Beggad Scott...eller inte...

steps

Ny medlem
Jag är intresserad av att köpa en nyservad (olja och packningar bytta i framgaffeln, till nya ekrar osv…) Scott mtb. Förutom lite bortsliten lack på insidan av ena ”bakhjulstaget” så ser den ut som ny.

1. När jag lyfter upp cykeln och snurrar på bakhjulet så snurrar det drygt ett varv innan det stannar- är det normalt?

2. Vad är det rimligt att ge för cykeln?

...och här är specarna:

Ram:Scott Pro Racing (2003)
Framhjul: Mavic X317-fälg Bakhjul: Taurus?? (Scott-nav)
Däck: Continental Explorer (2.1")
Kedja: Shimano XTR
Kassett: Shimano XT
Vevlager: Shimano Hollowtech II
Vevparti: Shimano XT
Gaffel: Rock Shox Duke SL
Styre: Scott Hot Rod 7075-Aalu
Bakväxel: Shimano XTR
Framväxel: Shimano XT
Växelhandtag: Shimano XT
Bromsar: Magura marta (hydraliska)+ magura discar
Sadelstolpe: Ritchey
Styrstam: Scott components
Styrlager: Ritchey Scuzzy Logic
Pedaler: Scott
Sadel: Scott

1. Nej. Ligger skivbromsen mot eller är det navet som går trögt? Stannar hjulet på samma ställe var gång?

Vad kostade den som ny? 50% låter som ett bra utgångsläge. 2004 års cyklar reas just nu ut för runt 35% av nypriset i butiker över hela landet.

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Nej. Ligger skivbromsen mot eller är det navet
> som går trögt? Stannar hjulet på samma ställe var
> gång?
Skivbromsen ligger inte emot, kanske att navet går trögt...hjulet stannar inte på samma ställe,utan snurra drygt ett varv

> Vad kostade den som ny? 50% låter som ett bra
> utgångsläge. 2004 års cyklar reas just nu ut för
> runt 35% av nypriset i butiker över hela landet.
Den kostade drygt 25000 + XTR-växel bak. Jag fick erbjudande att köpa den för 14000, vilket jag tycker låter OK..?

Om storleken passar som handsken och drivpaketet är fräscht låter det som ett reko pris, men det är så svårt med begagnatpriser tycker jag. Dock måste det där med navet kollas upp. Ta loss hjulen och håll i navaxeln medan hjulet snurrar. Känns det som du måste hålla emot axeln är navet för hårt spänt. Hugger det i axeln är risken stor att lagren är slut. Axeln ska inte heller glappa.

Kolla även framdämpare/styrlager efter glapp. Håll in frambromsen och "jucka" cykeln fram och tillbaka. Håll handen över nedre styrlagerskålen och känn efter om gaffeln rör sig i förhållande till ramen. Håll handen över stället där gaffelbenen går in i varandra.

Passa även på att kolla så styret inte går tungt att svänga med framhjulet i luften och att det inte hugger i lagret.

Kolla även om vajrarna verkar gå tungt i höljena, det kostar iofs. bara någon hundring att byta dessa och det bör göras ungefär en gång per år under normalt bruk.

Dock ska man alltid pruta när man handlar begagnat, om det inte är en god vän som säljer förståss!

Är det din första MTB och du känner dig otrygg i mekandet kanske du bör handla av en bra cykelhandlare istället, det ingår som regel en del support då.

Hör med närmaste cykelaffär vad du får för 14000 och ta det och jämför. XTR-bakväxeln kan du strunta i om du får med eller ej.Har för mej att du får en hoj från Cykelcity med fin aluram och XT rakt igenom för 16000kr, normalpris t ex. Det är rea nu, ut och fynda. :D

Finns många bra trådar om köpråd här så surfa runt lite. =)

Scotts nav är sämre än sämst, enligt mina erfarenheter. Kompisen hade (i princip) ny hoj till Happy Kinnekulle turen (komponenterns eldprov #1 i våras), med Scott nav, dom var slut efter den turen... (fram _går_ fortfarande att köra med, men bak består inuti av någon slags gråbrun massa, där det borde varit lager och frihjulsmekanism).

Skulle inte vara förvånad om dom är slut (eller på väg att dö) på denna hojen... kalkylera med risken att du behöver bygga om hjulen med nya nav. Men nu skall jag inte måla fan på väggen, vill bara säga att var aktsam. Behöver du bygga nya hjul så försvinner ju en stor del av vinsten med ditt begagnatköp.

EDIT: Kanon the_TnT, har vi ingen guide för begagnat köp? Annars borde du skriva en ;-)

Senast redigerad av en moderator:
> EDIT: Kanon the_TnT, har vi ingen guide för
> begagnat köp? Annars borde du skriva en ;-)

Jag passar den för någon som vet vad de snackar om istället :) oxr har t.ex. stor koll på begagnade saker ;)

Tack för tipsen och ett trevligt forum!

Ska pruta lite på "Scotten" och/eller kolla upp några nya cyklar på rean :)

Kanonidé med en begagnatguide. Kanske iform av en checklista? Skulle funka bra för oss (mig iaf!) nb att ha som servicelista också!

Mr. Dane & Dr Spoke säljer bland annat en beg/demo 17" Cove Handjob för knappt 16000 kr. Med tanke på utrustningen som är på och skicket/underhållet verkar det vara ett fint köp, om storleken stämmer. Chris King & Fox... mmm... :)

Tillbaka
Topp