beg. kolfiber vs alu cyckel

• Trådstartare Trådstartare palmen
  • Start datum Start datum
P

palmen

Guest
Ny på detta, ska köpa en mtb och funderar på om jag ska satsa på en kolfiberram eller en alu. Kommer mestadels cyckla på grusvägar och stigar. Ska det var dämpat runt om eller hardtail?

Hur mycket har du tänkt lägga? Hardtail är ju bättre på grusväg och lättare. Kolfiber eller aluminium beror på hur mycket pengar det handlar om och om du vill ha en riktigt styv ram.

10-15´om det skulle fattas några så lägger jag till lite mera. Ramstyvhet? Inte en aning!

Då skulle jag satsat på en hardtail i aluminium. Kolfiber brukar byggas för att vara styvare och inte så "mjuka" som aluramar är om vi pratar xc.

Cerro: Med kolfiber kan man bygga precis hur man vill om man är duktig. Vill du ha kolfiber så undvik trek om du vill ha kolfiberkänsla. Försök hitta en Giant XTC men det kan bli svårt för det priset. Å andra sidan är det mycket billigare att bygga en bra aluminiumram så helheten blir nog bättre med ditt pris om du väljer AL.

Går du upp lite finns det begagnade Giant NRS Carbon ute här på happy, solklart val enligt mig (dock väldigt partisk då jag har en själv)

Trek gör jättefina ramar men känslan i just deras OCLV-ram är extremt styv (det räcker med att titta på den för att inse detta...). Då kan man lika gärna köpa en fin AL-ram för samma pengar. Detta under förutsättning att man vill ha mer "kolfiberkänsla" i ramen.

Sen är jag principiellt mot Trek eftersom de gjorde Klein till ett skitmärke inom två år efter att de köpte företaget.

Det var synd att du inte köpte min nya Giant NRS Composite ram som var till salu för endast 9500 kr. Jag orkade inte vänta mer än några veckor. Eftersom våren ver så tidig, valde jag att behålla cykeln för att komma ut i skogen. Ny får jag stå ut med kolfiber i ett år till. :-)
DSC00131.JPG ht=480

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var synd att du inte köpte min nya Giant NRS
> Composite ram som var till salu för endast 9500
> kr. Jag orkade inte vänta mer än några veckor.
> Eftersom våren ver så tidig, valde jag att
> behålla cykeln för att komma ut i skogen. Ny
> får jag stå ut med kolfiber i ett år till.
> :-)
>

hehe, skulle han köpt den av dig för 9500 kr, så skulle det inte blivit mycket till hojj i övrigt :D om han skulel bygga för 10-15000 :D
ska ja vara ärlig, 9500 va lite dyrt även om den är ny, me tanke på vad en anthem aluminum kostar ny. o den ramen rä både lättare o lite bättre, eller i alla fall lite nyare konstruktion.

för 10-15000 skulle ja nog köpa en HT, o då få en riktigt fin sådan, eller så skulle ja kolla åt söder, s-tec eller om du har Canyon, om du inte har brotom eller hittar en modell de har hemma. för 15000 får du en riktigt fin HT canyon, ny alltså med allt va garantier osv innebär

palmen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer mestadels cyckla på grusvägar och stigar.
> Ska det var dämpat runt om eller hardtail?

Jag resonerade ungeför lika när jag skulle köpa hoj sist. Det blev en cyclocross och det har jag inte ångrat. Grymt kul hoj som funkar till det mesta så länge mam inte ska ut i skogen eller där det är riktigt stenigt.

Jensen skrev:
>
> hehe, skulle han köpt den av dig för 9500 kr,
> så skulle det inte blivit mycket till hojj i
> övrigt :D om han skulel bygga för 10-15000 :D
> ska ja vara ärlig, 9500 va lite dyrt även om den
> är ny, me tanke på vad en anthem aluminum kostar
> ny. o den ramen rä både lättare o lite bättre,
> eller i alla fall lite nyare konstruktion.
>
> för 10-15000 skulle ja nog köpa en HT, o då få
> en riktigt fin sådan, eller så skulle ja kolla
> åt söder, s-tec eller om du har Canyon, om du
> inte har brotom eller hittar en modell de har
> hemma. för 15000 får du en riktigt fin HT
> canyon, ny alltså med allt va garantier osv
> innebär

Det är nog helt rätt resonerat. Det är tyvärr nackdelen med kolfiber. Kostar mycket, men inte är så mycket bättre än alumnium. Jag inte heller kunnat sälja den mycket billigare.
Men så fantastiskt dålig är den inte. En Anthem Advance ligger trots allt på mer än det dubbla priset.

Tillbaka
Topp