Bästa pedalerna (pedalsystemet) för MTB och gravel?

Bele

Aktiv medlem
En polare har köpt både MTB och gravel. Jag rekommenderar att han kör samma pedaler (pedalsystem) på alla cyklar som inte är racer. Så gör jag och det tycker jag funkar bra.

Jag kör genomgående Crank Brothers Eggbeater, men vet inte om jag kan rekommendera dem för honom. Flera av mina har blivit glappa med tiden (konstruktionen ska vara förbättrad) och i synnerhet så slits klossarna och de är ganska dyra. Enligt de som kan materiallära bättre än jag hade man kunnat uppnå bättre hållbarhet genom bättre materialval både i klossar och pedaler.

Vad säger ni som har kört olika system - Shimano, CB, Look eller något annat?

Look på lvg (smaksak dock, Shimano fungerar lika bra).

SPD på MTB.

Grushojar fungerar vilket som för min del, men ju mer stök man tänker sig köra (läs: desto mer man kommer traska omkring) desto bättre passar SPD.

gått från spd på både landsväg och Mtb till eggbeaters på båda nu, hade look för länge sedan på någon racer också. Känns vettig med samma på alla cyklar så kan man köpa sig ett par vettiga skor..

’’märker ingen skillnad mellan SPD och eggbeaters mer än att jag gillar utseendet på eggbeaters bättre och de var billigare för lägre vikt

Shimano SPD på gravel- och XC-hojen och SPD-SL på landsvägsraketen. Körde SPD på landsvägshojen också under flera år. Har aldrig haft problem med Shimanos pedaler eller klossar. Set and forget. Shimano PD-M520 är bra pedaler för pengarna som nämns ovan.

Då säger jag Time bara för det. Kör ATAC på både grus och mtb.

Men fördelen med SPD-(kompatibelt) är ju att det finns så mycket att välja på. Oändligt med tillverkare och modeller i alla prisklasser.

Har kört Shimano Spd, konkurrerande Spd, CB och Time.

Sämst fungerade CB. Lagren slets, men oftast hann man knäcka bågarna innan iofs.
Vad gäller Spd så är originalet bäst, men kopiorna inte långt efter. Jag har ett par röda(!) Ritchey Spd på fincykeln nu, och de är nog inne på typ femte-sjätte året.
Bäst fungerade Time. Snäppet bättre känsla och rensning än Spd.

Jag rekommenderar ändå Shimano Spd till folk i allmänhet. Bäst helhet. Inte långt efter Time i funktion, men något hållbarare. Billigare. Lättare att hitta klossar. Enkelt att byta cykel med de flesta polarna. Om man inte är allmänt folk kan Time vara intressant.

+1 på Time Atac. Kör dem sen många år efter att ha övergett Shimano SPD. Utöver redan motivering i tråden ovan fick jag i mitt fall issues med knäna med Shimano SPD, oklar varför men så var det.

På räsern kör jag dock Lvg pedaler (oxå från Time)

Ska tilläggas att jag kört en hel del Fixed. Där är Time Atac klart vanligast bland buden och övriga.

Anledningen är att det typ är omöjligt att klicka ur ofrivilligt (har aldrig hänt mig heller) Och det är ju inte direkt en dålig egenskap på gravel eller MTB heller.

Oklart varför Time Atac är relativt ovanliga bland gravel/MTB-cyklister? Jag ser bara Shimano SPD där.

Men går det att alls att cykla med TIME och liknande pedaler om man råkar klicka ur? Jag gillar Shimano Trail för att man till nöds kan ta några tramptag även om man klickar ur.

Men går det att alls att cykla med TIME och liknande pedaler om man råkar klicka ur? Jag gillar Shimano Trail för att man till nöds kan ta några tramptag även om man klickar ur.
Det beror ju på vilken modell du tittar på, XC-varianterna är ju precis som shimanos motsvarigheter utan en platform. Men deras trail/endurovarianter (Speciale, DH och MX) har ju en platform som ger ett visst stöd om man inte sitter i.

Det beror ju på vilken modell du tittar på, XC-varianterna är ju precis som shimanos motsvarigheter utan en platform. Men deras trail/endurovarianter (Speciale, DH och MX) har ju en platform som ger ett visst stöd om man inte sitter i.

OK, såg inte det innan. Speciale 8 ser trevlig ut.

Jag kör plattisar på alla cyklar. Då passar verkligen alla skor, inte bara cykelskor.
:sneaky:
Då är du i gott sällskap. Den här glade liraren körde fjolårets (och fö alltid) transcontinental med plattisar.
5C3F87A6-6965-4D84-8B88-D9E81F682289.jpeg

Själv gillar jag att kunna dra med den foten som är på väg uppåt vid behov.

Ang SPD jmft med lvg-pedaler: Bernt Johansson körde SPD även på landsväg för några år sen åtminstone. Han tyckte fördelarna med skor som går att gå i övervägde de små nackdelarna.
Själv har jag kört landsvägs-SM med SPD (som Wengelin med flera också gjort om jag minns rätt) utan att kunna skylla bristande resultat på pedalerna. Dock föredrar jag LOOK-pedaler på landsvägscykeln och har det numera. Men fördelen märks egentligen bara som en känsla av trygghet och stabilitet i spurter.

Look.

Snygga. Ovanliga.

Värdelösa i skogen, bra på grus.

Bäst på landsväg.

Hade kört SPD om jag var du. Svårt att hitta riktigt fina skor men det finns ett enormt utbud av bra.

Alla skor utom cykelskor borde det väl vara?
Nä, alla skor utom cykelskor för klickpedalsystem. Varför man nu skulle ha såna på sig om man inte har klickpedaler. Kanske för att klicka sig fast vid arbetsplatsen så man inte går hem för tidigt? ??

Edit: Mer seriöst så borde fler sätta plattisar på sina pendelcyklar. Det är väldigt praktiskt att slippa klickskor för vardagscykling.
Edit 2: Jag har ingen jävla aning om varför jag fått för mig att tråden handlar om pendelcykling. Det gör den tydligen inte. :oops: ?

Min erfarenhet av Crank Brothers är verkligen det rakt motsatta, jag har aldrig haft problem med att de har slitits ut eller börjar glappa. Servar dem i o f s med jämna mellanrum och använder deras refresh kits. Har ingen aning om andra pedaler funkar bättre utan omsorg. Använder CB Double shot på min mtb och min gruscykel och är hur nöjd som helst.

SPD med multi-release tycker jag är bäst, men det är tydligen inte helt comme il faut bland mtb-cyklister har jag förstått.

Time Atac XC. Köpte ett par 2003 som fortfarande fungerar felfritt och lagen rullar som om de vore nya.
Köpte ett nytt par 2021 till en ny FS och är än så länge lika nöjd med dem.

Bra kvalitet, enkla att komma i, rensar bra, lätta och går i nödfall att trampa med skor/sandaler.

Tack för alla svar. Det är en polare och inte jag som ska köpa. Den sammanfattande bilden var entydigt Shimano. Vi kom fram till XT för hans MTB och finare gravel, M-520 för den enklare graveln. Hans cykling har hittills varit oteknisk. Är XT overkill?

För egen del har jag tyvärr cementerad fast mig i Eggbeaterträsket. Har gissningsvis 10 par, så det är inte enkelt att byta spår utan att det blir krångel med skor.

Tillbaka
Topp