Bättre framgaffel?

Cyrix

Aktiv medlem
Bättre framgaffel?
Köpte en billig MTB med en Zoom framgaffel, bara kört 2 rundor i Delsjön, konstaterade när jag vände cykeln uppockner för att byta däck, att det rann ut rostigt vatten ur ena tätningen... Den känns dessutom rätt skum i övrigt, känns som den går väldigt trögt, nästan som att den vill fasta, men vet inte alls hur det ska vara heller iofs?
Är det någon ide att reklamera, eller ska jag köpa något bättre direkt istället?

Skulle tex en Rockshox XC32 vara ett bra alternativ för mig? http://www.actionsports.de/gb/Compo...k-Shox-XC-32-TK-Coil-black-Poploc::50217.html

Bättre framgaffel?
Cyrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte en billig MTB med en Zoom framgaffel, bara
> kört 2 rundor i Delsjön, konstaterade när jag
> vände cykeln uppockner för att byta däck, att
> det rann ut rostigt vatten ur ena tätningen...
> Den känns dessutom rätt skum i övrigt, känns
> som den går väldigt trögt, nästan som att den
> vill fasta, men vet inte alls hur det ska vara
> heller iofs?
> Är det någon ide att reklamera, eller ska jag
> köpa något bättre direkt istället?
>
> Skulle tex en Rockshox XC32 vara ett bra
> alternativ för mig?
> http://www.actionsports.de/gb/Components/ForksRear
> -Shocks/Suspension-Forks/Rock-Shox-XC-32-TK-Coil-b
> lack-Poploc::50217.html

Absolut! Vilket bra pris! :-)

Jag köpte själv just en XC32 för några månader sen när jag skulle ersätta min gamla Rock Shox Dart2 från 2008, och det var ett stort lyft. Kan verkligen rekommendera den som ersättare i den prisklassen.

Vad är det för cykel du har för övrigt?

Edit: Men för övrigt kanske du ändå borde reklamera den befintliga om funktionen nu inte är tillfredställande och den läcker in vatten.

Senast ändrad:
Bättre framgaffel?
Occano, Stadiums eget märke, gav 3000:- för den på rean. Sitter Shimanos enklaste skivbromsar och Alvivi/Deore växlar på, så allt är väl ganska billigt, men allt utom gaffeln känns iaf funktionellt och tillräckligt för att jag ska ha skoj på den.

Bättre framgaffel?
XC32 kommer du långt med, kör på den! När du sedan byter gaffeln, tänk på att knacka loss styrlagerkonan från den gamla gaffeln och knacka fast den på den nya.

Bättre framgaffel?
Har själv just den gaffeln på mon cube 29 2012 och är nöjd med den!
Hade tidigare en dart 3 2011 och det är stor skillnad! Tänkte först direkt byta till en reba men efter attha provat den kommer den absolut bli kvar!

Kör på den tycker jag! Kommer räcka långt om du nu vill börja kanske lite försiktigt igen!

Bättre framgaffel?
Ahh, så bra då kör jag på en sån.
Sista fundering bara innan jag trycker på köpknappen. Passar alla mtt osv, något som jag måste kontrollmäta innan?

Bättre framgaffel?
mäta ordentligt minst 5 ggr innan du kapar gaffelröret?

iom att den redan är beställd så gissar jag att du kollade fästet för bromsen (torde vara post mount)

gör sen som valhalla_ skrev!

Tillbaka
Topp