Bästa vinterskyddet för aluminiumcykel?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Tjena,

Jag har kommit underfund med och accepterat att det både är billigare och vettigare att köra min ”fincykel” även på vintern än att köpa en ny dedikerad vintercykel då prislappen för det jag vill ha ligger ungefär i prisklassen på det jag redan har. Har i dagsläget en aluminiumracer med instegsgrupp på, vanliga DT Swiss-hjul och annan standardutrustning. Hydrauliska skivbromsar.

Jag planerar att pendla till jobbet varje dag och köra genom slask, på blöta saltade vägar och genom snövallar om det så krävs. Allt i bitande kyla.

Min plan är att försöka skydda det som skyddas kan så bra som jag kan, men jag kommer inte ha tillgång till rinnande varmt vatten och varken ork eller lust att topsa cykeln varje dag. Däremot kommer jag att torka av cykeln efter varje tur då den kommer att förvaras inomhus direkt efter. Jag kommer att göra detta med hjälp av våtservetter för känsliga ytor och sedan rengöra kassetten med degreaser minst en gång per vecka om möjlighet finns. När kassetten och kedjan börjar rosta byts dessa ut. Cykeln kommer under vintertid även att vara utrustad med bra heltäckande stänkskärmar, både ego- och vänlapp.

Jag undrar nu om det finns några fler skydd att tänka på, som kommer funka? Inget är för stort eller för galet. Jag tar gladeligen emot alla tips ni har för att få cykeln att överleva detta helvete den kommer att utsättas för.

Silikonspray från Biltema, på hela ramen? Ska varje enskild skruv plockas ur och fettas in? Ska ramen (när alla delar åkt av) plastas in med någon slacks skyddande ”wrap”, eller vaxas professionellt av en snäll billackering? Kommer cykeln att klara sig utan en endaste skråma enbart med våtservetter och underhåll av kassett/kedja? Ska jag ha ett par dedikerade vinterhjul, för att skydda dessa? Kommer min cykel att gå sönder ändå?

Spåna fritt, spåna gärna stort. Föreställ er vad som är möjligt oavsett kostnad och tidsåtgång, för jag har själv ingen aning och är beredd att göra allt för att skydda cykeln. Det kommer ändå bli billigare än att köpa en ny och om den skulle gå sönder får den bli min dedikerade vintercykel nästa säsong igen och jag köper istället en ny finhoj till sommar/bart väder.

Tack på förhand!

1721421742879.jpeg

Typ en sådan här pump för vattenballonger använder jag flr att skölja av det värsta på min cykel efter turen. Kombinerar du det med en hink med varmvatten och såpa så har du en snabb och enkel avtvättning även om du inte har en vattenslang.

Varför inte köpa en billig begagnad hoj att ha på vintern? Det skulle jag hellre ha gjort än att försöka köra på min racercykel på vintern. Det skulle inte funka något vidare bra att försöka köra i slask, is och spårig snö med odubbade smala racerdäck. Jag skulle satsa på någon hoj i 400-kronorsklassen och köpa ett par billiga dubbdäck till den på Biltema.

Typ en sån här t.ex. https://www.blocket.se/annons/vastmanland/crescent_28_/1205755108

1721422784652.png

Köpte en sån på blocket för en tusing + Fultema stänkor. Funkat för åretrunt pendling i 3-4 år..

Bilagor

• IMG_1489.jpeg
    IMG_1489.jpeg
    38.9 KB · Besök: 64
Varför inte köpa en billig begagnad hoj att ha på vintern? Det skulle jag hellre ha gjort än att försöka köra på min racercykel på vintern. Det skulle inte funka något vidare bra att försöka köra i slask, is och spårig snö med odubbade smala racerdäck. Jag skulle satsa på någon hoj i 400-kronorsklassen och köpa ett par billiga dubbdäck till den på Biltema.

Typ en sån här t.ex. https://www.blocket.se/annons/vastmanland/crescent_28_/1205755108

Visa bilaga 713297
Jag har kört det innan och ofta finns det inte plats för ordentliga vinterdojor tyvärr, och att försöka cykla genom snö och på is med 22-23 mm däck (även om det är vinterdäck) var ingen skön upplevelse. Dessutom gned däcken mot min ram och förstörde den, pga storleken på nobbarna. Det varierar ju från cykel till cykel men jag vill helst inte ha två cyklar heller. Det finns yttre påtryckningar om att någon cykel isåfall får stå på balkongen och det ödet vill jag inte förpassa någon cykel, inte ens en vinter beater.

Sen har jag kollat runt på utbudet och det är väldigt dåligt utbud när det kommer till hydrauliska skivbromsar. Speciellt om det ska vara billigt nog. Det fick mig att kolla på nya hojar och vips kostade det ungefär samma att köpa min cykel som jag redan har, igen.

Visa bilaga 713294
Typ en sådan här pump för vattenballonger använder jag flr att skölja av det värsta på min cykel efter turen. Kombinerar du det med en hink med varmvatten och såpa så har du en snabb och enkel avtvättning även om du inte har en vattenslang.
Problemet är att jag inte har någon plats för att skölja av cykeln, speciellt inte vintertid. Att ta in cykeln utan att rengöra skulle inte gå, pga smuts in i lägenheten. Att ställa cykeln (även om den är låst) nere för att sedan hämta varmvatten och meka med en sådan här anordning efter varje tur (kommer förmodligen inte fungera på jobbet heller) känns för riskabelt. Jag har en portabel högtryckstvätt men är rädd att vattnet kommer frysa på vintern då jag isåfall måste spola av utomhus, och dessutom är det ganska jobbigt/riskabelt att hämta vattnet. Hade jag haft typ ett garage med brunn hade det dock varit optimalt såklart.

ja tvättar mina cyklar med vaxschampo för bil året om o mellan tvättarna kör ja vanliga våtservetter

men är lite sugen på testa på en av cyklarna att spraya typ hela cykeln med https://www.jula.se/catalog/bil-och...ng-och-vax/bilvax/keramiskt-lackskydd-025640/
Hur funkar ett keramiskt vaxskydd? Kommer det att försvinna med wipes eller en tvätt då och då tro? Har också varit inne på detta och olika antikorrosions-sprayer. Det är verkligen en djungel dock. Någon rekommenderar ACF50, någon vanlig WD-40, en annan cykelspecifikt sprayvax. Har en ömtålig matt finish som jag heller inte vill råka förstöra med någon moly-grej som tydligen färgar all lack brungul.. Men bilvax känns ju billigast? En djungel av produkter även där dock, och hur ofta skulle man behöva vaxa en vanlig svensk vinter?

Är dock som sagt inne på att lämna in ramen (helt utan delar) för att kunna få något slags plastöverdrag (genomskinligt då helst) som skydd så att man verkligen känner sig säker på att det bara är att torka av ramen. Om det finns eller ej vet jag inte, det kanske inte ens skyddar så bra eller bara mot stenskott etc?

Hur funkar ett keramiskt vaxskydd? Kommer det att försvinna med wipes eller en tvätt då och då tro? Har också varit inne på detta och olika antikorrosions-sprayer. Det är verkligen en djungel dock. Någon rekommenderar ACF50, någon vanlig WD-40, en annan cykelspecifikt sprayvax. Har en ömtålig matt finish som jag heller inte vill råka förstöra med någon moly-grej som tydligen färgar all lack brungul.. Men bilvax känns ju billigast? En djungel av produkter även där dock, och hur ofta skulle man behöva vaxa en vanlig svensk vinter?

Är dock som sagt inne på att lämna in ramen (helt utan delar) för att kunna få något slags plastöverdrag (genomskinligt då helst) som skydd så att man verkligen känner sig säker på att det bara är att torka av ramen. Om det finns eller ej vet jag inte, det kanske inte ens skyddar så bra eller bara mot stenskott etc?
inte en susning hur de funkar men de funkar ju för billack så bör inte va problem på en cykel kan man tycka iaf

Alla skruvar på en aluram måste ha gängorna infettade med vattenfast fett, det gäller även för sommarcykling annars blir det som med en alustolpe i en stålram att de ärgar ihop och blir omöjliga att lossa.
Bara gängorna? Folk har sagt att man även bör lägga en klick fett på alla skruvar som syns/sticker fram på ramen (och bakom då också) för att undvika rost.

Bara gängorna? Folk har sagt att man även bör lägga en klick fett på alla skruvar som syns/sticker fram på ramen (och bakom då också) för att undvika rost.
Skruvarna brukar väl vara i rostfritt stål? Det är kontaktytan mellan alu och stål som är problematisk och särskilt gängorna eftersom skruven fastnar för gott, men lite vax utvändigt kring skruven som komplement är väl inte fel, jag har biltemas rostskyddsvax på gängorna också fast min ram är i stål så inte riktigt lika utsatt.

den viktigaste åtgärden för både kläder, skor, och cykel är bra stänkskärmar med stänkskydd för framhjulet ned till asfalten.

den näst viktigaste för en långlivad vintercykel är att inte spruta avfettning nära lager. sen kommer undvik högtryckstvätt på de platserna, till varje pris.

cyklar vintern igenom i stockholms saltsörja utan annat än att torka av smutsiga delar med en trasa fuktad med spolarvätska, typ en gång per månad. men med bra skärmar blir det knappt smutsigt

kedjan droppvaxas (nej, doppvaxas) inför vintern, sedan duttas lite tru tension all weather typ var 2-4 v. kedjan håller sig ren, kan hanteras med fingrarna utan kludd.

det är lätt att krångla till saker och ting. gör det hellre enkelt:)

Senast ändrad:
den viktigaste åtgärden för både kläder, skor, och cykel är bra stänkskärmar med stänkskydd för framhjulet ned till asfalten.

den näst viktigaste för en långlivad vintercykel är att inte spruta avfettning nära lager. sen kommer undvik högtryckstvätt på de platserna, till varje pris.

cyklar vintern igenom i stockholms saltsörja utan annat än att torka av smutsiga delar med en trasa fuktad med spolarvätska, typ en gång per månad. men med bra skärmar blir det knappt smutsigt

kedjan droppvaxas inför vintern, sedan duttas lite tru tension all weather typ var 2-4 v. kedjan håller sig ren, kan hanteras med fingrarna utan kludd.

det är lätt att krångla till saker och ting. gör det hellre enkelt:)
Spolarvätska var ett bra tips! Samt kedjetipset. Du märker inte att vaxet åker av pga blötan?

Spolarvätska var ett bra tips! Samt kedjetipset. Du märker inte att vaxet åker av pga blötan?
har man bra stänkskydd blir det inte så mycket blöta på kedjan. iofs löper kedjan på min vinterpendlare rätt nära asfalten, men nej det har funkat bra även med hållbarhet i regn även med vax. alltså man får tidigarelägga nästa behandling vid mer ihållande väta, men det är inget stort problem. inte heller rost. kör med ytbehandlade kedjor.

enda plumpen i protokollet var när jag provade squirt low temp. gick fruktansvärt trögt i just kyla. aldrig mer.
.
IMG_7110.jpeg

har man bra stänkskydd blir det inte så mycket blöta på kedjan. iofs löper kedjan på min vinterpendlare rätt nära asfalten, men nej det har funkat bra även med hållbarhet i regn även med vax. alltså man får tidigarelägga nästa behandling vid mer ihållande väta, men det är inget stort problem. inte heller rost. kör med ytbehandlade kedjor.

enda plumpen i protokollet var när jag provade squirt low temp. gick fruktansvärt trögt i just kyla. aldrig mer.
.Visa bilaga 713384
När du skrev att kedjan droppvaxas menade du doppvaxas? Alltså ett vaxbad. Eller använder du bara ”drip wax” från flaska?

Du behöver definitivt en bra antikorrossion. Kolla in ACF-50. Den kommer hjälpa otroligt mycket. Säljs ex.vis här: https://shop.luftvapen.se/nya-produkter-senaste-inlagda/acf-50

Jag använder denna på tre stålcyklar, både invändigt och utvändigt, och den är kanon. Applicera överallt utom däck och bromsskivor och du har en cykel som är som ny efter vintern.

Senast ändrad:
Du behöver definitivt en bra antikorrossion. Kolla in ACF-50. Den kommer hjälpa otroligt mycket. Säljs ex.vis här: https://shop.luftvapen.se/nya-produkter-senaste-inlagda/acf-50
men undrar stillsamt vilket problem på en alucykel är produkten tänkt att lösa?

har cyklar med exponerad alu som gått i regn och rusk liksom vintertid i decennier, det enda som möjligen händer är att den blir lite gråare.

annat är det om färgen lossnar från en stålram, men det var ju inte trådens ämne:)

Jag använder denna på tre stålcyklar, både invändigt och utvändigt, och den är kanon. Applicera överallt utom däck och bromsskivor och du har en cykel som är som ny efter vintern.
Har varit inne på detta, men den säljs i princip inte/är jättesvår att få tag på i Sverige. Folk säger att WD-40 och massa andra anti corrossion sprays är lika bra/funkar på samma sätt. Det känns inte superbra att spruta liknande smörjmedel över hela cykeln, rent spontant? Det ska tydligen lämna en kladdig finish samt att lukten av cykeln i hallen/vardagsrummet hade fått min partner att flytta. Läste på lite om keramiskt vax och hittade då Weld-Tites Ceramic Shield som verkar funka lite på samma sätt fast det skapar bara en hård yta över lacken som då är hydrofobisk och därmed rinner vattnet/smutsen av (lättare). Det känns som en bättre lösning, enkelt att fixa även inomhus också.

Man ska inte ha ACF-50 på lacken utan på alla andra delar. Fälgar, ekrar, styre, styrstam, vevar, stolpe, skärmar, skruvar, etc. Behandla 1 gång per vinter. Enklast är med pensel och/eller trasa och ett tunt lager ska det vara. Medlet avdunstar efter ett tag och luktar då inte. Det blir inte kladdigt och dessutom "kryper" det in i gängor och skrymslen vid styr- och vevlager etc. Cykeln får verkligen en show room look och är samtidigt bra skyddad.

Acf-50 säljs i Sverige , se länken ovan.

Som sagt, kan verkligen rekommenderas.

Senast ändrad:
Som KaisO skrev: krångla inte till det. Jag har använt en aluminiumram varje vinter i sopsaltat före sen 2013. Då köpte jag den rejält begagnad. Ramen är felfri, drivpaket bytt flera gånger förstås. Ramen skulle jag inte bekymra mig om alls.
Det som tar lite stryk vintertid upplever jag är bromsar. skivbromsar håller Max 2 vintrar enl min erfarenhet (oavsett vajer eller hydrauliska). Även ekernipplar kan ta lite stryk efter några vintrar.
Jag spolar av med vatten då och då och har bra skärmar. Med bra skärmar blir slitaget rätt måttligt tycker jag. Inte ens kedja och kassett slits så där värst farligt tycker jag om man ser till att hålla det smort. Avfettning och högtryck är döden för cyklar! Babywipes är ett tryggt val, men jag tror inte det gör någon skillnad för slitaget. (Sen kommer cykeln se risig ut för all del om man inte rengör i stort sett dagligen, men det är en estetisk fråga.)

Ett stort problem jag haft efter vintrarna (sthlm slask) är ffa bakhjulets ekrar ärjat fast (alu) . Väntar in ett par nya hjul med mässingsnipplar, som jag antar ska vara bättre. Någon som har ett bra tips för att skydda ekrarna? Dvs vid infästning i fälg o i nav, spraya wd 40, eller tunn olja etc?

Ett stort problem jag haft efter vintrarna (sthlm slask) är ffa bakhjulets ekrar ärjat fast (alu) . Väntar in ett par nya hjul med mässingsnipplar, som jag antar ska vara bättre. Någon som har ett bra tips för att skydda ekrarna? Dvs vid infästning i fälg o i nav, spraya wd 40, eller tunn olja etc?
Har du läst mitt inlägg om ACF-50 ovan??

ACF50, WD40, HCB1, finns många olika medel som alla tycker är bäst. Det är värt att testa. Alternativt köra med keramiskt vax eller liknande om du är rädd att det andra ska förstöra lacken (mina ekrar är lackade). Men jag skulle absolut inte våga göra detta om du kör med fälgbroms.

jag låter lugnt ekernipplarna ärga fast, lossar dem med wd40 när hjul skall justeras. det verkar sedan lagom länge....

1721553364382.png
1721553202720.jpeg

Nu är den övre en stålram med korta stänkor för riktigt kalla dagar utan slask den nedre alu med ”riktiga” förlängda stänkor för normal Stockholmsvinter , byter drivlina först när det börjar låta illa trots flödigt med smörj.

Visa bilaga 713517Visa bilaga 713516
Nu är den övre en stålram med korta stänkor för riktigt kalla dagar utan slask den nedre alu med ”riktiga” förlängda stänkor för normal Stockholmsvinter , byter drivlina först när det börjar låta illa trots flödigt med smörj.
Härligt! Gör du något speciellt när du tar in cykeln, eller har du lyxen av att ha ett garage? Rekommendationer på vinterdäck? Dubb eller bara nobbar/djupa spår och mjukt gummi?

Har testat olika upplägg/olika antal cyklar och landat i specifik året-runt pendlare och accepterar saltets oundvikliga påverkan. Därefter kan man välja att prioritera sin tid (direkt parkera cykeln vid hemkomst) eller sina pengar (spola av och smörja VARJE gång). Mittenvägen, spola/smörja ibland, är rätt dålig för då lägger du ned tid men måste ändå byta hela drivlinan efter en vinter.

Härligt! Gör du något speciellt när du tar in cykeln, eller har du lyxen av att ha ett garage? Rekommendationer på vinterdäck? Dubb eller bara nobbar/djupa spår och mjukt gummi?
Väldigt sent svar men jag kör fulldubbat icespiker pro , mycket bra träning iallafall.
Inget garage , lägenhet, en förstående och accepterarande fru är bra?

Tillbaka
Topp