Bästa val hardtail MTB!

crillez

Aktiv medlem
Bästa val hardtail MTB!
Har funderingar på att skaffa en hardtail cykel och vill ha en hygglig hoj för en nybörjare men får inte kosta för mycket pengar, vilken hade ni valt av följande cyklar och vad ska man titta på i utrustningsväg då man i denna prisklass blir något kompromissad?

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15740/acid-2010.html

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a42334/zr-team-5-0.html

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15743/attention-2010.html

Tacksam för svar och åsikter

MVH Crille

Bästa val hardtail MTB!
29:er hade kanske varit ett alternativ men de ligger i en prisklass högre än vad jag har budget till idag.
Vad tycker ni man ska titta mest på i utrustningsväg? Canyon har ju luftgaffel och hydraulbromsar men något sämre växelkomponenter om jag har förstått det hela rätt dessutom är den slut i min storlek.
Ska man satsa på en bättre gaffel alternativt hydraulbromsar om man måste välja?, känns som att det är de två komponenterna man skulle kunna känna skillnad på som nybörjare.

Bästa val hardtail MTB!
Min egen priolista vad gäller komponenter (alltså vad som ger mest för cykelkänslan)

Ram (att geometrin passar, vikt inte så jättenoga)
Däck (bra grepp ger självförtroende)
Gaffel
Bromsar
Hjul (lätta hjul är kul, självklart ska det hålla)
Växlar

Man kan säkert kasta om en del beroende på personliga preferenser, men att växlar kommer långt ner i sammanhanget kan nog de flesta vara överens om.

Bästa val hardtail MTB!
Sedan kan man ju sätta pris på de där sakerna också, så ser nycyckellistan lite annorlunda ut. Typ däck kommer sista, för de kostar 600 pix att köpa ett par som man vill ha, när man vet vad man vill ha.

Om man bortser från att man ska köpa en cykel som passar så är nog min priolista: gaffel, hjul, växlar. Tyvärr är de flesta tillverkares priolista: växlar, gaffel, hjul. Så man brukar få kliva upp en eller ett par prisklasser för att få i alla fall en bra gaffel.

Jag skulle inte ha valt en coilgaffel till xc som det är till t ex den där Radon femman. Utan istället ha ätit lite mer gröt och köpt sexan.

Bästa val hardtail MTB!
Jag kikade på ungefär samma cyklar som du i våras. Mina kriterier var att cykeln skulle vara så billig som möjligt samtidigt som det fortfarande skulle vara kul att cykla i skogen med. Som vanligt när man börjar titta på prylar (i alla fall för mig) så började man snart snegla på att gå upp både ett och två snäpp i pris. Till slut valde jag dock att testa den ursprungliga planen att köpa en så billig som möjligt.

Valet föll på Canyon Yellowstone 3.0 vilket jag är mycket nöjd med! Cykeln överträffade mina förväntningar med råge, riktigt gedigen konstruktion och är verkligen urkul att cykla på i skogen!

Nu är jag själv nybörjare på det här men jag kan inte se att jag skulle haft roligare på en cykel med något snäpp finare komponenter. Frågan är om jag märkt det över huvud taget...

Bästa val hardtail MTB!
Kan inte låta bli att tycka att Yellowstone 3.0 är väldigt mycket cykel för pengarna. Har inte testat själv, men på papperet ser det bra ut.

Bästa val hardtail MTB!
Någon som har något att säga ang. Radon ZR Team 5.0 eller rentav 6.0? Eller Cube Acid:en i min första länk?
Det är väl gaffeln som pratar emot både 5.0 och Cube:n sen har ju inte 5.0:an hydraul bromsar...!?!?!

Bästa val hardtail MTB!
Ganska likvärdig med Canyon känns det som, men Canyon är snäppet bättre med komponenter, utan att den egentligen är dyrare...

ZR Team 6.0 är väldigt lik Yellowstone 3.0, men kostar ju en tusenlapp mer. Ska du gå upp i pris får du då kanske mer om du tar en Yellowstone 4.0

Bästa val hardtail MTB!
BadBoy09 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken typ av cykling är det som gäller? XC, AM,
> en del asfalt?

Är ju som sagt gröngöling på detta men tanken är väl grusvägar och stigar och givetvis en del asfalt....

Bästa val hardtail MTB!
mzi skrev:
> Och en Dart ska du undvika.

Vad ska man satsa på för gaffel i detta prissegmentet då?
Finns ju andra märken än rockshox också....

Bästa val hardtail MTB!
Alla gafflar är oljedämpade. Sedan kan de ha luftfjäder eller stålfjäder. Luftfjäder är lättare, och kan ställas in för vikt (stålfjäder måste man byta fjäder för att anpassa till åkarens vikt).

Sen har stålfjäder vissa fördelar mot luft, tror t.ex. att det är mycket ovanligt med luft på downhillcyklar.

Det hänger alltså inte så mycket på om det är stål eller luft som fjädrar, utan hur väl gaffeln är konstruerad när det gäller dämpning och inställningsmöjligheter. Vikten spelar in också.

Jag har inte testat vare sig recon eller dart, men recon bör vara en bättre gaffel (jag kan tyvärr inte hitta om recon på canyon är luft eller stål, den finns i båda versionerna, dart är stål)

Bästa val hardtail MTB!
På Radonen sitter det en luftgaffel. Men precis som Finnen säger så är Darten svår att ställa in på alla sätt och vis, inte bara för att den har en fjäder. Det är inte så att downhillgrabbarna kör med Dart för att det är en fjäder i den. Och så finns det såklart luftgafflar för downhill också. Men som nybörjare är det mycket lättare att prova sig fram till hur man vill att gaffeln ska uppträda genom att bara pumpa och släppa ut luft, istället för att köpa på sig tre fyra fjädrar och montera isär och ihop gaffeln.

Bästa val hardtail MTB!
Finnen skrev:
> RS Recon är väl det bästa jag sett i
> prissegmentet. Alla Suntour och RST är antagligen
> i nivå eller sämre än Dart

Nej alla Suntour är inte sämre än Dart, Epicon och Raidon är bättre men XCM, XCR, XCT är på samma nivå eller sämre... Hur det är med RST vet jag inte.

Senast ändrad:
Bästa val hardtail MTB!
BadBoy09 skrev:
> Nej alla Suntour är inte sämre än Dart, Epicon
> och Raidon är bättre men XCM, XCR, XCT är på
> samma nivå eller sämre... Hur det är med RST
> vet jag inte.

Ok, fel av mig kanske =) har inte jättekoll på suntour egentligen.

Bästa val hardtail MTB!
Finnen skrev:
> BadBoy09 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej alla Suntour är inte sämre än Dart,
> Epicon
> > och Raidon är bättre men XCM, XCR, XCT är
> på
> > samma nivå eller sämre... Hur det är med RST
> > vet jag inte.
>
>
> Ok, fel av mig kanske =) har inte jättekoll på
> suntour egentligen.

Vanligt att folk generaliserar över Suntour eftersom det oftast är den dåliga XC-serien som sitter på budgetcyklarna. :)

Bästa val hardtail MTB!
Tora är kanske lite roligare än Dart. Men även där finns det både luft och fjäderdämpade modeller. Det är lätt att kolla, endera är det en "air" eller så är det en "coil". Om du verkligen är på en tajt budget så skulle jag rekommendera att kolla begagnatmarknaden. Det finns massor med fina hojar som bara gått några år för billiga pengar.

Bästa val hardtail MTB!
Jag har kört med dart 2 och numera med Tora coildämp.
Jag upplever dessa två dämpare vara väldigt olika med fördel för Toran.

Bästa val hardtail MTB!
Kan bara varmt rekommendera Cube Acid, beställde själv en 2011 på chainreactioncycles.com den landade väl på ca 7' med frakt. Längesedan jag hade så roligt på en cykel, men någonstans handlar ju detaljspecen om vilka preferenser man har. Jag körde mycket xc på 90-talet med stel gaffel och då känns allt som dämpar plötsligt fantastiskt. Om jag lyckas hålla fast vid mitt återfunna cykelintresse kommer jag säkerligen uppgradera prylarna med tiden oxå. Men som nygammal amatör känns min Cube underbar. Förövrigt har 42hz ett argument så gått som något, för att den är snyggast! Lycka till i djungeln!

Bästa val hardtail MTB!
Har beställt en Radon Team 5.0. Bra speccad på pappret sånär som dämparen. Men jag tänker som så att det är lätt att byta dämparen om jag upptäcker att jag vill satsa mer på MTB och får då en väldigt kompetent cykel.

Ex: http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a51237/recon-silver-tk-solo-air-100mm-white.html

529 + 159 = 688 euro

Billigare än en 6.0 men nästan lika bra speccad. Min strategi är således att gå försiktigt in i träsket men med bra uppdateringsmöjligheter i fall man skulle börja sjunka ner. ;)

Bästa val hardtail MTB!
dungen skrev:
> Har beställt en Radon Team 5.0. Bra speccad på
> pappret sånär som dämparen. Men jag tänker som
> så att det är lätt att byta dämparen om jag
> upptäcker att jag vill satsa mer på MTB och får
> då en väldigt kompetent cykel.
>
> Ex:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a51237/reco
> n-silver-tk-solo-air-100mm-white.html
>
> 529 + 159 = 688 euro
>
> Billigare än en 6.0 men nästan lika bra speccad.
> Min strategi är således att gå försiktigt in i
> träsket men med bra uppdateringsmöjligheter i
> fall man skulle börja sjunka ner. ;)

Jag har beställt en likadan. =)
Såg nu att den är skickad och väntar på avresa från Hamburg.
Fasen vad segt tiden går när man väntar. ;)

Bästa val hardtail MTB!
Men hade man velat ha hydraulbromsar också så blir ju 6.0:an billigare iallafall ;)
Men ni som kommer köra vajerstyrda skivbromsar har ni några argument att inte köra hydraul eller är det bara priset som avgör??

Bästa val hardtail MTB!
Det är väl Acid som har hydrauliska?

Priset var inte avgörande för mig, men prisvärdhet var (annars hade det väl blivit alivio + suntour för 3500:-). Oavsett vilken av dessa du väljer lär det vara en bra deal. :)

Bästa val hardtail MTB!
dungen skrev:
> Det är väl Acid som har hydrauliska?
>
> Priset var inte avgörande för mig, men
> prisvärdhet var (annars hade det väl blivit
> alivio + suntour för 3500:-). Oavsett vilken av
> dessa du väljer lär det vara en bra deal. :)

Aciden har ju hydraulbromsar, tänkte mer på 5.0:an.

Bästa val hardtail MTB!
Jag menade att det inte var 6.0 som hade hydrauliska bromsar utan att det var Acid. Jag vet att 5.0 inte har hydrauliska och kan leva med det. :)

Bästa val hardtail MTB!
där avgjordes min fråga det blir en 5.0, trodde att det inte var hydraulbromsar på den men mailade med bike discount och de bekräftade att det var hydrauliskt!!! Anser att gaffeln funkar för mig som nybörjare och att det är lättare att uppgradera gaffeln om ett par år isåfall!!

Bästa val hardtail MTB!
Implosion skrev:
> dungen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har beställt en Radon Team 5.0. Bra speccad
> på
> > pappret sånär som dämparen. Men jag tänker
> som
> > så att det är lätt att byta dämparen om jag
> > upptäcker att jag vill satsa mer på MTB och
> får
> > då en väldigt kompetent cykel.
> >
> > Ex:
> >
> http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a51237/reco
>
> > n-silver-tk-solo-air-100mm-white.html
> >
> > 529 + 159 = 688 euro
> >
> > Billigare än en 6.0 men nästan lika bra
> speccad.
> > Min strategi är således att gå försiktigt in
> i
> > träsket men med bra uppdateringsmöjligheter i
> > fall man skulle börja sjunka ner. ;)
>
> Jag har beställt en likadan. =)
> Såg nu att den är skickad och väntar på avresa
> från Hamburg.
> Fasen vad segt tiden går när man väntar. ;)

Har som sagt också beställt en nu, fick beställningsbekräftelse omedelbart på mailen men har ej fått något kollinummer så man kan spåra sändningen, hur lång leveranstid fick ni på era hojar??

Bästa val hardtail MTB!
Det tar först några dagar tills att du får ett annat mail där det står att cykel är i slutmonteringsfasen...och att det från och med det mailet tar 4-7 dagar innan den skickas.

När min väl gick att söka på dhl.de tog det en vecka precis för den att komma till Sverige. Irriterande nog stog den still i Hamburgi 3 dygn utan att något hände.
Men när den väl började rulla igen gick det fort till Sverige.

/ Chapter 2 - Ännu en sniktysk

Tillbaka
Topp