Tänkte gå ner till 165mm vevarmar ifrån 170mm. Cyklar på en specialized evo storlek L. Tänkte höra om någon har erfarenhet ifrån kortare vevar? Vad är för och nackdelar? För mig är anledning främst få upp pedalerna lite mer ifrån marken 👍
En specialized evo ifrån 2022 mtbVadå Specialized Evo?
Hur märkbart är det på 5mm kortare vevarmar ?Tjena!
Kadens med K
Hur märkbart är det på 5mm kortare vevarmar ?
De jag tänker också. Hoppas att fördelarna väger upp med kortare vevar. Hade varit skönt att få lite mindre pedalslagTjena!
På en MTB, antagligen väldigt lite. På min LVG så ökade jag kadensen märkbart.
Jag bytte från 175 till 170 och jag justerade bara sadeln lite sedan var det bortglömt. Ofta är ju kortare bättre.Jag gick över till 165 mm på landsväg för några år sen, så kanske inte helt relevant, men jag märker faktiskt väldigt lite skillnad alls på något sätt. Då har jag ändå försökt prova ordentligt och bytt mellan 172,5 och 165 mm på samma cykel.
ÄMen jag är en okänslig natur när det kommer till små förändringar på cyklar. (Eller som jag väljer att se det: inte så starkt placebo-påverkad.)
Yes har sett denna också verkar inte som det finns så stora nackdelar. 👍Jag har precis bytt från 175 till 165 av samma anledning som ts. Dock inte provat än pga misär i skogen (och svagt pannben).
Hardtail party gjorde ju en video på ämnet för ett tag sedan.
Trevligt att höra. Hoppas jag får samma upplevelse. Upplever att mina pedaler är väldigt nära marken jämfört med andra vänners cyklar ☺️Jag har bytt från 175 till 165 på en Slash strl L och upplever bara fördelar. Mycket färre inslag med pedalerna. I teorin lite sämre hävarm men har aldrig upplevt det som ett problem. Kör främst enduro men tycker även att tekniska klättringar är lättare nu än innan bytet.
Har precis samma erfarenhet av att gå från 175 till 170.Jag bytte från 175 till 170 för att få bättre frigång och i mitt tycke blev skillnaden klart märkbar. Smidigare förbi knöliga partier, men farten är ungefär som tidigare. Blir lite skonsammare för knäna som böjs mindre.
Det finns minst en tidigare tråd i ämnet här på forumet.
Jag använder ovalklinga så tänker att jag fortsätta med samma drev. Har marginaler på kasetten med det vanliga jag cyklar ☺️👍Angående hävarmen i längre vevar så motsvarar 5mm ungefär en tand på drevet i mtb-relevanta dimensioner.
Går man från 175 till 165 mm vevarmar kan det alltså vara läge att gå ner två tänder på drevet, men går man bara ner från säg 170 till 165 är det knappt märkbar.
Känns ju som moderna cyklar är låga i vevhusen, blir ju problematiskt när pedalerna slår i allt för ofta. Vännens canyon strive 2021 (L) kom med 165mm ifrån fabrik. Så kanske kommer ses mer och mer framöver
Ja det är ju så. Trånga passager, mkt rötter och stenar. 5mm kortare kommer inte göra underverk men kanske iaf minska enstaka pedalslag, ☺️👍Håller helt med båda. Och låga vevhusen är framförallt problematiskt i stenig terräng som finns på många ställer i Sverige.
Vad finns det för alternativ ? Blev ett par sram x01, fanns ej kortare än 165mm....Varför inte 10 mm då? 160 mm är ju inte på ngt sätt extremt.
Ja det är ju så. Trånga passager, mkt rötter och stenar. 5mm kortare kommer inte göra underverk men kanske iaf minska enstaka pedalslag, ☺️👍
Ja, det kanske är svårt att få tag på? Sist körde jag på ett par Praxis 160 mm tror jag.Vad finns det för alternativ ? Blev ett par sram x01, fanns ej kortare än 165mm....
Tack för info, hoppas man får vevarmarna i veckan ☺️👍Har bytt till 165-vevar på min MTB, märkte ingen skillnad alls vad gäller kadens osv, däremot markant skillnad på markfrigången. Känner ingen skillnad ute i skogen när jag trampar. Fick justera sadelstolpen bara…
När jag byggde upp min gravel köpte jag 165-vevar även till den. Där blir det mer märkbart att kadensen är högre än på min andra gravel, men inte obekvämt hög. Sittställningen är mycket bra, då framförallt i höften som inte blir lika spetsig i vinkeln. Jag har inte märkt några nackdelar alls, bara kör säger jag!
Jag har inte läst så noga, men förändras kadensen verkligen, (på vevaxeln)? Tänker att vevarmslängden mest har med "benlängden" att göra.
Jag tänker att man får växla ner ett snäpp för att få samma moment eller vad det nu blir för storhet?Jag har inte läst så noga, men förändras kadensen verkligen, (på vevaxeln)? Tänker att vevarmslängden mest har med "benlängden" att göra.
Ovalklinga borde i varje fall ha den effekten.Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant men jag funderar på om det möjligtvis kan vara så att den något högre kadensen och lägre vridmomentet också ger ett positivt bidrag genom att cykeln helt enkelt gungar mindre. Gunget ligger ju hyfsat i fas med att pedalen befinner sig bottenläget. Skillnaden i dynamisk markfrigång skulle då kunna röra sig om en eller flera cm, beroende på cykel och cyklist. Det skulle samtidigt innebära att cykeln beter sig mer konsekvent och det blir mer förutsägbart vad pedalerna går fritt över och inte. Vad tror ni som testat om den förklaringen?
jag gick från 175 till 165 på min MTB, så jag sparade mäktiga 10 mm markfrigång! 😆Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant men jag funderar på om det möjligtvis kan vara så att den något högre kadensen och lägre vridmomentet också ger ett positivt bidrag genom att cykeln helt enkelt gungar mindre. Gunget ligger ju hyfsat i fas med att pedalen befinner sig bottenläget. Skillnaden i dynamisk markfrigång skulle då kunna röra sig om en eller flera cm, beroende på cykel och cyklist. Det skulle samtidigt innebära att cykeln beter sig mer konsekvent och det blir mer förutsägbart vad pedalerna går fritt över och inte. Vad tror ni som testat om den förklaringen?
Effekt är moment gånger varvtal (eller kraft gånger väg) så om du trycker lika hårt på pedalen lär du få veva lite fortare för att få samma effekt med kortare vevarmar, men det kommer å andra sidan vara ett lite kortare varv som pedalen/foten ska röra sig runt.Jag har inte läst så noga, men förändras kadensen verkligen, (på vevaxeln)? Tänker att vevarmslängden mest har med "benlängden" att göra.
Gick från 175 till 165mm men tyckte det kändes för korta som jag inte riktigt fick rätat ut benen på något underligt sätt så bytte de mot 170mm och de var som 175mm fast med mindre mark kontakt så de kör jag på nu
Jag var själv förvånad över hur stor skillnad det gör med ynka 5 mm skillnad. Jag har i omgångar laborerat med olika kombinationer av mino link (6 mm skillnad i BB height på hög/låg), 175 → 170 mm vevar och att gaffla upp från 140 → 150 mm. Alla tre ger ungefär samma effekt på markfrigången och för mig är det definitivt märkbart. Det är ju framför allt när man har en knepig klättring med mycket sten eller stora rötter som man ska över med små marginaler.Att fem mm skillnad i statisk markfrigång skulle göra så stor skillnad som här beskrivs låter nästan för bra för att vara sant