[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Det behövs väldigt lite skulle jag säga om dom bara är några få kompisar och inte är hard-core-spelare. Kör de bara bedrock minecraft på plattor och telefoner funkar vad som helst om de är <20 spelare.

[OT] Smart hem tråden
Tydligen måste man köra java. Inga problem med servern men där sprack det att köra xbox istället för pc
Jag hittade en guide för PaperMC som jag lyckades sätta upp på PM med någon form av systemservice. Med den kunde man visst lägga in "Addons" som enligt grabben var typ "serverbaserade mods".
Det funkade så långt att grabben kunde whitelist:a kompisar från konsolen i MC. Men om han behövde starta om den så gick den ner men kom aldrig upp. Det var några filer för shutdown och startup jag aldrig lyckades överlista.
Varje gå den behövde startas om behövde jag in på PM-maskinen och starta om den instansen.
Råkar händelsevis inte vara nån här som är vass på det där?

[OT] Smart hem tråden
Jag bytte ju plattform för min Home Assistant förresten, gick otroligt smidigt. Backup, stängde av gamla servern, restore på den nya och satte samma ip och hostnamn.

Sen fick jag fixa lite med mina backuprutiner men det var för att det var andra förutsättningar.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Jag bytte ju plattform för min Home Assistant förresten, gick otroligt smidigt. Backup, stängde av gamla servern, restore på den nya och satte samma ip och hostnamn.

Sen fick jag fixa lite med mina backuprutiner men det var för att det var andra förutsättningar.
Körde du samma installationsmodell? Dvs exvis haos - > haos eller någon annan kombination?

Frågar eftersom jag har en uråldrig installation på rpios med nåt plugin för zwave och den där gamla lösningen med en egen tjänst för zigbee på egen port osv. Hade varit gött att migrera till en x86 tunn klient med haos. Är väl inte krångligare än att testa antar jag.

[OT] Smart hem tråden
Jag gick från HAOS till HAOS, och såg till att ha samma version också. Men den jag migrerade till är en VM i Proxmox så jag fick se till att vidarebefordra BT-hårdvaran i hostmaskinen till den eftersom mina Shelly-tempsensorer är Bluetooth.

Det hade annars gått att lösa enkelt genom att sätta en Shelly med bluetooth inom räckhåll för dem men jag gjorde det enkelt för mig).

[OT] Smart hem tråden
Jaha, första inbrottet någonsin upplevt. Vi var bortresta. Tjuvarna stal smycken och kontanter i vårt hus och samma i ett grannhus.
Vi hade inget larm men grannhuset hade ett larm-abonnemang hos en av de stora larm-företagen. Tjuvarna brydde sig inte om det.

Nu vill vi iaf skaffa ett övervakningssystem. Jag har kollat på system från:
Ring
Tapo/TP link
Eufy

Mina "krav" är :
- att det finns en bra övervakning/detektering för glaskross.

- systemet är problemfritt och robust, dvs inte behöva byta ev. batterier ofta. Inte strula med appuppdateringar&firmware mer än nödvändigt samt att grejjerna håller för det de är avsedda för. Dvs systemet fungerar utan att märkas.

- utomhussiren för att påkalla uppmärksamhet från grannarna.

Det här forumet har många deltagare som kan hjälpa till med att dela riktiga, upplevda erfarenheter. Jag kommer uppskatta alla inspel !

Vad jag kan läsa i säljmaterialen verkar ju systemen instort sett likvärdiga och bara priset skiljer.
Ring har en dedikerad glaskrosssensor medan Tapo t.ex. har ljudanalys av glaskross via mikrofonen i kamerorna osv.

[OT] Smart hem tråden
Fasen vad tråkigt, för mig skulle det kännas som ett rejält integritetsintrång med ett inbrott. Dessutom skulle de inte hitta ner än 100 kr i kontanter och inga smycken så det skulle vara helt bortkastat.

Systemen du listar är väl rena kameraövervakningssystem, inga larm?

[OT] Smart hem tråden
Fasen vad tråkigt, för mig skulle det kännas som ett rejält integritetsintrång med ett inbrott. Dessutom skulle de inte hitta ner än 100 kr i kontanter och inga smycken så det skulle vara helt bortkastat.

Systemen du listar är väl rena kameraövervakningssystem, inga larm?
Ja, mest jobbigt att de varit runt i huset och stulit saker med affektionsvärde.
Men det var nog "proffs", det var inte särskilt kaos/stökigt förutom glaskross.

Jag vill helt enkelt få ett sms om en kamera eller sensor upptäcker något och sedan själv avgöra om jag ringer 112. Samt få film på det som kan hjälpa polisen utreda.
Jag ska höra med grannarna också, jag tänker att om man har en siren kanske de vaknar och kan kontrollera.
Men helst vill jag ha ukrainska drönarpiloter i tjänst 24/7 för att problemlösa.

[OT] Smart hem tråden
Ja, mest jobbigt att de varit runt i huset och stulit saker med affektionsvärde.
Men det var nog "proffs", det var inte särskilt kaos/stökigt förutom glaskross.

Jag vill helt enkelt få ett sms om en kamera eller sensor upptäcker något och sedan själv avgöra om jag ringer 112. Samt få film på det som kan hjälpa polisen utreda.
Jag ska höra med grannarna också, jag tänker att om man har en siren kanske de vaknar och kan kontrollera.
Men helst vill jag ha ukrainska drönarpiloter i tjänst 24/7 för att problemlösa.
Har Ring i ett hus och upplever att det funkar ganska bra. Har numera ingen kamera kopplad pga Airbnbs regler utan bara koddosa, rörelsedetektor och ett antal dörr-/fönstersensorer.
Går över på batteri vid tappad matning och, om man tecknar tillägg, till mobilnät vid tappad uppkoppling.
Har tyvärr ingen möjlighet att lagra video lokalt.

[OT] Smart hem tråden
Har Ring i ett hus och upplever att det funkar ganska bra. Har numera ingen kamera kopplad pga Airbnbs regler utan bara koddosa, rörelsedetektor och ett antal dörr-/fönstersensorer.
Går över på batteri vid tappad matning och, om man tecknar tillägg, till mobilnät vid tappad uppkoppling.
Har tyvärr ingen möjlighet att lagra video lokalt.
Aha, det systemet verkar fungera problemfritt då.

Det vore ju smidigt med mobiltäckning och batteridrift som back-up om tjuvarna nu är så förslagna att de kapar internetfibern och/heller huvudsäkringen vilket man kan från utsidan. Fick känslan att just de här tjuvarna skulle kunna förstå att göra en sån sak. Men då hade de varit synliga från gatan samtidigt vilket de säkert inte riskerat.

[OT] Smart hem tråden

Det vore ju smidigt med mobiltäckning och batteridrift som back-up om tjuvarna nu är så förslagna att de kapar internetfibern och/heller huvudsäkringen vilket man kan från utsidan. Fick känslan att just de här tjuvarna skulle kunna förstå att göra en sån sak. Men då hade de varit synliga från gatan samtidigt vilket de säkert inte riskerat.
Mobiltäckning och batteridrift är nog overkill. Det räcker med molnlagring så att det laddas upp dit fram tills att kameran blivit sönderslagen eller igenmålad. Är det proffs kommer dom nog ha maskering ändå, men många inbrott är ju utan proffs inblandade också.

[OT] Smart hem tråden

Ofta går det att sätta in en mobilnätsbackup i routern om den skulle tappa den vanliga uppkopplingen. Kolla i din routers inställningar om den har möjlighet att göra det.
Sätt även din router och övrig utrustning som behövs för att kommunicera över nätet på UPS.

[OT] Smart hem tråden
Då gäller det att se till att det inte smidigt går att bryta strömmen utan att vara synlig. Det är ju lättare än att hitta fibern. Det räcker med ytterbelysning och en skuvmejsel

[OT] Smart hem tråden
Svårt att helgardera sig och även om man har backup och 4G fallback på routern så kräver det såklart att kamerorna inte kommunicerar på wifi om man stör ut de frekvenserna. Har själv Eufy och vet inte om jag kan kan rekommendera dom fullt ut. Men de funkar bra mestadels av tiden. Kör två st solcellsdrivna som kommunicerar trådlöst med hub och där ligger inspelningen. Visst, den kan ju tjuvarna också ta såklart. Deras "ai" är väl sådär men den är bra på att inte falsklarma för träd, fåglar mm

[OT] Smart hem tråden
Svårt att helgardera sig och även om man har backup och 4G fallback på routern så kräver det såklart att kamerorna inte kommunicerar på wifi om man stör ut de frekvenserna. Har själv Eufy och vet inte om jag kan kan rekommendera dom fullt ut. Men de funkar bra mestadels av tiden. Kör två st solcellsdrivna som kommunicerar trådlöst med hub och där ligger inspelningen. Visst, den kan ju tjuvarna också ta såklart. Deras "ai" är väl sådär men den är bra på att inte falsklarma för träd, fåglar mm
Tack för input 👍

[OT] Smart hem tråden
Precis, jag har lagt om "uteströmmen" så att frysen inte går av för att det regnar på nåt uttag - men att dra om ytterbelysning som matas från fasaden/vinden är överkurs även för mig.

[OT] Smart hem tråden
Jag har haft inbrott en gång i livet och så hade vi släckt ner huset när vi var borta en vecka
Ljus som går av/ på och synliga kameror är nog värt pengarna.

Jag hade tänkt göra mer men ett jävla meck med markiser och träd som rör sig. Det blir att blanda in AI.
Framför allt är det floodlights på sensor jag hade tänkt mig.

Jag valde också kameror integrerat med larmet - och det var nog fel för syftet.

[OT] Smart hem tråden
Kan tillägga att jag bara har utekameror från Eufy och de har mig veterligen inget som reagerar på ljud. Inne har jag två gamla D-link kameror och den i hallen har ljud, det är rätt bra, istället för rörelse. Den är rätt känslig och skulle helt klart reagera på glaskross eller att någon bryter upp en dörr. Däremot har den ju noll urskiljning på vad för typ av ljud det är, det kanske nyare klarar.

[OT] Smart hem tråden
Jag går i liknande tankar, att installera någon slags övervakning/"larm" som inte är kopplat till larmcentral.

Eftersom jag är all in på Unifi, tänker jag att deras kameror borde vara bra.

Någon som har de?

[OT] Smart hem tråden
Rätt säker på att ni gravt överskattar hur förslagna tjuvar i allmänhet är.
Lås dörren och förvara inte guldet hemma.
Helt säker på att jag i mitt fall inte överskattar tjuvarnas modus operandi, efter fått en briefing från utredaren. De där visste vad de gjorde och var väldigt effektiva.

Min fru använder sina smycken.

Men javisst, man måste leva också, inte se sig om över axeln och oroa sig hela tiden.
Vi har ju tros allt försäkring.

[OT] Smart hem tråden
Jag orkade personlingen inte lägga för mycket tid och pengar och jag tycker Eufy är good enough för att hålla koll på tomten. Jag tycker det är viktigast. Hos mig gör man inte inbrott utan att gå in på tomten och får jag en notis redan där så har jag lite försprång jämfört med att något larmar för att en ruta på baksidan krossas eller bryts upp eller ännu värre en deckare som upptäcker att någon rör sig inomhus.

Sen har jag aldrig fått Eufys funktion att inte skicka notiser på kända personer att funka. Den kan känna igen folk men skickar ändå notiser. Det är ett sidospår

Vill man ha något rejält driftsäkert så är det ju säkert reolink eller unify eller liknande, med kameror som matas med POI och med en bra lokal hårdvara (funkar väl med Raspberry pi om man kör ett öppet system) som kan ha viss objektidentifiering. POI slipper man ju problem med trådlösa grejer och batterier men får ligga och dra kablar. Det orkade jag inte :)

Tillbaka
Topp