Mäta gaffelvinkel från foto

Der Kaiser

Aktiv medlem
Är det någon som har programvara som gör det och kan se vad de kommer fram till på den här cykeln?
IMG_20181031_123040.jpg

Den är "tillfixad" så det är inte bara att läsa geotabellen.

Du måste stå lååångt från cykeln och fota den exakt vinkelrätt från sidan (i förhållande till ram och gaffel, inte marken) om det ska stämma. Annars blir det fel på grund av perspektivet.

Makten sa:
Du måste stå lååångt från cykeln och fota den exakt vinkelrätt från sidan (i förhållande till ram och gaffel, inte marken) om det ska stämma. Annars blir det fel på grund av perspektivet.

Är nog så. Har ställt cykeln brevid transmittern och de verkar ha väldigt lika vinkel. Fast fan vet om jag kan uppfatta 1-2 graders skillnad med ögonen.... :-\

Om man börjar med att räta upp perspektivet så att dörrposterna är lodräta och sedan mäter blir det ca 66 grader.

Bilagor

• fix2.png
    fix2.png
    285.1 KB · Besök: 81
Finns det inte ett program i nyaste iOS där man får ut mått från kameran... Har i vart fall det i några av mina iPhones...

peranders sa:
65 grader om vi använder dörrkarmen som referens:
tyckte det såg lite sådär ut mot dörrkarmen på fotot, jag drog en linje mellan hjulbultarna :)

fast det var inte lätt heller, som redan påpekats borde det fotas på längre avstånd och helt vinkelrätt mot hojen

HA2.png

Generelt stoct tack för engagemenget!
Laddade ner en inclinometer, gjorde några mätningar, platt på golvet visade den 5 grader, på gaffeln 62, vilket borde ge 67. Men sen mätte jag även transmittern, som visserligen f.n. har en gaffel med ca i cm för kort slaglängd, men den borde ändå vara nära 65-66 grader. Den gav samma vinklar....
Då testade jag lite runt om på stolpen till en bokhylla, inte helt konsekventa värden, och Lotttas remedy, den visade 66 grader på gaffeln, jag tyckte jag valde en del med rakt rör men kanske missade nåt, den borde ha 67,5 eftersom chippet i baktriangeln sitter på lågt.

Äh, det är vad det är, ska bara köpa växelwire och höljesända så kan jag ut o känna på cyklen i verkligheten istället :)

Men det är ju ingen som föreslagit den mest akademiska lösningen...

...loda är ju fiffigt, men då kan du ju mäta gaffel och avstånd mot lodlinjen och ta
Hypotenusa = Gaffellängd
arcsin(horisontal/gaffellängd) = gaffelvinkel! :)

latest

Men hur känns den att cykla på? Hjuldiameter, däck, offset, bredd på styre och stamlängd påverkar ju också hur "slack" den känns, förmodligen mer.

konken sa:
Men hur känns den att cykla på? Hjuldiameter, däck, offset, bredd på styre och stamlängd påverkar ju också hur "slack" den känns, förmodligen mer.

Jag har inte hunnit än. Var kort en wire, köpte och installerade den igår. Men nu är jag på jobb, hoppas orka senare idag.

Sambal Oelek sa:
? decimal också! nu j---ar! börjar det bli seriöst här :)
men det kanske är bästa gissningen hittils, ligger ju mittemellan alla bud :)

+1.

Fast när allt kommer till kritan skulle vem som helst som kan cykla göra bättre ifrån sig med original-ramen än vad jag kommer klara på lång och slack-versionen....
Fast viktigare är att jag hoppas på att trivas på cykeln nu, både uppåt, på platten och nedåt.

Senast ändrad:
Orkar inte läsa allt men Lefty har inbyggd offset i de dubbla gaffelkronorna om jag inte missminner mig. Gaffelbenen är alltså inte parallella med styrhuvvet. Så mäter man längs gaffeln så blir det fel. Rätta mig om jag har fel.

Stalle

Kung Stalle sa:
Orkar inte läsa allt men Lefty har inbyggd offset i de dubbla gaffelkronorna om jag inte missminner mig. Gaffelbenen är alltså inte parallella med styrhuvvet. Så mäter man längs gaffeln så blir det fel. Rätta mig om jag har fel.

Stalle

Jo, benet går parallellt, men inte i linje med utan några centimeter framför (och vid sidan av). Och axel-tappen är placerad ytterligare något framför benet.

Tillbaka
Topp