Bästa racinghjulen för max 10.000 kr

Oleo82 sa:
happy är sig likt nu kommer Håkan Med en Tour Graf så är det tråden stängd eller?
Jäpp. Nu har alla fått svar på det dom aldrig vetat.
Att aero är mer aero än ickeaero...
...och att det är ungefär 10% (200gram) vid ganska normala anfallsvinklar.
Och det uppmätt med mikrometer i diket.

Jag trodde högprofilhjul handlade om att lura av motionärerna pengar. Tycker mig se mängder av lätta lågprofilare i klungorna. Har nog sett fel då...

Fjärdebrunn sa:
Vad gör här T ex 300 gram tyngre fälgar som förvisso är mer aero?
Vad väger hela "ekipaget", dvs du + cykel + kläder + annat, när du cyklar?
Vilken roll tror du luftmotståndet spelar, jmf med 300g, när du accelererar från 40 => 60 km/h?

/Håkan

HåkanC sa:
Fjärdebrunn sa:
Vilken roll tror du luftmotståndet spelar, jmf med 300g, när du accelererar från 40 => 60 km/h?
/Håkan
Räkna acceleration av förflyttad vikt kontra roterad...
(Fast tycker man 40 till 60 är ett normalt accspan så har man nog helt andra problem :-) )

HåkanC sa:
emmer sa:
Precis!
Medelvikten hos svenska (vuxna) män är >80kg, lägg till vikten av cykel, kläder, vattenflaskor och ANNAT så är (sannolikt) 0,3kg <0,5% av det.
Men för att sätta rotation på 1,2 eller 1,5 kilo så är skillnaden lika stor som momssatsen.
Och då är det plötsligt något att fundera på.

emmer sa:
Men för att sätta rotation på 1,2 eller 1,5 kilo så är skillnaden lika stor som momssatsen.
Varför sila mygg o svälja elefanter?
Eller varför bortser du från den linjära accelerationen av den över 250-300ggr(?) tyngre vikten.

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
Varför sila mygg o svälja elefanter?
Eller varför bortser du från den linjära accelerationen av den över 250-300ggr(?) tyngre vikten.
/Håkan
Därför att - och det har du ju själv kommit på - då är skillnaden så liten så det inte spelar någon roll, plus:
Att flytta linjärt är ett linjärt förhållande.
Att sätta snurr på - när det är en stor skillnad - är ett exponentiellt förhållande där effekten accentueras.
Varför skulle det vara mygg och elefanter? Hur kommer du fram till det? Genom att helt enkelt strunta i det ena?

emmer sa:
Att flytta linjärt är ett linjärt förhållande.
Att sätta snurr på - när det är en stor skillnad - är ett exponentiellt förhållande där effekten accentueras.

Ouch. När Håkan ser den där så får du göra om högstadiets fysik :-)

emmer sa:

Inte ens om hjulen helt skulle sakna massa så skulle det göra stor skillnad.

Zipp 404 är väl annars ett standardtips för lätt och aero och bör gå att hitta inom budget om du surfar runt.
Jag har DA C24 som året-runt-hjul och 404 med tub för finväder. Den combon har hållit mig nöjd i flera år.
Idag hade vi torra vägar och 9 grader här i Zürich så det var redan dags att byta tillbaka till zipparna igen.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
emmer sa:
Precis!
Medelvikten hos svenska (vuxna) män är >80kg, lägg till vikten av cykel, kläder, vattenflaskor och ANNAT så är (sannolikt) 0,3kg <0,5% av det.
(Fast tycker man 40 till 60 är ett normalt accspan så har man nog helt andra problem :-) )
+1

/Håkan

Och hur stor del av CdA utgörs av hjulen för en normal svensk vuxen manscyklist?

HåkanC sa:
Fjärdebrunn sa:

/Håkan

Jag känner skillnaden på ett par 1150g hjul och ett par 1400g hjul. Visserligen så väger jag inkl cykel och fulla flaskor knappt 76kg. Men ändå..

Zipp 404 kombinerar ju dyrt, lätt samt flexigt och tveksam kvalitet. (även om väl kvaliteten kanske blivit bättre på sistone)

Mange. sa:
Jag känner skillnaden på ett par 1150g hjul och ett par 1400g hjul. Visserligen så väger jag inkl cykel och fulla flaskor knappt 76kg. Men ändå..

Jag känner skillnad på olika hjul med i princip samma vikt. Man känner det man vill känna till stor del.

Carl A sa:
Zipp 404 kombinerar ju dyrt, lätt samt flexigt och tveksam kvalitet. (även om väl kvaliteten kanske blivit bättre på sistone)

Zipp 303 borde fungera bra. Lätt, styvt(ganska stor skillnad mot 404) och lovande kvalité.
Går med lite tur få loss ett par begagnade för 10k.

Cerb sa:
Carl A sa:

Zipp 303 borde fungera bra. Lätt, styvt(ganska stor skillnad mot 404) och lovande kvalité.
Är 303orna verkligen styvare än 404or nuförtiden?

Lejon sa:
Cerb sa:
Carl A sa:

Är 303orna verkligen styvare än 404or nuförtiden?

Yup, är en konsekvens av att fälgarna är bredare och de har även fler ekrar om jag inte minns fel.
Zipp har ju som motto att deras nya hjul alltid ska vara styvare än de tidigare släppte.

303 fc kom efter 404 fc.

townes sa:
Ja, design är väldigt viktigt för mig.

Helt rätt. På vår nivå ska man ju inte glömma bort snygghetsfaktorn. Om man är sponsrad är det ju strunt samma men köper man lite med hjärtat oxå blir man oftast nöjd. Så gjorde jag med mina Alpinistehjul och jag är fortfarande lika lycklig varje gång jag hojar med dem.

När jag accar mitt mavic aksium från 0-80km/h på ett tramptag (uppspänd i trainern men utan motstånd pålagt) ger wattmätaren inte ens utslag. Delvis för att den inte hänger med men övningen är ändå rätt slående.

Men på vägen är de ändå så otroligt mkt sämre än mina DA C50. Detta apropå vikten.

Min rekommendation är ett par av senaste generationen DA C50. Du kan hitta dem för cirka 11k nya.

Jag läste nyligen en seriös undersökning om detta med aero kontra vikt där man man jämförde två hjulset mot varandra i olika typer av cykling alltifrån väldigt backigt till slätcykling och i alla fall var aerohjulen snabbare.
Har tyvärr inte sparat länken.

PeterÄlvsjö sa:
Jag läste nyligen en seriös undersökning om detta med aero kontra vikt där man man jämförde två hjulset mot varandra i olika typer av cykling alltifrån väldigt backigt till slätcykling och i alla fall var aerohjulen snabbare.

Den fanns uppe här för något år sedan. Så frågan är kanske
- Bästa aerohjulen för max 10 000 kr?

PeterÄlvsjö sa:

Även uppför? Det låter ju helt galet isf! Backigt kan jag förstå då det går upp och ner men som typ i alperna när man sitter och mosar i två timmar i 12km/h måste ju den aerodynamiska vinsten vara noll.

Men att aero är snabbare än lätt är väl annars välkänt.

Var i samma funderingar, hjul under 10, letade dock högprofil.

Fann ett par nya reynolds 66 tub för under 9k, sades vara 2014 årsmodell.

Kändes som ett schysst klipp! Från cykelgear

men hur risiga är kinahjul med hyfsade nav egentligen?
Vill man inte att hjulen ska andas lite högprofil & kolfiber alltså 35mm djup och uppåt om det ska rejsas?
Någon som har tips på bra, lätta (under 1350g) kinahjul med option på vita ekrar?

Kan tillägga att jag fortfarande inte har bestämt mig. Mest på grund av att ramen jag drog ut på att köpa Bianchiramen jag var ute efter. Så pass länge att min storlek tog slut.

Tillbaka
Topp