BBB Roundabout klinga??

Valhalla_

Aktiv medlem
BBB Roundabout klinga??
Jag köpte igår en BBB roundabout klinga 36t för att jag ville köra 2x9, och då närmare bestämt 22/36t i fram. Snygg var den, CNC-fräst i aluminium. När jag provade den på gården så fick jag i stort sett direkt världens chainsuck när jag växlade ned från stora till lilla i fram. Jag trampade inte direkt hårt, utan mer "normalt", jag har misshandlat min shimano-drivlina med ståldrev betydligt hårdare utan problem kan ju tilläggas. Och nu ser drevet ut som satan, efter bara 5 minuters cykling!! Mjukt skitmaterial är det, det blir "skägg" på en del tänder pga växlingen, de fint frästa växlingsramperna ser ut som skit. Efter fem (5) minuter!!

Har jag missat något nu, är det möjligen "standard" att kedjan kilas fast och "sugs upp" på "stordrevet" när man växlar ned i fram och trampar normalt? Måste man trampa som om man hade ägg under fötterna eller?? Jag har ju fått världens färgskav på min nya ram! För helvete! Kan man reklamera klingan eller vad ska jag göra, den var ju svindyr!

Senast ändrad:
BBB Roundabout klinga??
Kan också passa på att fråga, om jag köper shimanodrev på 36t, tror ni det funkar bättre då? Ska man satsa på de billigare ståldreven då också? Eller ska jag bita i det sura äpplet och sätta tillbaka min gamla fungerande drivlina, kasta detta nya skräp åt skogen och se glad ut?

BBB Roundabout klinga??
Jag har kört med BBB Roundabout klingor i en så där 5-6år utan problem.
Växlar fortfarande bra trots begynnande hajtänder.
Antar att du har satt stora klingan på insidan av spindeln och inte på utsidan?

BBB Roundabout klinga??
Ok, det kanske inte är klingan i sig som suger, eftersom det funkar bra för dig? Kanske är att jag kör just 22t/36t? Det är ju ett rätt stort hopp emellan, kanske man skulle testa att köpa ett 26t granny-drev?

Jag satte nya drevet på insidan, det går bara att sätta det så eftersom det har växlingsramper som annars är i vägen.

BBB Roundabout klinga??
22/36 låter ganska mycket. Shimano har ju rejält med växlingsramper vilket gör att det kanske fungerar, men inte med BBB-klinga. Antar att din kedja var relativt ny och fräsch också?

BBB Roundabout klinga??
Kedjan har inte hunnit sträckas än. Men ordentligt smord var den inte.

Men jag funderar på att prova att köpa en 26t klinga nästa gång jag beställer något från rosebikes. Det blir ju ungefär samma avstånd på höjden som med 22/32 i så fall. Kanske är värt 100 spänn att testa för funkar det bättre så tycker jag att 2 klingor fram verkar kanon.

BBB Roundabout klinga??
Jag labbade ett tag med shimano alivio klingor för att bygga om till 2-delat 42/28 där jag satte 42:an på mellandrevets plats, jag fick chainsuck lite då och då med massa skav på kedjestaget pga att klingorna inte var gjorda att funka utan ett till drev emellan.
Om det inte hjälper med en lite större granny klinga så är det nog en riktig 2-delad vev som gäller.
Jag kör på Sram 1400 (X7) 42/28 som funkar kanon, rätt tight mot kedjestaget på min XMS. Den finns med 39/26 också.

BBB Roundabout klinga??
Nu har jag provat med en 26t grannyklinga. Helvete, ett till märke i ramen!! Första nedväxlingen, "schluuurp" och kedjan satt fast! Fy fan vad jag hatar denna BBB klinga! Nu ser den ännu mer ut som skit och jag har kört 10 m längre än sist.

Är det lönt att testa med en slx 36t klinga istället för denna cnc-frästa skithög till klinga, eller ska jag sejfa och gå tillbaka till 22/32/44 ?

BBB Roundabout klinga??
Det kan inte vara så att när kedjan hoppar ner så fastnar den mellan de två klingorna? Isåfall borde du både justera f-vxl och kolla om du måste lägga några spacers mellan klinga och vevparti för att få rätt avstånd.

Tillbaka
Topp