Bästa trainerpasset

magura

Medlem
Bästa trainerpasset
Hej!
Då jag är pappaledig har jag lyckats klämma in ett träningspass när grabben sover middag.
Jag har en timma på mig att träna och duscha så passet bör ligga runt 40-50 minuter.
Nu är frågan hur man får ut mest av denna tid. Skall man köra max i 30min+uppvärmning eller skall man köra intervaller typ 8/2. Har även provat 3/5/8 med 2minuters vila.
Kom med förslag.
Olle

Bästa trainerpasset
Jag är absolut ingen expert, men jag brukar numera försöka variera trainernötandet en del. Några exempel på typer av pass som jag kört som skulle kunna funka för dig. Själv kör jag oftast litet längre tid, men det är mest att jag är rätt trögstartad och därför kör litet längre uppvärmning (och ev. något intervall ytterligare).

1) 10 minuters uppvärmningstrampande + 4 x (4 + 3)-intervaller, d.v.s. 4 stycken 4 minutersintervaller med 3 minuters mycket lätt trampande mellan + 10 minuters nedvarvning (lätt växel och hög kadens). Målsättningen är att ha jämn belastning inom intervallerna och mellan dem så att man inte kör sista intervallet mycket lättare än det första eller att man har startat alltför försiktigt och har massor av krafter kvar till den sista. Jag tycker personligen att det är bra att under sista halvminuten av "viloperioden" litet gradvis öka belastningen så att man inte får en totalchock när man väl drar igång på riktigt.

2) Uppvärmning + 4*(6+2) eller 3*(8+2) + nervarvning. Här blir det än viktigare att tänka på att inte "vika ner sig" under ett intervall. Genom att intervallet är längre och vilan mindre måste man här vara litet försiktigare än för 1 om man ska lyckas klara en jämn belastning.

3) Uppvärmning + 1*20-25 eller 2*(12-15 + 5) + nervarvning. Här gäller det att verkligen att inte vika ner sig under ett intervall utan att vara fullständigt fokuserad på att hålla i och kämpa. Är väldigt lätt att sänka belastningen i mitten av intervallet. Å andra sidan är det viktigt att inte köra för fegt i början. Då blir det lätt distansnötande av det och det ger inte lika mycket. Man kan även testa att köra dessa intervall (och kanske också variant 2) på riktigt tung växel med låg kadens sittandes för att bygga benstyrka och för att försöka förbättra rundtrampet. Misstänker att man bör vara rätt försiktig med denna typ för att inte dra på sig överbelastningsskador. Alternativt kan man köra och försöka hålla sig över en viss (hög) kadens under hela intervallet.

4) Uppvärmning + två eller tre omgångar där man under varje omgång som varar ca 10 minuter kör ett antal intervaller av typen 90 sekunder hög kadens + 30 sekunder lägre kadens på riktigt lätt växel (alternativt 70 sekunder + 20 sekunder). Intervallerna kör man på sådant motstånd att man blir rejält trött, men inte tyngre än att man klarar att hålla en hög kadens. Min känsla är att man dels tränar motorn, men att man också blir bättre på att hålla en skaplig teknik vid hög kadens om man kör denna typ av intervaller.

Det jobbigaste intervallpass jag någonsin orkat plåga mig till var ett 3*(20+10)-pass där jag faktiskt orkade hålla hyggligt jämn belastning under alla tre intervallerna. Dock tveksamt om jag var tränad för det för jag var grymt sliten några dagar efteråt.

Bästa trainerpasset
Intervaller tycker jag ger mest. Jag har i alla fall ruskigt svårt att hålla fokus
mer än 3-4 minuter på trainer.
10 min värmning, sen trappsteg 1,2,3,4,4,3,2,1 minuter med 1 min lugnt emellan och
5 min nedvarvning blir väl 43 min?
/M

Bästa trainerpasset
explosif skrev:
-------------------------------------------------------
> Intervaller tycker jag ger mest. Jag har i alla
> fall ruskigt svårt att hålla fokus
> mer än 3-4 minuter på trainer.
> 10 min värmning, sen trappsteg 1,2,3,4,4,3,2,1
> minuter med 1 min lugnt emellan och
> 5 min nedvarvning blir väl 43 min?
> /M

Verkar vara ett roligt pass lite som 3,5,8.
Har kört mycket 5min. intervaller under vintrarna men det är svårt att hålla fokus efter tredje rep.
Olle

Bästa trainerpasset
vill man ökan sin syreopptagningsförmåga kan man satsa på maxbelastning intervaller mellan 3 och 6 min total intevalltid 15-20 min vila kortare än intervall. tex 5-6 3 min så hårt du orkar med 2 min vila hyfsat lång stegrad uppvärmning. Det var i alla fall tipset jag fick av SOK:s fysiolog H-C Holmberg

Bästa trainerpasset
Jag är absolut ingen expert på träningslära, finns de som kan det betydligt bättre här på forumet så de får väl rätta mig om jag har fel. Har dock för mig att jag läst att både längre och kortare intervaller gör nytta, men för litet olika saker. Kortare för att få upp maximala syreupptagningen, medan längre mer är till för att man ska tåla att jobba runt mjölksyratröskeln.

Bästa trainerpasset
Jag är heller ingen expert men för att inte ruttna ihop helt under vintern så tror jag absolut att man skall sträva efter att variera passen. Jag kör trappan 1,2,3,4,5,5,4,3,2,1 med 2 min vila mellan varje. Varje intervall kör jag stenhårt.

Jag har pass med 2 min hårt, 60 sek vila, så många som tiden tillåter.

Emma Johansson har ett pass som jag gillar. 5 min uppv, 12 min på given puls (tex 135), direkt in i nästa 12 intervall och öka 10 slag (tec 145), direkt in i nästa 12 med ökad frekvens om 10 (givetvis då 155). Detta pass är vidrigt bra och stärkande.

Enbenstramps pass är bra för rundtrampet.

Pass med hög frekvens blandar jag med pass med låg frekvens, allt för att belasta olika och undvika slitningsskador.

Inför VR09 körde jag mycket ett pass som jag tog fram, för att vänja kroppen vid klungkörning, var nöjd med det. Detta är dock för invecklat för att jag skall orka skriva in det här.... Mailar det gärna.

Jag är ingen stjärna men jag tycker att jag utvecklades mycket förra vintern och vill öka ännu mer i vinter!

Lycka till!

Patric

Bästa trainerpasset
paprikan:

Maila det gärna till mig, mailadressen får du i PM. Får min trainer i veckan nu och behöver alla tips på hur man tränar när utesäsongen tar slut. Tänkte jag skall göra det svårare för er att hänga av mig till nästa sommar :)

Bästa trainerpasset
"Inför VR09 körde jag mycket ett pass som jag tog fram, för att vänja kroppen vid klungkörning"

Hur gör man detta på trainer??? brukar va rätt ensam då jag kör trainer, och även om man e flera blir det ju inget vingel?

Du måste berätta!!!

Bästa trainerpasset
Ett tips är att göra ett konditionstest med tillhörande träningsprogram. Jag gjorde mitt hos aktivitus men det finns flera andra som kan hjälpa dig med träningsupplägg anpassat till din nuvarande kondis/dina mål/tillgänglig tid. Otroligt välinvesterade pengar, tycker jag. De pass jag körde i vintras är byggda på en viss målpuls man ska hålla en viss tid med viss kadens, med olika viloperioder emellan. Jag tyckte det funkade kanon tills man kom till delen där man skulle hålla sig på mjölksyratröskeln i 20-25 minuter. Då krävs det pannben.

Bästa trainerpasset
Med risk för litet trådkapning:

Har testat att köra trappvarianter, men jag tycker det är svårt att få till en bra belastning. Jag har väldigt lätt att under upptrappningen få något intervall som blir litet för hög belastning på och då stumnar jag och resten blir det bara pannkaka av. Jag tror det bottnar i att det är litet marigt att exakt "gissa" skillnaden mellan vilken belastning man pallar i en minut och i fem minuter om man ska ha en hygglig chans att efter vilan dra igång på en rimlig belastning igen. Någon som har något tips?

paprikan: Den där varianten med konsekutiva 12-minutersintervaller med ökande belastning måste jag testa när trainersäsongen börjar. Kör visserligen inte med någon pulsmätning, men man borde ju med litet kunskap om sin egen kapacitet simulera det genom att öka belastningen litet var 12:e minut (eller kanske 10:e så blir det lättare att hålla koll på klockan).

Bästa trainerpasset
Tack för alla bra tips. Nu blir det även lättare att motivera sig för ytterligare en vinter i källaren. Detta blir dock förta året på trainer. Får se om det är något för mig eller om rullarna kommer fram igen. Pratade med Sara för ett par år sedan men jag har aldrig fått tummen ur trots att jag jobbar 3min. från activus. Mins min fars rullar som han byggde tidigt 80tal, två alupofiler och rullar från ett varuband på DOMUS. Då kallades det för rullträningsaparat.
Olle

Bästa trainerpasset
Jag vet inte vad som är det bästa trainerpasset! Vad jag personligen inte tycker är bra är långa pass på trainer, det kan få vem som helst att tröttna och lägga av. Trainer är inte till för att ersätta distanspass.

Jag kör med powertap nav och tränar då med gränser satta baserade på effekt, men det skall väl fungera lika bra med puls. Jag har några olika pass som jag varierar mellan:

1.
* 15 min uppvärming
* 2x20 min FTP ( FTP är tröskelnivån som jag kan hålla i en timma, dvs. vad jag förmår att cykla under timma), vilar 5 min mellan intervallerna. Längre fram på senvinterna så kan man lägga till en intervall 3x20, det man kan göra för att komma igång är att köra 2x10 i ett par veckor, öka till 2x15, sedan 2x20, och kanske 2x25 och sist 3x20.
* 10-15 min varva ner

2.
*15 min uppvärming
*6-8x 4 min intervall, 110-115% av FTP, dvs. över tröskelnivån. 1-2 minuters vila mellan intervallerna.
*10-15 min nedvarvning.

3.
* 15 min uppvärmning
* Enbenstrampning 5 min/ben sedan byte. Kör så länge man känner för det.
* 10-15 varva ner

4.
*15 min uppvärmning.
ca. 75-90% av FTP, eller motsvarande nivå av en puls i relation till mjölkjsyra pulsnivån, så länge man har tid och lust, brukar bli runt 40-50 minuter.
* 10-15 min nedvarvning.

5.
15 min uppvärmning.
Varje helminut kör jag igångdrag, i 10-15s, lugnt resten av minuten, enklast så startar man igångdraget varje helminut, eller så. Kör så många man pallar med, kanske 20-30. Kan ju börja lågt och lägga på allt eftersom. Det skall vara ordentliga igångdrag.

Ja det var några förslag, det känns alltid bättre om man har lite olika upplägg. Variationen är bra dels för att varierad träning är bättre och dels för att råda bot på tristes som kan uppkomma ifall man alltid kör samma eller liknande pass. Glo på TV fungar inte för mig, man är för flåsig för att titta på filmen eller vad det nu är man kollar på.

Viktigt, en bra fläkt, till i år har jag köpt mig en byggfläkt, > 200w. Om man inte kyler ner kroppen riktigt och tillräckligt så får man inte avsedd effekt. Pulsen går upp, men det beror på att kroppen måste kylas, inte för att musklerna får jobba. Hornbach hade en riktigt fet sak som dom sålt till filminspelningar för att ge effekt av vind, lite rufs i håret! Kostar 725:-, men det känns som om det är värt det, jag har tidigre kört med bordfläktar och andra fisiga golvfläktar, men efter att ha provat denna så känn dessa andra mer som leksaker.

Bra musik och en handduk är resten, sedan blir passen kanon! Har stereon ståendess precis intill cykeln! :-) Ser faktiskt fram emot sådana här pass!!

Bästa trainerpasset
Byggfläkt, det är bannemig seriöst.

Men jag undrar vad grannarna säger om jag lägger på ljudet av en byggfläkt ovanpå det som trainern orsakar, då har jag ändå en Fortius I-Magic.

Tänk och dra igång fläkten, Carola och sen köra hårt i 4 min...

Bästa trainerpasset
Jag brukar kolla på TV, det funkar bra. Har ni några bra tips på matta under trainern/rullen. Har ingen lust att köpa tacx då den kostar för mycket.
Olle

Bästa trainerpasset
Tabata, såklart.

20 minuter max, 10 sekunder aktiv återhämtning. 8 maxintervaller. Hardmode, två omgångar tabata med cirka 5 minuter aktiv återhämtning mellan.

Bästa trainerpasset
Morty skrev:
> Tabata, såklart.
>
> 20 minuter max, 10 sekunder aktiv återhämtning.
> 8 maxintervaller. Hardmode, två omgångar tabata
> med cirka 5 minuter aktiv återhämtning mellan.

Jäkligt hårt att köra 20 minuter max, 10 sekunder vila, 20 minuter max etc... Jag pallar bara med 20 sekunder under intervallerna..

Bästa trainerpasset
Johan A skrev:
> Morty skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tabata, såklart.
> >
> > 20 minuter max, 10 sekunder aktiv
> återhämtning.
> > 8 maxintervaller. Hardmode, två omgångar
> tabata
> > med cirka 5 minuter aktiv återhämtning
> mellan.
>
> Jäkligt hårt att köra 20 minuter max, 10
> sekunder vila, 20 minuter max etc... Jag pallar
> bara med 20 sekunder under intervallerna..

Då är det bara att träna mer, 8x20 minuter på max (tänk skyltspurtintensitet) ska man klara lätt!

Bästa trainerpasset
magura skrev:
> Hej!
> Då jag är pappaledig har jag lyckats klämma in
> ett träningspass när grabben sover middag.
> Jag har en timma på mig att träna och duscha så
> passet bör ligga runt 40-50 minuter.
> Nu är frågan hur man får ut mest av denna tid.
> Skall man köra max i 30min+uppvärmning eller
> skall man köra intervaller typ 8/2. Har även
> provat 3/5/8 med 2minuters vila.
> Kom med förslag.
> Olle

Vad har du för mål med träningen. Börjar vi där blir det lättare

Men om du ska köra detta varje dag så skulle jag rekommendera dig att köra en rak 45:a Dvs värm upp kör på ett lagom behagligt/jämt tempo i 45 minuter för att därefter cykla ner. Detta kan man köra många dagar i rad och ändå , beroende på vilken utgångsnivå man har, få ett gott utbyte av träningen.

Bästa trainerpasset
Om man nu ska vara noggrann, och det ska man ju, så ska Tabata-intervaller inte göras på max varje gång utan på samma intensitet alla åtta intervaller. Har för mig att Tabata skriver själv att det var på 170% av VO2max. Kör man max på alla intervaller, och således med en nedåtgående intensitet för varje intervall, kör man inte intervaller enligt den modell som Tabata har beskrivit. Huruvida detta spelar någon som helst roll låter jag vara osagt, det har jag ingen koll på, men låt oss hålla begreppsförvirringen på en rimlig nivå. Tabata är Tabata, inte bara godtyckliga 20/10-intervaller.

Bästa trainerpasset
Om jag skulle få tippa så tror jag att de flesta kör på alldeles för låg effekt när dom kör "Tabata". 170% av VO2max är nämligen väldigt högt.

Bästa trainerpasset
Tabata ska köras på 170 % av Wmax, vilket kan bestämmas genom ex ett Padillatest. Om man är mer pragmatisk, eller inte har en effektmätare, kör man bara så hårt man kan...

Bästa trainerpasset
Fast kör man maximalt ansträngning åtta gånger med endast 10s vila mellan orkar man väl knappast hålla samma intensitet?

Mina tabata-intervaller kör jag enligt instruktioner (Aktivitus) på ca 180% av den effekt jag kör mina tröskelintervaller på. Så länge snitteffekten på alla intervaller ligger på ungefär samma nivå och man håller på att spy dubbelvikt över Monarken efter sista antar jag att jag ligger rätt :)

Bästa trainerpasset
...20-s exercise at an intensity of about 170% of VO2max...

Jag misstänker att man kommer tillräckligt nära om man tar i allt vad man kan. Jag skulle vilja se de försökspersoner som prickar bättre än så 5ggr/vecka i 6 veckor. (Det är för övrigt imponerande att de kunde få nån att köra tabata 30 ggr på 6 veckor.)

Bästa trainerpasset
MRobson skrev:
> Blir galet krångligt om det ska hållas strikt antar jag...

Bäst att inte köra alls, så slipper det bli sådär galet och fel....

Tillbaka
Topp