Bästa mtb under 7000 kr

Bästa mtb under 7000 kr
Lägg på några tusenlappar och köp något bättre (Lika bra jag säger det nu, för snart kommer alla rekommendationerna att göra det)

Frågan är lite som att fråga vilken bil som är bäst, eller tv....eller... Du kommer att få divergerande svar och så kommer du att stå där, mer förvirrad än du var innan du ställde frågan.

Köp en, vilken som helst. De är lika bra, med anala skillnader. Det är en cykel.

Bästa mtb under 7000 kr
Slår återigen ett slag för Trek Xcaliber 7:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...s/29er/product/review-trek-x-caliber-7-47752/

Just det där är visserligen från 2013, men jag tror inte det har skett större förändringar de senaste åren, förutom på färgsättning och dylikt. Morsan skaffade vad jag tror är 2015-modellen, och det är en fenomenalt bra cykel för det priset. Nu fick hon lite mer 'off-season förra årets modell'-rabatt, så det gjorde ju det hela än mer prisvärt. Perfekt första cykel (och då är jag själv ingen Trek-anghängare utan cyklar på andra märken), om det nu är det man är ute efter. Sen har ju alla olika nivåer och mål. Dessutom finns de att få tag på hos många stora LBS i landet.

Bästa mtb under 7000 kr
Storlek på Cube Attention är nog 23" mer rätt än 21" kan jag tro. Grand Canyon i stl. XL verkar vara rätt storlek.
Jag är 194 och min Scott Scale 29er i stl. XL passar mig perfekt. Min geotabell nedan.
Scale29er.png

Bästa mtb under 7000 kr
Jbhb sa:
Okej, vad är fördelen med luftgaffel?

Du kan justera gaffeln efter din vikt och körstil med en luftgaffel.
Den skillnaden överväger eventuell skillnad på växlarna. Växlarna är nästan förbrukningsvara då de ibland går sönder så de kan du byta ändå.
Att byta gaffel är dyrare.

Bästa mtb under 7000 kr
Okej, men då är jag uppe i typ 8200 kr med frakt om jag köper canyon 4.9. Är det den mest prisvärda cykel i den prisklassen?

Bästa mtb under 7000 kr
När du väl ser tillbaka över köpet efter du har fått lite erfarenhet om mtb så kommer du inse att det var värt att lägga 1200 kr mer. Det kommer även ta längre tid innan du börjar prestera över cykelns nivå och kommer på de viset göra att du slipper köpa nytt!
Men ja kör på!

Bästa mtb under 7000 kr
Om du ska köpa på postorder så hade jag köpt den cykeln som länkades i det inlägget som postades klockan 14:11 i denna tråden. Om storleken är rätt såklart...

Bästa mtb under 7000 kr
Ska du köpa nytt så nu är det absolut bland det mest prisvärda i den prisklassen. Går att få likvärdigt från tex Radon(Bike-discount.de). Håller även med om att 4.9 känns mycket mer prisvärd än 3.9 som har genomgående billigare/sämre komponenter.

Bästa mtb under 7000 kr
Jbhb sa:
Okej, men då är jag uppe i typ 8200 kr med frakt om jag köper canyon 4.9. Är det den mest prisvärda cykel i den prisklassen?
Sorry, det är fortfarande billigt. Helst hade jag sett en AL SL 6.9 med lättare ram och totalt 11.4 kg för 10800 kr. Men under den är AL 4.9 den cykel som jag tycker är mest prisvärd.

Inte AL 3.9, 5,9 eller 6.9 utan AL 4.9 eller AL SL 6.9 alltså.

Bästa mtb under 7000 kr
Jbhb sa:

Japp, fast om du lägger på en tusing till så får du en Canyon 5.95 och sedan när du vant dig vid att en cykel nog kostar 9200kr så kan du ju lika gärna lägga på en tusing till för då får du en Canyon 6.11 och då är förstås inte steget långt mot toppmodellen 7.63.

Hur vart det nu med de där 7000 kronorna?

Bästa mtb under 7000 kr
Jbhb sa:
Ja, det kan man nog säga med gott samvete. Alternativet är Cube 700€ högst upp i tråden men de finns bara kvar i stl 21" vilket kan vara i minsta laget. Åreta modell för €900 som finns i 23" är mindre prisvärd än Grand Canyon AL 4.9.

Bästa mtb under 7000 kr
Loftberg sa:
Hur är det med Canyons leveranstider och support nuförtiden? Väldigt lite varningar på den fronten. Har dom blivit prima nu?

Kan bara svara för mig själv men jag beställde min i höstas på tisdag kväll och cykeln kom på fredagen efter. Väl godkänt tycker jag. Ang service så har jag haft ett ärende då reglaget till reverben började läcka. De skickade genast ett nytt och betalade notan för att få den installerad.
Inga stora grejer men bra skött.

Bästa mtb under 7000 kr
Var lite strul i början med min grand canyon cf då den blev skadad i frakten. INTE CANYONS FEL!! Det enda var att det tog lite tid eftersom cykeln skulle tillbaka till Tyskland och sedan hit igen. Men supporten är väldigt bra då jag har beställt andra saker från dem tidigare!

Bästa mtb under 7000 kr
Jeppe_E sa:
Jbhb sa:

Japp, fast om du lägger på en tusing till så får du en Canyon 5.95 och sedan när du vant dig vid att en cykel nog kostar 9200kr så kan du ju lika gärna lägga på en tusing till för då får du en Canyon 6.11 och då är förstås inte steget långt mot toppmodellen 7.63.

?

Bästa mtb under 7000 kr
Inom budget ja men cykeln skapar hos mig mer kräkreflexer än habegär. Läser texten som översäljer så man nästan svimmar. Låter som en Porsche GT på beskrivningen när de levererar en VW bubbla modell 1968. Galet.

Nä, AL 4.9 ger betydligt mer bang-4-the--buck. Tycker jag i alla fall.

Bästa mtb under 7000 kr
Ibland är det viktigt med budget. Då kan det vara bättre med en något enklare cykel än ingen cykel alls. :)
Alla grejorna på den länkade cykeln är ju tillförlitliga prylar som borde hålla bra länge med normalt underhåll.

frid!

Senast ändrad:
Bästa mtb under 7000 kr
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Jbhb sa:

?

Jeppe_E sa:
Lägg på några tusenlappar och köp något bättre (Lika bra jag säger det nu, för snart kommer alla rekommendationerna att göra det)

Frågan är lite som att fråga vilken bil som är bäst, eller tv....eller... Du kommer att få divergerande svar och så kommer du att stå där, mer förvirrad än du var innan du ställde frågan.

Köp en, vilken som helst. De är lika bra, med anala skillnader. Det är en cykel.

- Hej, Jag ska köpa en ny bil. jag har 200.000 kr i budget. Vilken ska jag köpa?
- En Volvo V40, men om du lägger till några tusenlappar så får du en V60 istället.
- Jo, men min budget är 200.000 kr.
- Jaja, men om du lägger till några tusen, så får du en större bil som är bättre utrustad
- Ok, jag lånar lite till pengar. Så en V60?
- Ja, fast om du ändå tänker lägga 250.000 kr så titta på en V90 istället. Då får du en väldigt bra bil
- Men den kostar 300.000?
- jaja, men det är ju bara några tusenlappar...

Bästa mtb under 7000 kr
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Jbhb sa:

?

Jeppe_E sa:

- Hej, Jag ska köpa en ny bil. jag har 200.000 kr i budget. Vilken ska jag köpa?
- En Volvo V40, men om du lägger till några tusenlappar så får du en V60 istället.
- Jo, men min budget är 200.000 kr.
- Jaja, men om du lägger till några tusen, så får du en större bil som är bättre utrustad
- Ok, jag lånar lite till pengar. Så en V60?
- Ja, fast om du ändå tänker lägga 250.000 kr så titta på en V90 istället. Då får du en väldigt bra bil
- Men den kostar 300.000?
- jaja, men det är ju bara några tusenlappar...

Tre meningslöst inlägg från dig. Tillför noll till TS.

Bästa mtb under 7000 kr
Dina inlägg tillför ju, om något, precis 0 till TS.
Helt enkelt för att alla är en utopi, eftersom de ligger över budget. :)

frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp