[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
1.jpg

Jag ska snart köpa Tellstick ZNET Lite V2 och börja styra hemmet med automatik. (z wave)
Är lite nyfiken på vad ni styr för enheter, och era erfarenheter?

Senast ändrad:

jonpon

Medlem
[OT] Smart hem tråden
Ja jag är intresserad nu när man ska flytta in i villa... Men har inte skaffat något ännu. Jag tittar lite snett på att köra z-wave och styra allt via en raspberry pi som kör home assistent.

BJS

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
jonpon sa:
Ja jag är intresserad nu när man ska flytta in i villa... Men har inte skaffat något ännu. Jag tittar lite snett på att köra z-wave och styra allt via en raspberry pi som kör home assistent.

Kör http://domoticz.com vettja. Det fungerar mycket bra och går att lösa massor custom prylar med Json, virutuella sensorer och lite scrips. Det är en mogen mjukvara som stödjer mycket hårdvara. Den kör bra på RPI 2.

Jag kör med RFXtrx433E för givare och några lampor och en z-wave modul för styrning, några IP anslutna prylar, några enkla d-link kameror och upsen via usb. Kör NUT på samma RPI och den rapporterar då ups status och laddning, mailar mig om strömavbrottet och skickar ut ups shut down meddelande till andra småservrar som går på samma ups.

jonpon

Medlem
[OT] Smart hem tråden
Bengt-re sa:
jonpon sa:

Kör http://domoticz.com vettja. Det fungerar mycket bra och går att lösa massor custom prylar med Json, virutuella sensorer och lite scrips. Det är en mogen mjukvara som stödjer mycket hårdvara. Den kör bra på RPI 2.

Jag kör med RFXtrx433E för givare och några lampor och en z-wave modul för styrning, några IP anslutna prylar, några enkla d-link kameror och upsen via usb. Kör NUT på samma RPI och den rapporterar då ups status och laddning, mailar mig om strömavbrottet och skickar ut ups shut down meddelande till andra småservrar som går på samma ups.

Tackar, får ta en titt!
Låter som smut setup du har.
Skulle helst köra allt på min freeNAS, men det lilla jag läst om saken så fungerar inte allt med home assistent... Är tyvärr allt för dålig på Linux för att få det att lira...

[OT] Smart hem tråden
Nu är 1 av 3 rullgardiner automatiserad med Tellstick (z wave)
Idag håller jag på med rullgardin nummer 2.

Kommande projekt:
1 Automatisk dörröppnare med schemaläggning (innedörr)
2 Magnetsensor för garagedörr och temperaturgivare i garage
3 Översvämningsskydd i köket med automatisk vattenavstängning
4 Ky/frys tempsensor
5 Magnetsensor i brevinkast
Allt ska vara med z wave

Senast ändrad:

lleberg

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Inte mer än fyra Chromecasts, en video och tre audio, kul med enkel multiroom! Blir att skaffa nån assistent med tiden, och lite annat för ljus :)

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Om jag vill kunna styra luftvärmepump i fritidshuset, vad behöver jag då? Hade varit fint att kunna sätta på den när man åker hemifrån.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
[OT] Smart hem tråden
Rullgardin nr 2 klar! (Z Wave)
Här kommer en bild på min lösning.
Lösningen är inte snygg, men billig och funktionell.
(Brytaren är dold bakom gardinen, så den är inte synlig)

Bilagor

• rullgardin2.jpg
    rullgardin2.jpg
    75.6 KB · Besök: 407
[OT] Smart hem tråden
Jag var tvungen att få ihop någonting snabbt nu i denna värmeböljan.
Har schemalagt rullgardinerna på 2 sidor om huset att gå upp/ned när solen skiner och inte skiner.
Detta tillsammans med en aircondition gör att man inte lider av värmen. Utan får en bra sömn på natten.

Senast ändrad:

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Smartplug till mitt Verisure-larm. Säkert inte billigast men smidigt och driftsäkert. Skulle bara vilja att pluggarna fanns som inbyggnadsmodell och inte bara utanpåliggande.

jonpon

Medlem
[OT] Smart hem tråden
jansson99 sa:
Smartplug till mitt Verisure-larm. Säkert inte billigast men smidigt och driftsäkert. Skulle bara vilja att pluggarna fanns som inbyggnadsmodell och inte bara utanpåliggande.

Beroende på vad du kör får system så har nexa inbyggnad som sitter innanför vanliga vägguttaget. Dom har både sitt eget 433 system Nexa bridge men har även z-wave

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
jonpon sa:
jansson99 sa:

Beroende på vad du kör får system så har nexa inbyggnad som sitter innanför vanliga vägguttaget. Dom har både sitt eget 433 system Nexa bridge men har även z-wave

Smartplug till Verisure. Vad jag förstår så funkar inget annat tillsammans med Verisures prylar. Lite som Apple....

https://www.verisure.se/produkter.html

jonpon

Medlem
[OT] Smart hem tråden
jansson99 sa:
jonpon sa:
jansson99 sa:

Smartplug till Verisure. Vad jag förstår så funkar inget annat tillsammans med Verisures prylar. Lite som Apple....

https://www.verisure.se/produkter.html

Sorry där, läste inte så noga...
Nä det ser ju onekligen ut som deras grejor bra fungerar med sig själv. Det var väldigt ont om teknisk information om tex smartpluggen... :(

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Vill ha trådlösa strömbrytare som jag kan styra med app i telefonen. Just nu bara det men det ska vara framtidssäkrat för utbyggnad. Enkelt ska det vara också! Vad ska jag ha?

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Dvs en plugg i vägguttaget som går att fjärrstyra?
Gissar att det enklaste systemet som stöder det är Ikea. För rena lampapplikationer kan man med fördel använda deras lampor som styrs direkt då också.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Det är ZigBee så det går iaf teoretiskt att köra separat. Edit: dvs via en annan än Ikeas controller.

Mellanalternstivet är väl att köpa en zwave brygga från nån större tillverkare. Då har man lite större utbud med externa enheter. Men också kanske lite mer komplext och lite dyrare.

Inget system som inte är låst till en teknik/ tillverkare kommer vara smidigt.
Har själv en home assistant instans med både ZigBee och zwave saker kopplade till. Men den är allt annat än lätt att ha att göra med

Senast ändrad:

j12d342

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Mitt tips, Homey alt Zipato. Då är du inte låst till nått system alls.
Ska du ha "puckar" så kör du Nexa -Zwave ca 300kr styck som även funkar med "knappen" på väggen.
Båda ovan har stöd för Zigbee samma protokoll som Ikea trådlös använder,deras enheter man sätter i uttagen kostar 99kr vilket är billigt, dessutom har Zigbee och Z-waves protokoll mesh med återrapportering vilken är skönt, och räckvidden inga problem.

alans

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Kör Animus Heart med en Hue brygga. Stödjer zigbee, zwave, och 433mhz (nexa, telldus, etc). Integrerar med Google Home. Visst, man kan säkert göra mer med en hembygd lösning, men den här är rätt enkel att komma igång med och relativt billig att köra/växa med (speciellt om man har många 433mhz grejer sen innan).

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
För det jag vill åstadkomma nu så duger IKEA gott känns det som, och billigt är det! Förstår jag j12d342´s svar rätt att det går att använda IKEAS puckar för att bygga ut med annat?

BJS

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
RFXtrx433E kopplat till en rpi som kör Domoticz har jag kört i många år. Fungerar utmärkt. Nu har jag lite Z-wave enheter också i samma system och ikea trådfri. Dock är 433 mhz pluggarna billiga och bra så har nog flest sånna i mitt system.

Det goa med Domoticz är att det är enkelt att automatisera. Så öppnar jag altandörren och solen har gått ner så tänds lampan på uteplatsen. Motorvärmaren till bilen styrs av utetempersturen så att bilen är lagom varm med minimalt slöseri på ström. Alla lampor i hela huset tänds om brandlarmet går. Går att göra macron till olika stadier av aktiviteter. Smidigt, billigt, pålitligt.

j12d342

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
För det jag vill åstadkomma nu så duger IKEA gott känns det som, och billigt är det! Förstår jag j12d342´s svar rätt att det går att använda IKEAS puckar för att bygga ut med annat?
Jag kanske inte förstod din fråga men ja Ikeas https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-90356166/ använder sig av Zigbee som är ett sorts Mesh system.
Men du behöver en "Gateway" huvudenhet såklart. Jag körde innan Tellstick Zipabox men nu Homey pga att den har alla system + att den utvecklas. Huvudenhet ska stödja många system, Z-wave 433mhz Zigbee tex så kan man alltid köpe det som passar en bäst och passar ens plånbok.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Men som enkel och billig start är det ju simpelt att starta med Ikeas basstation och ev uppgradera till något mer komplext och kompetent senare när behovet uppstår. Det händer ju en del på det här området så det än onödigt att köpa något först när det faktiskt bekövs.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Behovet minskar ju nu när Ikea säljer uttagspluggar för 100sek men det kan vara bra att veta att 433 MHz ( nexa et al) bara är envägs kommunikation, dvs de kan inte återrapportera sin status. Så basstationen vet bara vad den skickat, inte faktiskt läge på brytaren.
Men det finns andra 433 protokoll som kan göra det. Men inte med de klassiska billiga uttagen.

Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Behovet minskar ju nu när Ikea säljer uttagspluggar för 100sek men det kan vara bra att veta att 433 MHz ( nexa er al) bara är envägs kommunikation, dvs de kan inte återrapportera sin status. Så basstationen vet bara vad den skickat, inte faktiskt läge på brytaren.
Men det finns andra 433 protokoll som kan göra det. Men inte med de klassiska billiga uttagen.

Nej. Men de är rätt pålitliga ändå så länge man har en bra antenn till 433 sändtagaren. Dock köper jag inga nya 433 fjärrbrytare numera eftersom z-wave och ikea har blivit så pass billiga att de är värda prisskillnaden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Jocke. Du vill ha Shelly-puckar. Kostar en hundring styck om man köper dem direkt från tillverkaren. De kör Wifi- har egen app men funkar också med "alla" system som har controller. Jag kör mina med Telldus men de funkar med det mesta andra också.

http://www.shelly.cloud eller från Kjell för dyrare men snabbare leverans.

Jag hjälper dig att konfa och exakt vad du ska köpa. Överlägset 433Mhz-grejor (ex Nexa och Telldus) och Zwave (som jag tycker funkar extra dåligt om man bara har några få grejer man fjärrstyr eftersom det är svårt att få täckning. Och har man många grejor går det låååångsamt istället).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Intressant med Shelly-pluggarna.

Har Telldus (med stöd för Zwave). Men de brytare jag hittat är så usla, dålig känsla i dem, man trycker men det händer inget ibland. Någon som har tips på brytare?

(Det måste vara trådlösa som man kan sätta på en vägg utan dosa bakom)

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Kopplade precis ihop Telldus med Google Home, öppnade ju upp en helt ny värld av enkel automation. =)
Har ju bara haft Telldusen i ett par år. ;)
Såg att någon hade kopplat ihop en WiFi-fjärr med Google Home så man kan styra sin luftvärmepump som bara kommunicerar IR. Typiskt man läser det på jobbet så man inte kan testa på en gång...

Black planet

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Nä, styra befintliga vägguttag med på/avslag av t.ex. lampor. Gissar på Telldus men har dålig koll.
Finns wifi styrda. Och de styrs bkla av Tuya app.
Home träsket är stort svampigt. Själv har belysning på wifi. Men så vill jag inte ha allt styrt. Självklart har vi värme,dammsugare o solceller via appar. Men ha en tvättmaskin?

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Det man måste tänka på när man börjar hänga på massa saker på sitt trådlösa nät är att routern måste orka med det också.

Jag kör home assistant på en rpi, men ska man göra det så krävs det att man lägger en del tid på det. Det man får är möjlighet att göra väldigt mycket saker och integrera ihop saker från olika tillverkare. Har ett antal zigbee-prylar från philips, ikea och xiaomi som styrs med en conbee-sticka.

Det jag vill säga är att man kan börja med något enkelt som ikea/hue/telldus/shelly och känner man att man behöver kunna göra mer saker så kan man lägga till home assistant eller liknande ovanpå.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Ska köpa nya markiser och det är väl lika bra det blir future proof med väderstation o skit.
Är det z wave man ska titta efter eller vad finns det för olika standards/ protokoll eller vad det nu är? Har noll koll men Linux är inga problem, bara nästa värmepanna etc kommer att spela

Topp