Bästa väska för montering på toppröret?

glitch

Aktiv medlem
Jag har på senare tid blivit extremt virrig vad det verkar och senast i ordningen att försvinna är min Restrap topprörsväska. Ena dagen låg den i garaget, nu är den puts väck. Eventuellt har någon lycklig själ hittat den på parkeringen i Högbo Bruk men jag är inte ens säker att den var med dit då jag konstaterade att den inte skulle sitta bra på mtbn.

Så nu är jag på jakt efter en ersättare. Restrapväskan var väl fin men ett par irritationsmoment fanns - framförallt det tröga blixtlåset som var en utmaning framförallt att stänga smidigt i farten.
Sen knölar jag gärna in en massa grejer så jag hade inte haft något emot snäppet mer packvolym, kanske någon nätficka på utsidan och genomföring för sladd till powerbank hade inte varit fel även om allt går att modda.

Några kandidater so far - som ni ser finns alldeles för många val....

Acepak

Top Peak Fuel tank L

Zefal 1L

Red

eller

Lifeline

Av dom ovan så har jag testat och skickat tillbaks acepac och red. (lifeline är nog väldigt snarlik red).

Tyckte du restrap var svår att stänga är det inget mot acepac. Med sina dubbla blixtlås är det svårt att öppna/stänga i farten. Den hade också en glipa längst upp eftersom de två dragkedjorna inte kan stänga väskan helt. Jag testade strl M. I övrigt gillade jag väskan och den sitter bra. Funderar ändå på att ändå prova en L för turer där man behöver utrymmet och eventuellt då modda den genom att separera de två dragkedjorna.

Red Evo är styv och saker skramlar omkring i den om man inte lägger rätt saker i den. Men har för mig att den i övrigt satt superbra på ramen. Har en ramväska från red som varit kanon fram tills nu då flärpen på dragkedjan lossnade. Fick ersättas med ett buntband resten av turen. Kvalitet sådär kanske. Tror att den första red i din lista är mer eller mindre samma som Lifeline

Jag har på senare tid blivit extremt virrig vad det verkar och senast i ordningen att försvinna är min Restrap topprörsväska. Ena dagen låg den i garaget, nu är den puts väck. Eventuellt har någon lycklig själ hittat den på parkeringen i Högbo Bruk men jag är inte ens säker att den var med dit då jag konstaterade att den inte skulle sitta bra på mtbn.

Så nu är jag på jakt efter en ersättare. Restrapväskan var väl fin men ett par irritationsmoment fanns - framförallt det tröga blixtlåset som var en utmaning framförallt att stänga smidigt i farten.
Sen knölar jag gärna in en massa grejer så jag hade inte haft något emot snäppet mer packvolym, kanske någon nätficka på utsidan och genomföring för sladd till powerbank hade inte varit fel även om allt går att modda.

Några kandidater so far - som ni ser finns alldeles för många val....

Acepak

Top Peak Fuel tank L

Zefal 1L

Red

eller

Lifeline
20220423_154253.jpg
IMG_20210911_062103_600.jpg

Den top fuelväskan har jag och har kört med några år. Den är isch vattentät och har en vettig port för att få ut strömkabeln via. Lite för stor på ett sätt då den kan interferera med cyklisten när man står upp, men samtidigt praktiskt med storleken. Sitter väldigt bra på den cykeln med brett och platt topprör.

Utseendet passar en "modern" plastcykel, men ser för hi tech ut för stålcyklarna.

Tack för erfarenheter.
@moros var lite frågande till de dubbla blixtlåsen, men gillade mångsidigheten med fack osv. Hur verkade den stå emot en skur?
Det som verkade positivt med Acepac annars med de dubbla låsen är att det borde vara lättare att komma åt saker då man får en större öppning alternativt öppnar bara ena sidan men då ska man nog separera blixtlåsen.

@Bengt-re det är en modern plastcykel så high tech utseende är okej, även om jag gillade Restraps utseende.

Man vill nog inte ha en tokstyv heller, samt viss knärub brukar det bli så ingen nackdel om materialet är lite mer förlåtande mot bara knän.

När du säger lite mer volym måste jag slå ett slag för min topprörsväska från Alpkit. Den håller brutalt mycket saker (tror den skulle kunna ta 10 x 100 g choklad) och dragkedjan är smidig. Näst intill vattentät är den också. Den har suttit på cykeln sedan den byggdes, ca 1000 mil i detta lag, och om den skulle brista skulle jag helt enkelt fixa en ny likadan.

Har du fästen för väska på överröret? Finns på min BMC URS men fästena är nog gjorda bara för BMCs egna väskor. Men fixade det lätt genom att borra nya hål i Bontragerväskan som passade. En liten väska som bara rymmer en slang, CO2-kit, multiverktyg o ett par barrar.

Har du fästen för väska på överröret? Finns på min BMC URS men fästena är nog gjorda bara för BMCs egna väskor. Men fixade det lätt genom att borra nya hål i Bontragerväskan som passade. En liten väska som bara rymmer en slang, CO2-kit, multiverktyg o ett par barrar.

Har inte fästen på racern, bara på graveln och där sitter en Restrap också, fast modellen man skruvar fast. Så denna ska gå att fästa med remmar bara.

Min original FUJI ( skruvat till ramen ) är så liten , att den rymmer knappt en kondom storlek XS
( vilka jag hela mitt liv använder )

Den är så liten , att jag använder den inte alls ! Den är byggd av hard gummi , och är inte alls trevlig. På mina resor klarar jag mig utan ! Är sällan hungrig ( dricker oftast öl ) , så har inget behöv att ha den nära mig.

Tack för erfarenheter.
@moros var lite frågande till de dubbla blixtlåsen, men gillade mångsidigheten med fack osv. Hur verkade den stå emot en skur?
Det som verkade positivt med Acepac annars med de dubbla låsen är att det borde vara lättare att komma åt saker då man får en större öppning alternativt öppnar bara ena sidan men då ska man nog separera blixtlåsen.

@Bengt-re det är en modern plastcykel så high tech utseende är okej, även om jag gillade Restraps utseende.

Man vill nog inte ha en tokstyv heller, samt viss knärub brukar det bli så ingen nackdel om materialet är lite mer förlåtande mot bara knän.
Jag har en ramväska i samma material. Har inte varit i ihållande hällregn men inget att anmärka i övrigt. Känns hyffsat vattenresistent.

Jag upplevde att formen gör att det blir en öppning rakt in i väskan här.
Screenshot_20220529-200259_Chrome.jpg

Blixtlåset stänger inte tätt under flärpen och det blir en liten kanal åt fel håll. Kanske ett ickeproblem men det kändes sådär. Oftast packar jag ju sånt som ändå tål regn men har man Powerbank eller annat känsligt så kan man ju oavsett vad lägga den i en ziplock. I övrigt gillade jag den. Läste i någon review att sidofickan var mesh i förra modellen men byttes pga bättre hållbarhet men nu har regnet ingen stans att ta vägen när det väl kommer in i fickan :)

Senast ändrad:
Nu verkar jag kanske vara en Restrap-fanboy (vilket jag även är, men främst för att jag bara har Restrap-väskor och har aldrig provat något annat), men jag tycker deras nya "Race top tube bag" verkar käck om man vill ha med fler grejer. Lång, men framförallt verkar sidofickorna perfekta för att få med sig lite smått.

Hur dragkedjan är eller om den sitter bra på cykeln har jag inte en aning om, men nu har jag iallafall fått vara med och tycka lite godtyckligt i tråden.?

752ADF55-A3D3-48F2-BE4E-721DF467B438.jpeg

34413F0A-4735-46CC-94C7-229E5D734675.jpeg

Blackburn Outpost är mitt förslag. Efter att jag skaffade den har Topeak-väskan hamnat på hyllan.

Denna från Apidura funkar riktigt bra, sitter som klistrad och är helt vattentät, enda nackdelen är priset...

Bilagor

• apidura-racing-long-top-tube-pack-2l-on-bike-1.jpg
    apidura-racing-long-top-tube-pack-2l-on-bike-1.jpg
    48.8 KB · Besök: 89
Denna från Apidura funkar riktigt bra, sitter som klistrad och är helt vattentät, enda nackdelen är priset...
Det jag har haft problem med är att många toppröraväskor har en rem som ska gå runt under styrstammen men fästet sitter för högt på väskan för att funka om man inte har en tum spacers under.

Hur tycker du race packen funkar i det avseendet?

Hmm, styrhuvudet ser ju lite olika ut på olika cyklar, så här ser det ut på min Trek Emonda 2018 med 60 cm ram. Fästet i framkant är inte jättehögt placerat, men väskan sitter ändå stadigt med remmen runt sadelstolpen i bakkant.

Apidura.JPG

Ett skepp kom lastat, saknar Red Evo FF också som kommer snart.

Acepack - massa bra fack men störigt med dubbelblixtlåset och som anmärkt tidigare omöjlig att stänga helt på ett smidigt sätt.

Agu helt okej men inga jättestyrkor heller.

Zefal känns gedigen rakt igenom och har kabelport.

Rymligast är också billigast - Red väskan. Saknar kabelport och har smäckiga remmar men annars rymlig, går att lägga stora tunna saker som en mobil mellan ytterskalet och inredningen. Frågetecknet är hur stadigt den sitter. Ska invänta Evo FF också men just nu lutar det åt Zefal.IMG_20220601_173903.jpg

Vinnaren blev Zefal.

Redväskan hade kunnat vara ett riktigt bra budgetalternativ om de fått till remmarna. Det är alldeles för smala vanliga kardborre band som träs igenom öglor på väskan så väskan sladdrar på toppröret.

Zefal har mer rejäla remmar med gummerade bitar mot ramen. Smarta detaljer också som en bit ludd till på ena sidan för att fästa överskottskardborren runt styrröret.
IMG_20220604_074653.jpg

Vinnaren blev Zefal.

Redväskan hade kunnat vara ett riktigt bra budgetalternativ om de fått till remmarna. Det är alldeles för smala vanliga kardborre band som träs igenom öglor på väskan så väskan sladdrar på toppröret.

Zefal har mer rejäla remmar med gummerade bitar mot ramen. Smarta detaljer också som en bit ludd till på ena sidan för att fästa överskottskardborren runt styrröret.
Visa bilaga 559380

Väldigt glad för recensionen! Ska själv köpa väska och funderar på om du tror man kan köpa red-väskan och byta ut banden eller om det inte löser problemet?

Tillbaka
Topp