Bästa MTB för 8000:-

fdaniel

Medlem
Vad rekomenderar ni för mtb för en tjej som är nybörjare? Jag har hittat denna, "Merida tfs 500-disc" för 6995:- hos Älvängens Cykel. Har ni sett något annat nice ute på nätet i samma prisklass? Eller är det bättre att fortsätta vänta på en begagnad?

Tack,
Daniel & Ulle

Man får mest cykel för pengarna om man beställer en s.k. "fultysk". Kolla in Radon och Drössiger här: http://www.bike-discount.de/shop/k95/hardtails.html
Man får väl lägga till lite för frakten, vet inte exakt vad den hamnar på men skulle tippa runt femhundra. Komponenterna som sitter på dessa cyklar är riktigt bra för detta priset.
Det finns många här på happy som köpt dessa cyklar och de flesta verkar väldigt nöjda.

Låt tjejen testa några cyklar först så hon vet vad hon trivs med. Hur lång är hon? Ska hon cykla i skogen eller bara på små grusvägar? Jag köpte en scott scale 60 som första cykel och det var bra att köpa en billig, enkel cykel först. Kör nu en Cube som jag är grymt nöjd med.

fdaniel skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tror ni om denna?
> http://www.bike-discount.de/shop/k95/a11550/zr-tea
> m-60-2009.html?lg=en
> Synpunkter, erfarenheter?

Jag har en sån! Måste säga att jag är nöjd och att du inte kan få nån bättre cykel för de priset - de enda som jag kan klaga på är frakttiden som va lite seg....

Den är inte tung, tycker inte jag iaf - dessutom är den snyggare i verkligheten än på bilden!

Hon är 163cm - och väger ca 55kg (hoppas hon inte läser detta för det kan vara 54kg också)
Storleken blir alltså 16".
Länken blev konstig innan, här kommer den igen.

<http://www.bike-discount.de/shop/k95/a11550/zr-team-60-2009.html>

Denna är väl egentligen för killar men jag vet inte hur mycket man ska gå efter kön egentligen. Måste ju finnas mängder med tjejer som cyklar på herr mtb?

Den viktiga längden är ramens topprör. Ramlängd på sadelröret (vilket är det som definierar storleken) är mindre intressant på en MTB. Jag är 180 med normal benlängd/gorillaindex och kör med 18", avsedd för skogen. 16" kan kanske vara stort om man är 17 cm kortare?

flog skrev:
> Tre likadana länkar till startsidan. Vilka
> modeller är det du försökt länka?

kmr inte ihåg=(

fdaniel skrev:
> Hon är 163cm - och väger ca 55kg (hoppas hon
> inte läser detta för det kan vara 54kg också)
> Storleken blir alltså 16".
> Länken blev konstig innan, här kommer den igen.
>
>
>
> Denna är väl egentligen för killar men jag vet
> inte hur mycket man ska gå efter kön egentligen.
> Måste ju finnas mängder med tjejer som cyklar
> på herr mtb?

Skulle tro att de flesta tjejer kör på herrmodeller, eftersom det finns så få modeller att välja på på damsidan. Att det öht finns dammodeller är ju för att män och kvinnor ser olika ut (no shit, Sherlock!), där kvinnor oftast har något längre ben än en lika lång man och därmed kortare rygg. Många dammodeller verkar vara designade med detta i åtanke och har därmed något kortare topprörslängd.

Tillbaka
Topp