Bättre bromsverkan

Star Trekker

Ny medlem
Bättre bromsverkan
Efter att ha införskaffat en pendlingscykel med hydrauliska skivbromsar och kört på den hela vintern blev jag grymt besviken när jag nyss tog fram min racer och körde en tur. Det känns ju som om bromsarna inte tar alls, och man måste ta i ordentligt för att få stopp i branta nerförsbackar. Nu efterlyser jag alla möjliga tips för att få bättre bromsverkan på racer-bromsar:

Tvätta fälgsidorna med aceton? (Hjälper bara några mil, och är väldigt dåligt för däcken, speciellt om man har limmade tuber...)

Byta bromsklossar? (Vilka har ni upplevt som bäst? Aluminiumfälgar är det som gäller.)

Andra möjligheter?

Bättre bromsverkan
Byt bromsklossar (Kool Stop har många bra varianter) och justera bromsarna, men samma effekt som hydraliska skivbromsar får du inte.
Du har också mycket bättre hävarm när du bromsar från bocken, jag skulle vara försiktig med att nypa bromsarna från bocken.

Bättre bromsverkan
Det är ju viss skillnad på skiva och vanlig.

Jag kände också en viss skillnad när jag körde en 4x4 jeep under vintern nu och sedan satte mig i vår framhjulsdrivna, den liksom kör fast hela tiden. Pratade med bilfirman jag köpt den framhjulsdrivna på men dem förklarade att det är 2 helt olika tekniker.

Bättre bromsverkan
Jo, jag fattar att det är skillnad och inte blir lika bra som med skivor, det blev bara så uppenbart när man bytte cykel. Om du läser en gång till ser du att jag frågar efter tips för att få bättre bromsverkan på racern, inte efter hur man kan få det lika bra...

Tillbaka
Topp