Begagnad Nerve XC9 med fel?

NerveNalle

Ny medlem
Hej Happy-människor

Jag undrar om jag har blivit Blocket-blåst och behöver experthjälp av er oerhört kunniga, intelligenta och snygga personer.

Jag har just köpt en Canyon Nerve XC9 av 2011 års modell begagnad och opåtittad på Blocket för 17000 pengar. Jag fick cykeln idag och har precis monterat ihop den och tagit en provtur. Säljaren sade att cykeln var mycket lite körd "bara några kvällar med polarna". Det enda som kunde vara läge att byta på sikt var något slitna bromsbelägg bak.

I stort sett ser cykeln fin ut, utan bulor eller repor i lacken, däcken är endast måttligt slitna och inget verkar glappa i länkaget.

Bakbromsen är helt slut, knappt 0,5 mm kvar på belagen och sopig bromseffekt. Frambromsen ger ifrån sig ett oljud när jag bromsar kraftigt. Det låter och känns som att bromsoket tar i ekrarna på bromsskivan. Beläggen fram är dock helt ok och skivan ser inte vind ut. Båda hjulen snurrar lite trögt om man ger dem fart med handen - kanske bromsen ligger på liiiite. Framgaffeln funkar fint med när jag låser den så blir den inte helt stum, men märkbart stummare. Efter att ha komprimerat den hårt några gånger så blir det tydliga oljeringar på gaffelbenen, mest på höger sida (se bild). Även bakdämparen verkar funka ok, men jag märker ingen skillnad på de olika lägena på ProPedal. Jag tycker att baken gungar lika mycket / lite hela tiden. Det blir lite olja även på bakdämparen, men inte lika mycket som fram.

Så. Frågan är. Är detta en blåsning? Är hojjen tävlingskörd till max hela sommaren och både gaffel och dämpare slut samt att något är allvarligt fel på frambromsen? Är detta normalt slitage? Ska jag pruta eller häva köpet eller skrota hela åket och satsa på en karriär inom simhopp istället?

Man undrar ju.

Björn

Ja, och så var det bilderna då....

/björn

Bilagor

• Nerve-16.jpg
    Nerve-16.jpg
    97.1 KB · Besök: 16
  • Nerve-17.jpg
    Nerve-17.jpg
    77.2 KB · Besök: 24
Låter ju som att det har varit tuffa kvällar med polarna om bromsbeläggen bak är utslitna. Du kan ju alltid mäts kedjan för att se hur sliten den är för att få en uppfattning om hur mycket det har hojtats med cykeln. Mät över 12 hela länkar och se hur mycket längre än 12" den biten är.

Jag mätte 12 länkar och fick längden till 302 mm, det är ju kortare än 12"... Kassetten ser fin ut också.

Visst är det lite lurigt att skicket varierar så över hojjen - fräsht utseende med utsliten bakbroms, hur lyckas man med det?

Vad tror du om dämpare / gaffel?

björn

Jag vet inte mycket om cyklar så jag borde väl inte uttala mig, men...

Har åkt en del mc och när gaffelbenen fick oljeringar då är det dags att köpa nya packboxar...
orsaken var att jag inte kan åka på bakhjulet vilket medförde väldigt hårda landningar när jag ändå försökte, poff, sen byta av boxar. luftgaffel så den vart ju ganska värdelös när både oljan och luften försvann.
Apelsinskalsytan på gaffelbenet, finns den på riktigt eller är det bara fotograferingstekniskt? är inte gaffelbenet absolut slätt då går ju packboxarna direkt.

Bromsbelägg bak slut efter ett par kvällar, Tjena!
Jag har fegbromsat mig nerför varenda brant backe i sommar, 5-600 mil, och jag klarar mig lika mycket till utan att byta belägg. antingen har de legat hårt på hela tiden eller så har det vart fantastiskt långa kvällar?

Men som sagt, vad vet jag?
Jag vill också ha en Nerve!

Det sitter väl Fox-dämpare på den där? De ska servas var 30:e-timme enligt Fox. Sen kan sånna där streck uppstå av olika anledningar, tex att det är olja/fett kvar efter en service, det behövs inte mycket olja för att bilda ett streck.

Jag har en nerve 8 och när det gäller dom olika lägena på bakdämparen så tycker jag att skillnaden är ganska liten. Har testat att köra samma sträcka i båda lägena och skillnaden är minimal. På min sitter det en RP2 som jag kommer att byta ut till en RP23 istället.

När det gäller bromsarna så har jag avid cr och jag har fått byta ut rotorn bak eftersom dom hade problem med resonans i rotorn men jag har cyklat 4 långlopp och tränat många timmar varje vecka och mina belägg är inte speciellt slitna.
Hoppas du blir nöjd med cykeln iaf.

Avid bromsar? De är inte speciellt ovanligt att de blir ett frfrfrfr ljud när man bromsar hårt...
De har tydligen med utformningen på deras skivor att göra, har fått de förklarat för mig att man trycker in beläggen i räfflorna i skivorna... Jag var själv orolig till mina skivor i början...

Men känner du dig missnöjd med köpet skulle jag nog överväga att häva köpet. Man ska lyssna på magkänslan... En cykel som bara gått ett par kvällar med polarna borde absolut inte ha bromsar som är slut...

Är det bara jag eller ser inte storklingan på sista bilden rätt sliten ut? Lite svårt att avgöra den den inte är i fokus dock. Men jag tycker det låter ju som att vissa delar bytts nyligen, andra inte.

Låter inte som någon ko på isen. Dämpare o gaffel borde du serva (kolla Läsvärt o försök själv eller lämna in den). Bromsarna kan du kanske byta ut beläggen o centrera vilket tar typ 1minut. Jag tror inte du är totalt blåst, lycka till!

+1 på klippan.

Har man köpt en beg Fox ska man ALLTID serva innan man kör, eftersom intervallerna är så korta. Det kan vara ide att byta till nya packboxar så du vet att de är fräsha, även om ringarna på intet sätt ser alarmerande ut. Nya boxar kostar bara ett par hundralappar och är lätta att byta på Fox, jag brukade trycka i dem med fingrarna på min 36:a.

briareus skrev:
-------------------------------------------------------

> Apelsinskalsytan på gaffelbenet, finns den på
> riktigt eller är det bara fotograferingstekniskt?
> är inte gaffelbenet absolut slätt då går ju
> packboxarna direkt.
>
> Bromsbelägg bak slut efter ett par kvällar,
> Tjena!
> Jag har fegbromsat mig nerför varenda brant backe
> i sommar, 5-600 mil, och jag klarar mig lika
> mycket till utan att byta belägg. antingen har de
> legat hårt på hela tiden eller så har det vart
> fantastiskt långa kvällar?
>
> Men som sagt, vad vet jag?
> Jag vill också ha en Nerve!

Gaffelbenen är släta och fina, så där är det bilden som luras lite. Jag håller med om att slitaget på bakbromsen är märkligt. Men sommarnätterna är ju långa i Norrland...

Tack för alla snabba och smarta svar!

Flertalet verkar tycka att det inte är ren panik som bör råda i alla fall. Finns det en instruktion för hur man byter packboxar? Jag hittade inget sådant under Läsvärt. Gaffeln är Fox 32 F120 och bakdämparen Fox Float RP23.

Bromsarna är Avid X0. Och visst låter de frfrfrfrfrfr, det låter inte illa som att något ska gå sönder. Men oväntat liksom.

Att köpa begagnat är alltid lika härligt!

Vissa gafflar har foamringar som man kan dränka in med olja och då får man också sådana ringar på gaffelbenen.

Här är en video som ser ut att ha lite gaffelservice

Kära slölyssnare.

Nu har jag och min cykel besökt Sportson i Falun för att konsultera deras mekaniker. Dommen löd att inget verkar vara fel på varesig dämpare eller gaffel och att oljan på gaffelbenen är ett tecken på fungerande smörjning, inget annat. Byte av packbox såg ju inte omöjligt ut, det får jag göra i sinom tid. Den utslitna bakbromsen bedömdes inte vara helt orimlig heller. Beroende på typ av belägg och körförhållanden så kunde beläggen slitas ner ganska fort, typ 10 mil. Varför framändans belägg inte är lika slitna är fortfarande oklart. Nya belägg är beställda, vilket också kunde reducera frfrfrfrfrrfr-ljudet vid kraftig inbromsning. En liten upprätning av växelörat gjordes vilket gjorde att växlarna funkar prickfritt.

En liten anmärkning gavs på att frihjulsbodyn var lite vissen så det ska åtgärdas efterhand.

Detta med ProPedal är fortfarande lite gåtfullt. Finns det? Och om det finns - märker ni någon skillnad? Jag har rattat in läge tre som ska vara stummast, men jag märker ganska liten skillnad mellan öppet och låst. Hur funkar ProPedal för er?

Ja nä, nu kanske man skulle ut och åka en tur!

/björn

Lite kapning, men nån som vet vad som gäller för Rock Shox gafflar o dämpare? Typ Lyrik o Monarch? Tänkte ifall det är samma sak eller om RS faktiskt har en fördel här.

klippan skrev:
> Lite kapning, men nån som vet vad som gäller
> för Rock Shox gafflar o dämpare? Typ Lyrik o
> Monarch? Tänkte ifall det är samma sak eller om
> RS faktiskt har en fördel här.

Så här är det i servicemanualen till rock shox recon gold:
service.jpg

Jag blev lite förvånad. Jag är overdue för service enligt den där.

Speedlube finns väl bara på Totem, eller?
50h intervall tycker jag känns rimligt, längre än så och man har definitivt onödig stiction.
Skillnaden är att eftersom inte RS gör sina innerben av mjukost är det inte lika noga som på en Fox att slaviskt följa intervallerna.

Fox påstår själva att kashima-benen ska vara bättre, men jag väntar nog gärna något år innan jag tror på det.

Inte så dumma siffror, 50h på nedre gaffelservice, nästan dubbelt så lång tid som för Fox. Och 100h mellan varje oljebyte på övre gaffelservicen...

Håll nu inte på och såga mina rävar - då börjar jag lipa :)

Klingan fram är helt ok och duger en ganska lång stund till enligt meken på Sportson.

b

NerveNalle skrev:

> Varför framändans
> belägg inte är lika slitna är fortfarande
> oklart.

Det är nog rätt vanligt att folk, speciellt nybörjare, fegar lite med frambromsen trots att den egentligen är effektivare.

Ett rejält noob-nyp i frambromsen på en XC cykel kan leda till ett plötsligt (och alltid lika oväntat) judo-kast :-) Annars instämmer jag, framhjulet har under deceleration bättre friktion o inte lika stor tendens till släpp.

Oroa dig inte för rävarna, är rätt säker på att om man kollar närmare på Fox service intervaller så ser det nog rätt likadant ut, 30h måste vara service på endast en av de där mindre parametrarna.

Jag tog en liten provtur igår kväll och jag måste säga att hojjen är fantastiskt bra! Lätt och snabb och smidig. Allt verkar hålla ihop och Propedal av / på gjorde faktiskt en hel del skillnad på väg.

Någon jävel har tyvärr kommit på att den där stora lampan som annars lyser upp tillvaron numer ska släckas 18:30 vilket gör skogsturer mer spännande. Jag körde längs elljusspåret i Rottneby igår och det funkade ju vettigt, men det kan ju bli ganska spännade i skuggorna. Min Silva-pannlampa räcker till dåligt om det går lite fortare... Det blir till att skaffa led om detta mörker ska fortsätta.

Tack för all hjälp så här långt. Superbt forum! Jag återkommer väl senare i höst när jag har skruvat sönder mina dämpare och inte får ihop dem igen :)

b

NerveNalle skrev:
> Det blir till att skaffa led om
> detta mörker ska fortsätta.
>

Rätt övertygad om att det i alla fall inte kommer bli ljusare på ett tag framöver...

Däcken som sitter på är ju Nobby Nic och troligen de som följde med cykeln.

Hur slitna är dom?
Visst kan han ha kört med andra däck, men det kan ju vara värt att titta på.

I övrigt tror jag inte du skall vara orolig, i värsta fall behöver du nya packboxar och bromsbelägg.
Det är ju inte många kronor i sammanhanget.

Riktigt fina hjul på den cykeln för övrigt!

C-dale skrev:
> mattiasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När du byter olja och packningar i framgaffeln
> > kan du byta till Enduro fork seals. Då slutar
> > gaffeln att läcka.
> > http://www.enduroforkseals.com/id17.html
>
> Annars kan man byta till de nya SKF packboxarna
> och få en känsligare gaffel:
> http://www.dirtragmag.com/webrag/new-shock-and-for
> k-turning-options-fox
>
> /S

Nice, då har jag nåt att pyssla med i vinter:)

Tillbaka
Topp