batteripack till kinalampa; spänning?

DennisK

Aktiv medlem
Jag har ett par lampor liknande denna (för,odligen samma men märkt med något annat som jag inte minns nu).
https://www.fasttech.com/products/1...dyfire-x2-1-led-4-mode-2000-lumen-led-bicycle

Som väl avhandlats här tidigare så är batteripacken som följer med inte av bästa kvalitet (men för 275 spänn för lampa med batteripack är det ju fånigt att klaga). Nu efter några vintrar har den ena börjat ge vika; finns det färdiga packar av bättre kvalitet eller ska jag köpa lösa celler?

Sannolikt 2SxP-pack (2 i serie och x-antal parallellt, vanligtvis 2 eller 3) lipo/li-ion med 3,7V i varje cell, alltså ett 7,4V-pack du ska leta efter. Finns flertalet säljare för eftermarknaden. Kolla bara så anslutningen blir samma, vissa är ju gängade och andra ska bara tryckas ihop.

Senast ändrad:
Aethel sa:
Sannolikt 2SxP-pack (2 i serie och x-antal parallellt, vanligtvis 2 eller 3) lipo/li-ion med 3,7V i varje cell, alltså ett 7,4V-pack du ska leta efter. Finns flertalet säljare för eftermarknaden. Kolla bara så anslutningen blir samma, vissa är ju gängade och andra ska bara tryckas ihop.
Tack för det! Blev lite konfunderad eftersom specen på batteripacken som följer med lampan verkar blanda ihop batteripackens tänkta spänning ut med laddarens (8,4 V om jag minns rätt), samtidigt som dioderna verkar avsedda för ca 3 V (information från Google...)?

DennisK sa:
Aethel sa:
Tack för det! Blev lite konfunderad eftersom specen på batteripacken som följer med lampan verkar blanda ihop batteripackens tänkta spänning ut med laddarens (8,4 V om jag minns rätt), samtidigt som dioderna verkar avsedda för ca 3 V (information från Google...)?

samma funderingar , behöver också nytt batteripack , det står 4st. 18650 batteries 4400mAh 8.4v , men avser det laddaren ?

scottmtb sa:
DennisK sa:
Aethel sa:

samma funderingar , behöver också nytt batteripack , det står 4st. 18650 batteries 4400mAh 8.4v , men avser det laddaren ?

Nominella spänningen på enskild cell brukar vara runt 3,7v. En fulladdad cell brukar ligga på 4.1-4.2v. Så det är nog specen på batteripacket.

Så är det någon som har något bra 4 x 18650 pack att rekommendera?
Verkar finnas mycket skit där ute...

Toerman sa:
Annars är det ju inte jättesvårt att bygga eget pack. Köpa lösa celler av bra kvalisort är ju inte jättedyrt.

Det finns lite elektronik å i ett färdigt paket. Så det är inte helt lätt. Utan elektroniken måste man manuellt hålla koll på spänningen så man inte djupurladdar batteriet, skulle jag tro..

frid!

Om någon behöver chippet/elektroniken som sitter i så har jag två kasserade batteriet, ett kina och ett Magic Shine.

Hej!

Det sitter en (switchad) regulator (i lampan) mellan batteriet och dioden. Dioden drivs med en konstant ström (som kan varieras av användaren). Den nominella diodspänningen om ca 3V ger ett hum om hur mycket spänning som krävs. Dock behöver regulatorn en viss (över-) spänning för att ens fungera (nån volt eller så), men inte så hög så den går sönder.

/Örjan, som konstruerar industriella LED-drivare på jobbet.

DennisK sa:
Aethel sa:

Toerman sa:
Annars är det ju inte jättesvårt att bygga eget pack. Köpa lösa celler av bra kvalisort är ju inte jättedyrt.

Miracle sa:
Det finns lite elektronik å i ett färdigt paket. Så det är inte helt lätt.

Det finns färdiga skyddskretsar billigt på tex eBay Tex den här, som även har balansering
https://www.ebay.co.uk/itm/2S-8A-7-...Battery-BMS-Protection-PCB-Board/263283379123

Men för den som vill "bygga" ett batteripack utan att löda finns det även batterihållare som det bara är att stoppa batterier i
Tex detta som även har USB ut och en inbyggd lampa
https://www.banggood.com/BIKIGHT-18...cycle-Light-Phone-Tablet-Audio-p-1140816.html
Eller för 6 batterier(med inbyggda skyddskretsar)
https://www.banggood.com/XANES-8_4V...on-18650-Lithium-Battery-Packs-p-1281256.html

/Håkan

Tillbaka
Topp