Bästa v-bromsklossarna?

Bästa v-bromsklossarna?
Är du ute efter att få stopp på cykeln kontrollerat eller okontrollerat? Dvs vill du få bra bromsmodulation eller vill du låsa hjulen? Det finns olika typer av klossar, mjuka och hårda, för alla slags behov, i vått och torrt. Hur vill du bromsa och under vilka väderförhållanden?

/Leo

Bästa v-bromsklossarna?
På den tiden jag cyklade mycket så var även V-bromsar standard.
Jag testade olika varianter som alla gick att få tag på i Sverige. Jag tyckte att Ritcheys röda gummi för våta och leriga förhållanden var bäst alltid.
Jag testade Shimanos 2 varianter, Corratec (gula), Ritchey blå, svart och röd.

Det som kan vara värt att nämna är att de Ritcheys röda är ganska mjuka och slits fort. Men FMT i surväder samt 10 pass efterår klarade de galant.
Va fan, man ska väl inte bromsa i onödan!

Bästa v-bromsklossarna?
jekyll skrev:
-------------------------------------------------------
> På den tiden jag cyklade mycket så var även
> V-bromsar standard.
> Jag testade olika varianter som alla gick att få
> tag på i Sverige. Jag tyckte att Ritcheys röda
> gummi för våta och leriga förhållanden var
> bäst alltid.

Amen för Ritcheys röda! De röda satt fram på min hoj. Det fanns en blå variant som var billigare som funkade bra som bakbroms.

Bästa v-bromsklossarna?
Satsa på något som funkar i väta, när det är torrt är det ju aldrig några problem.Salmon koolstop är bra men rätt dyra efersom dom slits rätt snabbt. BBB trippelfärgade är bra budgetalternativ.
Men egentligen är det viktigaste att se till att hålla klossar och fälgar rena från aluminiumrester samt att ha rätt justering på klossen, vinkeln ändras under slitage om du inte har parallelogram (läs XTR eller gamla XT)

Bästa v-bromsklossarna?
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------

> Men egentligen är det viktigaste att se till att
> hålla klossar och fälgar rena från
> aluminiumrester samt att ha rätt justering på
> klossen, vinkeln ändras under slitage om du inte
> har parallelogram (läs XTR eller gamla XT)

+1

Svinto då och då på fälgarna och ge dem en duvning med en gulgrön svamp (gröna sidan) när du tvättar och det funkar finfint.

Bästa v-bromsklossarna?
Dessa är överlägset bästa:

KOOL002_1.jpg ht=480

Tillbaka
Topp