Begagnad mtb, cirka 3 000 kr

andersson.n

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en begagnad mtb runt 3 000 kr. Inte mycket pengar jämfört med vad många här lägger på sina cyklar men någonstans måste man börja :-) ! I tonåren cyklade jag en del på skogsstigar (bland annat i Hellas) på en Kona Cinder Cone 2006 men senaste åren har jag inte cyklat mycket och sedan Konan blev stulen 2012 i princip inget... Men nu vill jag gärna sätta igång lite igen!

Jag letar inte efter något märkvärdigt, jag vill ha en hoj som jag kan ta en vända med i skogen, ta mig runt genom stan (Stockholm) med och som helst ser tillräckligt diskret ut för att man ska våga låsa den utomhus en natt ibland.

För 2 500 kr får man Biltemas X-trail 26" (med Altus-komponenter) som många här inne inte verkar ha mycket över för men den skulle säkert duga för mig, men det känns roligare att försöka hitta något begagnat fynd istället. För det dubbla, 5 000 kr, får man en ny Kona Lava Dome 2014 med SRAM-växlar (låter ju bra iaf!), hydrauliska skivbromsar, 29"-hjul (brukar kosta lite extra jämfört med 26"?). Med dessa två exempel i åtanke tycker jag att det borde vara fullt möjligt att hitta en ganska schysst begagnad mtb i Stockholms-trakten för 3 000 kr på Blocket men ärligt talat så har jag haft lite problem att hitta spännande föremål i den prisklassen på Blocket trots att jag spanat i några veckor!

Så, ungefär vilka förväntningar bör jag ha i den här prisklassen? En 2-3 år gammal Crescent med Alivio-komponenter och skivbromsar? En fyra år gammal Specialized någonting..? Brukar utbudet bli bättre till senare på våren / sommaren? Har ni några rekommendationer på vad jag bör leta efter eller undvika? Jag missade precis en Specialized Hardrock Sport Disc 29" 2013 för 3 000 kr häromdagen, ska det anses vara ett sällsynt fynd eller är det något liknande man borde förvänta sig att få för 3 000 kr efter prutning på Blocket?

Alla svar välkomnas,

N.

EDIT: Kan tillägga att jag är 178 cm lång och letar efter hardtail mtb och är öppen för alla hjulstorlekar (26", 27.5" eller 29")!

EDIT2: Jag vill helst köpa begagnat i Stockholm som sagt, beställa på nätet är jag inte sugen på :-) !

Senast ändrad:
Kul att du vill börja cykla i skogen.

Utbudet i den prisklassen är väldigt litet. Oftast är cyklarna slitna så att slitagedelar ändå måste bytas. Jag tänker främst på kedja, kassett, drev, vajrar, bromsbelägg och däck.

Det jag tycker du ska göra är att leta upp en cykel på blocket, ungefär som den du hittade och sen pruta lite. Om du skulle kunna sträcka din budget till det dubbla så har du helt plötsligt ett helt ok utbud.

Lycka till!

Köp en gammal värstinghoj. Typ full XT från ca: -00. Betala max 2000.- Byt det absolut nödvändigaste. Men viktigast är att serva den helt o hållet. Gör det själv. Man kan rädda det mesta utom däck.

Tänk som med bilar: det är roligare att äga en BMW 323 från -95 än en Hyundai från -05. (även om Hyundaien är driftsäkrare)

Själv har jag haft lika roligt på hittehojar som på karbon XT...det är attityden som räknas.
/K

krillan skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en gammal värstinghoj. Typ full XT från ca:
> -00. Betala max 2000.- Byt det absolut
> nödvändigaste. Men viktigast är att serva den
> helt o hållet. Gör det själv. Man kan rädda
> det mesta utom däck.
>
> Tänk som med bilar: det är roligare att äga en
> BMW 323 från -95 än en Hyundai från -05. (även
> om Hyundaien är driftsäkrare)
>
> Själv har jag haft lika roligt på hittehojar som
> på karbon XT...det är attityden som räknas.
> /K

Jag skulle säja tvärtom.

Det är gaffel och ram samt bromsar o hjul du märker skillnad på.

Man kan ha sjukt kul även på billigare grejer. Det är inte omöjligt att hitta något för 3000, men du får nog rota lite. Jag skulle inte köpa nytt i den prisklassen utan försöka hitta något hyggligt fräscht beggat. Jag såg exempelvis en kona unit för 3000 för ett tag sen och var riktigt sugen själv.

Hej igen, tack för svaren! Med en lite förhöjd budget och med hjälp av lite prutning kan jag nog ändå förmå mig att ha råd med denna http://www.blocket.se/stockholm/Specialized_Rockhopper_52298972.htm?ca=11&w=1 (budgetar är till för att spräckas :-) ? ) . Min längd är mellan 177-178 cm, är 19" för stort? Jag har läst att misstaget många nybörjare gör är att köpa för stor cykel och 19" verkar väldigt mycket på gränsen för mig, enligt vissa generella riktlinjer lite för stort men enligt denna http://www.evanscycles.com/product_...b1/45/specialized-rockhopper-sizing-chart.pdf (som avser Rockhoppers, oklart vilken årsmodell dock) så är jag rätt storleksmässigt, om än ett gränsfall...

Vad säger ni? Ska jag försöka hitta något mindre? Vad tycker ni om priset för den cykeln, om man tänker sig lite prutande på det också..?

Spännande :-) ! Då letar jag vidare. Det är ett jävla helvete att säljare på Blocket väldigt ofta övervärderar prylar absurt mycket och att folk generellt inte skriver så mycket info (denna Rockhopper-annons var ju dock okej)...

Edit: För att förtydliga så syftar jag alltså på Blocket som helhet med övervärdering och bristande info, denna annons tycker jag är mycket mer än okej :-) !

Senast ändrad:
Föresten, hur fungerar det i cykelsammanhang, är 5 år gamla Deore-komponenter lika bra som nya Alivio? Sker det så att säga märkbar teknisk utveckling så att man inom några år får avsevärt mycket bättre komponenter för samma peng?

En fråga, vart i sverige bor du?
Jag menar ifall man dyker på något som man kan tipsa om och ligger inom hämtgräns för dig

Jag bor i södra Stockholm och ser helst att man kan åka med SL för att köpa cykeln men om det är en superdeal kan jag tänka mig att ta tåget till Eskilstuna eller liknande och cykla hem cykeln! Tips är hemskt välkomna :-) ! Om det dyker upp något slitet men roligt för under 2 000 kr är jag extremt glad men jag kan pusha mig uppåt strax över det dubbla (någonstans strax under 5 000 kr går den absoluta gränsen)!

du fick 3 st relativt bra annonser från mig här ovan.
Dom cyklar borde vara helt ok för att harva runt i skogen med i början, tills du inser och sparat ihop lite doleros för att köpa något roligare.

JockeS skrev:
> http://www.blocket.se/stockholm/Focus_Black_Hills_
> _13_52546381.htm?ca=11&w=1
> http://www.blocket.se/stockholm/La_Pierre_cykel_ra
> id_500_52134107.htm?ca=11&w=1
> http://www.blocket.se/stockholm/Nishiki_Colorado_2
> 9__52588443.htm?ca=11&w=1

Lapierren får man inget svar av varken på tele eller mail, Focusen såg jag att nypriset var nere på 4 000 kr för så 3 500 kr måste väl vara i överkant? Nishikin är bra eller, du känner igen modellen?

EDIT: Såg att modellen stod i rubriken nu :-) ...

Senast ändrad:
Det finns ofta ett prutmån på allt som ska säljas, gäller bara att våga ställa frågan.
Att man begär ett pris säger inte att man säljer för just det

tmalm skrev:
> Det gör den verkligen!
>
> /T

2 500 kr, är det vettigt eller för högt? Jag tänkte lägga mitt maxtak där för enbart cykeln, cykeldator osv är jag inte så intresserad av...

I den här prisklassen vet jag inte riktigt vad som är vettigt. 2500 eller 3000 för en cykel känns inte som om det spelar så stor roll, om du tvingas lägga 3500 för att få en som du trivs på så måste det vara viktigast. Den blir inte roligare för att det var den billigaste. Sätt en budget och se till att hålla den. Du kommer nog inte att kunna få ner priset så mycket bara för att du skippar datorn, den kostar någon hundring och skulle iaf inte påverka mitt pris något större om det var jag som sålde. Med lite tur får han inte sålt den och kan öppna sig för skambud. 3000 hade jag velat ha för den om jag sålde. Många lägger 1500 kr på jeans utan att blinka eller 2000 på en utekväll, det är lätt att bli dumsnål om man jagar hundralappar.

andersson.n skrev:
> Föresten, hur fungerar det i cykelsammanhang, är
> 5 år gamla Deore-komponenter lika bra som nya
> Alivio? Sker det så att säga märkbar teknisk
> utveckling så att man inom några år får
> avsevärt mycket bättre komponenter för samma
> peng?

Jag tycker inte att det har hänt så himla mycket de senaste 15 åren när det gäller växlar... Slitage påverkar såklart men funktionen är i stort sett samma. Skillnaden ligger mest om det är 8, 9 eller 10-delat. Visst har en del finurlig utveckling tillkommit men så revolutionerande är den inte.

När det gäller nav har en viss utveckling skett när det gäller antalet greppunkter i baknaven. Grekiska för den som inte är insatt men det tycker jag är något som påverkar. Vet dock inte hur mycket denna teknik letat sig ner i billigare grupper.

Hydrauliska skivbromsar har kanske blivit något lättare, men i funktion skiljer det inte så mycket. Däremot tycker jag att gamla bromsar ibland tar sämre än nya. Men det här är nog ungefär som med baknaven, det är finlir för den som är insatt.

Vevpartier har gradvis gått över till integrerad vevaxel. De första kom för ungefär 10 år sedan. För 5 år sedan hade det hunnit bli standard även på billigare modeller.

Men allt det här är egentligen ganska oviktigt. Hjul, gaffel och en skön ram är det viktiga. Resten är oftast tillräckligt bra. Om det sen står XTR eller Deore på bakväxeln spelar inte så stor roll i praktiken.

andersson.n skrev:
> Föresten, hur fungerar det i cykelsammanhang, är
> 5 år gamla Deore-komponenter lika bra som nya
> Alivio? Sker det så att säga märkbar teknisk
> utveckling så att man inom några år får
> avsevärt mycket bättre komponenter för samma
> peng?

Jag skulle mycket hellre ha nya Alivio än fem år gammal Deore.

Kul!

Jag köpte en exakt likadan Caldera för ett tag sedan; den var dock lite defekt så jag har samlat delar på yardsaletråden och K&S, har inte räknat exakt men runt 2700kr såhär långt plus en del jobb (iofs kul) så 3200kr om den funkar är bra tycker jag.

Om däcken inte är skapligt nya tycker jag det är värt att lägga pengar på det och välja däcktyp som passar dina behov.

Tillbaka
Topp