Bästa sättet att rengöra kedjan

a/ Man håller en ny kedja i vänster hand bakom ryggen.
b/ Lägger upp sin smutsiga kedja på köksbordet.
c/ Fattar den gamla smutsiga med höger hand.
d/ Höger hand snabbt in bakom ryggen, ovh vänster fram på bordet.
TaDA! Pristine! På en sekund!

Jag låter den vara kvar. Håller länge.
Men har sett i andra trådar att den smörja som kedjetillverkarna använder är totalt oanvändbart och bara skadar kedjan.

Det som Shimanos kedjor är behandlade med brukar orsaka chainsuck enligt mig och många andra. Kedjan fastnar på klingan fram och allt lirar skitdåligt. Jag brukar koka kedjor på spisen i vatten med en diskmaskinstablett och lite Yes. Enkelt och bra.

Tack för svar, jag har kört KMC och nu shimano (dura ace). Ja den har varit lite kladdig så just därför har jag försökt ta bort det värst. Har tidigare använt lösningsmedel till konstnärsfärger men övergått till badrums wipes, de verkar dock efterlämna en vit hinna (som jag delvis upplevt faktiskt verkar skydda mot rost, eller så är det bara dura ace kvalité). Tror dock inte jag helt fått av dura ace behandlingen så den kanske gör något bra. Men jag har också köpt en spray från Muc Off som man ska behandla drivlinan med innan användning o sedan låta torka i 24 h så kanske borde få bort den helt denna gång. Ska se till att byta kedjan i tid denna vinter…

det bästa sättet att hålla kedjan rengjord är att inte behöva göra det. genom att använda smörjmedel baserat antingen på olja eller vax, men som inte bygger upp smuts.

gemensamt för dessa är att de inte är mer long life än förhållandena kräver, dvs omsätts i liknande fart som smutsen anfaller.

det finns bättre trådar i denna fråga.

Senast ändrad:
Jag tvättar nya kedjor i lacknafta, blåser ur rester av lösningsmedlet o smörjer med flytwax (Effetto Mariposa Flowerpower) (sommar) eller olja (Silca Synergetic) (vinter).
Funkar bra.

Senaste två kedjorna var gamla och välmarinerade i smetolja. Snabbtvätt i Muc-offs avfettning och varmvatten, ett varv babywipe och så droppvax. Ibland är det inte så svårt.

Som sagt finns det en och annan lämpligare tråd i ämnet. kais01 har rätt i mycket: Överarbeta inte.
Ett annat grundtips är, att inte olja en smutsig kedja. Ett tredje att ta av bakhjulet vid rengöring mm.
Lösningsmedel och kedjetvättar är oftast s t a r k a och inte miljövänliga. En droppe i en trasa kan räcka långt, om kedjan får löpa igenom trasan; vänta så fem minuter och skölj.
Om det är trångt på ett ställe använder jag gärna en målarpensel eller så. Tändvätska är än en starkt lösningsmedel.

nu är jag ingen influencer för Muc-Off men deras kedjetvättmedel tar rengöringen väldigt långt. De spår kedjan gör på vit trasa efter avsköljning och torkning är i paritet med de efter flera bad i lacknafta och rödsprit eller tvätt med kallavfettning.

Vad hände med
Fö undrar jag hur det kan komma sig att så många har så starka synpunkter på just kedjevård?
Är det för att det är en basservice som alla undantsgslöst klarar av att utföra?

Torkar för mesta bara av och lägger ny smörj.

Men händer när den är riktig grisig att jag lägger kedjan i en burk avfettning. Ligger ett dygn eller så tar upp den rengör och blåser ren. Oj vilken känsla att droppa på vax/olja på en skinande ren kedja 😄

Nä, jag tror det är att det är en underbar skillnad att trampa iväg med en nyfinad, nästan friktionslös kedja. Särskilt på racer skulle jag kunna tänka mig.

Man kan istället köpa ny, som kais01 säger ovan. Konstigt nog kostar racerkedjan nästan fem gånger så mycket som till brukshojen. - Måste vara silver i den!

Nu börjar åter den långa vägen... Som jag går fram med min gamla sko...
Jag har skurit mig 1 flöjt i sälgen här vid strömmen i Örebro...

Citat ur visan om den gamle skärsliparen.

Det finns hur många jävla tips som helst, om hur man skall rengöra 1 gammal kedja!
Mirakelmedel, mirakelkurer, mirakelbad... "You name it"

Dagens moderna precisionskedjelås, borde för en gång, för alla avsluta diskussionen och avlysa alla myter.

det bästa sättet att hålla kedjan är att inte behöva göra det. genom att använda smörjmedel baserat antingen på olja eller vax, men som inte bygger upp smuts.
Sättet jag föredrar är att inte använda kedja under vinterhalvåret utan istället rem som inte behöver smörjning.

På sommarhalvåret använder jag en annan cykel med (squirt) kedjevax.

Kul att tråden vaknade till liv, jag började tacksamt att gilla svaren tills jag märkte hur många som stämt in och då blev det ju bara weird att gilla allas svar. Ibland önskar man också att det bara fanns ett svar.. Jag körde ett tag utan olja för att jag gillade hur ren den höll sig och har ju sneglat på vax men inte känt mig redo för det, men känns som om man kanske sparar en del tid o slitage om man inte behöver göra det lika ofta. Har Muc Off o håller med om att det funkar bra o känns bra att kunna hälla ut det med hyfsat rent samvete. Trasor eller wipes känns också bättre då de bränns o inte hälls ut (om man inte tar de till en miljöstation). Mina wipes vette katten om de är så bra dock, ingen som har erfarit beläggning från wipes?

Nu börjar åter den långa vägen... Som jag går fram med min gamla sko...
Jag har skurit mig 1 flöjt i sälgen här vid strömmen i Örebro...

Citat ur visan om den gamle skärsliparen.

Det finns hur många jävla tips som helst, om hur man skall rengöra 1 gammal kedja!
Mirakelmedel, mirakelkurer, mirakelbad... "You name it"

Dagens moderna precisionskedjelås, borde för en gång, för alla avsluta diskussionen och avlysa alla myter.
menar du en sån där quicklink?

Fö undrar jag hur det kan komma sig att så många har så starka synpunkter på just kedjevård?
Är det för att det är en basservice som alla undantsgslöst klarar av att utföra?
intressant observation.

om området vore problemfritt skulle det ju knappast bli diskussioner. men dels ställer en smutsig kedja till med både dålig optik och dålig funktion, dels numera ibland astronomiska kostnader.

kombinera det med en marknad som bjuder på faktiskt ett stort gäng inadekvata produkter fulla av marketing bs, vilka lovar stort men snarast är smutsmagneter som ställer till det ännu värre,

och du är nästan hemma.

sedan på det topsningsintresserade brukare. bingo

Tillbaka
Topp