Bästa vinterhjul gravel..?

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum

Pqz

Aktiv medlem
Är på jakt efter riktigt bra vinterhjul till min gravel. Viktigaste egenskap är nav/ body som klarar en hel vinter med saltslask utan att gegga ihop alldeles. Sedan får dom gärna vara lätta, starka (klara 100 kg) och billiga...
Förslag mottages tacksamt!

Roval SLX24 disc. DT350 body och frihjulsmekanism. Har kört med mina 2 vintrar och still going strong (behöver iofs byta något lager nu men lätt gjort). 1515g.

Rovalhjulen ser jättefina ut, men $800 är lite steep...

Edit: är Roval's nav bättre förseglade än DT Swiss-naven (vars innanmäte Roval tydligen använder)? Finns ju andra som bygger hjul med DT-swiss nav.

Senast ändrad:
Hunt? Billigare med erkänt bra kundservice vid ev problem (3 års garanti är ju rätt bra väl?) men oklart hur de medelmåttiga Novatec naven står sig mot DT m fl i vårat klimat, bifogar en Hunt-Excelbild jag roade mig med en regnig semesterdag ;)

Bilagor

• hunt_wheels_comparison.PNG
    hunt_wheels_comparison.PNG
    64.2 KB · Besök: 106
NicoG sa:
Hunt? Billigare med erkänt bra kundservice vid ev problem (3 års garanti är ju rätt bra väl?) men oklart hur de medelmåttiga Novatec naven står sig mot DT m fl i vårat klimat, bifogar en Hunt-Excelbild jag roade mig med en regnig semesterdag ;)

Det finns väldigt fina Novatec-nav. Jag har gillat 411/412 för lättviktsbyggen tex. Men när det gäller tätning och hållbarhet i dåligt väder skulle jag välja något annat (även fast jag har just Novatec på ett par vinterhjul)

Titta på gamla XTR-nav? Eller med lite tur nya?

Mina hjul med Hope Pro2 Evo-nav/Stans Crest-fälgar har gått många vintrar utan problem. Viktigt att tänka på är att välja nipplar i mässing istället för alu om de skall gå i saltslask.

Tillbaka
Topp