Jag vet inte vad som är det bästa trainerpasset! Vad jag personligen inte tycker är bra är långa pass på trainer, det kan få vem som helst att tröttna och lägga av. Trainer är inte till för att ersätta distanspass.
Jag kör med powertap nav och tränar då med gränser satta baserade på effekt, men det skall väl fungera lika bra med puls. Jag har några olika pass som jag varierar mellan:
1.
* 15 min uppvärming
* 2x20 min FTP ( FTP är tröskelnivån som jag kan hålla i en timma, dvs. vad jag förmår att cykla under timma), vilar 5 min mellan intervallerna. Längre fram på senvinterna så kan man lägga till en intervall 3x20, det man kan göra för att komma igång är att köra 2x10 i ett par veckor, öka till 2x15, sedan 2x20, och kanske 2x25 och sist 3x20.
* 10-15 min varva ner
2.
*15 min uppvärming
*6-8x 4 min intervall, 110-115% av FTP, dvs. över tröskelnivån. 1-2 minuters vila mellan intervallerna.
*10-15 min nedvarvning.
3.
* 15 min uppvärmning
* Enbenstrampning 5 min/ben sedan byte. Kör så länge man känner för det.
* 10-15 varva ner
4.
*15 min uppvärmning.
ca. 75-90% av FTP, eller motsvarande nivå av en puls i relation till mjölkjsyra pulsnivån, så länge man har tid och lust, brukar bli runt 40-50 minuter.
* 10-15 min nedvarvning.
5.
15 min uppvärmning.
Varje helminut kör jag igångdrag, i 10-15s, lugnt resten av minuten, enklast så startar man igångdraget varje helminut, eller så. Kör så många man pallar med, kanske 20-30. Kan ju börja lågt och lägga på allt eftersom. Det skall vara ordentliga igångdrag.
Ja det var några förslag, det känns alltid bättre om man har lite olika upplägg. Variationen är bra dels för att varierad träning är bättre och dels för att råda bot på tristes som kan uppkomma ifall man alltid kör samma eller liknande pass. Glo på TV fungar inte för mig, man är för flåsig för att titta på filmen eller vad det nu är man kollar på.
Viktigt, en bra fläkt, till i år har jag köpt mig en byggfläkt, > 200w. Om man inte kyler ner kroppen riktigt och tillräckligt så får man inte avsedd effekt. Pulsen går upp, men det beror på att kroppen måste kylas, inte för att musklerna får jobba. Hornbach hade en riktigt fet sak som dom sålt till filminspelningar för att ge effekt av vind, lite rufs i håret! Kostar 725:-, men det känns som om det är värt det, jag har tidigre kört med bordfläktar och andra fisiga golvfläktar, men efter att ha provat denna så känn dessa andra mer som leksaker.
Bra musik och en handduk är resten, sedan blir passen kanon! Har stereon ståendess precis intill cykeln! :-) Ser faktiskt fram emot sådana här pass!!