Bästa nya mtb runt 8-9k

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Personligen anser jag att 5x141 är värre/sämre än 5x135. Min logik:

5x135 QR är ok för att det är en standard som funnits på mtb i 30+ år. Det var det enda som erbjöds under under lång tid. Jag ångrar inte att jag cyklade mtb redan på 80-talet.

5x141 QR finns av endast en anledning, att tjäna mer pengar åt storföretagen, och stjäla mer pengar från cyklisten.
För konsumenten finns det ingen teknisk fördel med 5x141 QR jmf. med 12x148 TA.
Utvecklingen drivs av Cannondale/Trek/Spez/Scott etc. för att tvinga kunderna att köpa två cyklar (den första och den andra) eller redan från början tvingas välja att köpa en dyrare version av samma cykel. Det är exakt NOLL kr billigare för dessa tillverkare att leverera 5x141 jmf med 12x148. Alla navtillverkare har exakt samma pris på naven, eftersom 5x141 och 12x148 är samma nav. End-cap kostar exakt lika mycket oavsett QR eller TA, från DT Swiss ca 350 kr. Dropoutsen kostar exakt lika mycket.

Scott Spark modell snik (960 och uppåt) levereras med QR, 950 och bättre med TA. Samma kostnad.
5x141 QR https://www.bike24.com/p2222155.html
12x148 TA https://www.bike24.com/p2222142.html
12x148 TA Direct Mount https://www.bike24.com/p2222151.html

Shimano 5x135 QR nav https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=253158
Shimano 12x148 TA nav https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=299420
Ingen prisskillnad.

Tjena!

Håller med om nästan allt. TA blir dyrare än QR om än marginellt. Kräver en mer komplicerad ram och du måste ha en dyrare axel.
De flesta som börjar cykla byter inte hoj efter bara tre-fyra månader heller. Av min erfarenhet så skulle jag säga minst ett år men ofta två år innan byte.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Hävdar såklart inte att det är en teknisk fördel med 141 QR över 148 TA, Däremot, jämfört med "klassisk" QR, så får du ju oavsett vad fördelarna från boost, dvs bredare gaffel, bättre kedjelinje och som du själv säger bredare nav (starkare hjul). Att man såklart hellre såg att de sätter i 148 TA istället är självklart.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Luthman Photography sa:
Nån måste berätta för min hardtail att den är ocyklingsbar.
Vem har inte gamla mtb's med QR som fortfarande används och funkar utmärkt? Jag har ett antal, fortfarande med QR men de har fått modern fälgbredd istf. std 19 mm.

Några frågor:
När köpte du senast en mtb (till en vuxen cyklist, inte barncykel) med 5x135 QR?
Har du någonsin köpt en mtb med 5x141 QR?
När köpte du din första mtb med TA?
När köpte du din första mtb med boost TA?
Kommer nästa mtb att ha QR eller boost TA?

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Nån måste berätta för min hardtail att den är ocyklingsbar.
Vem har inte gamla mtb's med QR som fortfarande används och funkar utmärkt? Jag har ett antal, fortfarande med QR men de har fått modern fälgbredd istf. std 19 mm.

Några frågor:
När köpte du senast en mtb (till en vuxen cyklist, inte barncykel) med 5x135 QR?
Ingen hävdar väl att QR är bättre och att det är framtiden, men du är så extremt tvärsäker, kategorisk och svartvit i dina uttalanden att du får mothugg.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Några frågor:

Tjena!

Maj 2018
Nej
2001
Inte haft någon men har haft 160*14 sen 2005. Klart bättre än boost, mycket bredare mellan flänsarna.
Nästa kommer ha 142*12 så jag kan behålla mina hjul.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Några frågor:

Tjena!

Maj 2018
Nej
2001
Inte haft någon men har haft 160*14 sen 2005. Klart bättre än boost, mycket bredare mellan flänsarna.
Nästa kommer ha 142*12 så jag kan behålla mina hjul.

Men det är väl en viss skillnad också att fråga en rutinerad cyklist med ett stort intresse för cykling med en nybörjare som vill känna sig för och komma igång?

Min erfarenhet av cyklister utanför happy är att dom oftast cyklar på det som kommer på cykeln och inte byter hjul flera gånger i veckan....

Bästa nya mtb runt 8-9k
h.g.j sa:
Men det är väl en viss skillnad också att fråga en rutinerad cyklist med ett stort intresse för cykling med en nybörjare som vill känna sig för och komma igång?

Min erfarenhet av cyklister utanför happy är att dom oftast cyklar på det som kommer på cykeln och inte byter hjul flera gånger i veckan....

Tjena!

Jag hoppas att det där var menat till Sixten och inte mig. Annars har du missförstått mig rejält.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Well that escalated quickly....

Allt jag ville var att få tips, nu följer jag endast tråden smått road från avbytarbänken?

Alla kan ju vara överens om att ni inte är överens!??

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Kneecap sa:
h.g.j sa:

Tjena!

Jag hoppas att det där var menat till Sixten och inte mig. Annars har du missförstått mig rejält.

Det var inte menat till dig... :)

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten har många bra synpunkter. Att köpa en omodern cykel är att kasta pengarna i sjön. När man vill sälja har den inget andrahandsvärde. Köper man istället de cyklar Sixten tipsat om så kan man få tillbaka stor del av pengarna och den kommer vara eftertraktad på andrahandsmarknaden. Dessutom är det större chans att fastna för sporten om man har en kompetent cykel. En no-brainer tycker jag vilken man borde köpa.

Bästa nya mtb runt 8-9k
waalis sa:
Sixten har många bra synpunkter. Att köpa en omodern cykel är att kasta pengarna i sjön. När man vill sälja har den inget andrahandsvärde. Köper man istället de cyklar Sixten tipsat om så kan man få tillbaka stor del av pengarna och den kommer vara eftertraktad på andrahandsmarknaden. Dessutom är det större chans att fastna för sporten om man har en kompetent cykel. En no-brainer tycker jag vilken man borde köpa.

Läser man i värderingstråden och blockettråden har cyklar ändå inget värde på andrahandsmarknaden... Det är nästan så att värdeminskningen är mindre på en 8000kr cykel än en 12000kr cykel sett på några år...

Men visst bör man väl köpa en så bra cykel man har råd med, men råden i trådar är oftast att köpa en cykel som är 30% dyrare än trådstartarnas budget, oavsett budget.

Vi ju inte glömma att vi med intresset blir avtrubbade. Då jag köpte min första "riktiga" cykel i modern tid för 8 år sedan gick den på 8000, och jag tyckte att den var dyr...men den väckte intresset och jag kände mig för hur jag ville cykla och nästa cykel efter 5 år gick på 19000 och det kändes helt ok.

Hade någon däremot kommit och sagt det från början att min första cykel skulle kosta de summorna hade det inte blivit någon cykel alls.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Jag tycker själv att det är idioti att köpa en cykel för mindre än 10 000.
men det gör lite ont att det rekommenderas till folk som kanske faktiskt inte har pengarna. Kanske är happy fel forum för att fråga om budget 3-9000?

Bästa nya mtb runt 8-9k
jonte987 sa:
men det gör lite ont att det rekommenderas till folk som kanske faktiskt inte har pengarna. Kanske är happy fel forum för att fråga om budget 3-9000?

Vad är det för jävla elitism? Problemet är att folk inte fattar att pengar inte är oändliga. Vad är det som är så svårt med att rekommendera den bästa eller om man hellre vill, minst dåliga cykeln eller bara låta det hela bero. Så jävla dåliga är inte cyklarna med qr, smala hjul etc. Det är klart att en dyrare cykel är bättre, men en cykel att cykla på är bättre än ingen cykel. Jag har dessutom cyklat ett gäng gånger på flera av de omoderna hopplösa cyklarna som nämnts. Tro det eller ej, jag hade skitkul. Tröskeln in i cykling är hög nog som den är, vi behöver inte göra den högre med elitism och snobberi.

Bästa nya mtb runt 8-9k
xdr sa:
jonte987 sa:

Vad är det för jävla elitism? Problemet är att folk inte fattar att pengar inte är oändliga. Vad är det som är så svårt med att rekommendera den bästa eller om man hellre vill, minst dåliga cykeln eller bara låta det hela bero. Så jävla dåliga är inte cyklarna med qr, smala hjul etc. Det är klart att en dyrare cykel är bättre, men en cykel att cykla på är bättre än ingen cykel. Jag har dessutom cyklat ett gäng gånger på flera av de omoderna hopplösa cyklarna som nämnts. Tro det eller ej, jag hade skitkul. Tröskeln in i cykling är hög nog som den är, vi behöver inte göra den högre med elitism och snobberi.

+1

Jag tror att det är farligt att projicera sina egna erfarenheter och behov på någon som aldrig hojat mycket tidigare.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Min poäng är just att det är lite fult att rekommendera en massa cyklar "folk" inte har råd med.
Alla kan inte priotera fram 5000 extra spänn. Jag kan, men lägg till ett par nollor så har vi alla samma problem.

EDIT; Dessutom handlar det inte bara om vad man KAN prioritera. Jag skiter själv i om nån tycker att jag borde köpa en cykel för 50 000 istället för 15 000. Jag är inte intresserad av den prisklassen och det har inget(?) med mitt bankkonto att göra.

Elitismen kommer väl i så fall in när ingen här verkar ha en jävla aning om vilken 6000 SEK FS som är bäst för vasan.
Då menar jag att det lika bra att säga det istället för att jiddra om stack, reach och boost. Min poäng var inte att fattigt folk inte är välkomna. Det är väl snarare de facto läget pga ovan.

xdr sa:
jonte987 sa:

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Luthman Photography sa:
+1

Jag tror att det är farligt att projicera sina egna erfarenheter och behov på någon som aldrig hojat mycket tidigare.

Tjena!

+1 här med. Vissa personer har ingen acceptans för att en nybörjare inte vill/kan slänga ut mer pengar. Blir inte bättre av att vissa personer alltid ska komma med samma kommentarer om allt vad som är helt odugligt med varenda hoj i lägre prisklass. Låt folk köpa en cykel med lågpris och ha roligt istället.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Liknande tongångar kan noteras inom de flesta hobbys, eller vid inköp av de flesta prylar överhuvudtaget för den delen. Många insatta brinner för just sitt intresse, och tycker påfallande ofta att just deras passion är värt "det lilla extra".

Själv erkänner jag villigt att jag kör på förhållandevis billiga cyklar. Har inte oändliga resurser, men så är det också just det där med andra intressen som ska ha sitt. Kör ju motorburna hojar med, och det får helt enkelt kosta mer än trampcyklarna just nu. Har kul ändå!

Bästa nya mtb runt 8-9k
Jag funderar på en Spark 960 till frugan. Har inte cyklat MTB förut. Stör mig på att de valt 5x141. Dock är väl svingen samma som på 950-940. Kan man byta end caps och axel till 12x148?

Bästa nya mtb runt 8-9k
jonte987 sa:

Kolla in Sam Pilgrim när han kör någon free bike challange på hans youtube kanal, gratis skrot som han har riktigt kul på.

Bästa nya mtb runt 8-9k
D i U sa:
jonte987 sa:

Kolla in Sam Pilgrim när han kör någon free bike challange på hans youtube kanal, gratis skrot som han har riktigt kul på.

Ok. Då kan ju folk göra så. Problem solved.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
jonte987 sa:
D i U sa:
jonte987 sa:

Ok. Då kan ju folk göra så. Problem solved.

Ett av mina favvo svar på happy när man frågar nåt. "Köp vad skit om helst, ställ in det hur fan som helst. Ut och cykla och tänk inte så mycket". Helst ska man bara diskutera sprit och bilar.

Tillbaka
Topp