Begagnad cykel!

bicicleto

Medlem
Begagnad cykel!
Hej, har köp mig en begagnad touring cykel. Tanken är att jag ska cykelsemestra. Hojja lite överallt både asfalt och grus samt ha pakethållare (cykelväsker).
Jag vill gärna ha lite tips på vad skall bytas/ kollas??? Jag spontant byta kassett, kedja kolla bromsbelägg, växlar. Styrstam skall byta eftersom den är för lång ( 100 sitter på) till en kortare typ 60 ). Oxså däck och slang.
Alla tips är välkomna, jag ska lämna in hojjen i lokala cykelbutiken eftersom jag kan inte göra vissa åtgärder ( har inte alla verktyg).
Tack i förhand / Bicicleto

Begagnad cykel!
319218437.gif
Lite mer kött på benen skulle inte skada..
Vad är det för cykel tex.

Begagnad cykel!
Cykla först med den och se vad som inte funkar så bra, byt en del i taget (själv) och upplev hur hojen blir bättre och bättre. Allt som du sa kan och ska du göra själv, för din LBS kommer förmodligen inte att följa med på din cykelsemester, och saker kan behöva fixas närsomhelst överallt. Verktyg kan du köpa, ett set för att göra det mesta går på en femhundring. Nya bra däck kan göra mycket... Lycka till, båda med cyklandet och skruvandet!

Begagnad cykel!
Du har ju redan bra komponenter på den, så det är väl först bara att smörja och få dem att lira. Silvertejpen som håller bakskärmen eller flaskhållaren på plats skulle jag ha svårt att leva med, förmodligen lätt att fixa och ett par smäckra flaskhållare i rostfritt stål skulle passa bra. De gula piprensarna på framdäcket förstår jag inte, skulle ta bort dem...sen på med nya bromsbelägg och däck, något kring 40mm om det går in (Panaracer Gravelking Semislicks, eller WTB Byway)...sen minst 50 mil genom stad och skog då du funderar på vad nästa steg blir, och vilka väskor som kommer att passa. Jag brukar tänka på att varje del jag köper ska "betalas av" med cykling, säg en krona per km.

Begagnad cykel!
Sadeln ser inte så kul ut på en långtur, men som nämnts är det ju någon du får prova ut själv.
Om du ska cykelsemestra - och i den här värmen - kan det vara värt att investera i en flaskhållare till, inklusive flaska förstås. Vatten i en och energidryck i den andra flaskan är ett förslag. Lysen och reflexer lär du behöva; du ser nog vägen men bilister vill inte se cyklister...

Begagnad cykel!
img_20210605_121722-jpg.497071
Japp självklart ??
Sadeln ser inte så kul ut på en långtur, men som nämnts är det ju någon du får prova ut själv.
Om du ska cykelsemestra - och i den här värmen - kan det vara värt att investera i en flaskhållare till, inklusive flaska förstås. Vatten i en och energidryck i den andra flaskan är ett förslag. Lysen och reflexer lär du behöva; du ser nog vägen men bilister vill inte se cyklister...
hej, har du några tips på sadlar?? som inte kostar en förmögenhet .
mvh / bicicleto

Begagnad cykel!
Det är svårt för någon annan att avgöra vad som är (lagom) bekvämt för dig. Och rumpan kan ha det gott i ett par mil, för att sedan protestera å det värsta. Cykelbyxa plus en lätt stoppad sadel av rätt bredd är nog det råd jag vill ge.
/.../ Kollade runt litet, och det var fasligt vad priserna stigit! Selle Italia var märket jag tänkt föreslå, men...
Prova den sadel du har med en vadderad cykelbyxa, för att se hur den känns.

Edit: Jag har samvete för att jag inte berömde ditt fynd. Den kommer att tjäna dig väl och pålitligt på långrundorna. Och snygg färg! Årsmodell? Hm, 1995?

Senast ändrad:
Begagnad cykel!
Det är svårt för någon annan att avgöra vad som är (lagom) bekvämt för dig. Och rumpan kan ha det gott i ett par mil, för att sedan protestera å det värsta. Cykelbyxa plus en lätt stoppad sadel av rätt bredd är nog det råd jag vill ge.
/.../ Kollade runt litet, och det var fasligt vad priserna stigit! Selle Italia var märket jag tänkt föreslå, men...
Prova den sadel du har med en vadderad cykelbyxa, för att se hur den känns.

Edit: Jag har samvete för att jag inte berömde ditt fynd. Den kommer att tjäna dig väl och pålitligt på långrundorna. Och snygg färg! Årsmodell? Hm, 1995?
Ska kolla, har precis börjat mecka lite. Skall tvätta ordentligt och göra mig av med skärmarna och nya däck, slang.
Mvh antonio

Tillbaka
Topp