Bästa pedalerna (pedalsystemet) för MTB och gravel?

Då snackar vi sådana här, eller?
kontaktytan verkar ju onekligen bra, men undrar om de inte är lite stora för specifikt gravel?
Exakt. Jag har inte märkt att det påverkat negativt. Men samtidigt så handlar det om att jag har en massa såna liggandes. Det funkar bra att köra med flatskor också. Så jag tänker att det är smidigt om klossarna börjar strula på cykeltur

Jag tycker det är svårt att få ut effekten. Spelar ingen roll hur jag än justerar övrigt. Gissar att kontaktytan/anläggningsytan blir för liten. Lite problem på längre turer också med att det blir väldigt koncentrerat tryck på viss punkt under foten.
Vad har du för skor idag?

Jag är inne på samma tanke som @Mange. ovan:
Kan det vara så att den lilla spd-klossen behöver skor med styvare sula för att du skall uppleva det likadant med SPD som med SPD-SL?
Jag vete fasen alltså. Men har enkla skor å andra sidan. @nisseson, jag kör på Shimano RX600.

Ni är alltså inne på att jag bör tänka om och fundera över skor snarare än pedaler.

Nu har jag kört på min gravel i 6 mån cirka och kör på shimano grx m8100 pedaler, vanliga SPD med andra ord. Blir inte kompis med dom hur mycket jag än försöker. Är van vid spd-sl och skulle vilja ha samma känsla på grushojen utan att för den sakens skull köra landsvägsspecifikt. Men vad skall man ha då? Vill behålla skorna och spd klossarna.

Det är redan SPD pedaler med en relativt stor yta. Jag tror inte att byta av pedal kommer att ger myckey. Shimano ES600 verkar har lite större yta

Tipsen ovan om skor med styva sular är dock bra. Jag kör med riktigt styva kolfibersular och har aldrig längtat tillbaka till mina gamla lvgpedaler.

jag kör på Shimano RX600.

Ni är alltså inne på att jag bör tänka om och fundera över skor snarare än pedaler.
Det är svårt för oss andra att veta för om vad som fungerar eller inte för dig
Men efter den brasklappen så har jag varit tvungen att välja styva skor för att bli nöjd med SPD-pedaler, men det är jag det.
Med helt klart är att det även hos Shimano finns styvare gravelskor än SH-RX600
MediaSection_xc_gravel_STIFFNESS_PC_v1.png

Men än en gång:
Om det är sulan som är avgörande för dej har jag ingen aning om

Tack för svar allihop.

Men då vänder vi på kuttingen, provar med nya skor. Har dessvärre begränsad möjlighet att prova fysiskt i butik så det blir att beställa hem. RX 8/9 kan ju vara intressant kanske.

Det var när jag köpte mina xc901 som jag slutade med SL, nu har jag även Rx901.
Men jag har blivit lite känsligare att stödet för hålfoten är rätt, kan det ha att göra med att float är annorlunda kanske. Det är ju lätt ordnat med dom medföljande kuddarna.

Tack för svar allihop.

Men då vänder vi på kuttingen, provar med nya skor. Har dessvärre begränsad möjlighet att prova fysiskt i butik så det blir att beställa hem. RX 8/9 kan ju vara intressant kanske.
Finns ju andra skomärken än Shimano. Bont tex har hela sulan i kolfiber. De är styva. Och inge vidare att promenera i.

Finns ju andra skomärken än Shimano. Bont tex har hela sulan i kolfiber. De är styva. Och inge vidare att promenera i.
👍 Det är sant. Hittade även ett par Sidi som var snygga och, enl uppgift, styva. Dålig koll på storlekarna på annat än Shimano men är ju inte värre än att måtta.

👍 Det är sant. Hittade även ett par Sidi som var snygga och, enl uppgift, styva. Dålig koll på storlekarna på annat än Shimano men är ju inte värre än att måtta.
Mät din fot på ett papper, lägg till 5-10 mm och begär skostorleken i mm på den skon du vill köpa.
Det är ju själva fan att skofabriker inte alltid uppger storlek i mm, allt annat är relativa mått utan förankring i verkligheten.

Det är ju själva fan att skofabriker inte alltid uppger storlek i mm, allt annat är relativa mått utan förankring i verkligheten.
Man behöver mer än enbart längden på skon för att få bra passform.
Bredd både för framfot och häl liksom även höjden hör till det som kan ha stor betydelse, men det finns säkert fler.

Tillbaka
Topp