lågprofil att föredra.

/Leo

Bästa lvg hjulen?
Vilka är egenltigen de bästa LVG hjulen man kan skaffa idag? Tänkte mig något i stil med Zipp 404 firecrest eller liknande kategori. Kör idag på ett par DA C24 på en CAAD10 och är rätt lätt på runt 70 kg så inga direkta problem med viktbegränsningar.

Vart hittar man bästa pris på zipparna? Alla tips tas tacksamt emot.

Senast ändrad:
Bästa lvg hjulen?
mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka är egenltigen de bästa LVG hjulen man kan
> skaffa idag?

Bra fråga.. Jag har ingen aning men tror inte att svaret är så enkelt. Ska du hoja berg är antagligen Zipp 202 bättre då dom väger mindre. Samma sak om det stormar från sidan kan jag tänka mig. Ska man ha bra aerodynamik ligger säkert 404 bra till men då kanske till och med 808 är bättre (givet att dom är mer aerodynamiska) etc..

Varför skriver jag då detta?? Jo, för att du ska möjligheten att tryggt kunna köpa en tre, fyra par hjul istället för ett!! WINNING!!!

Bästa lvg hjulen?
Inte enbart en tre, fyra par hjul.
Aerotester med olika hjul i olika ramar visar att olika hjul funkar bäst i olika ramar.

Därför behöver du även en tre, fyra olika ramar för att matcha dina hjul!

/Håkan

Bästa lvg hjulen?
Dock så måste väl stigningar i alperna i 12km/h kunna uteslutas gällande aerodynamiken? Och nerför berget vill man ju bara överleva så där kanske aerodynamiken spelar mindre roll.

Men en tre ramar och runt nio par hjul borde väl lösa de flesta frågetecknen??

Bästa lvg hjulen?
Johan A skrev:
> Men en tre ramar och runt nio par hjul borde väl
> lösa de flesta frågetecknen??

+1 :)

Bästa lvg hjulen?
Det är nog nästintill omöjligt att säga vilket hjulpar som är det bästa marknaden kan erbjuda.
Vad är man ute efter, maximal aerodynamik, styvhet, vikt eller bara komfort?
Förmodligen vill man ha en kombination av allting och det till ett pris som anses acceptabelt.
Zipp är väl i ärlighetens namn vad jag förstått ett relativt flexigt hjul även om aerotesterna oftast utfaller till företagets bästa.
Fulcrum racing speed skall vad jag förstår och det utan att själv ha testat dem utan bara på de hörsägen jag fått vara riktigt styva och stabila hjul med en vikt som få andra högprofilare slår.

Bästa lvg hjulen?
Min fråga var ju, som den formulerades, omöjlig att svara på - den sena timmen hade en viss påverkan på formuleringarna.

Jag tänkte snarare på ett par snabba aero hjul till min CAAD10. Zipp 404 fc hör man mycket om fast är de verkligen bra eller är de bara dyra? Kommer inte att köra i Alperna, snarare blandad terräng i Stockholms län.

Fulcrum racing Speed verkar vara ett allternativ. Hur står sig sram och fast forward med ca 50 mm profil mot zipp?

Bästa lvg hjulen?
..... Och hur stor skillnad är det mellan firecreast och gamla versionen?

En annan fråga är bromsyta i alu eller carbon. Hur fungerar carbonytorna vid regn?

Bästa lvg hjulen?
Nu när Firecrest har kommit är det nog näst intill omöjligt att hoja med de äldre varianterna...
Skämt åsido, jag har ett par FFWD F6R som jag är jättenöjd med. Däremot så är jag rätt övertygad om att jag hade varit nöjd med vilken annan modell i samma viktklass och fälghöjd med.

Du ska ju liksom gilla dom. Jag tyckte att FFWD såg (ser) bra ut och låg bra till i pris och slog därför till på dom. Men jag hade ju blivit lika nöjd med ett par Shimano i 50mm eller Zipp eller vad dom nu kan heta... Tror jag iaf.

Bästa lvg hjulen?
Jag har ett par, väntar bara på att vädret ska bli sådant att man vågar använda dom. Jag märker stor skillnad på naven jämfört med alla andra skithjul jag har använt genom att bara hantera dom.

Bästa lvg hjulen?
jofahjalm skrev:
> Jag har ett par, väntar bara på att vädret ska
> bli sådant att man vågar använda dom. Jag
> märker stor skillnad på naven jämfört med alla
> andra skithjul jag har använt genom att bara
> hantera dom.

Vafalls!? Imploderar de vid dåligt väder? Jag har ett par DA c24 som träningshjul och de är då bombsäkra även i skitväder. (Enda skillnaden mot rs och da på c24 är naven)

Bästa lvg hjulen?
Jag var inte så sugen på att köra dom under den riktiga skitvintern, mina andra hjul har inte mått så bra av det. Jag har 23 mm däck på mina c24 och väntar på att väglaget ska bli sopat.

Bästa lvg hjulen?
jofahjalm skrev:
> Sett till aerodynamisk fördel står sig alla
> hjulen nämner dåligt mot ett par skoöverdrag
> eller en aerohjälm. Roligt, men sant!

Click click ett par skoöverdrag på väg hem från wiggle nu. Passade på att beställa nya däck och pedaler med vilket är billig tuning.

Bästa lvg hjulen?
jofahjalm skrev:
> Sett till aerodynamisk fördel står sig alla
> hjulen nämner dåligt mot ett par skoöverdrag
> eller en aerohjälm. Roligt, men sant!

Appappapp. Inte förstöra terapishopping nu. Det kostar 1000 kronor i shopping per lycklig dag. Så många skoskydd behöver man inte helt enkelt.

Men, HåkanC är på rätt spår. Tre ramar och nya hjul. Det börjar likna något det.

Bästa lvg hjulen?
teddo skrev:
> Eller gör som Kessiakoff och kör på fina
> Corima. De har egen pålitlig webshop och service.

Och bryta mot regel #58?!?!

Bästa lvg hjulen?
Bästa lvg hjulen?
HåkanC skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Click click ett par skoöverdrag på väg hem
> > från wiggle nu. Passade på att beställa nya
> > däck och pedaler med vilket är billig tuning.
>
> Du skulle även ha tagit ett aeroformat styre:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/20625
> 21#msg-2062521
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/rennraeder/top-renner-im-windkanal/a21981.html
>
>
>
> /Håkan

Läste inte länken så noga men hursomhelst är jag nöjd med mitt Ritchey Carbon från förra året så jag håller på det. Tack för tipset dock.

Bästa lvg hjulen?
HåkanC skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Click click ett par skoöverdrag på väg hem
> > från wiggle nu. Passade på att beställa nya
> > däck och pedaler med vilket är billig tuning.
>
> Du skulle även ha tagit ett aeroformat styre:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/20625
> 21#msg-2062521
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/rennraeder/top-renner-im-windkanal/a21981.html
>
>
>
> /Håkan

Oj, kan det verkligen stämma att formen på styret ger 20W vinst? Det känns som det borde ha mycket mindre effekt jämfört med skoöverdrag eller hjälm? Lustigt oavsett.

Tillbaka
Topp