Bästa trail/enduro-cykeln

• Trådstartare Trådstartare UMA
  • Start datum Start datum

UMA

Medlem
Jag har cyklat MTB lite halvengagerat under ganska många år. Jag har cyklat på en 26tums HT med ganska raceig geometri men börjar mer och mer längta efter en fullgung med med 29tum och ordentligt mkt fjädringsväg. Jag är tidigt i processen och skulle bli mkt tacksam för tips om riktigt bra prisvärda cyklar som gör stigcyklingen rolig och mig modig men som inte är allt för hopplösa att cykla några km väg till och från skogen. Jag är 190, väger 90 och kan tänka mig att lägga up till omkring 40kkr men gärna mindre.

Tack på förhand :-)

Mm, jag tittade på yt, Bird, Commencal och nukeproof. Bird är snyggast och dyrast av dem. Och har inte pressfit. (Liksom nuke)

Helt tokigt är det nog inte. Enligt den förbjudna formeln blir det väl 530 till styret och L har 535 med 35mm stam.

EDIT: Har iof sig själv 515 till styret på nya hojen och är 176, men det var inte mening. Hade bara en 50mm stam och det verkar funka.

Senast ändrad:
Har iof inte mycket att jämföra med men skaffade en Canyon Neuron 7.0 för ett tag sen, skulle vilja våga rekommendera den! Det enda jag själv skulle vilja anmärka på den som total amatör är att jag förväntade mig mycket mer av bromsarna även om dom är riktigt bra, utväxlingen för mig lite låg så nästa inköp blir ett annat främre drev för att få upp farten! Prismässigt så ligger den definitivt inom budget med strax under 22k ny

PatrikF85 sa:
Har iof inte mycket att jämföra med men skaffade en Canyon Neuron 7.0 för ett tag sen, skulle vilja våga rekommendera den! Det enda jag själv skulle vilja anmärka på den som total amatör är att jag förväntade mig mycket mer av bromsarna även om dom är riktigt bra, utväxlingen för mig lite låg så nästa inköp blir ett annat främre drev för att få upp farten! Prismässigt så ligger den definitivt inom budget med strax under 22k ny

Jag kan lova dig att en Canyon Neuron inte är den bästa trail/enduro-cykeln man kan hitta.

enduro brukar man kalla cyklar med runt 150-170 mm slaglängd. Neuron är väl mer xc/stigraket :) håller nog tyvärr inte många dagar i t.ex. Gesunda
Men som stigcykel är den säkert kanon!

Senast ändrad:
I kategorin "rekommendera det du själv äger" så säger jag Ibis Ripmo, storlek XL. Kanonbra avvägd för att köra både stig och utförs enligt mig. Finns en lång tråd att läsa om den också här på forumet.

Prissänks då och då av Cykelkraft. Köper du billigaste versionen så budgetera för bromsbyte, Sram Level T är rena xc-bromsar.

Senast ändrad:
trampapådå sa:
enduro brukar man kalla cyklar med runt 150-170 mm slaglängd. Neuron är väl mer xc/stigraket :) håller nog tyvärr inte många dagar i t.ex. Gesunda
Men som stigcykel är den säkert kanon!

Tyckte killen efterfrågade detta

”riktigt bra prisvärda cyklar som gör stigcyklingen rolig och mig modig men som inte är allt för hopplösa att cykla några km väg till och från skogen” men fine jag bor inte i ett svensktalande land så kan ju ha fel med vissa ord där!

Men för att sluta sabba hans tråd och vara mer o topic så är neuron 7.0 valet jag kom till efter att ha kollar på spectral, propoain, yt osv. Fick hjälp av en kollega som tävlar i enduro. Och med detta efter samma förutsättningar och krav som i trådstarten här! Klart prisvärd att börja med för att testa!

De flesta i den här tråden tävlar nog i enduro emellanåt. Själv cyklar jag gärna till skogen ett par km bort på 180/180:)

Neuron går bort, titta på Spectral isåfall. Hej hopp

CX Grand Prix sa:
zinkpasta sa:
Prissänks då och då av Cykelkraft.

Har noterat detta, är det någon som vet när/hur/varför eller är det random prissänkningar? Att köpa t ex en Ripmo till "fullpris" känns ju inte så kul. Lite konstig affärsidé ändå.
CK verkar köra reor så fort det kommer en högtid, speciellt dag eller annat att hänga upp rean i... Påskrea, nationaldagsrea, pannkakadagsrean... bara att invänta nästa tillfälle!

Gör som mig och flera på forat och klicka hem nåt roligt med rejäl rabatt från Start Fitness. Till exempel Orange Alpine 6 är en rejäl Enduro-bajk: https://m.startfitness.co.uk/cycle/...d-sram-eagle-charcoal-grey-b18alprocstcg.html

Eller en mer allround Hightower... Rejält nedsatt förmodligen för att +hjul blivit otrendigt. De byter du till 29" om de inte känns bra.
https://m.startfitness.co.uk/cycle/...ll-suspension-mtb-2018-grey-schtc27s18gy.html

Det finns en del med 29" ootb också. Såg det kravet när jag läste TS en gång till.

Senast ändrad:
Då lägger jag tipset Canyon strive. Köpte själv en sådan med XL ram för 1 månad sedan, jag är strax över 190 och den funkar toppen vid stökig stigcykling samt som en dröm nerför. Äter upp det mesta i sin väg. Den transporterar mig även till och från på grusväg och asfalt utan problem.

CALIBRE Sentry verkar ju fått bra kritik från MBUK/bikeradar. Billg också. Vet ej om Go Outdoors skickar till Sverige. Men prova kanske blir nya instegshojen för enduro på happy ;)

Det verkar dock som man kan få Calibrecyklar skickad till Sverige även efter detta. Jag kan inte detaljerna om hur man har gjort, men det verkar uppenbarligen fullt möjligt.

Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:
Är inte den lite liten för en 190 cm ståtlig cyklist?

189cm och jäkligt korta ben.

Kör en identisk Bird i L och tycker den blev perfekt, skulle inte vilja ha en längre.

Kör även jag en L och är 188 med relativt långa ben (sitthöjd på 83cm) och sitter riktigt bra på min, skulle inte velat ha en större.
Även min finns ute för försäljning om någon är sugen på en vettigt specad bird med få timmar på till vettig peng.

jensclaudius sa:
Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:

Kör en identisk Bird i L och tycker den blev perfekt, skulle inte vilja ha en längre.

Kör även jag en L och är 188 med relativt långa ben (sitthöjd på 83cm) och sitter riktigt bra på min, skulle inte velat ha en större.
Även min finns ute för försäljning om någon är sugen på en vettigt specad bird med få timmar på till vettig peng.

Varför säljer du/ni era Bird's? Verkar ju vara värsta hojen!

larsaw sa:
jensclaudius sa:
Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:

Det verkar också vara väldigt mycket cykel, på gott och ont. Men jag är givetvis också nyfiken :-)

Tycker man birden är för mycket av en soffa går dom jättebra att short-shocka. Tack vara ett vi mäter dämparna i metriska enheter och inte i tjog av bagares dussin fingrar kan man få en lika lång dämpare med mindre slag.

jofahjalm sa:
Tycker man birden är för mycket av en soffa går dom jättebra att short-shocka. Tack vara ett vi mäter dämparna i metriska enheter och inte i tjog av bagares dussin fingrar kan man få en lika lång dämpare med mindre slag.

Det där var precis min idé innan jag föll in i ”steel is real”-sekten...

larsaw sa:
jensclaudius sa:
Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:

Är sjukt nöjd med den och vill väl egentligen inte sälja men då jag saknar ett pengaträd och inte heller har guldbyxor så måste jag avyttra birden då jag fått erbjudande om att köpa loss min bmc jag nu har till låns, kör till 95% XC och vet inte om jag är jättesugen att göra det på birden.

Tillbaka
Topp