[Ombyggnadstråd]/[visa din] Experimental prototype LLS-moderniserade ram.

Der Kaiser

Aktiv medlem
(Textvägg-varning utfärdad, det kan komma insmygande lite mer bilder när jag får tag på dem)

Till säsongen 2016 köpte jag mig en Cannondale trigger 2 2015, jag ville ha en vettig trailhoj och gillar lösningarna på den cykeln, fast det mesta är C-dale specifikt. Tyvärr blev det en medium, vilket jag var medveten om redan då att den var på gränsen till för liten.
Sadeln hamnade så långt bak det gick.
WP_20160921_16_57_22_Pro.jpg

När jag började köra lite mer utför så började jag vilja ha den slackare så skaffade offsetbussningar,
Då blev den ju ännu lite kortare.

Men jag körde på

Så för ungefär ett år sen så flyttade jag till lägenhet och började cykla i ler-hellas.
Jag blev trött på att få gräva mig genom leran för att hitta cykeln efter typ varje runda, och började läsa Glitchs inspirationstråd om hardtail.
Yada Yada så hade jag en Sonder transmitter, med Lefty supermax fram"gaffel".
https://happyride.se/forum/read.php/1/3277926/page=1
Den cykeln är helt fantastisk, och fick mig att inse att med mina inställningar kunde triggern inte klättra och tyvärr knappt heller bomba.

Tyvärr (igen) så har Cannondale slutat göra cyklar med Lefty supermax så det enkla valet -sälj, köp. var uteslutet.
En tankevurpa senare så mailade jag kid1000 och frågade hur mycket tyngre cykeln skulle bli och hur mycket lättare plånboken skulle bli om jag lät honom såga av ramen och flytta styrhuvudet till Helsingfors.
Det visade sig att jag knappt skulle märka nån av viktskillnaderna så jag rev isär cykeln i slutet av sommaren och lät någon annan än PostNord ombesörja transporten till Clas Olsson-land.

Vad jag ville var helt enkelt (...) att från en imaginär pivåpunkt i bakaxeln vinkla ner ramen så att sadelstolpen blev brantare (flytta fram sadeln så långt det skulle gå) (öka bb-droppet de -3 mm till -20 mm), och flytta fram och upp styrhuvudet så att reachen skulle öka ca 20 mm trots att sadeln kommit framåt ca 40 mm och anpassa höjden för leftyn som blivit 160 mm. Samt att vinkla ut den till ca 65 grader.

Mattias höll mig väldigt mycket i loopen, mätte och skickade alla uppgifter. Styrhuvudet visade sig vara brantare än vad vi trodde så vi siktade om till 66 grader, sen fick han skära.
20180912_160115.jpg

Jag trodde jag hade fler bilder från bygget, kanske kommer. Men så småningom passade våra scheman ihop och vi möttes upp i Solna för överlämnade av ramen. För att hedra cykelgudarna tog jag cykel dit, och hem.
IMG_20181026_173043.jpg

Sen började det roliga.
IMG_20181026_202027.jpg

IMG_20181027_1825102.jpg

Senast ändrad:
Forts.
Av ren nyfikenhet så la jag upp ett par bilder och frågade och försökte mäta vilken vinkel det faktiskt blev på styrhuvudet.
IMG_20181031_123040.jpg

https://happyride.se/forum/read.php/1/3442715/3443114#msg-3443114
Konsensus blev "där nånstans" ca 65 grader. Bra nock...
Bb-droppet mätte jag till ca -10mm, det är svårt att få till det exakt när gaffeln inte är med. Sen blir ändå allt annorlunda när man skaffar ner cykeln.
Jämförde cockpiten med transmittern, och triggern var ett par centimeter längre.
IMG_20181031_120658.jpg

(Försökte, liksom när jag byggde transmittern, få någorlunda lika cockpit, fast tvärtom...)
Men det är ju i skogen och leran som det viktiga sker. Till slut var det dags för premiärrunda.
Den kändes... Lång. Jag kunde äntligen komma ovanför bakhjulet utan att slå knäna i styret när jag klättrade. Och den är som en Stuka när jag sätter fart utför. Grymt nöjd.
IMG_20181102_112351.jpg

Senaste veckan har det varit småpyssel.
Klart en Cannondale ska ha en logga. (Reflextejp, hoppas jag inte får böter!)
IMG_20181121_1807532.jpg

Jag hittade en 50mm (60mm oem) styrstam på Dr-Cannondale i Düskland. Kontrad med en 50mm (40 mm innan) på transmittern är nu bägge cockpitarna lika långa.
Hittade också en 1,5" starnut där så kunde äntligen göra en stänkskärm fram. Jag skar ut en av en gammal protein-pulver-burk.
IMG_20181121_212153.jpg

Och krönte skapelsen med ett par "diskreta" flames.
Cannondale was never this hot :-)
IMG_20181121_1312212.jpg

IMG_20181121_1928272.jpg

Senast ändrad:
Coolt! Vilken skräckbild när det är 10 cm glapp mellan styrhuvud och ram :)

Hur mkt längre blev hjulbasen? Den ser lååång ut, ingen risk för tåöverlapp där inte.

Häftigt, och vågat! Kul med lite ovanliga cykelbyggen!

Hatten av för att såga sönder en kvalitetsram och bygga något helt annat. Förmodligen lika bra eller bättre nu.

Skier: ca 9 cm längre jmft med geotabellen., reach, ha och gaffellängd tillsammans, så inte så stor skillnad ändå.

Glitch: Det var att göra det enkelt för mig!
Slippa bestämma mig för en ny cykel och vikta olika egenskaper och sälja den gamla o inte få nåt för den.
Istället fick jag behålla allt jag gillar med den och omvandla old-school geon till nåt riktigt bra :-)
Edit: ffa har det aldrig känts som en big deal för jag har haft 100% förtroende för kid1000's förmåga.

Hasse#7: Bättre!

Senast ändrad:
Jäkligt coolt! Hoppas få se den i verkligheten framöver :)

Kan man räkna iskallt med att allt annat på ramen håller när man gjort sådana ändringar eller är det något du funderat extra på? Nu kanske inte det är mycket nog för att påverka, men även ett angle-set ökar ju belastningen något.

AX3L sa:

Kan man räkna iskallt med att allt annat på ramen håller när man gjort sådana ändringar eller är det något du funderat extra på? Nu kanske inte det är mycket nog för att påverka, men även ett angle-set ökar ju belastningen något.

Det enda säkra i den här världen är att man dör och att PostNord tappar bort urnan. ;-)

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
AX3L sa:

Det enda säkra i den här världen är att man dör och att PostNord tappar bort urnan. ;-)

Haha jag gillar den inställningen!

Har du funderat på att få all in frankenbike och sätta på ett 29" hjul fram också? Tror det skulle se rätt bra ut på den där faktiskt!

Gissar att det inte är helt lätt med andra dämpare på det länkaget? Fatta vad fett det hade varit med coil, lefty och förlängt chassi =)
Påminner om token som tryckte ner en Bmw V10a i en Lotus Exige.
Fick förlänga lite haha...
197536.jpg

Så jävla bra!

Fasen, jag har en Cannondale Flash 29 som man kanske kunde modifiera på samma sätt. Göra 2-3 cm längre, flacka styrvinkeln 2 grader och därmed sänka bb och branta till sadelröret. Så har man en ”modern” hoj.

Axel: Har ju ett Magic Mary 2.8 på ht'n, skulle bli ungefär samma men är rätt nöjd med 2.4-2.5.

Glitch: vilket monster :-) fast fattar inte grejen med jättelika sugmotorer på rejsbilar, smidda grejer o stor turbo så är man hemma, typ.

Lingon: Tack. Dina strava-tider är ändå trygga, möjligen om jag skulle släppa lös allt i nån nedförsbrant o ha tur....

Riltigt riktigt coolt!
Får man fråga vad omplastningen kostade och ca tid på det? Ja jag är jättttte nyfiken av mig?

Kul med sådan recension av bygget.
Glitch, jag bygger enligt mina metoder och ingen av dom innefattar byggskum.
Försvårar ju den interna vajerdragningen en hel del.
Man kan bygga en mall med glasspinnar och släpptejp och sedan plocka bort den när allt har härdat.
Så gjorde jag denna gång.

Galet bra tänkt och gjort!
Kanske tom. både går att ha "sliding dropouts" och "reach extender" haha.

Kid1000 sa:
Man kan bygga en mall med glasspinnar och släpptejp och sedan plocka bort den när allt har härdat.

Det var ett hundraprocentigt skoj med byggskummet ;-)
Tycker detta var råfränt!

Kid1000 sa:

Hur många glassar tvingas du äta för att fixa en sån ram?

Luthman Photography sa:
Kid1000 sa:

Har man många barn blir det mycket glasspinnar :)

JLarsson sa:
Luthman Photography sa:
Kid1000 sa:

Har man många barn blir det mycket glasspinnar :)

Barnarbete!

Glass äter man gärna och har man 6 barn så går det åt en del glass. Men samtidigt så kan man fuska genom att åka in till Slöjd-Detaljer och köpa en påse glasspinnar.

Tja! Superläckert bygge !
Nu har ni satt griller i huvet på mig,
har en gammal nomad c , samma dilemma ok hoj mycket bra skick som man inte får nåt för men är för fin för att kasta bort , som mikipedia frågade tumme pekfinger vad kostade det, under 10’ och ställer mig i kö??!?
Mange

Kid1000 sa:
Normalt sett tar jag 3-4000 kr för att bygga om och med hyfsat lackjobb.

Det lät lite med tanke på hur många timmar du borde lagt? Cool jobb - härligt med denna typ av rätt brutala moddar!

Bengt-re sa:
Kid1000 sa:
Normalt sett tar jag 3-4000 kr för att bygga om och med hyfsat lackjobb.

Det lät lite med tanke på hur många timmar du borde lagt? Cool jobb - härligt med denna typ av rätt brutala moddar!

Jobbet förenklas genom ett av flera sätt. En bra jigg är tidsbesparande. Att man har lite koll spar ju lite tid. Att lägga kolfiber o spackla tar ju den största tiden. Jag anser genom att lägga en enkel lack blir det ju billigare för slutkund.
Om det är billigt vet jag inte så mkt om, jag tjänar på det också. Moms redovisas och faktura o allt sånt.

Luthman Photography sa:
Funkar kommunikation och frakt bättre än från Peru blir det kanske den nya happyhojen?

Frakt via postnord funkar nog inte bättre. Men övriga fraktalternativ kanske.
Kommunikationen är däremot rätt begränsad.

Gokväll!
Inspirerad av den här tråden (och stubbhopparn) och typ samma dilemma schysst gammal hoj som man inte får nåt för,
så min gamla nomad carbon är nu på modifieringsutfjykt till carbonprofessorn i insjön Mattias Hellöre.
Nu sitter man här som ett barn på julafton å bara väntar .
Olidligt spännande , fortsättning följer.
Mange

simson sa:
Gokväll!
Inspirerad av den här tråden (och stubbhopparn) och typ samma dilemma schysst gammal hoj som man inte får nåt för,
så min gamla nomad carbon är nu på modifieringsutfjykt till carbonprofessorn i insjön Mattias Hellöre.
Mange

Den som han la ut bild på häromdagen?

simson sa:
Gokväll!
Mange

Man sitter som på nålar när man väntar på ramen!

Jag har f.ö. hård-invigt triggern på en veckas enduro-resa till Madeira inkl rätt mycket luft och dåliga landningar.
Cykeln fortsätter leverera som en Marvel-hjälte.
Senaste Hellas-runda:
Screenshot_20190423-1501322.png

Hej !
Har inte kollat några bilder men sannolikheten att kid1000 fått in två nomader är väl rätt liten?.
Mange

Jimel sa:
simson sa:
Gokväll!
Mange

Den som han la ut bild på häromdagen?
Har du länk till det??

simson sa:
Gokväll!
Mange

Coolt! Starta en byggtråd sen oxå?

Tja !
Bild ligger på Mattias instagram.
Blir nog en trist tråd , montera tillbaks samma prylar som satt på tidigare...
Ingen uppgradering förutom wolftooth-reglage till droppern och en mycket kortare styrstam .
Mange

Tillbaka
Topp