Erfarenhet kortare vevarmar

Tobbe H

Aktiv medlem
Tänkte gå ner till 165mm vevarmar ifrån 170mm. Cyklar på en specialized evo storlek L. Tänkte höra om någon har erfarenhet ifrån kortare vevar? Vad är för och nackdelar? För mig är anledning främst få upp pedalerna lite mer ifrån marken 👍

Lejon

Aktiv medlem
Jag gick över till 165 mm på landsväg för några år sen, så kanske inte helt relevant, men jag märker faktiskt väldigt lite skillnad alls på något sätt. Då har jag ändå försökt prova ordentligt och bytt mellan 172,5 och 165 mm på samma cykel.
ÄMen jag är en okänslig natur när det kommer till små förändringar på cyklar. (Eller som jag väljer att se det: inte så starkt placebo-påverkad.)

Kneecap

Aktiv medlem
Tänkte gå ner till 165mm vevarmar ifrån 170mm. Cyklar på en specialized evo storlek L. Tänkte höra om någon har erfarenhet ifrån kortare vevar? Vad är för och nackdelar? För mig är anledning främst få upp pedalerna lite mer ifrån marken 👍

Tjena!

Fördel är att det är (kanske) lite lättare att hålla högre kadens. Nackdel är att du får mindre brytkraft pga kortare hävarm, t.ex. vid igångdrag på för hög växel när man t.ex. fastnat på en rotjävel eller mitt i en backe.

NickPick

Aktiv medlem
Jag gick över till 165 mm på landsväg för några år sen, så kanske inte helt relevant, men jag märker faktiskt väldigt lite skillnad alls på något sätt. Då har jag ändå försökt prova ordentligt och bytt mellan 172,5 och 165 mm på samma cykel.
ÄMen jag är en okänslig natur när det kommer till små förändringar på cyklar. (Eller som jag väljer att se det: inte så starkt placebo-påverkad.)
Jag bytte från 175 till 170 och jag justerade bara sadeln lite sedan var det bortglömt. Ofta är ju kortare bättre.
Håller helt med dig alltså.

nisselarsa

Aktiv medlem
Jag har precis bytt från 175 till 165 av samma anledning som ts. Dock inte provat än pga misär i skogen (och svagt pannben).

Hardtail party gjorde ju en video på ämnet för ett tag sedan.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag upplever att längden inte spelar ngn större roll alls, så då kan man ju lika gärna ha korta armar så man slipper islag. Jag brukar vilja ha runt 160 mm. Har kört på 155 mm oxå o kände ingen skillnad egentligen.

pettzon

Medlem
Jag har bytt från 175 till 165 på en Slash strl L och upplever bara fördelar. Mycket färre inslag med pedalerna. I teorin lite sämre hävarm men har aldrig upplevt det som ett problem. Kör främst enduro men tycker även att tekniska klättringar är lättare nu än innan bytet.

Tobbe H

Aktiv medlem
Jag har bytt från 175 till 165 på en Slash strl L och upplever bara fördelar. Mycket färre inslag med pedalerna. I teorin lite sämre hävarm men har aldrig upplevt det som ett problem. Kör främst enduro men tycker även att tekniska klättringar är lättare nu än innan bytet.
Trevligt att höra. Hoppas jag får samma upplevelse. Upplever att mina pedaler är väldigt nära marken jämfört med andra vänners cyklar ☺️

ejma

Aktiv medlem
Jag bytte från 175 till 170 för att få bättre frigång och i mitt tycke blev skillnaden klart märkbar. Smidigare förbi knöliga partier, men farten är ungefär som tidigare. Blir lite skonsammare för knäna som böjs mindre.

Det finns minst en tidigare tråd i ämnet här på forumet.

Doughboy72

Aktiv medlem
Jag bytte från 175 till 170 för att få bättre frigång och i mitt tycke blev skillnaden klart märkbar. Smidigare förbi knöliga partier, men farten är ungefär som tidigare. Blir lite skonsammare för knäna som böjs mindre.

Det finns minst en tidigare tråd i ämnet här på forumet.
Har precis samma erfarenhet av att gå från 175 till 170.

Skalman__

Aktiv medlem
Angående hävarmen i längre vevar så motsvarar 5mm ungefär en tand på drevet i mtb-relevanta dimensioner.
Går man från 175 till 165 mm vevarmar kan det alltså vara läge att gå ner två tänder på drevet, men går man bara ner från säg 170 till 165 är det knappt märkbar.

Berk

Aktiv medlem
Forskning visar man kan variera vevarmlängden mycket utan att tappa effektivitet. Det ser man också i lvgcykling där cyklister av 165 cm cyklar på 170 mm vevar och 190 cm på 175 mm vevar. Det är dock när man har växlar för att man kan kompensera med kadensen, som flera har skrivit ovan.

Man märker dock några mm klart i hur ofta man slår i saker på stigen. På sistone har också några artiklar kommit ut som skriver att kortare vevarmar ger än bättre position när man står på pedarna utför.

Tobbe H

Aktiv medlem
Angående hävarmen i längre vevar så motsvarar 5mm ungefär en tand på drevet i mtb-relevanta dimensioner.
Går man från 175 till 165 mm vevarmar kan det alltså vara läge att gå ner två tänder på drevet, men går man bara ner från säg 170 till 165 är det knappt märkbar.
Jag använder ovalklinga så tänker att jag fortsätta med samma drev. Har marginaler på kasetten med det vanliga jag cyklar ☺️👍

Tobbe H

Aktiv medlem
Känns ju som moderna cyklar är låga i vevhusen, blir ju problematiskt när pedalerna slår i allt för ofta. Vännens canyon strive 2021 (L) kom med 165mm ifrån fabrik. Så kanske kommer ses mer och mer framöver

Berk

Aktiv medlem
Känns ju som moderna cyklar är låga i vevhusen, blir ju problematiskt när pedalerna slår i allt för ofta. Vännens canyon strive 2021 (L) kom med 165mm ifrån fabrik. Så kanske kommer ses mer och mer framöver

Håller helt med båda. Och låga vevhusen är framförallt problematiskt i stenig terräng som finns på många ställer i Sverige.

Tobbe H

Aktiv medlem
Håller helt med båda. Och låga vevhusen är framförallt problematiskt i stenig terräng som finns på många ställer i Sverige.
Ja det är ju så. Trånga passager, mkt rötter och stenar. 5mm kortare kommer inte göra underverk men kanske iaf minska enstaka pedalslag, ☺️👍

Berk

Aktiv medlem
Ja det är ju så. Trånga passager, mkt rötter och stenar. 5mm kortare kommer inte göra underverk men kanske iaf minska enstaka pedalslag, ☺️👍

Ja, 5 mm gör redan underverk! Jag kör själva alltid med 175 mm vevar på MTB, men jag har än cykel där jag kan byta höjden av infästningeb av bakhjulet med 8 mm som ger 5 mm skillnad i höjden av vevlagret. Med 5 mm hööjning gick jag från att slå i ofta till nästan alldrig. (Jag hade också kunna byta till 170 mm vevar, men det är en singlespeed cykel och jag vill har så långa vevar som går för att komma uppför branten.)

Berk

Aktiv medlem
Här är "magiska" 155 mm vevarmar, bara 340 euro (utan moms):

Jag köpte 155 mm barnvevar till frun, inte så mycket för markfrigången, men för att hon är 156 cm längd med relativt korta ben. Hon var nöjd med kortare längden, men framförallt med mindre q-faktor (som inte är en faktor, men bestämmer distansen mellan pedalerna). Kortare vuxenvevar brukar dock har samma q-faktor som längre vevar.

Drajsnow

Medlem
Har bytt till 165-vevar på min MTB, märkte ingen skillnad alls vad gäller kadens osv, däremot markant skillnad på markfrigången. Känner ingen skillnad ute i skogen när jag trampar. Fick justera sadelstolpen bara…

När jag byggde upp min gravel köpte jag 165-vevar även till den. Där blir det mer märkbart att kadensen är högre än på min andra gravel, men inte obekvämt hög. Sittställningen är mycket bra, då framförallt i höften som inte blir lika spetsig i vinkeln. Jag har inte märkt några nackdelar alls, bara kör säger jag!

Tobbe H

Aktiv medlem
Har bytt till 165-vevar på min MTB, märkte ingen skillnad alls vad gäller kadens osv, däremot markant skillnad på markfrigången. Känner ingen skillnad ute i skogen när jag trampar. Fick justera sadelstolpen bara…

När jag byggde upp min gravel köpte jag 165-vevar även till den. Där blir det mer märkbart att kadensen är högre än på min andra gravel, men inte obekvämt hög. Sittställningen är mycket bra, då framförallt i höften som inte blir lika spetsig i vinkeln. Jag har inte märkt några nackdelar alls, bara kör säger jag!
Tack för info, hoppas man får vevarmarna i veckan ☺️👍

Batavus

Aktiv medlem
Jag har inte läst så noga, men förändras kadensen verkligen, (på vevaxeln)? Tänker att vevarmslängden mest har med "benlängden" att göra.

Berk

Aktiv medlem
Jag har inte läst så noga, men förändras kadensen verkligen, (på vevaxeln)? Tänker att vevarmslängden mest har med "benlängden" att göra.

Man kan väl inte ändra sin benlängden?

Det verkar att man föredra samma (max)kraft på benen när man trampar. Om man vid samma effekt byter till kortare vevarmerna måsta man höja kadensen för att behålla samma kraften.

s

Aktiv medlem
Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant men jag funderar på om det möjligtvis kan vara så att den något högre kadensen och lägre vridmomentet också ger ett positivt bidrag genom att cykeln helt enkelt gungar mindre. Gunget ligger ju hyfsat i fas med att pedalen befinner sig bottenläget. Skillnaden i dynamisk markfrigång skulle då kunna röra sig om en eller flera cm, beroende på cykel och cyklist. Det skulle samtidigt innebära att cykeln beter sig mer konsekvent och det blir mer förutsägbart vad pedalerna går fritt över och inte. Vad tror ni som testat om den förklaringen?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant men jag funderar på om det möjligtvis kan vara så att den något högre kadensen och lägre vridmomentet också ger ett positivt bidrag genom att cykeln helt enkelt gungar mindre. Gunget ligger ju hyfsat i fas med att pedalen befinner sig bottenläget. Skillnaden i dynamisk markfrigång skulle då kunna röra sig om en eller flera cm, beroende på cykel och cyklist. Det skulle samtidigt innebära att cykeln beter sig mer konsekvent och det blir mer förutsägbart vad pedalerna går fritt över och inte. Vad tror ni som testat om den förklaringen?
Ovalklinga borde i varje fall ha den effekten.

jonte987

Aktiv medlem
Det beror väl lite på hur mycket man behöver 5mm extra marginal, och hur låg cykeln är från början.... 5mm på vev och 5mm på bb blir en väldig skillnad sammantaget i alla fall. Har inte cyklat samma cykel med olika vev.

förutom frigång har jag inte märkt någon fördel men inbillar mig att jag känner av minskat moment.

En lustig grej att vuxna män tycker det är skitbra med 165mm men på juniorcyklar är det gärna 170mm och under 165 är besvärligt att få tag i. De kunde ju gärna sälja ner till 155 tycker jag.

Drajsnow

Medlem
jag gick från 175 till 165 på min MTB, så jag sparade mäktiga 10 mm markfrigång! 😆

Har inte reflekterat så mycket över ”varför”, bara noterat ”bättre”, men det kan absolut ligga något bakom din teori..

Mattijas

Aktiv medlem
Gick från 175 till 165mm men tyckte det kändes för korta som jag inte riktigt fick rätat ut benen på något underligt sätt så bytte de mot 170mm och de var som 175mm fast med mindre mark kontakt så de kör jag på nu.

johan44

Aktiv medlem
Effekt är moment gånger varvtal (eller kraft gånger väg) så om du trycker lika hårt på pedalen lär du få veva lite fortare för att få samma effekt med kortare vevarmar, men det kommer å andra sidan vara ett lite kortare varv som pedalen/foten ska röra sig runt.

MagerValp

Aktiv medlem
Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant
Jag var själv förvånad över hur stor skillnad det gör med ynka 5 mm skillnad. Jag har i omgångar laborerat med olika kombinationer av mino link (6 mm skillnad i BB height på hög/låg), 175 → 170 mm vevar och att gaffla upp från 140 → 150 mm. Alla tre ger ungefär samma effekt på markfrigången och för mig är det definitivt märkbart. Det är ju framför allt när man har en knepig klättring med mycket sten eller stora rötter som man ska över med små marginaler.

Topp