bästa pendlarpedalen?

Maxxi

Aktiv medlem
bästa pendlarpedalen?
ny cykel på gång, vilken pedal skall man välja?
vill ha clipless combi för cykling i stadstrafik.

Shimano A530
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-a530-clipless-road-pedals/rp-prod28050
Wellgo R120B
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/wellgo-r120b-sealed-bearing-road-pedals/rp-prod52885
Shimano M324
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m324-clipless-spd-flat-mtb-pedals/rp-prod5937
lite över budget
Shimano XT T780 SPD
http://www.chainreactioncycles.com/...spd-trekking-clipless-mtb-pedals/rp-prod67250

någon pedal som jag missat?
vilken är best bang for the bucks?

bästa pendlarpedalen?
Om man pendlar med stopp var och varannan meter så är (combi) T420 och (dubbel) T400 käcka.
Man får ju inte många happypoäng på dom - snarare massa minuspoäng - men man klipper i och (planerat) ur hur lätt som helst utan att sitta dåligt.

bästa pendlarpedalen?
Jag pendlar med A530, tycker det funkar bra både med och utan SPD-skor. Har inte ont av att råka få fel sida upp emellanåt. Stravasegmenten är ju ändå körda om man måste stanna..

bästa pendlarpedalen?
Bengt-re sa:
Pendlar man har man väl dubbelsidiga spd? Sjukt irritetande med kombipedaler vid stadscykling tänker jag.

Absolut, testat (M324). Aldrig mer. Fel sida upp vid varje stopp (el 50/50). Har nu dumt nog marknadens typ dyraraste bara för att de är så sköna, rätt pinsamt på en pendlare (M9000), men de är fantastiska!

(fick cykeln med kombipedalerna stulen så där löstes det problemet ;-))

Skulle jag någon gång sakna plattisar så ligger ett par som satt på vid köp av nya i en låda... Verkar verkligen kassa och kommer med 99,99 procent sannolikhet aldrig sättas på!

bästa pendlarpedalen?
Man har ju kombipedaler för att man vill/måste kunna använda cykeln både med vanliga skor och spd-skor. För spd:ns skull är det nog hugget som stucket vilken man väljer, men hur t.ex. greppet är med vanliga skor måste ju skilja sig emellan olika modeller. Själv tycker jag ju större plattform desto bättre och skönare, och så bör det finnas pinnar/spikes eller vad det heter för greppets skull. XT-pedalen är väl störst, men den ser platt och halkig ut. Den där Wellgo-pedalen tyckte jag såg ganska bra ut, kanske lite liten, men med bra grepp åtminstone.

bästa pendlarpedalen?
Naugas sa:
Man har ju kombipedaler för att man vill/måste kunna använda cykeln både med vanliga skor och spd-skor. För spd:ns skull är det nog hugget som stucket vilken man väljer, men hur t.ex. greppet är med vanliga skor måste ju skilja sig emellan olika modeller. Själv tycker jag ju större plattform desto bättre och skönare, och så bör det finnas pinnar/spikes eller vad det heter för greppets skull. XT-pedalen är väl störst, men den ser platt och halkig ut. Den där Wellgo-pedalen tyckte jag såg ganska bra ut, kanske lite liten, men med bra grepp åtminstone.

Går att borra och gänga stoppskruvar i pedalen. Var någon här som gjort det på sin T780-pedal.

Pedal med reflexer är väl att föredra, ger lite mer chans att bli sedd.

bästa pendlarpedalen?
En väldigt störande sak med A530 är att man måste justera sadelhöjden om man byter mellan vanliga skor och SPD-skor. På de kombinationer av skor jag har använt så rör det sig om ca 1,5 cm, vilket är rätt oacceptabelt om man tänkt cykla nån längre sträcka än ner till affären.

bästa pendlarpedalen?
vill inte ha dubbelsidig spd då jag väljer kläder och skor efter väder. har inte hela spandexsettet än.
att de inte klickar i direkt gör inget då jag inte är så startsnabb.

svårt, Wellgo R120B såg ju vettiga då verkar ha rätt bra med grepp.

varför är Shimano XT T780 SPD så dyr?

någon som testat LifeLine Essential Hybrid Touring Pedals - SPD Compatible?
http://www.wiggle.co.uk/lifeline-essential-hybrid-touring-pedals-spd-compatible/

har ett par Shimano PD-T420, men de är halkiga om det blir blöt och man vill komma hem.

Shimano M324, får sitta på gamelracern de är överprisade i mitt tycke. och de rostar så de går bort.

bästa pendlarpedalen?
Aliide sa:
Bengt-re sa:
Pendlar man har man väl dubbelsidiga spd? Sjukt irritetande med kombipedaler vid stadscykling tänker jag.

Absolut, testat (M324). Aldrig mer. Fel sida upp vid varje stopp (el 50/50). Har nu dumt nog marknadens typ dyraraste bara för att de är så sköna, rätt pinsamt på en pendlare (M9000), men de är fantastiska!

(fick cykeln med kombipedalerna stulen så där löstes det problemet ;-))

Skulle jag någon gång sakna plattisar så ligger ett par som satt på vid köp av nya i en låda... Verkar verkligen kassa och kommer med 99,99 procent sannolikhet aldrig sättas på!

Jag pendlar med pd-m985 rätt korkat, men fungerar bra (ta i trä). Så finns fler som kör med onödigt fina pedaler till ovärdigt bruk.

bästa pendlarpedalen?
Att köra SPD-SL med vanliga skor som jag gjort sedan i höstas av ren lathet kvalificerar sig nog också som ovärdigt bruk. Vilken dag som helst ska jag orka byta..

bästa pendlarpedalen?
A530 är bland det mest osexiga som finns. Både fula OCH tunga.
Mina A530 har gått ca 2 000 pendlarmil med en service. Då jag dagligen kör en bit med vanliga pjuck är kombi bra. Kan inte vara annat än nöjd måste jag erkänna.

Senast ändrad:
bästa pendlarpedalen?
Naugas sa:
....XT-pedalen är väl störst, men den ser platt och halkig ut....

Shimano XT T780 kör jag med å är nöjd, men de var ofattbart halkiga med blöta sportskor när de var nya och lätt infettade! :)
Då var jag på väg att skicka dem i bingen, men gav dem ändå flera chanser å det löste sig så småningom. Nu har jag cyklat över 300 mil med dem, de e repiga och nötta, och nu tycker jag de funkar bra! :)

Frid!

Senast ändrad:
bästa pendlarpedalen?
Nu har jag googlat runt i flera minuter, och ingenstans har det stått i klartext om click'r är ett helt eget system eller om "vanliga" spd-klossar och skor går att använda till de pedalerna.

Det som makten skriver högre upp - "man måste justera sadelhöjden om man byter mellan vanliga skor och SPD-skor" - tror jag inte går att komma ifrån med någon kombi-pedal? Kan inte se annat än att det alltid bygger på lite med vanliga skor och "plattpedalsidan" jämfört med spd. Det är helt enkelt väldigt bra och tillochmed nödvändigt med ett snabbspänne för sadelstolpen i det här fallet.

bästa pendlarpedalen?
Naugas sa:
Nu har jag googlat runt i flera minuter, och ingenstans har det stått i klartext om click'r är ett helt eget system eller om "vanliga" spd-klossar och skor går att använda till de pedalerna.
Du var ingen gooaglekonstnär direkt :-)
Det är samma - om än med 56 istf 51 som basclip - men där man fokuserat på att lätt klippa in och ut så som man gör i stadstrafik. Det är för vanligt folk (click'r spd) och inte för styrstamsgnagare (spd-sl) eller skogsmullar (spd).

bästa pendlarpedalen?
BjornR sa:
gillar mina nya, de har lite standardpedal-look så hojen ser nästan original ut :)

filename=_2010074.jpg

bästa pendlarpedalen?
Miracle sa:
MIGHTYnoob sa:

Jo, som ovan, men de blev snabbt bättre, men de är ju ändå inte i närheten av ett par riktiga plattformspedaler för MTB. :)

Men det finns folk som försett dem med piggar:

http://forums.mtbr.com/shimano/shimano-pd-t780-pedals-785434.html
nice. Sådär tänkte jag göra på mina fast med helt vanliga sådana stoppskruvar istället. 4st per pedal. Då skulle de bli ännu bättre

bästa pendlarpedalen?
Jag går emot strömmen och ger M324 lite kärlek. Helt OK fäste på platåsidan. Rostar? Var kör ni? Har haft mina på två pendlarhojar, kör tre mil om dagen året om i Stockholm. Runt 2000 mil på ena paret, 500 mil på andra. De funkar utan mankemang och har inte ens fått en droppe olja. Visst har de lite patina, men rostiga skulle jag inte kalla dem.

bästa pendlarpedalen?
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
BjornR sa:
gillar mina nya, de har lite standardpedal-look så hojen ser nästan original ut :)

Om cykeln endast används för pendling är plattisar i mitt tycke det enda vettiga alternativet. Ibland kan man inte nå marken snabbt nog.

Har kört en vinter med plattisar, aldrig mer. Har en blodutgutning på ankeln som efter över ett år fortfarande finns kvar (hände jan 2015). En plötslig uppskottad tröskel i kurva, nästan-vurpa då cykeln försvann lätt, pedalhörnet mot ankel (precis under "knölen"). Och det är fruknansvärt bra med att sitta fast i pedaler än att bara trampa neråt i uppförsbackarna inte minst. Rakstäckor på tomma vägar, start från stopp etc etc. En lucka och hinna över vid vänstersväng. Etc etc... Värdelöst med platta pedaler helt enkelt!

bästa pendlarpedalen?
Jag kör vanlig spd med 424or. Kanske inte bäst på något egentligen, men har varit fit-and-forget i 5 år inkl. stigcykling, och pendling varje arbetsdag senaste tre åren.

Skulle personligen aldrig ge mig ut och cykla någon längre distans utan att kunna köra rundtramp, och sitta fastklickad är bara bra. S.k. Spd-vurpor är ju lätt att lära bort.

bästa pendlarpedalen?
Miracle sa:
MIGHTYnoob sa:

Jo, som ovan, men de blev snabbt bättre, men de är ju ändå inte i närheten av ett par riktiga plattformspedaler för MTB. :)

Men det finns folk som försett dem med piggar:

http://forums.mtbr.com/shimano/shimano-pd-t780-pedals-785434.html

Frid!

det där såg verkligen optimalt ut. stor med ordentligt grepp.

är det svårt att borra och gänga aluminium?

bästa pendlarpedalen?
d91-jal sa:
Jag går emot strömmen och ger M324 lite kärlek. Helt OK fäste på platåsidan. Rostar? Var kör ni? Har haft mina på två pendlarhojar, kör tre mil om dagen året om i Stockholm. Runt 2000 mil på ena paret, 500 mil på andra. De funkar utan mankemang och har inte ens fått en droppe olja. Visst har de lite patina, men rostiga skulle jag inte kalla dem.

Har älskat dessa pedaler. har säkert 1000 mil på de paret jag har.
Men med ny cykel tänkte jag testa något nytt och se va happy hade att erbjuda.
De kommer få sitta på gammelcykeln.

bästa pendlarpedalen?
Aliide sa:
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
BjornR sa:

Om cykeln endast används för pendling är plattisar i mitt tycke det enda vettiga alternativet. Ibland kan man inte nå marken snabbt nog.

Har kört en vinter med plattisar, aldrig mer. Har en blodutgutning på ankeln som efter över ett år fortfarande finns kvar (hände jan 2015). En plötslig uppskottad tröskel i kurva, nästan-vurpa då cykeln försvann lätt, pedalhörnet mot ankel (precis under "knölen"). Och det är fruknansvärt bra med att sitta fast i pedaler än att bara trampa neråt i uppförsbackarna inte minst. Rakstäckor på tomma vägar, start från stopp etc etc. En lucka och hinna över vid vänstersväng. Etc etc... Värdelöst med platta pedaler helt enkelt!

Du har inga rödlysen, vänstersvängande cyklister utan signal, irrande fotgängare och rödljuskörande bilister på din pendlingsväg, förstår jag?

bästa pendlarpedalen?
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
BjornR sa:

Nä. Finns ingen anledning att inte köra spd. Men dubbelsidigt är bra om man som jag har hakvmånga rödljusstopp.

Tillbaka
Topp