Bästa portabla verktygskitet? Långfärdscykling

Jag är ute efter alla verktyg man kan tänkas behöva till cykeln för långfärdsturen. Allt i ett kit i ett smidigt portabelt format föredras. Har ni några rekommendationer?

Jag tror man får sätta ihop sitt eget kit. Svårt för oss att veta precis vad du behöver..

Jag tror man får sätta ihop sitt eget kit. Svårt för oss att veta precis vad du behöver..
Jag förstår, jag formulerade mig kanske dåligt. Men anledningen till att jag frågar är för att jag själv inte vet precis vad jag behöver. Kan tilläggas att jag är nybörjare och har precis köpt mig en cykel, en Surly Disc Trucker och har lite planer på att cykla runt i landet i sommaren, både kortare sträckor och någon längre tur. Förutom verktyg för att laga punktering så undrar jag om det är mer basicverktyyg som inte får glömmas på cykelturen. Och om det finns bra färdiga kit/set så är ju det väldigt smidigt, så att jag slipper plocka mejslar och insexnycklar m.m från verktygslådan som kanske tar upp onödigt mycket plats.

Du får börja med att inventera vilka bits och liknande som faktiskt behövs till din cykel.

Sedan har du lite mer universella grejer som ekernyckel, punkalagningskit, buntband och tejp osv.

Jag har alltid med följande:
Verktyg med insexor, torx (främst om du har 6-bultsskivor), kedjebrytare, däckjärn
Kedjelås
Pump
Extraslang
Slanglagningskit

Är det långtur på g är det fint att ha lite extra:
Vinylhandskar (skönt att inte bli grisig utan tvål och vatten i närheten)
Ekernyckel
Extra ekrar (har för mig att LHT har ekerfästen på vänster kedjestag?)
Buntband
Silvertejp (linda några varv runt pumpen)
Tång
Kniv (mer för camping, men en fällkniv skadar aldrig (sic!)).

Du har ju ingen användning av verktyg som du inte kan använda, men ett https://www.crankbrothers.com/products/m19 erbjuder väldigt mycket av det man behöver. Det är alla normla insex och t10 samt t25, kedjebrytare och ekernycklar. Också två olika stjärnmejslar. Ska du börja skruva loss vevlager och grejer så är det nog enklare att cykla till en butik och skaffa grejer istället för att försöka ha en hel verkstad med sig. Sedan är ju pump, slag, punklagningskit och ett kedjelås dom grejerna jag hade haft med mig. Med 36 ekrade hjul kommer du kunna cykla till en cykelbutik som hjälper dig istället för att ta med ekrar och försöka lära sig bygga hjul vid vägkanten. Beroende på vilken sida ekern går av på kan man behöva ta av kassetten för att kunna få i en ny eker och det börjar bli rätt tunga prylar att ha med sig.

Nu vet jag inte hur man citerar men som Rattnalle skrev samt att du provar funktionen på verktygen, fungerar verkligen verktyget till bitsen i alla vinklar?

Gå igenom cykeln med dom verktyg du planerar att ha med dig. Jag har sett kedjebrytare som inte fungerat i fält för att det inte gått att få tillräckligt med moment för skruven. Sen får man väl fundera på hur "svåra" fel man klarar av att laga, var man ska cykla (finns det verkstäder), vilka reservdelar man behöver osv.

Det här hade jag på min senaste 2 veckors tur om det kan ge någon inspiration. Allt ryms i en Altoids-låda med en remsa innerslang runt så den hålls stängd.

-Leatherman Mako Ti + ca. 10 olika bits, de smala dubbelsidiga som egentligen kom med en Leatherman Wave och en större vanlig till vevpartiet.
-Park Tool CT-5 kedjebrytare
-Park Tool GP-2 patch kit
-Kedjelås och en tre länkar lång bit kedja.
- Brooks sadelverktyg
-assorterade småbitar: kabeländar, ventilkärnor, drevbultar, muttrar osv.

Jag hade även en minipump på ramen och en extra slang i en av väskorna. Jag offrade rejält med användarvänlighet för att spara vikt och utrymme men jag vet inte vad jag skulle ha råkat ut för som jag inte hade klarat med det jag hade. Och jag hade ingen brådska någonstans.

Gällande multiverktyg: Har både Crank Brothers M19 och Topeak Hexus X. Hexus känns lika kvalitativ men är lättare, innehåller (otestade) däckjärn och två till torxstorlekar. M19 har en platt och en extra kryssmejsel jfrt Hexus. Kan så klart missat någon annan diff. Föredrar Hexus, speciellt när den är hundringen billigare (iaf på Bikester).

Var ju en ganska lång generell multiverktygstråd för ett tag sedan där de flesta verktyg avhandlades. Även att bygga ett eget med bara det man behöver. Sen är det som sagt lite olika för en 2h runda på landsväg, och halvdag djupt inne i skogen eller 2 veckor i ingenstans. Mitt grundverktyg som jag har med mig är också ett Topeak Hexus X, det jag har använt har funkat väldigt bra.

Finns det något som har kedjelänk-brytare? Ofta får man med hållare för kedjan, så den inte åker isär. Men det verktyget skulle ju istället kunna vara en länk-brytare. Det är sånt meck att få upp ett lås i fält tycker jag.

Gällande multiverktyg: Har både Crank Brothers M19 och Topeak Hexus X. Hexus känns lika kvalitativ men är lättare, innehåller (otestade) däckjärn och två till torxstorlekar. M19 har en platt och en extra kryssmejsel jfrt Hexus. Kan så klart missat någon annan diff. Föredrar Hexus, speciellt när den är hundringen billigare (iaf på Bikester).

Det ser ut som att man måste ha en separat insexnyckel för att kunna använda kedjebrytaren. Eller går det att ta loss den och använda någon av insexnycklarna på själva verktyget?

Du tänker på en sådan för att öppna snabblänkar? Finns på Oneup EDC tool, men hur den fungerar i praktiken har jag inte orkat prova.

ja, precis!

men orka prova då! :) ...eller så får jag googla lite. Verkar ju spännande.

Har sett kinesiska snabblås där det kommit ett litet verktyg med som är en böjd ståltråd bara. Det är något sådant jag tänker borde kunna ingå. Eller så får jag bocka till en själv istället, kan ju inte vara så svårt.

Dom bryts inte av, istället är dom så flexiga att man kan vika dom dubbla ?. Inte så bra för att använda som däckjärn dock... Det är också ett problem att dom har lösa bits som försvinner.

ja, precis!

men orka prova då! :) ...eller så får jag googla lite. Verkar ju spännande.

Har sett kinesiska snabblås där det kommit ett litet verktyg med som är en böjd ståltråd bara. Det är något sådant jag tänker borde kunna ingå. Eller så får jag bocka till en själv istället, kan ju inte vara så svårt.

typ denna
1580111519854.png

Ovan hjälper väl bara för att sätta på lås inte öppna?
Tvekar på att man öppnar shimanos lås med tandtråd eller finns det nåt trick jag missar? Var tvungen att lösa det i somras och fick ta till betydligt våldsammare metoder än tandråd.

Ovan hjälper väl bara för att sätta på lås inte öppna?
Tvekar på att man öppnar shimanos lås med tandtråd eller finns det nåt trick jag missar? Var tvungen att lösa det i somras och fick ta till betydligt våldsammare metoder än tandråd.

Har inte testat i praktiken, håller med om att ett nytt Shimano-lås bjuder rätt mycket motstånd

Dom bryts inte av, istället är dom så flexiga att man kan vika dom dubbla ?. Inte så bra för att använda som däckjärn dock... Det är också ett problem att dom har lösa bits som försvinner.
Ah, smart!

Jag tycker nog ändå CB m17/19 verkar vara ett rimligare alternativ.

Lösa bits suger också. Har ett med det just nu också för det verkade smart i teorin. Not so much I praktiken.

Jag tycker att man klarar av väldigt många situationer med ett bra multiverktyg + en bra fällkniv med tång.
Meddessa två kommer man ner under 200g:

+1 på cykelmultiverktyg samt en tång (som jag skrev i första svaret också). Det löser man det mesta med.

Dime såg fin ut!

Själv utvärderade jag lite olika och fastnade för Leatherman Skeletool CX. Med sidor i kolfiber. Ganska Happy-korrekt tänkte jag :) 145 gram.

_1010748.jpg

Du tänker på en sådan för att öppna snabblänkar? Finns på Oneup EDC tool, men hur den fungerar i praktiken har jag inte orkat prova.

Tror att Wolftooth har ett verktyg som består av två däckjärn som är ledade som en tång som går att öppna snabblås med, om jag minns rätt.

Själv har jag som vanligt den optimala lösningen som består av Knipex minsta polygrip som jag slipat ned så att den precis passar in i en tiodelad kedja (jag har inte accepterat 11- och 12-delade drivlinor i mitt liv ännu), vilket gör att jag dels delar länken smidigt men också kan dra ganska stora muttrar hjälpligt. Några sådana har jag inte på de vanliga cyklarna, men en gång använde jag den akut i fält då muttern på ena sidan baknavet på min brompton gängat upp sig. Oumbärlig mao.:)

Vissa av mina snabblås är sanslöst lätta att ta isär med bara händerna, medan vissa är rent omöjliga utan dedikerade verktyg. Har dock glömt vilken tillverkare som har de "lätta" (det är iallafall inte SRAM eller Shimano), men det går ju att prova ut och använda de som är smidigast på den aktuella cykeln.

Orkade googla. Wolftooth-verktyget ser ju helt fantastiskt ut! Ersätter däckjärn men ger ett gäng funktioner plus förvaringsmöjlighet för reserv-lås. Har inte provat själv, men helt klart intressant!

https://www.wolftoothcomponents.com/collections/tools/products/pack-pliers

5BC7D0A7-9966-4E20-B0E2-00DAC5A7DF46.jpeg

För du fram quicklinken till framdrevet kan du vända den uppåt och knacka på den med ditt multitool eller t.ex. en sten. Busenkelt och behövs inga verktyg.

Appråpå engångshandskar som någon annan nämnde så nog fan har man gjort nå fel med cykeln om man behöver engångshandskar i fält. Är ju inte som att tömma olja ur en bil!

+1 på Crankbrothers 19, är som inte värt att tänka på något annat eftersom man vet att det funkar till allt helt enkelt och har gjort sista 10 åren.
+1 bundband

Det många glömmer är vettigt första hjälpen för oss, inte bara cykeln.
Det viktiga enligt mig som sjuksköterska, cyklist och någon som är ute mkt.
- fungerande mobiltelefon
- eltejp
- linda som fäster i sig själv
- räddningsfilt
- suturtejp
- sterila kompresser

är man ute längre
- sårtvätt
- alvedon och ipren
- vätskeersättning
- salt
- mer kompresser och kanske vanliga plåster samt någon plåstertejp.

Ejtejp är bra till cykeln också vid behov.

Jag har med gott resultat tejpat pedalsnitt i benen på mig själv men skulle nog inte ge mig på det i fält utan bra möjligheter till tvätt. Fast det kanske är funkis bara för att stoppa blödningen och slippa få in ny smuts, sen tejpa om efter tvätt?

Mitt första förband som alltid ligger i ryggsäcken är en nödfilt, ett försvarets första förband, en liten elastisk linda, några sårtvättservetter och ett par vanliga plåster. Smärta som Alvedon biter på ser jag för egen del inte som ett problem (Alvedon biter iofs inte alls på mig..). Eller är syftet något annat med den?

För du fram quicklinken till framdrevet kan du vända den uppåt och knacka på den med ditt multitool eller t.ex. en sten. Busenkelt och behövs inga verktyg.

Appråpå engångshandskar som någon annan nämnde så nog fan har man gjort nå fel med cykeln om man behöver engångshandskar i fält. Är ju inte som att tömma olja ur en bil!

+1 på Crankbrothers 19, är som inte värt att tänka på något annat eftersom man vet att det funkar till allt helt enkelt och har gjort sista 10 åren.
+1 bundband

Det många glömmer är vettigt första hjälpen för oss, inte bara cykeln.
Det viktiga enligt mig som sjuksköterska, cyklist och någon som är ute mkt.
- fungerande mobiltelefon
- eltejp
- linda som fäster i sig själv
- räddningsfilt
- suturtejp
- sterila kompresser

är man ute längre
- sårtvätt
- alvedon och ipren
- vätskeersättning
- salt
- mer kompresser och kanske vanliga plåster samt någon plåstertejp.
Engångshandskar är bra för att slippa olja på händerna. Svårt att tvätta sig ute och handskarna blir ju förstörda om man oljar ner dem innifrån.

+1 på engångshandskar. Bra för att inte smutsa ner sig själv men också bra när det inte finns tvättmöjligheter och undvika smutsa ner någon annan som behöver hjälp med omplåstring.

Jag mekar med handskarna på så är händerna rena till fikat.

Fick ytterligare ett par handskar impregnerade med Stans häromdagen. Går aldrig ur. Men man får bra grepp..

Det brukar vara dåligt med rinnande vatten och tvål på långfärd. Och mat ska tillredas varje kväll. Jag hade en särskilt dålig upplevelse en gång då jag hade använt kedjevax och var tvungen att meka utan handskar. Jag tror händerna var svarta en bra tid efter att turen var avslutad. (Vax är mycket värre än olja).
Så +1 på handskar. Engångs- eller vanliga spelar ingen roll, jag tycker mer om vanliga mekanikerhandskar.

Tillbaka
Topp