Bästa tävlingshjulet lvg?

Mr Cannondale

Ny medlem
Jag är på jakt efter nya hjul till min addict och dom är tänkta att användas på linjelopp samt GP.

Vad är bäst att köra på? jag vill ha ett riktigt bra hjul till spurten, jag väger 85kg så dom ska ju vara styva och hållbara..

Har kollat lite på mavic cosmic carbon ultimate, vad tror ni om dessa? något annats som skulle kunna passa detta ändamål bättre?

Har hittat ett set begagnade zipp 404 2007 med keramiska lager, dock har dessa hjul gått 700mil vilket känns lite långt?? 10k vill han ha för dessa...

Var hittar man zipp till vettigast peng om man vill ha nya då?

Det är lite zipp fixering tycker jag.
Det finns andra hjul som är minst lika bra.
Varför skulle zipp 404 vara bästa tävlinghjulet för det som frågas efter?
Hed gör fina hjul som dessutom är billigare, Ambrosio har fina hjul, Reynolds, m.fl.

OM du vill ha kolfiberhjul (vem vill inte det) så bör du dessutom tänka på att Hed och Zipp har ett patent på utformningen av fälgen.
Den skall göra hjulen snabbare än jämförbara hjul, ffa i sidovind.
Eftersom framhjulet (i stort sett) ALLTID är i sidovind kan det vara värt att tänka på.

Men om du skall tävla i linjelopp med dem är det annat att tänka på oxå.
Dels måste hjulen vara godlända av UCI, men även sådant som sidvindskänslighet och bromsförmåga (kolfiberbromsyta i regn !) spelar stor roll.

/Håkan

I mitt tycke är Ultimate och Lightweight std-gen3 de perfekta tävlingshjulen. Tillräckligt aero, tillräckligt lätta och grymt styva (själv har jag bara provkört Lightweight).
Men om man oroar sig över att få in en bakväxel i framhjulet eller är rädd för att köra sönder sina 25000kronors hjul väljer man något annat.

Håller med om att Zipp får oproportionellt mkt uppmärksamhet nuförtiden och för en 85-kg spurtare är jg dessutom inte helt säker på att bakhjulet är speciellt lämpligt. För att köra GP-lopp skulle jag välja enkla, handbyggda hjul som inte gräver alltför stora hål i plånboken vid en ev. krasch. Linjeloppshjul är mer en smaksak men jag antar att ett par Ultimate skulle passa finfint till en Addict.

Glömde att nämna denna länk!

http://www.rouesartisanales.com/article-31326762-6.html

DT Swiss släpper i slutet på detta år dessa hjul, hur dom står sig i förhållande till andra tillverkares hjul får framtiden utvisa. Håller dom DT Swiss kvalietet på sina hjul så blir dom förmodligen riktigt bra.
De kan bli ett alternativ till Lightweight och (numera döda Lew Racing) + andra tillverkare med väldigt lätta hjul, enligt specen väger det lättaste setet < 1000 gram.

Enligt en del artiklar och forum jag läst är de nya DT Swiss RRC fälgarna Reynolds fälgar med DT klibbor och ett högre pris. Alltså ska man kunna köpa "samma" hjul billigare från Reynolds då de också säljs med DT nav.

edit:
DT hjulen är ca $500 US dyrare. Enligt "rykten" använder de samma nav, en 190/240 hybrid, med 190 delar och 240 lager (rostfritt stål)

mrwalker skrev:
-------------------------------------------------------
> DT Swiss släpper i slutet på detta år dessa
> hjul, hur dom står sig i förhållande till andra
> tillverkares hjul får framtiden utvisa. Håller
> dom DT Swiss kvalietet på sina hjul så blir dom
> förmodligen riktigt bra.
> De kan bli ett alternativ till Lightweight och
> (numera döda Lew Racing) + andra tillverkare med
> väldigt lätta hjul, enligt specen väger det
> lättaste setet < 1000 gram.

Senast redigerad av en moderator:
Kan varmt rekommendera Reynolds DV46. Jag har fjolårets modell med 20/24 ekrar och DT240 nav. Bombsäkra, styva, aero och hyggligt lätta på drygt 1300 g. Äldre (fram till -08) Zipp har ju haft en del problem med kvalitet på naven, har jag hört.
För en mindre peng, men väldigt prisvärda, så skulle jag köpa Campa Neutron (ev Ultra) eller Shamal. Eller bygg ett par med Campa Record eller DT240 nav och Corima-fälgar - grymma!
Lycka till!

Jag kan vare sig beräfta eller dementera det du säger. Det jag kan läsa mig till så är i vart fall DT Swiss hjulen ca. 300 gram lättare för samma konfig, vilket borde tala emot dina "rykten". Vi får säkert se vad som verkligen är sant och vad som endast är rykten. Eurobike är ju om knappt 2 veckor.

schture skrev:
> Enligt en del artiklar och forum jag läst är de
> nya DT Swiss RRC fälgarna Reynolds fälgar med DT
> klibbor och ett högre pris. Alltså ska man kunna
> köpa "samma" hjul billigare från Reynolds då de
> också säljs med DT nav.
>
> edit:
> DT hjulen är ca $500 US dyrare. Enligt "rykten"
> använder de samma nav, en 190/240 hybrid, med 190
> delar och 240 lager (rostfritt stål)
>
>
> mrwalker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT Swiss släpper i slutet på detta år dessa
> > hjul, hur dom står sig i förhållande till
> andra
> > tillverkares hjul får framtiden utvisa.
> Håller
> > dom DT Swiss kvalietet på sina hjul så blir
> dom
> > förmodligen riktigt bra.
> > De kan bli ett alternativ till Lightweight och
> > (numera döda Lew Racing) + andra tillverkare
> med
> > väldigt lätta hjul, enligt specen väger det
> > lättaste setet < 1000 gram.

Inte jag heller ;-)

En av "ryktesspridarna" var rouesartisanales med sin Taiwan rapport från i våras:

---
Helvetian spokes and hubs manufacturer renews its wheel range with super light carbon sets.
The developpment of the RRC1250 does not seem to be ending while they were unveiled during 2007 Eurobike, one year and a half ago. DT Swiss thus relied on one of the most famous carbon rim manufacturer, Reynolds, to make its rims.
---

Vikt.Hämtat från respektive hemsida:

Reynolds DV46C UL - 1410 grams per set

DT Swiss RRC clincher 46 - 1385 grams per set

Man ser också en skillnad på DT's web. På RRC 1250 specen står det "100 % Swiss made" vilket det inte gör på de andra RRC-hjulen, sånt brukar de ju vilja "skryta" med då man kan ta lite extrabetalt för detta :-)

mrwalker skrev:
> Jag kan vare sig beräfta eller dementera det du
> säger. Det jag kan läsa mig till så är i vart
> fall DT Swiss hjulen ca. 300 gram lättare för
> samma konfig, vilket borde tala emot dina
> "rykten". Vi får säkert se vad som verkligen är
> sant och vad som endast är rykten. Eurobike är
> ju om knappt 2 veckor.

Det är väl inte konstigt om Zipp 404:orna får mycket beröm om vdet är en vanlig hjuluppsättning i Sverige och vi som har dom är nöjda ? Hjulen är enligt HåkanCs fina tester erkänt snabba och det finns inga kända hållfastproblem sen 2007... Jag är mycket nöjd med mina hjul, dom är lätta och svarar fint när man trycker på ut ur kurvor eller spurtar. Att dom är förhållandevis billiga och går att köpa direkt från LBS på hemmaplan är förstås extra trevligt. Men fortsätt gärna att rekommendera hjul ni inte äger men drömmer om, bry er inte om dom är godkända för tävling elelr hur hållfasteheten eller om dom går att få tag på/få service på i landet bla bla bla... :-) T

Little Stereo skrev:
> Det är väl inte konstigt om Zipp 404:orna får
> mycket beröm om vdet är en vanlig
> hjuluppsättning i Sverige och vi som har dom är
> nöjda ? Hjulen är enligt HåkanCs fina tester
> erkänt snabba och det finns inga kända
> hållfastproblem sen 2007... Jag är mycket nöjd
> med mina hjul, dom är lätta och svarar fint när
> man trycker på ut ur kurvor eller spurtar. Att
> dom är förhållandevis billiga och går att
> köpa direkt från LBS på hemmaplan är förstås
> extra trevligt. Men fortsätt gärna att
> rekommendera hjul ni inte äger men drömmer om,
> bry er inte om dom är godkända för tävling
> elelr hur hållfasteheten eller om dom går att
> få tag på/få service på i landet bla bla
> bla... :-) T
Men håll med om att det var roligare med Cervélo och Zipp för två år sedan, när inte hela världen hade det. Nu känns det som om halva cykelsverige spätt på sina bolån och skaffat den kombon.

Little Stereo skrev:
> Det är väl inte konstigt om Zipp 404:orna får
> mycket beröm om vdet är en vanlig
> hjuluppsättning i Sverige och vi som har dom är
> nöjda ? Hjulen är enligt HåkanCs fina tester
> erkänt snabba och det finns inga kända
> hållfastproblem sen 2007... Jag är mycket nöjd
> med mina hjul, dom är lätta och svarar fint när
> man trycker på ut ur kurvor eller spurtar. Att
> dom är förhållandevis billiga och går att
> köpa direkt från LBS på hemmaplan är förstås
> extra trevligt. Men fortsätt gärna att
> rekommendera hjul ni inte äger men drömmer om,
> bry er inte om dom är godkända för tävling
> elelr hur hållfasteheten eller om dom går att
> få tag på/få service på i landet bla bla
> bla... :-) T

Jag uttalar mig aldrig om saker jag inte har tillfredställande koll på, jag äger för övrigt både HED, Zipp och Ambrosio hjul!

Dessutom så håller jag med slors!

- "Var till affären och köpte en ny BMW Z4 idag". Kommer hem och alla grannar har också köpt sig en Z4. Det gör inte en BMW Z4 till en dålig bil, men jävligt trist att glänsa med! (En metafor). Cyklar man i skåne i trakterna där jag bor så är det vanligare med Cervela och Zipp än något annat comboset. Dessutom är inte zipp billiga (vilket inte några bra kolfiberhjul är för den delen) och bättre än de andra nämna märkena, att dom blivit vanliga beror på andra orsaker!

Om ni vill ha lite nya perspektiv så har jag en liten underdog att kontra med. Detta är skaparen av de populära EXTREME Matrix-hjulens nya företag, 3sixtydeg.com. Kolla ex. på Vortex 45... 1235gram paret för kanttrådsvarianten för under 20 lax. Skulle det visa sig att dessa var hållfasta och vara så aero som det påstås är detta inget annat än en slakt på allt annat som finns i denna prisklass.

Har sifrorna någon som helst relevans lär det vara en bra blåslampa rakt upp i r ö v e n på lata(?) R&D avdelningar hos många etablerade märken som månne lever på annat (loggor?) än sin briljanta ingenjörskonst...

Att de sen verkar totalt triathlonskadade samt har en fabless för kackiga målningar är väl något man får blunda för om det visar sig vara bra grejjer. ;)

Vad tror ni? Jag är både imponerad och intresserad men det är ju bara baserat av vad man sett "på papperet". Support, garantier o dyl. är ju inte helt oviktiga saker heller.

slors skrev:
> Men håll med om att det var roligare med Cervélo
> och Zipp för två år sedan, när inte hela
> världen hade det. Nu känns det som om halva
> cykelsverige spätt på sina bolån och skaffat
> den kombon.

Så kanske man resonerar om man ska posera med cykeln, men trådstartaren undrade vilka hjul som är de bästa tävlingshjulen.

Jag skulle oxå säga Zipp 404, eller HED Stinger 6.

En väldigt stor fördel med Zipp 404 är just att dom är så vanliga, vilket gör att det är lätt att hitta reservdelar om (eller snarare när, för det händer) man kör sönder dom på tävling. Jag har kört av eker på Zipp 404-hjul och cykelcity hade reservekrar hemma i lager. En dags leveranstid jämfört med månader som det kan vara för mer obskyra hjul tycker iaf jag är en ganska viktig del i valet av hjul. Det är skittrist att inte kunna köra med hjulen bara för att man inte kan få tag i eker snabbt.

Därför skulle även Lightweight och Mavic CC Ultimate gå bort för min del. De hjulen är dessutom inte lika snabba som Zipp 404.

Men nu behöver du köpa nya hjul, dina såg lite svajiga ut när du spurtade senast. Du får köpa vad du vill bara du ger de gamla till mig...

Little Stereo skrev:
> Jo, zipp är billiga för att vara "bra"
> kolfiberhjul :-) T

Little Stereo skrev:
> Mitt bakhjul svajar inte :-) det är byggt på
> Clydesdalefälg med 28st DT compekrar för att
> svara maximalt

Vad skulle då hjulet svara om det vore ekrat med DT Rev ekrar?
Om det är PT-nav i det hjulet hade det gett mindre risk för ekerbrott genom att ekra det med DT Rev på vänster sida.

/Håkan

JT skrev:
> ....trådstartaren undrade vilka hjul som
> är de bästa tävlingshjulen.

> ... En dags leveranstid...

Har man inte förlorat det flesta tävlingar vid det laget?

De verkar mer intresserade av att stoppa andra saker i "hålet" än blåslampor:

"our ‘FIST’ in the spoke holes"

and3x skrev:
> en bra blåslampa rakt upp i r ö v e n på lata(?) R&D avdelningar

Campagnolo och Fulcrum gör kanske branchens bästa hjul, men oavsett vilket märke man väljer så tenderar lätta högprofilhjul ge fler problem. Vore jag trådskaparen så skulle jag iaf se till att få prova ett sätt Cosmic Ultimate Carbon. tänker också på den där filmen där dom testar hållbarheten, tror inte Zipp pallar slag med en slägga.

Ja man kan ju bara konstatera att det är en djungel. att det kan finns så oerhört många hjul..... men men man kan ju säga att zipp o ultimate verkar vara beprövade alternativ.

Har även fått lite tips på dessa http://www.starbike.com/php/product_info.php?lang=en&pid=6900
som jag tycker verkar fina.

Får fundera vidare och hoppas på lite mer förslag:-) Har hittat ett set nya ultimate för 19.900kr vilket känns som ett bra alternativ då det saknas begagnade till rätt pris.... kostar nya under 20k så kan ju inte ett begagnad set vara värt mer än 14k typ..

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Har inga problem med verken med ekerbrott eller
> UCI, fälgen är godkänd och handbyggda hjul är
> godkänt :-) T

Clydesdale-fälgarna ser ju styva ut och ekrarna verkar robusta, men vad är det för nav du har?

Picture2.png ht=233

Finns det en clincher variant också?

Barnis skrev:
> Campagnolo och Fulcrum gör kanske branchens
> bästa hjul, men oavsett vilket märke man väljer
> så tenderar lätta högprofilhjul ge fler
> problem. Vore jag trådskaparen så skulle jag iaf
> se till att få prova ett sätt Cosmic Ultimate
> Carbon. tänker också på den där filmen där
> dom testar hållbarheten, tror inte Zipp pallar
> slag med en slägga.

Varför skulle hjulen tåla släggslag, ska dom inte cyklas med ? ;-)

schture skrev:
> Little Stereo (på jobbet) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har inga problem med verken med ekerbrott eller
> > UCI, fälgen är godkänd och handbyggda hjul
> är
> > godkänt :-) T
>
> Clydesdale-fälgarna ser ju styva ut och ekrarna
> verkar robusta, men vad är det för nav du har?
>
>
>
> Finns det en clincher variant också?

Powertap 2.4 SL ser du väl ;-) T

Ja jävlar, hur kunde jag missa det :-)

Little Stereo skrev:
> Powertap 2.4 SL ser du väl ;-) T

JT skrev:
> Är enda sättet att få stopp på en Volvo att
> köra in den i en vägg?

Ja det verkar ju vara det reklamen säger.. :)

Tillbaka
Topp