HLHL sa:
Ja, jag såg det också. Är ju ett litet dilemma.Tycker ju att cykeln borde komma in igen i och med att det är en 2018? Har den lika breda fälgar och däck som VRs:en? Kunde inte hitta någon information om det. Tror du jag skulle känna någon direkt skillnad mellan Vrs+ och Vrs? Ändå 3000kr. Känns schysst med dropper. Har inte tänkt på att jag behövt någon sådan när jag cyklat tidigare, men då har det inte funnits någon på cykeln heller :=)
Samma hjul (Novatec boost nav + WTB i30 fälgar) och samma fina Maxxis DHF/Rekon 3C 2.6" däck.
Skillnad på att ha och inte ha dropper är kart märkbar, när du lärt dig använda den till din fördel.
Skillnad i utväxling. Båda har 32T fram men olika kassetter, 11-42T resp 11-46T. Den dyrare cykeln har lägre lägsta växel, något som absolut är en fördel på den dyrare cykeln. Den dyrare har lagom låg 1:a, den billigare har för högt växlad 1:a (nästan 10% högre). Det kanske hade varit nödvändigt att byta från 32T till 30T fram på den billigare cykeln (400 kr), NX bakväxeln klarar inte 46T bak "enligt manualen" så byte av kassett (550 kr) kanske inte hade varit möjligt.
Skillnaden i "kvalitet" mellan vevparti, växlar och bromsar är märkbar, men båda gör jobbet. Lite lättare på dyrare cykeln.
Skillnad i framgaffelns funktion är nog inte märkbar, men den finare gaffeln är kanske 300 gram lättare, vilket märks.
Värt 3000 kr extra? Jag anser att man får lagom valuta för pengarna, båda cyklarna är riktigt prisvärda.
Droppern kostar 1500 kr.
Finare gaffeln kostar minst 1000 kr extra.
Finare vevparti/växlar/kassett/bromsar/skivor kostar minst 1000 kr extra.
Köper man den billigare cykeln kan man alltid komplettera med dropper när man vill, så den skillnaden är i sig inget jätteargument.