Kolfiber eller alu.ram?

• Trådstartare Trådstartare BMF
  • Start datum Start datum

BMF

Aktiv medlem
Kolfiber eller alu.ram?
Sitter och funderar på en ny mtb. Kör mest stigar men insåg att bikeparks/downhill är riktigt kul i sommras. Är rejält sugen på en stumpjumper 15 expert. Men efter en krash i sommras med lite fina lackskador på ramen började jag tänka lite. En alu.ram klarar ju det men får lite märken i lacken. Men hur klarar en kolfiberram sådant? Kanske bättre att köpa en stumpjumper-ram i alu lös och bygga ihop en cykel med det jag vill ha på den. Vad säger ni som kan? Kolfiber eller alu?

Kolfiber eller alu.ram?
En supertunn hydroformad aluram får bucklor som inte går att fixa och kan spricka i svetsarna. En kolfiberram tål bra mycket stryk, och skulle den gå sönder kan du laga den hemma med epoxy och kolfiberväv från Biltema.

Med det sagt så funkar alu svinbra också och är oftast rejält mycket billigare. Som alltid: Köp den som är snyggast!

Kolfiber eller alu.ram?
Skulle ju säga precis tvärt om, en aku-ram får bucklor och du kan fortsätta cykla på den. En supertunn kolfiber-ram går ju sönder istället, hur kan det vara ett plus?

Och går alu-ramen sönder i svetsarna så är den ju helt enkelt feldimensionerad eller feltillvekad. Har ju inget med material i sig att göra

Kolfiber eller alu.ram?
Jag tänker på samma sätt. En lättare buckla eller repa/skav på alu borde ju bara vara en kosmetisk sak. Men samma på kolfiber kan ju vara värre och kan vara en splitterskada som inte syns. Att laga en kolfiberram själv på en cykel för 80lax skule jag inte göra. Och dessutom borde ju ganska mycket behöva bytas. Är ju inte bara att "spackla" lite.
Kolfiber är ju lyxigt men känns lite som det kan bli dyrt om man krashar och har lite otur.

Kolfiber eller alu.ram?
Jag tänker på samma sätt. En lättare buckla eller repa/skav på alu borde ju bara vara en kosmetisk sak. Men samma på kolfiber kan ju vara värre och kan vara en splitterskada som inte syns. Att laga en kolfiberram själv på en cykel för 80lax skule jag inte göra. Och dessutom borde ju ganska mycket behöva bytas. Är ju inte bara att "spackla" lite.
Kolfiber är ju lyxigt men känns lite som det kan bli dyrt om man krashar och har lite otur.
Gå och köp två goda öl på burk.
Drick den ena och ställ dig på burken.
Drick därefter upp den andra, gör ett par bucklor i den burken och ställ dig på den.
Vad blir resultatet?

Kolfiber eller alu.ram?
Nu ska vi inte skrämmas i onödan. Rätt stor skillnad i bucklings-motstånd på en tunnväggig ölburk och ett alurör från en cykel. Skulle inte vara rädda för att cykla på en alu cykel med en liten buckla.

Sen så har så klart kolfiber andra bra egenskaper som gör det utmärkt för en cykel, skulle själv välja det före alu men tycker inte man ska försöka få det till att kolfiber skulle ge en robustare cykel än alu

Kolfiber eller alu.ram?
Det är ju stor skillnad mellan fruns kolfiber stumpjumper och sonens kolfiberracer. Stumpjumpern känns som den ska klara ett världskrig men racern vågar man knappt nudda. Köp kol!

Senast ändrad:
Kolfiber eller alu.ram?
Körde under många år på al-ramar, de höll i snitt 2 år, sen kom det alltid någon spricka i något rör eller i någon svetsning..
Tur för mig att det var livstids garanti från tillverkaren.. Efter den 7,de sprukna al ramen fick jag en carbon ram istället..

Den ramen har jag cyklat på i 10 år nu, i och för sig har jag haft en massa andra carbon cyklar under de 15 åren men aldrig har någon gått sönder.

Kolfiber eller alu.ram?
Jag tror att stål är verkliga svaret till frågan. Alternativt, titan.

För mig själv märkte jag att jag hade slutat tänka för mycket om cykelrammaterialet. Så länge jag får en bra deal och cykeln är snygg.

Vettigast svar hittills. Alla material har sina för- och nackdelar. Emellertid har du ingen aning i förväg hur du eventuellt kommer misshandla ramen.

Så köp den som ger mest sug / passar bäst din ekonomi. Ingen bygger ramar för utförsorienterad cykling som bucklar som colaburkar 2025 oavsett material.

Tror inte F1 förarna som sitter i en kolfibercell som skydd tänker "tänk om den ändå varit i alu eller stål, då hade jag kunna svetsa den vid en krasch" 😂

Kolfiber eller alu.ram?
Så köp den som ger mest sug / passar bäst din ekonomi. Ingen bygger ramar för utförsorienterad cykling som bucklar som colaburkar 2025 oavsett material.
+1 Köp något du har råd att våga använda.

Min kolfiber-MTB låter mer som att knacka på en stock. Rätt rejäl. DH-cykeln i alu kommer nog leva tillsammans med kackerlackorna efter oss. Men däremot köper man nåt som är gjort för att vinna XC-Marathon kommer det kanske inte nödvändigtvis vara dimensionerat för att köra park.

Kolfiber eller alu.ram?
Det är inte en "enkel" fråga, det går att göra cyklar i spannet lätt och ömtålig till stridsvagn oavsett material.

Men olika material har olika förutsättningar beroedne på vad man vill prioritera, kolfiber, eller snarare kompositmaterial, har ett extremt brett spann då det finns goda möjligheter att skräddarsy materialegenskaper att använda vid designen, kvalitet på fibern, bindemedel, orientering av fiber och så vidare, aluminium finns i lite olika legeringar med lite olika styrka och styvhet, men skillnaderna är mycket mindre, metall är metall ;)

Givet en likvärdig "kvalitet" på ramarna, så är en kolfiber ram, lättare/starkare och dyrare än aluminiumramen, men skillnaden är mindre än man kan tro.

Kolfiber eller alu.ram?
Hur är det med livslängd? Jag vill poängtera att jag verkligen inte vet, men jag har läst att kolfiberramar har ett bäst före-datum på ett sätt som andra material (alu, titan, stål) inte har. Vid "normalt" slitage, inga större smällar som resulterar i bucklor eller sprickor. Men som sagt, jag vet inte hur det verkligen ligger till.

Kolfiber eller alu.ram?
Hur är det med livslängd? Jag vill poängtera att jag verkligen inte vet, men jag har läst att kolfiberramar har ett bäst före-datum på ett sätt som andra material (alu, titan, stål) inte har. Vid "normalt" slitage, inga större smällar som resulterar i bucklor eller sprickor. Men som sagt, jag vet inte hur det verkligen ligger till.
Jag förstår det som tvärtom!
Kolfiber försvagas inte av belastningscykler som inte är utanför "spec", medans alu blir lite svagare för varje belastning, även inom "spec".
Sen är det ju typ tvärtom vid "trauman", då får kolfiber katastrofala brott medan alu kan komma undan med bucklor.
"Är" och "är", jag kan lika gärna ha helt fel som någorlunda rätt.

Kolfiber eller alu.ram?

Det är tvärtom, åtminstone för alu. Om man använder en aluram mycket, och kör park/DH som TS frågar om, finns det en klar risk på utmätningsbrott efter kring tio år. Ram i kolfiber håller evig, om man inte kraschar den för hård. Ram i stål häller också riktigt länge, om de inte blir attackerade av rost.

Kolfiber eller alu.ram?
Ram i stål häller också riktigt länge, om de inte blir attackerade av rost.
Nja, i verkligheten drabbas även ramar i stål av utmattningsbrott
Det finns tex användare här på Happy som har skrivit om det,
tex @KjellF
"Just nu har jag tre stålcyklar och två aluminiumcyklar i stallet så jag gillar metall. Två gånger tidigare har jag skrotat stålcyklar för att de gått sönder i utmattning trots att de var välskötta. Den kolfibercykel jag har ägt sålde jag för att jag ville ha något nytt, inte för att den gått sönder.
Det finns inga tekniska/teoretiska hållbara skäl till att välja stål."
och
"Jag är civilingenjör inom brottmekanik och jag har forskat inom utmattning av stål."

Kolfiber eller alu.ram?

Ja, utmätning händer på samma sätt hos stål än hos alu. Men det borde tar längre tid vid stål. Jag minns inte att ja har hört om utmätningbrott på mtbram av stål. Kanske är det mer än problem på lätta lvg stålram där godset är tunt.

Kolfiber eller alu.ram?
Kolfiber kräver nog oftare lagning om man skrapar ramen mot någon sten. Har varit med när Epic i kolfiber knäckts, två gånger av samma cyklist med några års mellanrum Vid vevlager (ny ram på garanti) och ett sittstag (skulle kosta 10k för ny sving pga skrapmärke vid spricka).

Jag har en alu Scott Spark 130/120 som körts över 700 turer sedan 2018. Spark är designad med sittstag som böjer sig. Jag cyklar samma stigar som Epic-killen, fast oftare och kanske även en del längre och stökigare stigar. Det finns två skrap ned till metallen, ett på ett sittstag och ett annat framför vevpartiet på down-tube. Resten är bara färgskrap. Får väl se om den spricker snart (ta i trä, eller alu).

Även kolfiberramar för park kan ha en rekommenderad livslängd på 10 år. Framgår i videon nedan att GT hade 10 år i sitt finstilta. I videon diskuteras när en GT vek sig på ett kontrollerat sätt. Fd GT tekniker säger enligt design för att inte riskera skada åkaren. Höll dock för 5 års cykling i park av inte vem som helst, så är väl inte så dåligt av GT.

Kolfiber eller alu.ram?
Ja, utmätning händer på samma sätt hos stål än hos alu. Men det borde tar längre tid vid stål. Jag minns inte att ja har hört om utmätningbrott på mtbram av stål. Kanske är det mer än problem på lätta lvg stålram där godset är tunt.
En cool sak med stål är att det finns en botten och sen blir det ingen mer utmattning (om man ligger inom sträckgräns osv...) medans många andra material som tex. alu och trä fortsätter mot 0.
1758282611887.webp

Kolfiber eller alu.ram?
Så är det ju för Al, det finns ingen utmattningsgräns som för stål, å andra sidan är ju x-axeln i det typiska diagrammet logaritmisk, så det blir snabbt mååånga cykler som krävs innan brott vid lägre belastningar…

Kolfiber eller alu.ram?
Det är tvärtom, åtminstone för alu. Om man använder en aluram mycket, och kör park/DH som TS frågar om, finns det en klar risk på utmätningsbrott efter kring tio år. Ram i kolfiber håller evig, om man inte kraschar den för hård. Ram i stål häller också riktigt länge, om de inte blir attackerade av rost.
10 år? Var hittar man sådana cyklar?

Kolfiber håller teoretiskt sett i evighet men fallerar i skarvar, defekter, övergångar mot andra material, och är mer nötningskänsligt. Och tål slag sämre än alu.

Men alu spricker vid svetsarna och ibland (om man har canyon) alldeles för tidigt 🙁

Tillbaka
Topp