Behöver hjälp med vevarmar

Nospsa

Medlem
Jag skulle behöva hjälp med att hitta rätt vevarmar/vevparti till nyligen inköpt mtb.
Sitter idag på cykeln 175mm, jag vill byta till 160mm samt oval klinga.

Har inte tummen mitt i handen så har goda förhoppningar om att jag ska göra detta själv, men har aldrig meckat med vevpartier förut så behöver en knuff i rätt riktning.

Vevpartiet som sitter där har tydligen tidigare varit ett tvåklingors men omgjord till singel.
Den stora frågan är väll egentligen om jag kan byta enbart vevarmar eller om jag måste byta hela vparti?
Och vart hittar jag rätt delar till rätt/billigast pris??

Specs ser ut så här.
IMG_3316.png
IMG_3314.jpeg

Allt ska bytas. Byter du även lager så kan du sätta vilken vev som helst

Dock svårt att hitta 160mm så börja med det och sen väljer du lager baserat på det

Det finns riktigt få 160 mm vevarmar till MTB. Det finns några från Kina eller boutique. 165 mm finns massor.

Sram har 160 mm lvg vevpartier i Apex och Rival grupper. Så skulle man behöva köpa till ett mindre drev.

I (nästan?) alla fall skulle du behöva byta vevlager för att de flesta vevpartier intw finns med 30 mm axel. Att byta en PF vevlager är inte så roligt.

Sen måste kedjelinjen inte vara för långt ut om cykeln inte har Boost standard (som inte framgår av specs i första inlägget).

EDIT: glömde skriva att en lvg vevparti är mycket smalare, passar kankse på några gamla MTB, men säkert inte på moderna MTB.

Senast ändrad:
Sökbart på bike24 men hittar inget jag kan rekommendera rakt av.

165mm NX med oval klinga m 6mm offset är enklast och sen ska lager pressas in

Ja, en del går att kapa och gänga om, skämt å sido men de flesta moderna är väl ihåliga.
Det måste vara 160? För inte så länge sen cyklade de flesta på 175.

För hope finns bara
155, 165, 170 and 175mm
Måste o måste…
Köpte en cykel till lillgrabben som är 150cm.

Dels så säger rektabellen ca 160mm sen så med en fjädringsväg på 15cm så går 175mm armarna i backen. (och så står man bättre om jag förstått det rätt).
Kikade på en film angående byte lager, det va ju inte jätteavancerat, så det grejar jag.
Nu ska man bara hitta rätt armar och drev, krisar det så får det bli 165mm.

IMG_3310.png

Måste o måste…
Köpte en cykel till lillgrabben som är 150cm.

Dels så säger rektabellen ca 160mm sen så med en fjädringsväg på 15cm så går 175mm armarna i backen. (och så står man bättre om jag förstått det rätt).
Kikade på en film angående byte lager, det va ju inte jätteavancerat, så det grejar jag.
Nu ska man bara hitta rätt armar och drev, krisar det så får det bli 165mm.

Visa bilaga 714671
Jag kör ovan länkat goldix på 155 mm på min dotters cykel sen hon var 150.

Kan inte undvika att länka till en tråd som (kanske) kan vara intressant för dig. Hälsn. En som, har, tummen mitt i handen, men ändå kör 152mm

Tillbaka
Topp